صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۳۸

«شعار‌های غیر واقع‌بینانه» دشمنی برای اعتماد عمومی جامعه/ وعده‌هایی که باید عملی شود

رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای جدی برای انتخابات پیش از این عنوان کردند: «شعار‌های غیر واقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی شود. با توجه به امکانات کشور بایستی شعار و وعده داده شود اینجوری بایستی عمل شود.»
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ محمد عبدی

رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای جدی برای انتخابات پیش از این عنوان کردند که شعار‌های غیر واقع‌بینانه داده نشود؛ ایشان عنوان کرده‌اند: «شعار‌های غیر واقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی شود. با توجه به امکانات کشور بایستی شعار و وعده داده شود اینجوری بایستی عمل شود.»
توصیه‌ای که نه برای امروز و دیروز و انتخابات ۱۴۰۰ مجلس بلکه برای همیشه باید سرلوحه نامزد‌های انتخاباتی باشد تا با ندادن شعار‌های غیر واقع بینانه اعتماد عمومی را تضعیف نکنند.

انتخابات و وعده‌های داده شده
با این حال تبلیغات انتخاباتی و شعار‌ها و وعده‌های نامزد‌های دوره چهاردهم ریاست جمهوری در حال انجام است و هر کدام از نامزد‌ها با شعار‌ها و وعده‌های خود متناسب با مطالبات مردمی و نیاز‌های جامعه در حال جذب سرمایه مردمی برای انتخابات هستند.
«اقتصاد» محور اصلی اکثر مطالبات مردمی است محوری که در جای جای تبلیغات و وعده‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری هم خود را نشان می‌دهد. حالا برخی واقع بینانه وعده اصلاح امور می‌دهند و با برنامه و طرح‌هایی که در سر دارند به دنبال اصلاح امور هستند و می‌خواهند راهی که رییس جمهور شهید در مسیر اصلاحات اقتصادی از مالیات تا بهره گیری از ظرفیت‌های مغفول مانده آغاز کرد را ادامه دهند و برخی برنامه‌های دیگری دارند، اما هستند نامزد‌هایی هم که به دور از واقعیت و امکانات کشور وعده توزیع گوشت گرم درب منازل را می‌دهند و یا وعده افزایش‌های بی برنامه و بدون حساب و کتاب یارانه‌های مردمی را می‌دهند.
رهبری نسبت به همین وعده‌های غیر واقع بینانه در سال ۱۴۰۰ تذکرات و توصیه‌های بسیاری داشته و امروز هم مهدی فضائلی آن را بازنشر کرده تا یادآوری برای آن‌هایی باشد که می‌خواهند با هر روشی سرمایه اجتماعی را برای افزایش آرای خود جذب کنند.

چه وعده‌های داده شد؟
با این حال مروری بر سر تیتر‌های وعده‌های انتخاباتی خالی از لطف نیست.

قالیباف با شعار «تلاش برای حل مشکلات مردم» وارد گود انتخابات شد و با این وعده که «باید کاری کرد تا همانگونه که مردم دیگر کشور‌ها حسرت اقتدار ایران را میخورند، از پیشرفت این کشور نیز دچار شگفتی شوند.» فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرد.

جلیلی هم با شعار «استمرار خدمت، صداقت و کارآمدی» و برنامه‌هایی از جمله شکست انحصار‌ها و از بین بردن خط کشی‌های نادرست وارد عرصه شد. این نامزد در یکی از وعده‌های انتخاباتی گفته است «نوبت عدالت برای نقش آفرینی تک تک مردم ایران جهت مشارکت در پیشرفت کشورشان است.» جلیلی همچنین وعده داده از فرصت نیروی جوان تحصیلکرده و متخصص در دولت آینده استفاده کند.

از امنیت غذایی تا تورم تک رقمی
پزشکیان هم با شعار «عدالت، قانون و انصاف» وارد عرصه شد. سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر و توزیع برابر درآمد از جمله وعده‌های انتخاباتی این نامزد است؛ وعده‌هایی که نباید غیر واقع بینانه به مردم عرضه شود. پزشکیان گفته است: «اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود باید به افراد توانمند متکی شده و با وحدت و انسجام در جهت سیاست‌های کلی حرکت کنیم.» این نامزد همچنین وعده بهره گیری از ظرفیت‌های صنعت دیجیتال را داده است.

زاکانی هم «دولت خدمت» را محور شعار انتخاباتی خود قرار داده و افزایش قدرت خرید و تامین سفره، ارتقای رفاه و آسایش مردم محور بر محور خانواده را از برنامه‌های خود اعلام کرده است؛ و معتقد است اگر مشوق داده شود مردم می‌توانند با نقدینگی سرگردان مسکن بسازند و این مشکل را حل کنند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم وعده بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی داده و گفته است تورم مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و قول تک رقمی کردن تورم را داده است.
پور محمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مشکلات امروز اقتصاد را ناشی از تحریم ها، مانع تراشی‌ها و سنگ اندازی دشمنان دانسته و وعده داده با دیپلماسی و حضور در ائتلاف‌های بین المللی بتوان این مشکلات را حل کرد.

پور محمدی همچنین وعده داده به فیلترینگ خاتمه می‌دهد.

اینکه هر کدام از این وعده‌ها چه پشتوانه اجرایی دارد یا ندارد و چطور و چگونه عملیاتی خواهد داشت داستان دیگری است و ماجرای کلی این است که وعده‌های داده شده مطابق آنچه رهبری توصیه کرده‌اند، غیر واقع بینانه نباشد.
شاید ذکر این نکته هم خارج از لطف نباشد که مطابق نظرسنجی‌های اخیر، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی در صدر توجهات و مطالبات مردمی قرار دارد و نامزد‌ها باید توجه داشته باشند که تاریخ مصرف برخی وعده‌ها برای کسب رای گذشته و باید آنچه مطالبه و درخواست مردم است در صدر برنامه‌ها قرار گیرد آن هم برنامه‌هایی که بتواند وعده‌های واقع بینانه را به دور از فریب اذهان عمومی اجرایی کند تا این امر سبب افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات