بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۷۲

چین: نباید اقیانوس‌ها میدان نبردهای سیاسی در جهان شوند

دستیار وزیر امور خارجه چین گفت: در حال حاضر نظم اقیانوس‌ها و دریاهای جهان در یک تعادل بزرگ قرار دارند و نباید این مناطق به میدان نبردهای سیاسی در جهان تبدیل شوند.

از شبکه تلویزیونی چین، میائو ده یو روز چهارشنبه در هفتمین سمینار بین المللی مسائل علمی و حقوقی فلات قاره و سامانه «منطقه»، در یک سخنرانی ویدیویی اظهار داشت: برخی کشورها به دلیل منافع ژئوپلیتیک خود، با سوء استفاده از معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون ملل متحد درباره حقوق دریاها و اصرار بر یکجانبه‌گرایی، در پی حفظ سلطه خود بر دریاها و اقیانوس‌های جهان هستند.

وی اقیانوس‌ها را پل هایی توصیف کرد که کشورهای جهان را به هم متصل و یکپارچه می‌کند و نباید به عرصه سیاست بین‌المللی تبدیل شود.

میائو با تاکید بر اینکه کنوانسیون بین المللی ملل متحد درباره حقوق دریاهامبتنی بر منافع انسان‌ها و خواسته‌های آنهاست، افزود: اجرای معاهده‌ها باید به اهداف، اصول و مفاد صریح آن وفادار باشد.

وی ادامه داد: جامعه جهانی باید با چالش‌های جدید اقیانوس‌ها که ناشی از فعالیت‌های انسانی، نوآوری‌ها، فنآوری‌های دریایی و تغییرات اقلیمی است، مقابله کند.

میائو اظهار داشت: ما باید با احترام گذاشتن به حاکمیت، امنیت و منافع همه کشورها، از گفت‌وگو با یکدیگر حمایت کنیم و از راهبرد نظامی بپرهیزیم.

وی تاکید کرد: ما باید عدالت و انصاف را رعایت و با استانداردهای دوگانه و اعمال گزینشی در قواعد حقوقی بین‌الملل جلوگیری کنیم.

میائو خاطرنشان کرد: چین مایل به همکاری با همه طرف‌ها برای پایبندی به اهداف کنوانسیون ملل متحد درباره حقوق دریاهاست و از سه نهاد اصلی این کنوانسیون در انجام وظایفشان با هدف ایجاد صلح و آرامش و همکاری برد-برد حمایت می کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات