صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز [پانزدهم خرداد] را در خاطره‌ ملت نگهدارید. روز پانزده‌ خرداد، روز عظیمی در تاریخ ما بود و اولین پایه‌ مقاومت مردمی ما در سطح وسیع، به خاطر عشق به امام، آن روز گذاشته شد.(۱۳۶۹/۳/۱۵) *سالروز عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت می‌گوییم*

 

▼ حرف روز

جهانی که به محور مقاومت پیوسته است

مسئله فلسطین و حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که تاکنون به کشته و شهید شدن 36500 نفر (70 درصد زن و کودک) فلسطینی منجر شده است، نشان داد که نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه سردمداران سلطه‌ جهانی، حتی به مفاهیم بشری هم رحم نمی‌کنند؛ مردم تحت اشغالی را که مبارزه آنها برای رهایی از دولت اشغالگر در چارچوب‌های حقوق بین‌المللی موجود، مشروع است‌ـ مقاومت فلسطین‌ـ و از آزادی و امنیت و حق تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کنند، «تروریست» می‌نامند و رژیمی را که بنا بر آمار رسمی تاکنون ده‌ها هزار زن و کودک را با توسل به اقدامات تروریستی و بی‌رحمانه به قتل رسانده است، دفاع‌کننده از خود وانمود می‌کنند. بررسی عمق جنایات رخ داده در فلسطین در هفت ماه گذشته نشان می‌دهد، اکنون مظلوم‌تر از مردم فلسطین و و ظالم‌تر از صهیونیست‌ها و حامی اصلی آنها آمریکای مستکبر وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران با درک صحیح از ماهیت صهیونیست‌ها در طول 70 سال گذشته، همواره از مظلوم دفاع کرده و در کنار آن ایستاده است. از طرفی با توجه به اتفاقات هفت ماه گذشته و مشخص شدن ذات درونی صهیونیسم افکار عمومی دنیا نیز نسبت به اتفاقات و پدیده نسل‌کشی در غزه به اعتراض دست زدند. دانشجویان آمریکا از جمله کسانی بودند که در یک اقدام تاریخی، نسبت به تداوم نسل‌کشی در غزه و حمایت آمریکا از رژیم کودک‌کش صهیونیستی به خط مقاومت پیوستند و اعتراض خود را به طور علنی اعلام کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، استادان و دیگر جوانان آمریکایی معترض عنوان می‌کنند: «شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید!» و این اعتراضات را نشانه‌ای از وجدان‌های بیدار شده دنیا علیه نسل‌کشی ملت مظلوم فلسطین می‌دانند.
نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی که مواضع راهبردی ایران اسلامی را به صورت واضح و شفاف در مقابل دید نخبگان و افکار عمومی جهانی قرار داد، نشان می‌دهد جهان به سمت مسیر عدالت که سال‌ها جمهوری اسلامی ایران در آن قدم نهاده است، حرکت می‌کند و این به معنای گسترانیدن عدالت در جهان است. توسل به مراجع حقوقی بین‌المللی برای توقف جنایات جنگی تل‌آویو در غزه، از سوی کشورهایی همچون آفریقای جنوبی و ورود تعدادی از کشورها به حمایت از آفریقای جنوبی با توسل به اساسنامه دیوان بین‌الملل دادگستری، نمونه‌ای از بیداری جهانی است. بنابراین، اعتراض به صهیونیسم نشان می‌دهد، جهان به درستی سیاست‌های محور مقاومت در منطقه پی برده است و اکنون در کنار آن به مبارزه با رژیم صهیونیستی دست زده است.

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

رقابت فراموشکار و مجرم!

آمریکا در حالی به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری حرکت می‌کند که درگیر بحران‌های متعدد داخلی و بین‌المللی است. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می‌شود که در واقع تکرار رقابت سال 2020 میلادی بین نامحبوب‌ترین نامزدهای انتخاباتی از هر دو حزب‌ـ که اجماع عمومی در میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات وجود دارد که گزینه‌های مناسبی برای هدایت کاخ سفید و حتی نمایندگی احزاب‌شان هم نیستندـ است و «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» همچنان افراد اصلی برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 میلادی از سوی قرمز و آبی مطرح هستند. نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد رقابت دوباره بین ترامپ و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ نسبت به بایدن پیشتاز است. در کنار این نظرسنجی‌ها و بحران‌های مذکور، در سال 2018 افشا شد ترامپ برای پنهان کردن، پرداخت پول در ازای سکوت به این بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی داشته و به حساب‌سازی و جعل سوابق تجاری دست زده است. دادستان‌های نیویورک در بررسی این اتهام، 34 مورد جعل سوابق تجاری را کشف کردند. در جریان بررسی شش هفته‌ای این پرونده، 22 شاهد در دادگاه شهادت دادند. درنهایت نیز هیئت منصفه 12 نفره دادگاه، عصر پنجشنبه به وقت محلی، پس از دو روز بررسی، دونالد ترامپ را در هر 34 فقره اتهام بزهکار شناختند. با وجود اینکه محکومان جنایی، امکان رأی‌دهی در آمریکا ندارند، اما این محکومیت قانوناً نمی‌تواند مانع از رفتن ترامپ به کاخ سفید شود. به علاوه، او هنوز امکان تجدید نظر دارد، اما حتی اگر تجدیدنظر او پیش از انتخابات رد شود و به زندان برود، باز هم می‌تواند رئیس‌جمهور شود. نکته دیگر این است که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، نمی‌تواند خود را عفو کند. به عبارتی براساس متمم 14 قانون اساسی این کشور ترامپ حق شرکت در انتخابات را خواهد داشت. قانون اساسی آمریکا تنها سه شرطِ «شهروند آمریکابودن، داشتن بالای 35 سال، و حداقل 14 سال زندگی در خاک آمریکا» را برای نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است. محکومیت دونالد ترامپ در دادگاه به‌طور حتم به اشکال گوناگون بر انتخابات 2024 تأثیرگذار خواهد بود: تقویت وفاداری به ترامپ از سوی برخی حامیان اصلی‌اش با انگیزه سیاسی دانستن محکومیت ترامپ (البته برعکس این نیز، در برخی وفاداران محتمل است)، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو براساس نظرسنجی‌ها (312 الکترال ترامپ در برابر 226 الکترال بایدن)، حواس‌پرتی و گیج بودن بایدن در مناظرات در برابر ترامپ و در نهایت در خوشبینانه‌ترین حالت، رقابت انتخاباتی 2024 را می‌توان رقابت یک پیرمرد فراموشکار و یک مجرم تصورکرد. در حال‌ حاضر، ترامپ نه‌تنها اولین رئیس‌جمهور سابقی است که در یک جنایت مجرم شناخته می‌شود، بلکه اولین نامزد ریاست‌جمهوری از حزب اصلی است که در بحبوحه مبارزات انتخاباتی برای کاخ سفید به جرمی محکوم می‌شود. او به ناچار بعد از محکومیت استراتژی کمپین انتخاباتی‌اش را تغییر خواهد داد.                        

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

نگران نظر افکار عمومی جهان درباره اشغالگران!

«عبدالحمید اسماعیل‌زهی» امام جماعت مسجد مکی زاهدان با بازگشت از سفر ترکیه به موضوع جنگ غزه پرداخته و گفته است: «خیر اسرائیل در صلح است»؛ چراکه با حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه «دنیا بر علیه اسرائیل شده است.» عبدالحمید با انتقاد از آنچه در رفح در جنوب غزه رخ می‌دهد، گفته است: «این روند سبب شده است دنیا علیه اسرائیل شود. اکنون جنایت، قتل، کشتار و خونریزی را دنیا از هیچ کسی نمی‌پذیرد.» به نظر می‌رسد، عبدالحمید بیشتر نگران نظر افکار عمومی جهان در مورد اسرائیل است تا آنکه نگران رفح و سایر نقاط غزه باشد. اسماعیل‌زهی در مورد سفرش به ترکیه هم تأکید کرده که «درمانی» بوده و تحت درمان است. البته هنوز توضیحی داده نشده که بیماری او چه بوده که در داخل ایران امکان پیگیری آن نبوده و باید به ترکیه می‌رفته است! برخی گمانه‌ها می‌گوید عبدالحمید اسماعیل زهی در سفر به ترکیه دنبال ارتباطات سیاسی یا شاید امنیتی خاص بوده است.


 
▼ اخبار 

نامزد اختصاصی اصلاح‌طلبان چه کسی خواهد بود؟

روزنامه «آرمان ملی» نوشته است: «در حالی ‌که برخی رسانه‌ها روز گذشته مدعی قصد دکترعلی‌اکبر صالحی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری شدند، اما یک منبع آگاه گفت دکتر صالحی فعلا برای نشستی بین‌المللی در مسکو به سر می‌برد. در میان اصلاح‌طلبان نیز حزب اتحاد ملت دکتر محمد صدر (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) و دکتر محمدرضا ظفرقندی (رئیس دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران) را معرفی کرده‌اند. همچنین در نشستی که برخی از اعضای مجمع روحانیون مبارز حضور داشتند برخی از رهبران اصلاحات از سیدعبدالواحد موسوی‌لاری (وزیر کشور دولت اصلاحات) خواسته‌اند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کند. گفته شده او در پاسخ به درخواست رهبران اصلاحات گفته است که به صورت حقیقی ثبت نام نخواهد کرد و اگر نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران قرار بگیرد به صورت حقوقی نام‌نویسی می‌کند. علی شمخانی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی) نیز دیگر چهره‌ای است که از او به عنوان گزینه احتمالی ریاست‌جمهوری نام برده می‌شود.»

هم چوب را خوردند و هم پياز را

«عباس عبدی» از نظریه‌پردازان جبهه اصلاحات با انتقاد ضعف این جریان در روزنامه «اعتماد» نوشت: «باعث تأسف است كه بگويم دوستان جبهه اصلاحات در يك سردرگمي تحليلي قرار گرفته و قادر نيستند تصميمات سياسي جامعي را اتخاذ كنند. اين مشكل به علت نداشتن يك راهبرد كارآمد و مبتني بر تحليل پايدار و مستدل از وضعيت كنوني كشور است. به همين دليل در انتخابات 1400، آن رفتار را كردند كه هم چوب را خوردند و هم پياز را.» وی اضافه می‌کند: «دوستان اعلام كرده‌اند كه مشاركت جبهه در انتخابات منوط به تأييد صلاحيت حداقل يكي از نامزدهاي اختصاصي خود خواهد بود. اين گزاره دو ايراد كلي دارد. هم به لحاظ راهبردي نادرست است و هم از منظر تاكتيكي. در نهايت هم اگر شرط مذكور محقق نشود به احتمال فراوان يا حتي قريب به يقين اجرايي نخواهد شد. اين نقد خود را علني و صريح مي‌نويسم چون فايده‌اي بر بيان آن به صورت ديگر مترتب نيست و نمي‌توانم تعجب خودم را از اين حد از اشتباه در تصميم‌گيري ابراز نكنم.»

سپهبد سلیمانی را ترور کردیم، اما راهبردش محقق شد!

روزنامه «معاریو» در یادداشتی درباره تهاجم زمینی به رفح تأکید کرد: «رفح نمی‌تواند دروازه پیروزی اسرائیل باشد.» «آلون‌بن‌دیوید» هشدار داد: «اشغال رفح می‌تواند زندگی و سرنوشت اسرای اسرائیلی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.» به گفته این تحلیلگر معروف صهیونیست، «حتی بدترین دشمنان ما هم شاید چنین آرزویی را برای ما نکنند؛ از این رو حتی اگر ما در رفح هم پیروز شویم، باز این دستاورد نمی‌تواند و هرگز هم نخواهد توانست خطری که اسرائیل را به هر شکل تهدید می‌کند، بزداید.» این تحلیلگر برجسته صهیونیست در این رابطه افزود: «امروز در برابر چشمان خود می‌بینیم که نگاه و راهبرد (سردار شهید) قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که چهار سال پیش ترور شد، محقق می‌شود و شش ارتش در مقابل اسرائیل صف‌آرایی کرده‌اند.»

سرکوب تجمعات در تل‌آویو

تل‌آویو بار دیگر شاهد تظاهرات گسترده ده‌ها هزار نفری در اعتراض به کابینه نتانیاهو بود. تجمع‌کنندگان که خواستار توقف جنگ در غزه و توافق با حماس برای تبادل اسرا بودند، تعدادی از خیابان‌های اصلی شهر را مسدود کردند که به دخالت نیروهای پلیس و زد و خورد با معترضان انجامید. شبکه عبری‌زبان «کان» نیز گزارش داد، هفت نفر در این تظاهرات دستگیر شده‌اند. همچنین همسر یکی از اسرای صهیونیست به نام «آیلا متسجر» در حمله نیروهای پلیس اسرائیل زخمی شده است. در تل آویو صدها نفر از منطقه «کارمل» تا «حوریف» راهپیمایی کردند؛ هزاران نفر نیز در خیابان 65 در تقاطع کارکور جمع شدند و شعار دادند. 

 

▼ اخبار کوتاه

◄ «پرویز فتاح» با صدور پیامی در مورد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت:‌ «با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم. ان‌شاءالله به عنوان سرباز ولایت و نظام و خادم و خاک پای مردم عزیز تا شهادت فی سبیل الله استوار باقی خواهم ماند.»

◄ «سعید جلیلی» داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع اعضای ستاد مرکزی خود اظهار کرد: «همه آنچه را که در فضای مجازی برای تخریب ما و موارد مشابه مطرح می‌شود، بدون پاسخ بگذارید.» وی افزود: «به ویژه مواردی که از سوی نیروهای انقلاب به هر دلیلی در قالب نکته‌ای مطرح می‌شود.» جلیلی خطاب به اعضای ستادش تأکید کرد: «‌اصلا به این موارد پاسخ ندهید و فقط مطالب ایجابی خودمان را منتشر کنید.»

◄ «علیرضا زاکانی» شهردار تهران پس از نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «قرار است با «برنامه و کارنامه» برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض، تا آخر پای کار مردم بمانم.» وی افزود: «قرار است تا نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و «کتاب تاریخ» را «برنامه تحول» جا بزنند و خاطرات سیاسی‌شان را به آرزوی مردم تبدیل کنند.»

◄ «مسعود پزشکیان» پس از نام‌نویسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: ‌«آنچه ما و مجریان باید انجام دهند، حرف‌های جدید و راه جدید نیست؛ مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری و قانون و برنامه است را یک طرف می‌گذاریم و از خودمان حرف‌های دیگری می‌زنیم.» پزشکیان گفت: «باید برای اهداف سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم.»

◄ «محمد رشیدی» عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: «جمع كثيرى از نمايندگان مجلس و فعالان حوزه سياسى، اقتصادى و فرهنگى در خارج از مجلس خواستار نامزدى آقای قالیباف در انتخابات هستند، اما با اين حال هنوز شخص قاليباف در خصوص حضور يا عدم حضورشان تصميمى نگرفته و اظهار نظر نكرده‌اند.» 

◄ «اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور شهید گفت: «دولت بنای معرفی نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.» وی افزود: «دولت بنای برگزاری انتخابات را دارد. اینکه برخی دولتمردان به میدان انتخابات بیاید احتمال دارد. در دولت‌های قبلی هم برخی اعضای دولت در بین نامزدهای انتخابات وجود داشتند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات