بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۶۲۹۲۵

آیا اولین رئیس‌جمهور زن سیاه‌پوست راهی کاخ سفید خواهد شد؟

از شامگاه یکشنبه، کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و حمایت بی‌چون و چرای او از معاون اول خود، کامالا هریس، به سر خط خبرهای رسانه‌های جهان تبدیل شده است. سؤال اصلی اینجاست که آیا کامالا هریس می‌تواند رقیب قدرتمندی چون ترامپ را پشت سر بگذارد یا خیر؟

کامالا هریس را می‌توان از جمله موفق‌ترین سیاست‌مداران سیاه‌پوست تاریخ آمریکا نام برد. او بسیاری از اولین‌ها را به‌عنوان یک زن سیاه‌پوست در کارنامه خود دارد و در صورت پیروزی در انتخابات آتی آمریکا می‌تواند یکی از مهم‌ترین اولین‌ها را در کارنامه خود ثبت کرده و نه‌تن‌ها به اولین رئیس‌جمهور زن تاریخ آمریکا بلکه به اولین رئیس‌جمهور زن سیاه‌پوست ایالات متحده تبدیل شود.

علاوه بر این، او اولین فردی هم خواهد بود که از یک خانواده مهاجر به ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد. گرچه نامزدی هریس به‌عنوان نامزد رسمی حزب دموکرات، قطعی نشده است؛ اما او از حمایت بخش قابل‌توجهی از دموکرات‌ها و رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برخوردار است.

پیشینه کامالا هریس

کامالا هریس ۵۹ساله در خانواده‌ای مهاجر با مادری هندی و پدری جامائیکایی بزرگ شده است. وی دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه کالیفرنیا است. او در ابتدا، کار در دادستانی را از دفتر دادستانی منطقه آلامدا آغاز کرد و پس از آن به دفتر دادستانی سانفرانسیسکو منتقل شد.

وی در سال ۲۰۰۳، فعالیت به‌عنوان دادستان سانفرانسیسکو را آغاز کرد. وی در سال ۲۰۱۰، به منصب دادستانی کل کالیفرنیا منصوب شد. این مقام بالاترین مقام اجرایی قانونی به شمار می‌رود. او دو بار به این مقام منصوب شده است.

هریس در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان سناتور انتخاب و به منتقد اصلی ترامپ به‌ویژه در سیاست‌های مهاجرتی تبدیل شد.

معاون اول کنونی رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بلندپروازانه و در سال ۲۰۲۰ به سمت کاخ سفید دورخیز کرده و برای ریاست‌جمهوری آمریکا اقدام کرد؛ اما خیلی زود و از همان دور مقدماتی، از ادامه مسیر منصرف شد.

جو بایدن در همان سال قول داد که یک زن را به‌عنوان زوج انتخاباتی و بعد، به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کند. انتخاب هریس می‌توانست پایگاه رأی بایدن را با جذب آرای زنان و سیاه‌پوستان افزایش دهد و در نتیجه، انتخاب این سیاستمدار سیاه‌پوست، انتخاب هوشمندانه‌ای برای بایدن به شمار می‌رفت.

علاوه بر این، سابقه هریس در حوزه کار‌های حقوقی توانست رأی بخشی از مرددین را به سمت بایدن سوق دهد. بایدن انتخاب هریس در سال ۲۰۲۰ را یکی از بهترین انتخاب‌های خود توصیف کرده است.

بدین ترتیب کامالا هریس، لقب اولین معاون اول زن سیاه‌پوست را نیز از آن خود کرد. او پیش‌ازاین هم اولین زن سیاه‌پوستی بود که به سمت دادستانی سانفرانسیسکو و دادستانی کل کالیفرنیا منصوب شده بود. او همچنین اولین سناتور زن سیاه‌پوست از کالیفرنیا بوده است.

عملکرد کامالا هریس به‌عنوان معاون اول

«جنیفر ویکتور» استاد دانشگاه «جورج میسون»، او را یک معاون اول «بسیار معمولی» توصیف کرده است. وی با اشاره به پایین‌بودن میزان محبوبیت هریس می‌افزاید: «اعداد مربوط به محبوبیت او زیاد بالا نیست و همچنین او حضور رسانه‌ای زیادی هم نداشته است».

پیش‌ازاین هم رسانه‌های مختلف از کاهش محبوبیت هریس در دوران تصدی مقام معاون اولی بایدن خبر داده بودند. دموکرات‌ها نیز معتقد بودند که او مطابق انتظارات ظاهر نشده است.

آیا هریس می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

سؤال اصلی این روز‌های بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران این است که آیا این سیاستمدار دموکرات می‌تواند در مبارزه با ترامپ، به پیروزی دست یابد و مهم‌ترین اولین زندگی خود و یکی از اولین‌های تاریخ ایالات متحده آمریکا را رقم بزند؟

یکی از نکاتی که پیش‌ازاین دموکرات‌ها را برای معرفی هریس به‌عنوان جایگزین، مردد می‌کرد؛ واهمه از عدم توانایی او برای پشت سر گذاشتن ترامپ و همچنین پایین‌بودن محبوبیت او طبق نظرسنجی‌ها بود.

با وجود حمایت بایدن و بخشی از دموکرات‌ها از هریس، نامزدی او همچنان قطعی نشده است و کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آینده، تعیین‌کننده خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود دموکرات‌ها در بر سر هریس به اجماع برسند و سپس با انتخاب یک معاون اول مناسب، ضعف‌های این سیاستمدار را پوشش دهند.

نظرسنجی‌های انجام شده توسط «یو گاو» و «اکونومیست» در هفته گذشته نشان می‌داد که ترامپ با ۴۳ درصد از بایدن با ۴۱ درصد، پیش بوده است. در این میان، هریس هم با آمار ۳۹ به ۴۴ درصد، عقب‌تر از ترامپ قرار داشته است. نظرسنجی رویترز و ایپسوس هم نشان می‌دهد که بایدن و هریس، عملکردی مشابه در مواجهه با ترامپ خواهند داشت.

نظرسنجی اخیر شبکه سی‌بی‌اس از حمایت آمریکاییان حامی حزب دموکرات از هریس خبر می‌دهد. بر اساس این نظرسنجی، ۸۳ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات حمایت کرده‌اند. ۷۹ درصد از این جمع نیز حمایت خود از نامزدی هریس در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرده‌اند.

در نظرسنجی انجام شده توسط آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقاتی نورک در ۱۱-۱۵ ژوئیه، ۵۸ درصد از حامیان دموکرات معتقد بوده‌اند که کامالا هریس می‌تواند به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا، کارش را به‌خوبی انجام دهد؛ یعنی تقریباً از هر ده رأی‌دهنده دموکرات، ۶ نفر، به عملکرد مثبت هریس اعتقاد داشته‌اند. ۲۲ درصد، نظری مخالف این موضوع داشته‌اند و ۲۰ درصد نیز اعلام کرده‌اند که اطلاعات کافی برای پاسخ‌دادن به این سؤال ندارند.

علاوه بر رأی‌دهندگان دموکرات، بسیاری از سیاستمداران دموکرات از جمله بیل و هیلاری کلینتون هم از هریس حمایت کرده‌اند. بسیاری از رقبای احتمالی هریس از جمله «گوین نیوسام» و «اندی بشر» نیز حمایت خود از او را اعلام کرده‌اند. در تازه‌ترین اقدام، نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز از کامالا هریس ۵۹ساله حمایت کرده است.

گمانه‌زنی‌ها از انتخاب «اندی بشر» به‌عنوان زوج انتخاباتی هریس خبر می‌دهد. اندی بشر، فعلاً این موضوع را تأیید نکرده و آن را «شایعه» توصیف کرده است.

با وجود حمایت‌های موجود از هریس، همچنان توانایی او برای شکست رقیب کارکشته‌ای، چون دونالد ترامپ محل تردید است. او در بین هم‌حزبیان خود هم با انتقاداتی مواجه است. یکی از مهم‌ترین انتقادات به کامالا هریس این است که او در دوران تصدی سمت معاون اولی رئیس‌جمهور، مطابق انتظارات ظاهر نشده است و کاریزمای لازم برای متحد کردن حزب دموکرات را ندارد.

کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ۱۹-۲۲ ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. هریس باید بتواند نظر اغلب نمایندگان حاضر در این کمیسیون را جلب کند تا به‌عنوان نامزد رسمی حزب دموکرات معرفی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات