صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۲۱

ثبت‌نام تمام شد/ ۸۰ نفر منتظر نتایج صلاحیت‌سنجی/ چه کسانی تایید می‌شوند؟

رقابت این دوره رقابتی سخت و نفس‌گیر خواهد بود چرا که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان و هم شخصیت‌های سیاسی مستقل به میدان آمده‌اند و می‌خواهند تلاش خود را برای آینده‌ای روشن و به دور از حاشیه‌های جنجالی سیاسی و تنها برای حل مشکلات برنامه و اجرا کنند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

انتخابات نهمین رئیس‌جمهور ایران و چهاردهمین دولت از ابتدای انقلاب تاکنون خیلی زودهنگام در مدار سیاسی کشور قرار گرفته است. انتخاباتی که با ثبت نام ۸۰ کاندید ریاست جمهوری تا عصر روز دوشنبه ۱۴خرداد به پایان رسید و حالا باید دید چه کسانی برای قرارگیری در ماراتنی که بعد از شهید رئیسی برگزار می‌شود، می‌توانند در گام نخست تایید صلاحیت شده و در مرحله بعدی می‌توانند مردم را پای صندوق‌های رای بکشاند و در نهایت سکان دولتی جدید را به عهده بگیرد.

دولتی که کارستان کرد
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور در حالی مراحلش را یک به یک طی می‌کند که هنوز یک سال از عمر دولت سیزدهم باقی مانده است؛ دولتی که با وجود بودجه منفی در پایان دولت دوازدهم و صندوق خالی و به عبارتی دست‌های خالی توانست گام‌های بلند و مقتدرانه‌ای در جهت رفع مشکلات و مسایل کشور بردارد و از ریشه کنی کرونا تا مبارزه با فساد از عرصه سلامت و درمان تا اقتصاد و اشتغال از حل معضل کم آبی تا مالیات و دغدغه‌های معیشتی مردمی توانست کارآمدی خود را اثبات کند. دولت و ریاست جمهوری که در عین مظلومیت از حاشیه‌ها دوری کرد و تنها در فکر حل و راه حل و درمان تورم و نقدینگی و ... بود نه جدال‌های سیاسی و آمد و شد و تشریفات اضافی کاری کرد کارستان.

چه کسی تایید صلاحیت می‌شود؟
حالا قرار است از میان ۸۰ نامزدی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند تعدادی با بررسی سوابق و کنکاش در آنچه کرده و برجای گذاشته‌اند، عده‌ای تایید شوند و وارد رقابتی نفس‌گیر شوند.
رقابت این دوره رقابتی سخت و نفس‌گیر خواهد بود چرا که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان و هم شخصیت‌های سیاسی مستقل به میدان آمده‌اند و می‌خواهند با ارائه آنچه برای آینده این مرز و بوم در ذهن دارند تلاش خود را برای آینده‌ای روشن و به دور از حاشیه‌های جنجالی سیاسی و تنها برای حل مشکلات برنامه و اجرا کنند.

حضور از دولت نهم تا سیزدهم
به نقل از سایر رسانه‌ها بررسی سوابق ۸۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد: از دولت سیزدهم: ۵ نفر (۱_محمدمهدی اسماعیلی ۲_مهرداد بذرپاش ۳_صولت مرتضوی ۴_قاضی‌زاده هاشمی ۵_داوود منظور)
از دولت روحانی: ۴ نفر (۱_ عبدالناصر همتی ۲_اسحاق جهانگیری ۳_ عباس آخوندی ۴_ محمد شریعتمداری)
از نمایندگان مجلس فعلی: ۹ نفر (۱۲ درصد) و از نمایندگان ادوار مجلس: ۴۳ نفر (۵۴ درصد) برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نهم ثبت نام کرده اند.
افراد و شخصیت‌هایی که هر کدام قطعا با برنامه‌های خاصی پا جلو گذاشته و قطعا همه در ذهن‌شان خدمت برای مردم و ساختن ایرانی آباد را نقش بسته اند.

اما مهمترین و مشهورترین چهره‌های ثبت نامی این دوره از رقابت برای کلیدداری پاستور را بتوان به محمد باقر قالیباف رییس مجلس یازدهم و دوازدهم، محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم، علی لاریجانی، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی، مهرداد بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، عباس آخوندی و ... اشاره کرد؛ و شاید از نکات قابل توجه و علیرغم تصور همگان عدم حضور محسن هاشمی و محسن رضایی برای ثبت نام بود؛ هر چند حرف و حدیث‌های بسیاری برای حضور آن‌ها بود، اما خبری از آن‌ها نشد.

آمدن تا کار نیمه تمام را تمام کنند!
بسیاری هم، چون وزرای دولت سیزدهم آمدند تا پای وعده خود با رییس دولتشان بمانند و راه او را ادامه دهند. قالیباف هم گفت برای ادامه راه رئیسی آمده است.
حالا هر که آمد و هر چه گفت و شعار چه داشت و چه پیشنهادی داشت، باید منتظر تایید صلاحیت‌ها باشیم و تا رقابت این دوره آغاز شود و بعد شعار‌ها و وعده و عید‌های انتخاباتی را زیر ذره بین ببریم.

کاندیدا‌ها گوش به زنگ باشند
مهم آن است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کردند: «در رقابت‌های پیش رو باید اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی و لجن پراکنی کمکی نمی‌کند و به آبروی کشور لطمه می‌زند.»
کلامی که هزار حرف نگفته و هزار نکته و تحلیل دارد، اما قطعا همگان خصوصا ۸۰ نامزدی که در این ۵روز ثبت نام کردند باید این کلام را آویزه گوششان کنند تا مبادا راه را به خطا رفته و رفیق دشمن و دشمن ملت شوند؛ و شاید مهمترین نکته‌ای که این ۸۰ نفر باید مد نظر داشته باشند ادامه راه شهیدی است که در مسیر خدمت جانش را هم فدا کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات