فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۹۹

برپایی جشن میلیونی غدیر خم در کشور

دیروز سراسر ایران غرق نور و شادی بود و میلیون‌ها نفر در جشن بزرگ عید سعید غدیرخم، میهمان سفره مولا علی علیه‌السلام بودند. کیلومترها خوان نعمت برای دوستداران اهل بیت(ع) گسترده شده بود و لحظاتی به یادماندنی برای میهمانان رقم خورد.

دیروز سراسر ایران غرق نور و شادی بود و میلیون‌ها نفر در جشن بزرگ عید سعید غدیرخم، میهمان سفره مولا علی علیه‌السلام بودند. کیلومترها خوان نعمت برای دوستداران اهل بیت(ع) گسترده شده بود و لحظاتی به یادماندنی برای میهمانان رقم خورد. در تهران به طول بیش از 10 کیلومتر، خدمتگزاران در مواکب از مردم پذیرایی کردند؛ میهمانی بزرگی که میزبانان و میهمانان آن دوستداران اهل بیت(ع) بودند. تسهیل تردد میهمانان از طریق خدمات مناسب در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی به شکل  رایگان تا پاسی از شب از جمله خدماتی بود که مردم پایتخت دیروز از آن بهره‌مند شدند. در مسیر 10 کیلومتری جشن غدیر تهران ۱۰ گروه‌ نقالی در طول مسیر و در موکب‌های مردمی و سکوهای اصلی برنامه اجرا کردند. همچنین ۲۲ سیاه‌چادر اقوام در مسیر برپا شده بود که با پذیرایی از مردم  فرهنگ و سنت اقوام ایرانی را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این  مواکب متعدد سلامت‌محور و شهربازی ۱۰ کیلومتری در مسیر جشن عید غدیر برپا بود. 
این جشن بزرگ نه فقط در پایتخت، بلکه در همه شهرها و روستاهای کشور (در مجموع به طول ۳۰۰ کیلومتر) با شور و حال وصف‌ناپذیری برگزار شد. حتی برخی کشورها به تأسی از میهمانی کیلومتری تهران، این جشن را برگزار کردند.

به هر حال در سال‌های اخیر شیوه برگزاری جشن عید سعید غدیر خم تفاوت کرده است، اکنون برگزاری جشن خودجوش مردمی به سفره بزرگ میهمانی ۱۰ کیلومتری در پایتخت تبدیل شده؛ سفره‌ای که همه گرد آن می‌آیند و ساعاتی از بعدازظهر تا شب را در جشن‌های آن کنار هم می‌گذرانند. طی چند سال اخیر در این میهمانی میلیونی فرصت دیدار بر سفره غدیر برای مردم فراهم شده است تا جشن ولایت را همه با هم برگزار کنند؛ جشنی که همه مردم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، کودک و سالمند در آن حضور دارند و ساعاتی را در خیابان‌ به شادی سپری می‌کنند. همه به عشق امام علی (ع) به این میهمانی می‌آیند و در این روز بزرگ به عنوان بانیان این جشن، خدمتگزار میهمانان علی(ع) هستند تا روزی زیبا و به یادماندنی را تجربه کنند؛ روزی که ماندگاری ‌آن با حضور میلیونی مردم پایتخت زیباتر شده و هرسال باشکوه‌تر می‌شود. از سویی هر سال همزمان با برگزاری جشن عید سعید غدیرخم در پایتخت، برنامه‌هایی فرهنگی برای این جشن از سوی نهادهای مختلف اجرا می‌شود که امسال نیز مانند سال‌های گذشته اقداماتی برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن در تهران انجام شد و مردم در این میهمانی کیلومتری حضوری پرشور و بااشتیاق داشتند. 

دیروز در میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر 4 سکوی اصلی در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی برپا شد. همچنین در ۲۶ نقطه نورافشانی و پرواز بادکنک‌ها آسمان شهر را جذاب کرد.  علاوه بر این پویش «لقمه میلیونی»، پویش «هدیه اسباب‌بازی» و پویش «نوجوانان خادم غدیر» نیز در این مراسم برگزار شد. به گفته ساسان زارع، سخنگوی  ستاد مردمی برگزاری «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» در تهران ۶۰۰ هزار نفر برای برگزاری این جشن کمک مالی کردند. از سویی مدیریت شهری در پایتخت نیز برنامه‌های متنوعی را در برگزاری هرچه بهتر این آیین معنوی داشت  به طوری که مردم بهترین خدمات را در بخش حمل‌و‌نقل و خدمات‌رسانی مطلوب در این روز دریافت کردند. شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان به شمار می‌رود، از این رو موکب‌های پذیرایی توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا شد.
* همه در جشن غدیر سهیم شدند
پایتخت‌نشینان دیروز همگام با هموطنان سراسر کشور، با حضور در میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر خم در این جشن بزرگ سهیم بودند. این میهمانی دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عمومی کشور شده است، مانند رسوم دیگر نظیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی. قبل از این، هر مسجدی، هیاتی، خانواده‌ای یا حتی افراد برای این عید بزرگ به شکل پراکنده جشن می‌گرفتند و شیرینی و شربت توزیع می‌کردند اما امسال سومین سال است که با همدلی و کنار هم جمع شدن، جلوه‌ای از ابهت و اجتماع عظیم شیعیان به رخ جهانیان کشیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که این عید را حتی غیرشیعیان نیز بزرگ می‌دارند و آنها نیز با حضور در این میهمانی، میهمان امیرالمومنین علیه‌السلام می‌شوند. آرایشگاه صلواتی، پخت نان داغ محلی، پذیرایی از مردم با غذاهای محلی و توزیع تنقلات، میوه و شیرینی و عروسک برای کودکان مناطق محروم و کودکان غزه بخشی از خدمات مردمی در موکب‌های «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» بود. 
* حضور رئیس قوه قضائیه در میهمانی باشکوه 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان جشن میلیونی غدیر در تهران، در یکی از ساختمان‌های متعلق به قوه‌قضائیه که در طول مسیر کیلومتری جشن قرار داشت، مستقر شد. رئیس عدلیه به همراه تعداد دیگری از مقامات قضایی، به مدت ۳ ساعت با شمار قابل توجهی از مردم که دارای مشکلات و مسائل قضایی و حقوقی بودند، به صورت مستقیم و بدون واسطه دیدار کرد و در چارچوب موازین قانونی، دستورات مقتضی را برای رفع مشکلات و مسائل آنها صادر کرد. محسنی‌اژه‌ای در خلال این دیدار بار دیگر خطاب به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها در چارچوب قانون را در زمره اولویت‌های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی به مناسبت‌های مختلف بویژه مناسبت‌های مرتبط با اعیاد اسلامی و ملی، استمرار و مداومت داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات