صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۸۵

نگرانی از جنگ فراگیر در شمال فلسطین اشغالی

با توجه به توانمندی‌های شگرف حزب‌الله برای مدیریت نبرد نامتقارن و تحمیل ضربات سخت به دشمن، تشدید تنش تا آستانه جنگ تمام عیار در جبهه شمال فلسطین اشغالی بعید به نظر می‌رسد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فرزان شهیدی

پس از آغاز جنگ غزه از مهرماه سال گذشته، حزب الله لبنان به عنوان یکی از بازو‌های مهم محور مقاومت، در دفاع از مقاومت غزه وارد نبرد با رژیم صهیونیستی در جبهه شمال شده است. هر چند حزب الله لبنان و اسراییل به تدریج حملات خود را علیه یکدیگر، عمدتا در محدوده مرز تشدید کرده‌اند، اما وضعیت میدانی تاکنون تحت کنترل بوده و به جنگی تمام عیار منجر نشده است.

بر همین اساس، ناظران بر این باورند که اشتباهات تاکتیکی ممکن است نبرد‌های محدود جاری را به یک جنگی فراگیر تبدیل کند؛ خصوصا این که اسراییل وارد خط ترور و به شهادت رساندن برخی فرماندهان و رزمندگان حزب‌الله شده و در مقابل، حزب الله به زدن اهداف حساس اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی اقدام نموده است. نگرانی از توسعه جنگ بین دو طرف موجب شده تا برخی قدرت‌های خارجی مانند ایالات متحده آمریکا و فرانسه برای کاهش تنش دست به تلاش‌های دیپلماتیک بزنند. این نگرانی در داخل لبنان نیز وجود دارد و به ویژه آن دسته از سیاستمدارانی که با حزب الله زاویه دارند خواهان توقف عملیات‌های این حزب شده اند.

در مقابل، حزب الله اعلام کرده است که حملات خود را به شمال سرزمین‌های اشغالی متوقف نخواهد کرد مگر اینکه آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود. در عین حال، مقامات حزب الله تاکید دارند با وجود تهدیدات اخیر اسراییل، جنگ همه جانبه در جبهه لبنان و اسراییل بعید به نظر می‌رسد. سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود ضمن تاکید بر توانمندی‌های بالای حزب الله تصریح کرد تهدید به جنگ از سوی دشمن طی هشت ماه اخیر، ما را مرعوب خود نکره است، برخی از مردم احتمال آن را جدی دانسته اند، ما به عنوان مقاومت، خود را برای بدترین روز‌ها آماده کرده ایم، دشمن می‌داند چه چیزی انتظارش را می‌کشد و به همین سبب متزلزل است.

نصرالله افزود ما فقط تا کنون با بخشی از سلاحهایمان جنگیده ایم، سلاح جدیدی را به دست آورده ایم که به زودی در میدان رونمایی خواهد شد، ما سلاح‌های خود را توسعه بخشیده ایم، سلاح‌های جدیدی را در این نبرد به کار گرفته ایم، تعداد بسیار زیادی پهپادی که خودمان ساخته ایم، در اختیار داریم. هر که به فکر جنگ با ما باشد پشیمان می‌شود. در واقع، نگاه حزب الله و رهبرانش مبتنی بر مولفه بازدارندگی است؛ یعنی اسرائیل با توجه به عواقب هر گونه جنگ فراگیر در سایه توانایی بالا و تسلیحات پیشرفته حزب الله، جرات ورود به چنین جنگی را ندارد.

برای نمونه اخیرا حزب الله با شلیک بی‌امان بیش از ۲۰۰ موشک در پاسخ به ترور و شهادت طالب سامی عبدالله، از فرماندهان ارشد خود نشان داد که از توانایی آتشبار نیرومندی برخوردار است. همچنین استفاده از موشک‌های هدایت شونده زمین به هوا برای سرنگونی پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰ توان تاکتیکی حزب‌الله را به نمایش گذاشته است. آنچه به استدلال حزب الله قوام بیشتری می‌بخشد، وضعیت متزلزل رژیم غاصب در عرصه میدانی نبرد غزه و نیز شکاف و بحران فزاینده در داخل این رژیم می‌باشد. در این راستا، یکی از نمایندگان حزب‌الله گفته است تنش‌های داخلی اسراییل و شکاف در میان اعضای کابینه نتانیاهو باعث شده است آن‌ها نسبت به جنگ با حزب الله مردد باشند. این مقام مسئول حزب‌الله خاطرنشان کرد: تهدیدات زیادی از سوی سران اسراییل صورت گرفته، اما اسراییل هنوز تصمیمی برای تغییر رویکرد خود در جبهه لبنان نداشته است. او احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار را بعید دانست و گفت: در شرایط کنونی هیچ شواهدی بر حرکت به سمت جنگ بزرگ میان حزب‌الله و رژیم اسراییل دیده نمی‌شود.

انحلال شورای جنگ یا کابینه جنگی توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال استعفای بنی گانتس، رقیب سیاسی اصلی خود از کابینه جنگ، از جمله نشانه‌های تشدید شکافی داخلی در اسرائیل است. اختلافات داخلی در حدی است که یائیر لاپید، رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرده که اتحاد احزاب مخالف علیه کابینه شکست‌خورده نتانیاهو به پایان رسیده و هم اکنون زمان آن فرا رسیده که احزاب مخالف در نبردی مشترک علیه کابینه متزلزل نتانیاهو متحد شوند.

با آنکه برخی اعضای کابینه بی بی تمایلی به تشدید نبرد در جبهه شمالی ندارند، اما اعضای تندرو کابینه اسراییل خواستار جنگ همه‌جانبه علیه لبنان برای مقابله با حزب‌الله شده اند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر، در جریان بازدید از شهرک شمالی کریات شمونا پس از پاسخ موشکی حزب‌الله به تهدیدات این رژیم، از نتانیاهو و ارتش این رژیم خواست که هر چه زودتر برای حمله همه‌جانبه با لبنان اقدام کنند. بن گویر مدعی شد که اکنون وظیفه ارتش اسراییل مقابله با حزب‌الله است و افزود که حزب‌الله قصد دارد ما را این جا بسوزاند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و از دیگر عناصر افراطی کابینه این رژیم ادعای مشابهی داشت و در بیانیه‌ای از ارتش اسرائیل خواست به بیروت حمله کنند. در این حال، فرماندهان نظامی اسراییل ادعا کرده اند ارتش این رژیم برای آغاز تهاجم گسترده‌تر علیه حزب‌الله و لبنان آمادگی کامل دارد. ژنرال هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش رژیم اسراییل مدعی شد باید به زودی درباره نحوه برخورد با جبهه لبنان تصمیم‌گیری شود و ارتش اسراییل برای این تصمیم بسیار آماده است.

نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا نیز درگیری تمام عیار در جبهه لبنان و اسراییل را قریب الوقوع می‌دانند. گزارش‌های رسانه‌ای آمریکا نیز حاکی از آن است که اسراییل ممکن است عملیات زمینی علیه لبنان را در اواخر بهار یا اوایل تابستان آغاز کند. برخی ناظران تهدیدات فرماندهان نظامی اسرائیل را در حد رجزخوانی و به منظور مصرف داخلی قلمداد کرده اند و معتقدند دولت اسرائیل حتی با وجود عناصر افراطی، اقدام به ریسک خطرناک نخواهد کرد.

در مجموع، با توجه به شرایط میدانی در جنوب و شمال و فرسودگی و سرخوردگی ارتش رژیم غاصب، به اضافه مخالفت غرب به ویژه آمریکا از وقوع جنگ فراگیر، در کنار چالش‌ها و اختلافات داخلی و از همه مهمتر توانمندی‌های شگرف حزب الله برای مدیریت نبرد نامتقارن و تحمیل ضربات سخت به دشمن، تشدید تنش تا آستانه جنگ تمام عیار در جبهه شمال فلسطین اشغالی بعید به نظر می‌رسد.

۳۱ / ۰۳ / ۱۴۰۳

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات