صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز عرفه را... قدر بدانید و با دعا و تضرع و توجه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر ‌فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوشش‌های ما، و زحماتی که می‌کشید و می‌کشیم، به جایی نمی‌رسد. در همه‌ آنات ‌می‌شود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمیت ویژه‌ای ‌دارد؛ در رأس این روزها، روز عرفه است؛ عید قربان هم همین‌جور.(۱۴۰۲/۴/۶) *فرارسیدن عید سعید قربان را تبریک می‌گوییم*

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
یادمان نرود!
انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اگرچه در پس حادثه‌ای تلخ و یک سال زودتر از موعد مقرر در حال برگزاری است؛ اما این تغییر ناگهانی به این معنا نیست که اصول دیگری بر آن حکمفرماست و معیارهای انتخاباتی تغییر کرده است. پس در این روزها که ساعت به ساعت بر شور و حرارت کارزار انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی افزوده می‌شود و نامزدها و طرفداران‌شان با همه قوا وارد میدان تبلیغ شده‌اند و البته در آستانه برگزاری اولین مناظره انتخاباتی هستیم، لازم است یک بار دیگر به مهم‌ترین اصل رقابت برای تصدی‌های گوناگون در جمهوری اسلامی ایران تأکید شود و به نامزدها و هواداران‌شان یادآوری شود که مهم‌ترین موضوع و اساس در میدان، رعایت اخلاق انتخاباتی است!
همانگونه که رهبر معظم انقلاب پیش از این و در سخنان راهبردی‌شان در چهاردهم خرداد در این زمینه تذکر و هشدار داده و فرمودند: «در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت‌زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش ‌و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به‌عنوان یک وظیفه بدانند.»
سخنانی که در میان تذکر به اخلاق از یک واقعیت روشن و یک اصل اساسی دیگر رونمایی می‌کند و آن عبارت است از اینکه، «انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است»؛ موضوعی که متأسفانه در برخی از دوره‌های گذشته غفلت از آن به کشور آسیب رسانده‌ است! بسیاری از ما به یاد داریم در انتخابات ۱۳۸۸ چه رخ داد! چگونه نامزدها با زیر پا گذاشتن قواعد انتخابات، با زیر پا گذاشتن اخلاق، با زیر پا گذاشتن اصول عزت‌آفرین و حماسه‌ساز تنها به کسب قدرت اندیشیدند و دشمنان ایران و اسلام را به طمع انداختند و نتیجه آن فتنه سیاهی شد که «جنبش سبز» نام گرفت. آنها دو قطبی کاذب در جامعه شکل دادند! اعتماد مردم به نظام و صندوق رأی را مورد هجمه قرار دادند و به تعبیر امام خامنه‌ای کشور را تا لبه پرتگاه بردند! 
امروز آن تجربه تلخ و تجربه بعضی دیگر از بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی در ادوار مختلف پیش چشم ماست و روزهای مهم رقابت انتخاباتی در پیش روی ما قرار دارد. امید است که نامزدها و هواداران و دوستان‌شان از درون جلسه مناظره تا همایش‌های انتخاباتی و تبلیغات در خیابان، به قواعد خلق حماسه عزت پایبند باشند تا زمینه تولید قدرت مشارکت حداکثری در هشتم تیرماه برای کشور فراهم شود.
محمد پناهی
 
 
▼ گزارش روز
حفظ استقلال سیاسی!
جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر دیروز (شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار به این شرح است: 
خوشبختانه در حال حاضر استقلال سیاسی در کشور داریم، یعنی ایران و جمهوری اسلامی نسبت به مسائل کلی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخصی است، ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم در قضایا و مسائل دنیا و در مسئله نظم نوین جهانی حرف داریم، در دنیا حرف داریم، یعنی حرفی که شنیده می‌شود داریم، یعنی در دنیا می‌شنوند حرف ما را و روی آن حساب می‌کنند، ممکن است حرف ما را خیلی‌ها قبول نکنند، اما بالاخره روی این حرف حساب می‌کنند، این استقلال است، این را نباید از دست داد، حالا هر دولتی که سر کار می‌آید، یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی که خوشبختانه به‌وجود آمده، این استقلال سیاسی را حفظ کنیم.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مانند اغلب کشورهای جهان، در نهادهای بالادستی تنظیم می‌شود و بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استوار است. در بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، اصول سیاست خارجی با رفت‌وآمد دولت‌ها با سلایق مختلف سیاسی، تغییر نمی‌کند. البته این نکته مهم است که دولت‌ها در انتخاب تاکتیک‌ها و ابتکارات اجرایی راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذارند و این تأثیرگذاری گاهی آسیب‌هایی را به منافع ملی کشور زده است؛ به گونه‌ای که برخی از قلم‌ها و زبان‌ها در سال‌های متمادی به‌خصوص در مراحل مختلف مذاکرات لغو تحریم، سعی کردند خصومت آشکار آمریکا نسبت به ایران را تا سطح یک سوءتفاهم تقلیل ‌بدهند و این خلاف بود. تصمیم‌گیری در سیاست خارجی کشور براساس عزت، حکمت و مصلحت انجام می‌شود و این دولت‌ها هستند که می‌توانند این رویکرد را شدت و ضعف ببخشند. دولت سیزدهم شهید رئیسی بر مبنای همین دیدگاه، توانست تأمین منافع ملی، حفظ عزت و اقتدار، ایفای نقش محوری در منطقه، شکست پروژه‌های بزرگ آمریکا و متحدانش در منطقه، تقویت و توسعه مقاومت اسلامی، تبدیل شدن انقلاب اسلامی به عنوان الگوی موفق در بین کشور‌های منطقه و جهان، گسترش روابط با کشور‌های منطقه‌ای و جهانی، عضویت در سازمان‌های مهم بین‌المللی، مانند بریکس و شانگهای، تأثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای و جهانی و جایگزین کردن گفتمان مقاومت به جای گفتمان سازش در منطقه را رقم بزند.
 نظام جمهوری اسلامی بر اساس مفاد قانون اساسی و گفتمان امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی، راهبردها و مختصات انقلابی مبتنی بر استقلال سیاسی دارد. با اجرا و اعمال هوشمندانه این نوع مختصات، هم می‌توان نسبت به نظام سلطه و مستکبران غیرمتعهد ماند، دشمن را شناخت و ترفندهای او را خنثی کرد و هم می‌توان روابط دوستانه با کشورهای غیرمتخاصم جهان و حضور فعال در مجامع بین‌المللی داشت. نکته پایانی تحلیل این است که «استقلال سیاسی» یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی قوت حکمرانی در نظام‌های سیاسی است و باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت که در کنار دستاوردهای انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی، مهم‌ترین، اصیل‌ترین، الهام‌بخش‌ترین و سرنوشت‌سازترین دستاورد انقلاب اسلامی است. «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»؛ آنچه را خداوند به تو عطا فرموده بازگو كن.       
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
سناریوی تکراری ضد انقلاب
یک رسانه ضد انقلاب به نام «توانا» در سناریویی تکراری مدعی شد، «خانمی به نام بهاره للهی در زندان به قتل رسیده و جسد او مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در بهشت سیکنه کرج دفن شده است.» «توانا» همچنین مدعی شده است، از خانواده این فرد برای نشان دادن محل دفن فرزندشان پول دریافت شده است. موضوع از چند مرجع قضایی، از جمله سازمان زندان‌ها، سازمان پزشکی قانونی و دادگستری استان البرز پیگیری شد. در ابتدا از مسئولان سازمان زندان‌ها پیگیری شد که آیا فردی با چنین مشخصاتی سابقه بازداشت داشته است یا خیر، که اعلام شد هیچ متهمی با این نام بازداشت و به زندان وارد نشده است. سپس از آنجایی که عنوان شده بود این فرد در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شده است، موضوع از دادگستری البرز پیگیری شد. در نهایت، با پیگیری از سازمان پزشکی قانونی و دادگستری استان البرز مشخص شد، فردی با مشخصات بهاره للهی در فروردین سال جاری در کرج در خانه خود فوت کرده است.
 
 
▼ اخبار 
نقش شهید امیرعبداللهیان در عملیات وعده صادق
«سردار سلامی» با بیان اینکه اوج همکاری ما با آقای امیرعبداللهیان در عملیات «وعده صادق» بود، اظهار کرد: «عملیاتی که می‌خواست انجام شود یک کار بزرگی بود و شجاعت سیاسی زیادی را می‌خواست. در آن مقطع من و آقای امیرعبداللهیان با یکدیگر به صورت مرتب در تماس بودیم. ایشان در آن مقطع بسیار فعال بودند. در برابر تهدیدهایی که صورت می‌گرفت، آرام بودند و چون کوهی آرام در قلب حادثه و فشارها عمل می‌کردند. در برابر تهدیدات پاسخ‌های قاطع می‌دادند و واضح و شفاف صحبت می‌کردند و همانطور که می‌دانید وضوح در عرصه سیاست خارجی مشروعیت می‌آورد.» فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه در پشت اجرای عملیات «وعده صادق» که حدود هفت تا هشت ساعت به طول انجامید، ساعت‌ها و روزها تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در جریان بود، گفت: «در واقع باید دیپلماسی قدرتمندی به کار می‌بردیم تا پرتاب موشک‌ها را به موضوع دفاع مشروع و قدرتمند در برابر تجاوز رخ داده پیوند دهیم.»
 
بی‌اعتباری خاتمی قابل کتمان نیست!
روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» در مطلبی به موضوع میزان تأثیرگذاری حمایت «سیدمحمد خاتمی» از «مسعود پزشکیان» اشاره کرد و نوشت:‌‌ «هر چند عده‌ای ناظر باور دارند که طی سال‌های اخیر به دلیل برخی تحولات اتفاقات و به دنبال آن تصمیمات و مواضع جریان‌های اصلاح‌طلب و مشخصات سیدمحمد خاتمی از نفوذ سیاسی و اجتماعی او در بدنه افکار عمومی کاسته شده است؛ اما در مقابل این نگاه وجود دارد که سید اصلاحات کماکان تعیین‌کنندگی خود را در مقاطع حساسی مانند رقابت‌های انتخابات جاری خواهد داشت.» این روزنامه مطرح می‌کند: «اگرچه اصلاح‌طلبان در موضعی طرفدارانه از رئیس دولت اصلاحات وی را هنوز در آرای مردمی تأثیرگذار می‌دانند، اما نمی‌توانند افول بدنه رأی اصلاحات و خاتمی را کتمان کنند.» شرق در ادامه به نقل از «علی صوفی»‌ دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات می‌نویسد، دیدار خاتمی و پزشکیان نمی‌تواند نقطه عطفی در انتخابات پیشرو باشد.
 
جنگ با حزب‌الله ما را درهم می‌شکند
«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، با اذعان به کشته شدن هشت نفر از نظامیان این رژیم در «رفح»، مدعی شد: «نیروهای ما در راستای برچیدن لشکر حماس در رفح تلاش خواهند کرد.» هاگاری با اذعان به ناکارآمدی عملیات نظامی در آزادسازی اسرای صهیونیست گفت: «ما قادر نخواهیم بود همه ربوده‌شدگان را به این شیوه آزاد کنیم، ولی برای بازگرداندن آنان، تمامی مسیرها را طی خواهیم کرد.» وی با بیان اینکه نظامیان صهیونیست در تلاشند تا اجازه ندهند حماس عملیات دیگری، مانند طوفان‌الاقصی انجام دهد، ادامه داد: «هدف ما در شمال، بازگرداندن ساکنان [اسرائیلی] به محل زندگی‌شان است.» وی همچنین اذعان کرد: «اگر در شمال [فلسطین اشغالی با حزب‌الله] وارد جنگ فراگیر شویم، تصویر ما به عنوان یک حکومت قدرتمند از نظر نظامی در هم شکسته خواهد شد و با خطر انزوا روبه‌رو خواهیم شد.»
 
هشدار ایران به گروه هفت
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی از مفاد بیانیه سران گروه هفت، ضمن تأکید بر ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اشاره بیانیه گروه هفت به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأییدی بر رویکرد سیاسی این قطعنامه و بانیان آن و سوءاستفاده برخی دولت‌ها از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست. «ناصر کنعانی» تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده و همکاری فنی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف مصرح خود ادامه می‌دهد.» وی ضمن یادآوری اقدامات غیرقانونی آمریکا و سه کشور اروپایی به عنوان ریشه و دلیل اصلی شرایط موجود، اثبات حسن نیت و پرهیز این کشورها اقدامات سیاست‌زده بی‌نتیجه را لازمه پرداختن به نگرانی متقابل همه طرف‌ها دانست.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محمدباقر قالیباف» گفت: «به لطف خدا در دولت چهاردهم افتخارات بزرگ اقتصادی رقم خواهیم زد تا خانواده‌های ایرانی به جایگاه اصلی خودشان برگردند و احساس غرور کنند.» وی با بیان اینکه باید زمینه وحدت را تا رسیدن به قبل ۸ تیر فراهم کنیم، گفت: «درست است که الآن رقابت بین نامزدها وجود دارد که طبیعی است؛ ولی از همه همکاران و هواداران خواهش می‌کنم اخلاق را تحت هر شرایطی حفظ کنند.»
 
«مصطفی پورمحمدی» گفت: «آمارها باید شفاف و منطبق با هم باشند، نه اینکه با آمارهای اختلافی از سوی مراجع مواجه باشیم؛ مهم‌ترین مسئله ما انضباط کلان است، باید سیاست کلان را مشخص کرده و ثبات اقتصادی ایجاد کنیم؛ فراتر از مسائل اقتصادی، مهم‌ترین مسئله اعتماد است؛ یعنی بخش فعال اقتصاد به سیاست‌های ما و به مجریان ما (دولت) اعتماد کنند و دولت نیز به آنها اعتماد داشته باشد.»
 
«سعید جلیلی» درباره نحوه برخورد با بدپوششی در دولت خود گفت: «لایحه حجاب هنوز به سرانجام نرسیده است؛ اما معتقدیم که هرچه جاری است صد درصد درست نیست. نقاط قوت باید تقویت شود و ضعف‌ها اصلاح شود، ولی مادامی که قانون وجود دارد، باید آن قانون اجرا شود. همین الان انتقاد به لایحه حجاب وجود دارد و قانون می‌تواند اصلاح شود؛ ولی تا قانون وجود دارد، باید اجرا شود.»
 
«قاضی‌زاده هاشمی» درباره برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت بیمه در کشور و کنترل صندوق‌های بازنشستگی گفت: «دولت باید تکالیف خود را نسبت به صندوق‌های بازنشستگی انجام دهد. واگذاری بنگاه‌ها باید برای این صندوق‌ها انجام شود. این صندوق‌ها نباید حیاط خلوت سیاسیون شود. اگر تورم نیز مهار شود، بازنشستگان قدرت خرید و ارتقای معیشت بالایی پیدا خواهند کرد.»
 
 «علیرضا زاکانی» با بیان اینکه نگاه ما جناحی نیست، نگاه‌مان منافع ملی است. معتقدیم در برجام منافع ملی رعایت نشد. برجام اراده نظام نبود، اراده نظام انجام مذاکره بود، گفت: «سند برجام سند معیوب و ناقصی است. یک عده‌ای می‌گفتند اراده نظام است. از شخص مقام معظم رهبری پرسیدم. گفتند شما چه کار به اراده ما دارید و بروید وظیفه خود را انجام دهید.»
 
«مسعود پزشکیان» با بیان اینکه «در قدم اول من اصولگرا هستم»، گفت: «این اصولگرایی شامل حق و عدالت است و نباید اجازه داد منطقه‌ای در کشور از توسعه باز بماند که در این صورت براساس حق و عدالت اصلاحات را دنبال می‌کنم.» وی افزود: «در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات وارد این عرصه شدم. در این عرصه به‌دنبال پست و مقام و پول نیستم.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات