صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۶۴

جنگ اسرائیل و حزب ا...؟!

 متعاقب افزایش درگیری‌ها و تهدیدات اسرائیل، برخی کارشناسان وقوع جنگ علیه لبنان را حتمی و قریب الوقوع می‌دانند. البته آن چه فعلا هم در جبهه شمالی میان اسرائیل و حزب ا... در جریان است، دست کمی از یک جنگ ندارد؛ اما جنگی با دامنه آتش محدود   که در هفته‌های اخیر گسترش یافته است. آن چه مدنظر است، جنگی گسترده مانند جنگ غزه است و پرسش این است که آیا رخ می‌دهد یا خیر؟ 

پاسخ به این پرسش دشوار است؛ به ویژه زمانی که شرایط جنگی حاکم باشد و تنها نبود تصمیم پیشینی تعیین کننده نباشد؛ چه بسیار جنگ‌هایی که در طول تاریخ «شناخواسته» رخ داده است. با این حال، پیش‌بینی نگارنده این است که به رغم بالا گرفتن تهدیدها، احتمال وقوع جنگ گسترده علیه لبنان «تا این لحظه» زیاد نیست. اما آن چه بیشتر از جنگی تمام عیار محتمل است، وقوع «یک درگیری جدی» با عبور از دامنه آتش کنونی است.
از همان اکتبر گذشته، تلاش‌های دیپلماتیک مستمری چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی (از جانب فرانسه، آمریکا و آلمان و...) برای پایان درگیری‌ها در جبهه شمالی در جریان است، اما هیچ کدام مثمر واقع نشدند و دلیل آن هم این است که حزب ا... توقف درگیری‌ها را به توقف جنگ غزه منوط کرده است.جدا از حملات مستمر حزب ا...، تخلیه برخی شهرک‌ها و کوچ ده ها هزار اسرائیلی به مناطق دیگر فشار مضاعفی را بر دولت اسرائیل وارد کرده است. به تازگی همین شهرک‌نشین‌ها به معترضان خیابانی علیه نتانیاهو پیوسته و دیشب با مشارکت خود بزرگ‌ترین تظاهرات را از هفتم اکتبر تاکنون رقم زدند. هر چند عواملی می‌تواند مشوق اسرائیل و نتانیاهو برای شروع جنگ تمام عیاری علیه لبنان باشد اما به نظر می‌رسد که عوامل بازدارنده چنین جنگی بیشتر است. اولا،  جبهه داخلی اسرائیل در وضعیت تشتت و بحرانی است و همچون اوایل شروع جنگ غزه متحد نیست. از این رو، تبعات جنگ دیگر هر چند برای طرف لبنانی بسیار ویرانگر خواهد بود، اما برای جبهه داخلی اسرائیل نیز پرپیامد است. اشتباهی که معمولا در تحلیل وضعیت دو طرف رخ می‌دهد، مقایسه و یکی پنداشتن میزان تاب‌آوری جامعه اسرائیلی با جامعه فلسطینی و لبنانی است؛ در حالی که معیارهای تاب‌آوری دو طرف متفاوت است. اساسا تاب‌آوری جامعه نسبتا مرفه اسرائیل با زیستی غربی در چنین جنگ‌هایی با جامعه‌ای مثل غزه و لبنان که اقتصاد متعارفی ندارند، خیلی متفاوت است و البته عوامل تعیین کننده دیگری نیز مطرح است. این جاست که قدرت تحمل جامعه اسرائیلی در مقایسه با آن‌ها بسیار پایین است. به عنوان مثال، یک صدم این ویرانگری در غزه اگر در داخل اسرائیل اتفاق می‌افتاد، ممکن بود شیرازه جامعه مبتنی بر مهاجرپذیری آن را دچار فروپاشی کند؛ اما در مقابل با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از جنگ و ویرانی نوار غزه، ساکنان آن چنین تاب‌آوری شگفت‌انگیزی را از خود نشان می‌دهند و همین مسئله باعث شده که اسرائیل با این حجم ویرانگری بی‌سابقه، در رسیدن به پیروزی سیاسی موفق نباشد. ناگفته هم نماند که جبهه داخلی غزه به دلایلی منسجم‌تر از جبهه داخلی لبنان است.به هر حال، در صورت وقوع جنگ با حزب ا...، جبهه داخلی اسرائیل به ویژه در سایه بحران داخلی و فقدان عمق راهبردی جغرافیایی در وضعیتی نیست که به راحتی با تبعات آن کنار بیاید. کمیت و کیفیت توان موشکی حزب ا... نیز با حماس قابل مقایسه نیست و حتی می‌توان گفت که مواجهه اسرائیل با موشک‌های حزب ا... چه بسا دشوارتر از مقابله با حملات موشکی از ایران باشد و علت آن هم حضور حزب ا... در مجاورت اسرائیل و به تبع آن، فاصله بسیار کم از شلیک موشک تا اهداف است که امکان استفاده از موشک‌های کوتاه برد با قدرت تخریب بالا را می‌دهد.
منبع: روزنامه خراسان/صابر گل عنبری

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات