تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۶۷۸

مقام سابق موساد: حزب‌الله می‌تواند در چند ثانیه میدان‌‌های گازی اسرائیل را منهدم کند

رئیس سابق اطلاعات و عملیات موساد می‌گوید حزب‌الله سامانه‌های پدافندی در اختیار دارد که آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیلی را گرفته و همچنین موشک‌هایی دارد که می‌توانند «در چند ثانیه» میدان‌های گازی اسرائیل را منهدم کنند.
«حاییم تومر» رئیس سابق اطلاعات و عملیات موساد این سخنان را در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» بیان کرده است.
براساس گزارش ظهر امروز (شنبه) شبکه «المیادین» به نقل از اسرائیل هیوم، تومر می‌گوید: «ورود به جنگی گسترده با لبنان توان اسرائیل برای بقا به عنوان یک کشور را به خطر خواهد انداخت.»مقامات اسرائیلی چند هفته‌ای است که مدعی می‌شوند امکان تشدید درگیری‌ها با حزب‌الله در خاک لبنان وجود دارد.رئیس سابق اطلاعات و عملیات موساد در ادامه در این باره می‌گوید: «ورود به جنگ با حزب‌الله به معنای شلیک هزاران موشک به مرکز اسرائیل است و این کار، همانطور که بندر حیفا، فرودگاه‌های نظامی در شمال را فلج می‌کند، کل اسرائیل را نیز فلج خواهد کرد.»حاییم تومر اضافه می‌کند: «حزب‌الله تهدیدی است که تصورش را نمی‌کردیم و ارتش اسرائیل پاسخی برای آن ندارد. سرنوشت شهرهایی مانند عکا، طبریه و چه‌بسا حیفا و همچنین شاید دوتر از آن‌ها سرنوشت تل‌آویو مانند سرنوشت [منطقه‌های] کریات شمونه و الجلیل خواهد بود.»شهرک کریات شمونه و منطقه الجلیل مناطقی هستند که حزب‌الله طی‌ هفته‌های گذشته ده‌ها بار پایگاه‌های ارتش اسرائیل را در آنجا با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.تومر هشدار می‌دهد: «آن‌ها موشک‌های نقطه‌زنی دارند که می‌توانند میدان‌های گازی اسرائیل را در چند ثانیه منفجر کنند. اسرائیل هیچ پاسخی برای حماس و حزب‌الله ندارد.»
رئیس سابق اطلاعات موساد همچنین می‌گوید: «نیروی هوایی اسرائیل به علت سامانه شناسایی که ایران در اختیار حزب‌الله قرار داده دیگر در لبنان آزادی عمل ندارد.»این اظهارات پس از آن مطرح شده است که مقاومت لبنان اخیرا اعلام کرد با استفاده از سامانه‌های پدافندی خود جنگنده‌های اسرائیلی را وادار به خروج از حریم لبنان کرده است.حزب‌الله همچنین طی هفته‌های گذشته چند پهپاد گران‌قیمت اسرائیلی را در جنوب لبنان سرنگون کرد.تومر می‌افزاید: «دلیلی برای دست‌کم کردن و تمسخر توانمندی‌های تاکتیکی و نظامی حزب‌الله وجود ندارد. اطمینانی هم نیست که سامانه‌های ارتقایافته‌ اسرائیلی بتوانند پاسخ درستی بدهند. مسئله این است که حزب‌الله در حجم و تا چه سطحی به ما حمله خواهد کرد.»حزب‌الله هفته گذشته یک آتشبار «گنبدآهنین» را که ارتش اسرائیل تبلیغات فراوانی برای آن‌ها انجام داده، منهدم کرد؛ اقدامی که باعث شد سازمان نظارت نظامی اسرائیل انتشار تصاویر از این آتشبار منهدم‌شده را ممنوع کند.او در پایان گفت: «حزب‌الله می‌تواند 1500 موشک در روزهای اول جنگ در یک روز شلیک کند. اسرائیل بین دو گزینه مهم که معنای سرنوشت‌سازی هم برایش دارد، سرگردان است و ما در یک دوراهی تاریخی سرنوشت‌ساز قرار داریم. در سطح سیاسی نیز به اسرائیل به عنوان یک طرف ضعیف نگاه می‌شود. اسرائیل در هفتم اکتبر (زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی ) ناکام بود و امروز نیز موفق نخواهد بود. جایگاه بین‌المللی اسرائیل در سطح راهبردی بسیار آسیب دیده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات