صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «مایلم با خدا از زبان همه شما سخن بگویم آرزوهای همه این دل‌های گرم را بر زبان بیاورم و همه باهم در کنار مرقد پاک علی بن موسی الرضا(علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ السلام) آنها را از خدا بخواهیم... پروردگارا اساسی‌ترین آرزوی ما این است که حکومت قرآن و حکومت اسلام در این کشور، روز به روز پابرجاتر و مستحکم‌تر شود و آنگاه از این پایگاه شعاع نور قرآن به سراسر جهان پرتو افکند.»(۱۳۶۱/۱/۳)
 
 
▼ حرف روز
بیم و امیدهای انتخابات چهاردهم
هنوز خیلی زود است قضاوت قطعی کنیم، اما من باب هشدار و تذکر هم که شده مناسب است در آغازین روزهای مجلس شورای اسلامی و در آغازین مرحله فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری قدری هشدارآمیز به صحنه نگاه کنیم تا شاید برخی که بر روی تنش‌آلود کردن فضای عمومی جامعه و سیاه ‌نمایاندن کشور برای ارتفاع موقعیت خود حساب باز کرده‌اند، به خود آیند. 
اگر آداب و شرایط حاکم بر انتخابات و رفتار سیاسی کاندیداها کماکان تغییر نکرده باشد، مع‌الاسف باید خود را برای یک دوره پرمناقشه و سرشار از سیاه‌نمایی آماده کرد. در اینکه ایران امروز در شرایطی توأم با ضعف و کاستی‌ها قرار دارد، تردیدی نیست؛ اما این همه ماجرا نیست؛ چرا که به دلایل گوناگون ایران ۱۴۰۳ دیگر ایران ۱۴۰۰ نیست و شرایط پیشین به گونه‌ای بنیادین تغییر یافته است. 
در عرصه منطقه‌ای و جهانی پس از عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی، نه فقط به پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، بلکه مهم‌تر به همه راهبردهای چند دهه ناتو و خاصه آمریکا در غرب آسیا حمله‌ور شد. اگر روزی فرا برسد که بتوان عملیات وعده صادق را از حیث نظامی و داده‌های دیپلماتیک تجزیه و تحلیل کرد و ضعف‌های سازمان سیاسی و نظامی غرب را با مردم در میان گذاشت، تازه آن هنگام ابعاد مختلف عملیات که نشان‌دهنده تکامل اراده‌ سیاسی و توانمندی نظامی بی‌سابقه ایران است، برای مردم آشکار خواهد شد. 
در زمینه سیاست ‌خارجی، هیچ‌گاه به اندازه دوره کنونی توازن‌گرایی در روابط خارجی و تثبیت ظرفیت‌های‌های همسایگی فعال نبوده است. تنظیم روابط سازنده با کشورهای منطقه، عضویت کامل ایران در شانگهای و بریکس، اجرایی شدن توافق راهبردی ایران با چین و روسیه و در نهایت تداوم مذاکره برای رفع تحریم‌های ظالمانه، هیچ‌گاه در تاریخ ایران چنین موقعیت و فرصت‌هایی را پیش‌روی کشور نگذاشته است. از آن‌سو این شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی، زمینه‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را در اختیار مسئولان برای حل مسائل معیشتی مردم قرار داده است. 
حالا در این میانه و در حالی‌که دولت سیزدهم در ظرف سه سال گذشته گام‌های مؤثر و سازنده‌ای را در عرصه‌های پیش‌گفته برداشته، کشور در حال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم است. انتظار آن نیست که کاندیداها مسائل جاری کشور را طرح نکنند و به نقد سیاست‌های موجود، خاصه در بخش اقتصادی مبادرت نورزند، که اقتضای انتخابات نیز همین است؛ اما نباید گروه‌های سیاسی و کاندیداها با سیاه‌نمایی اوضاع کشور امید به اصلاح امور و اعتماد به مسئولان را، که موتور محرکه شرکت مردم در انتخابات است، به کلی از بین ببرند.   
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
انتخابات و ایده حکمرانی دولت چهاردهم
امروز سومین روز از نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است. کنکاشی گذرا در افکار و گفتار داوطلبانی که تاکنون به وزارت کشور رجوع کرده‌اند و افرادی که بعد از این، احتمال می‌رود برای نام‌نویسی حاضر شوند، نشان می‌دهد یکی از متنوع‌ترین انتخابات را از حیث فکر و ایده‌های حکمرانی در پیش خواهیم داشت. وجه بسیار مهم و انکارناپذیر این تنوع و حضور همه گرایش‌ها با افکار و ایده‌های گوناگون، مردم‌سالاری دینی و جمهوریت واقعی در ایران است که باید شکرگزار این نعمت حقیقی باشیم.
از طرفی درباره ایده‌های حکمرانی که به منزله زیربنای جهت‌گیری کشور در چهار سال آینده استفاده خواهد شد، تجربیات گرانبهایی پیش روی ماست که همه مردم و به ویژه داوطلبان محترم باید دقت و اهمیت لازم را در خصوص آن مدنظر داشته باشند.
بدترین پیش‌فرض و ایده حکمرانی ممکن برای چهار سال آینده این است که فضای انتخابات و رقابت داوطلبان پیرامون گفتمان و ایده‌ای شکل بگیرد که یک دهه اقتصاد کشور را شرطی‌سازی و معطل و ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای را مغفول کرد. اینکه پیرامون تحریم، صرفاً و مجزا به دو گفتمان مذاکره و مقاومت پرداخته شود.
بدیهی است که تحریم یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد ایران است؛ اما پاسخ این مسئله در معطل‌سازی و منتظر گذاشتن ظرفیت‌ها برای رفع تحریم نیست. رفع تحریم میسر نخواهد شد مگر با قوی شدن ایران و قوی شدن ایران امکان‌پذیر نیست مگر با خنثی‌سازی تحریم‌ها به معنای استفاده بهینه و حداکثری از منابع و امکانات موجود، حتی در سیاست خارجه. منظور این نیست که دولت آینده نباید به دنبال رفع تحریم باشد، بلکه منظور آن است که همان مسیر و ریل‌گذاری که دولت سیزدهم را با وجود تحریم و با ابزار مذاکره موفق به بهبود تجارت خارجه، افزایش فروش نفت و پیشبرد پرونده هسته‌ای کرد، باید ادامه یابد. چه اینکه در کمتر دوره‌ای مثل دولت سیزدهم بوده که جهت‌گیری‌ها و رویکردهای اقتصادی و همگرایی میدان و دیپلماسی این چنین در مسیر درست باشند.
برگشتن به ایده حکمرانی گذشته، یعنی زیربنا قرار دادن رفع تحریم در همه معادلات بدون تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، آن هم در شرایطی که اولاً ایران فعلی به مراتب در وضعیتی بهتر و مقتدرتری از گذشته قرار دارد و ثانیاً طرفی که آن سوی میز مذاکره نشسته، نسبت به ده سال پیش ضعیف‌تر است و از حیث چالش‌های سیاست داخلی، روابط بین‌الملل و مسائل منطقه‌ای با موارد عدیده‌ای مواجه است، بار دیگر کشور را به سمت بن‌بست خواهد کشاند.
به هر حال، ایده حکمرانی آینده باید پیرامون همان نگرشی باشد که ساخت درونی اقتصاد را در سه سال اخیر تقویت کرد و در درون‌گرایی و برون‌نگری تجلی یافت و بازخورد آن نیز بهبود شاخصه‌های کلان اقتصادی شد.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
تهدید و تطمیع باید متوقف شود!
نشریه «گاردین» افشا کرد در نتیجه بررسی‌های خود و البته منابع آگاه و برخی رسانه‌های منتقد صهیونیست، به این نکته رسیده است که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۵ تاکنون، به نحوی سازمان یافته از مقامات ارشد دیوان لاهه جاسوسی کرده و تهدیدات جانی علیه آنها طرح کرده است. رویکردی که البته در مدت اخیر و در بحبوحه طرح گمانه‌زنی‌های گوناگون مبنی بر صدور حکم بازداشت بین‌المللی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآف گالانت» وزیر جنگ صهیونیست‌ها، ماهیت جدی‌تری را نیز به خود گرفته است. در این چارچوب، «کریم‌خان» دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری به تازگی در واکنش به تهدیدات پیدا و پنهان رژیم صهیونیستی علیه خود و دیوان لاهه و همچنین تلاش‌های قدرت غربی برای اعمال نفوذ در پرونده نسل‌کشی صهیونیست‌ها گفته است: «این قبیل رفتارها باید هر چه سریع‌تر متوقف شوند؛ والا دیوان لاهه طبق اساسنامه خود با این قبیل اقدامات نیز به مثابه جرم رفتار می‌کند.»
 
 
▼ اخبار 
۲۰ درصد توان نظامی جمهوری اسلامی
«سردار حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه ضمن تأکید بر اینکه عملیات «وعده صادق» پیامد اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود، اظهار داشت: «اگر هدف رژیم صهیونیستی زدن فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران بود، می‌توانست در خارج از کنسولگری ایران در سوریه این جنایت را انجام دهد؛ هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام پیروزی راهبردی برای جبران شکست ۷ اکتبر بود.» وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پاسخ ایران، از طریق وزیر خارجه مصر پیام فرستاد که در جنگ غزه کوتاه خواهد آمد، افزود: «شهید عبداللهیان وزیر امور خارجه نقش فعالی در دیپلماسی عملیات وعده صادق داشت؛ اسرائیل و آمریکا برای جلوگیری از آسیب پاسخ ایران کشور‌های منطقه را برای دفاع از اسرائیل تجهیز کردند.» سردار حاجی‌زاده ضمن بیان اینکه حدود ۲۲۱ جنگنده برای جلوگیری از حملات ایران آماده‌باش شدند، گفت: «حضرت آقا تأکید داشتند که عملیات وعده صادق قاطع باشد و با توکل به خداوند و بدون نگرانی این عملیات انجام شود؛ با توجه به امکان اقدام پیش‌دستانه اسرائیل علیه ایران، عملیات وعده صادق در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد.» وی با تأکید بر اینکه شکست قدرت بازدارندگی اسرائیل مساوی با فروپاشی است، اظهار داشت: «اکنون محور مقاومت روحیه گرفته و تاریخ منطقه به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم شده است؛ نتیجه این عملیات قدرت بازدارندگی خوب و مثال‌زدنی برای جمهوری اسلامی است و در سایه این پیروزی، اقتصاد و روحیه مردم بهبود یافت و انسجام ملی در حمایت از این عملیات افزایش پیدا کرد.» سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه در عملیات وعده صادق از ۲۰ درصد توان نظامی جمهوری اسلامی استفاده شد، گفت: «سامانه‌های سپر موشکی اسرائیل مورد حمله قرار نگرفتند؛ زیرا نزدیک شهر‌های بزرگ بود و اگر جنگ با اسرائیل ادامه پیدا می‌کرد زمان زیادی برای نابودی اسرائیل لازم نبود.»
 
نتیجه هرگونه عقب‌نشینی در مقابل غرب
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، در دیدار با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با ابراز تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان، خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: «روابط ایران و سوریه یک روابط راهبردی است که تحت هدایت‌های جناب‌عالی پیش می‌رود و در رأس اجرای این هدایت‌ها، آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان بودند. آقای رئیسی، شخصیتی متواضع، حکیم و اخلاق‌مدار و مصداق بارز مواضع و شعارهای انقلاب اسلامی بود. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، خط مقاومت در منطقه پیشرفت کرده و اکنون به یک رویکرد اعتقادی و سیاسی تبدیل شده است. موضع ما همواره این بوده که هر گونه عقب‌نشینی در مقابل غرب موجب پیشروی آنها خواهد شد. من چند سال پیش اعلام کردم هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و این موضوع اکنون برای مردم سوریه بسیار واضح و روشن است و قضایای اخیر غزه و پیروزی‌های مقاومت نیز این موضوع را برای مردم منطقه اثبات کرد و نشان داد مقاومت یک اصل است. از شما به دلیل نقش بارز و مهم در حمایت از مقاومت در منطقه و همچنین به دلیل حمایت از سوریه در همه زمینه‌ها، تشکر و قدردانی می‌کنم.»
 
ما نمی‌خواهیم اینجا بمیریم
گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین با عنوان «زمان در حال به پایان رسیدن است»، فایل صوتی از یکی از اسرای زن صهیونیستی منتشر کرد. در این ویدئو، این زن صهیونیست، از سایر شهرک‌نشینان صهیونیستی می‌خواهد که همچنان به تظاهرات‌های خود ادامه دهند و تا زمانی که آزاد نشوند، آنان نیز به خانه‌های خود بازنگردند. این اسیر در بند مقاومت فلسطین، با اشاره به اینکه بیش از ۲۳۷ روز است که در اسارت به سر می‌برد، گفت: «نمی‌دانم تا کی قرار است در اینجا بمانم. من به مردم اسرائیل می‌گویم که آیا شما عضوی در کابینه نتانیاهو، گالانت و گانتز شده‌اید؟» وی ادامه داد: «آیا سرنوشت من و دوستانم، مانند رون آراد خواهد شد؟ سرنوشتمان را به نتانیاهو و کابینه جنگی وی واگذار نکنید. ما را نجات دهید. ما نمی‌خواهیم اینجا بمیریم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «مسعود پزشکیان» در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» اعلام کرد: «تصمیم به رقابت برای تصدی پست ریاست‌جمهوری گرفته است.» وی دلیل اتخاذ این تصمیم را درخواست اصلاح‌طلبان، مردم، نخبگان و محافل و همچنین دستیابی به مشارکت بیشتر مردمی از طریق حضور جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد. پزشکیان در خصوص برنامه و اولویت‌های خود در سیاست خارجی نیز گفت: «بر اساس آنچه که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده، سیاست خارجی وی برقراری ارتباط با تمام دنیا به‌جز رژیم صهیونیستی بر اساس اصول عزت، عقل و منافع کشور است.»
 
◄ فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه از شناسایی و دستگیری شبکه شیطان‌پرستی که در قالب تور مسافرتی به استان مازندران سفر کرده بودند، خبر داد. «سعید مهدوی» با بیان اینکه اعضای شبکه شیطان‌پرستی که در قالب تور مسافرتی از استان‌های دیگر به شهر سوادکوه آمده بودند، طی عملیاتی مشترک با پلیس اطلاعات و سپاه استان مازندران شناسایی و رصد شدند. فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه افزود: «در این عملیات ۲۰ نفر مرد و ۸ نفر زن دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.»
 
◄ «سیدحسن نصرالله» با اشاره به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و پافشاری نتانیاهو و دیگر سران این رژیم بر جنگ و جنایات خود گفت: «نتانیاهو همچنان در سایه سکوت کشورها و حکام آنها به جنگ نسل‌کشی در فلسطین و غزه ادامه می‌دهد، اما خون مظلومان فلسطین، جهان را بیدار کرده است.» دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: «جبهه مقاومت در لبنان به عملیات پشتیبانی خود از نوار غزه که جزئی از نبرد است، ادامه خواهد داد.»
 
◄ «احد آزادی‌خواه» نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «علیرغم رایزنی‌هایی که برخی نمایندگان و شخصیت‌های غیرنماینده با محمدباقر قالیباف به منظور اقناع او برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند، او تاکنون نسبت به این مسئله پاسخ مثبتی نداده است.» وی افزود: «نمایندگان رایزنی‌کننده با قالیباف معتقدند که حضور او در ریاست‌جمهوری می‌تواند منافع خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.»
 
◄ «برایان ماست» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر پیام رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی «ایکس»، دانشجویان آمریکایی را سرزنش کرد و خطاب به آنها نوشت: «اگر آیت‌الله شما را تحسین می‌کند، قطعاً در سمت اشتباه تاریخ هستید!»
 
◄ «محمدجواد ظریف» با تأکید بر اینکه «یقیناً اصلاح‌طلب نیستم» گفت: «کسی به او نگفته در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند، اما او ملاک‌هایی در کار سیاسی دارد که با آن ملاک‌ها فکر می‌کند نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات