صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۱۶

نشریه اخبار و تحلیل ها 20 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) من عرض می‌کنم با روحیه‌ جهادی می‌شود کوه‌های مشکل را از جا کَند. کار جهادی یعنی چه؟ یعنی خستگی‌ناپذیری، بی‌‌مزد و بی‌منّت کار کردن، هدف را انجام وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن، و پیش رفتن؛ این کار جهادی است. البتّه چهارچوب‌های قانونی و اداری وجود دارد، باید رعایت بشود، امّا کار جهادی، کیفیّت است، نوع کار است.(1403/5/7) www.basirat.ir

دانلود word

دانلود pdf

حرف روز 

پزشکیان و عبور از دو مانع اساسی

رئیس‌جمهور محترم در دیدار با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، به دو نکته‌ مهم و سرنوشت‌ساز اشاره کرد که همواره جزء مسائل حل ناشده کشور بوده و گاه هزینه‌های بسیاری را برای کشور و منافع ملی ایجاد کرده است. در بخش نخست، دکتر پزشکیان صادقانه سخن گفت؛ او در جلسه تنفیذ و تحلیف نه تنها سیاه‌نمایی نکرد، بلکه تقریباً جمله‌ای در نقد دولت‌های پیشین نیز از او صادر نشد. زیباتر و تحسین‌برانگیزتر از این اقدام رئیس‌جمهور، استدلالی است که او برای این عمل خود به‌ کار برده است. دکتر مسعود پزشکیان اعلام کرد کارشناسان نکاتی درباره عیوب و مشکلات کشور برای او نوشته بودند، اما او حاضر نشده است در حالی ‌که دشمنان بیننده و شنونده بودند و در مقابل خارجی‌ها، عیب‌های کشور را بیان کند.

این اقدام شایسته اگر به رویه تبدیل شود و دولت‌ و مسئولان به جای ذکر مصائب اقتصادی در رسانه‌ها، در عمل خود را به حل مشکلات مردم موظف بدانند، کاری حقیقتاً درخور ستایش از رئیس‌جمهور محترم صورت گرفته است. مهم‌ترین مانع در این زمينه اطرافیانی هستند که با نگاه جناحی بدون در نظر گرفتن منافع کشور به قضایا می‌نگرند.

در بخش دوم رئیس‌جمهور کشورمان ابراز داشت: «دل‌مان می‌خواهد از همه دولت‌ها در هیئت وزیران حضور داشته باشند؛ نگوییم این [فرد از] دولت رئیسی است، آن یکی از دولت روحانی؛ اینها زبان تفرقه است؛ ما گفتیم دولت وفاق باشیم، هم آنها باشند و هم ما، ولی قبله و جهت‌مان یکی باشد.» تا معرفی کابینه به مجلس زمان زیادی باقی نمانده است؛ اگر در آن هنگام مشخص شود دکتر پزشکیان کابینه‌اش را بر اساس ایده وفاق ملی و به‌کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص طیف‌های گوناگون سیاسی که بارها از آن سخن گفته ببندد، او به کاری بزرگ، تاریخی و کم‌سابقه(شاید هم بی‌سابقه) دست زده است. کنار هم قرار گرفتن چهره‌های سیاسی متنوع با هدف حل مسائل و تحقق اسناد و سیاست‌های کلی نظام، تجربه‌ای جدید و جذاب در امر حکمرانی خواهد بود.

تجربه‌ای که اگر با دلسوزی و کارآمدی درآمیخته شود، بی‌تردید ایران عزیز را به سمت آرامش، ثبات سیاسی و پیشرفت سوق خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیران شایسته با سلایق سیاسی گوناگون، به گونه‌ای که از سلامت اداری، تخصص و تعهد به مبانی انقلاب اسلامی برخوردار باشد، کم ندارد؛ فقط اراده اقدام می‌خواهد و مدیریتی هوشمند و جامع‌نگر که این ظرفیت را به سمت منافع ملی و تحقق اهداف کشور پیش ببرد. (عزیز غضنفری)

 

▼ گزارش روز 

پیام‌های راهبردی یک مراسم

دیروز  با حضور فرمانده کل سپاه، مراسم الحاق ۲۶۵۴ سامانه موشکی، پهپاد، جنگ الکترونیک، راداری و دیگر ادوات نظامی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه برگزار شد. این مراسم با مختصات آن در وضعیت فعلی منطقه، حامل پیام‌های متعدد راهبردی بود که به برخی از آنها اشاره می‌شود: جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت قاطع نسبت به حضور نیروهای ائتلاف در خلیج فارس، قائل به امنیت دسته‌جمعی  با حضور همه کشورهای این خلیج راهبردی است. از این منظر، تهران  توان و اقتدار خود را در راستای کمک به برقراری امنیت پایدار می‌داند و پیام صلح و دوستی را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مخابره می‌کند. این مراسم با مختصات آن، پیامی جداگانه به نیروهای فرامنطقه‌ای نیز دارد. اینکه در صورت هر گونه خطایی از دستان قدرتمند نیروی دریایی سپاه راه گریزی ندارید؛ چه در آب‌های خلیج نیلگون فارس و چه در فواصل هزار کیلومتری در اقیانوس هند باشید. هرچند بازوی رسانه‌ای غربی با وارونه‌نمایی از جابه‌جایی‌های معمول و دوره‌ای شناورهای آمریکا، برای متأثر کردن افکار عمومی جهان و ایران، آن‌ را نشان از قدرت‌نمایی و آمادگی جنگی ایشان روایت می‌کنند‌، اما واقعیت این است که حضور آنها در خلیج فارس به معانی سهولت بیشتر در به تور انداختن آنها به وسیله نیروی دریایی سپاه و ارتش است.

 اردوگاه استکبار، غرب و بازیگر اصلی آن، یعنی ايالات متحده با نیروهای مسلح خود که دریا پایه هستند، در حال حمایت همه‌جانبه از رژیم جنایتکار و متجاوز در منطقه هستند. بدیهی است مقابله با این اردوگاه جز با قدرتمندسازی نیروی دریایی در سراسر محور مقاومت امکان‌پذیر نیست؛ موضوعی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه پرده‌ای کوتاه از سیادت دریایی ایرانیان را اکران کرد. مسئله سیادت دریایی به عنوان خط راهبردی و نقطه ثقل قدرت‌های جهانی در جهت تأمین،گسترش و تثبیت منافع ملی است. امروزه نیروی دریایی راهبردی ارتش و سپاه، با حفظ منافع اقتصادی و امنیتی کشور در سراسر پهنای آبی کره خاکی، ایران را به کشوری دارای اقتدار دریایی تبدیل کرده‌اند و کسی جرئت تجاوز به منافع مردم ایران را ندارد. محاصره زمینی تحمیل شده از سوی محور مقاومت در کنار ژئوپلیتیک تل‌آویو، اقتصاد رژیم صهیونیستی را به دریا وابسته کرده است؛ به‌گونه‌ای که تقریباً تمامی تجارت این رژیم از دریا و بنادر انجام می‌شود؛ اما با عملکرد نیروهای مقاومت، شریان‌های دریایی رژیم با اختلالات جدی روبه‌رو شده است، به گونه‌ای که این رژیم موجودیت خود را  با خطر بقا مواجه می‌بیند. با نگاهی عمیق متوجه می‌شویم ورود ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و اقیانوس هند و مدیترانه برای احیای شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی است. بدیهی است شکست اردوگاه غرب و زوال و خفگی رژیم غاصب با تثبیت سیادت دریایی امکان‌پذیر است. (علی محمدی)

▼ خبر ویژه

بازی‎های رسانه‌ای صهیونیست‎ها را نجات‎ نمی‎دهد

با وجود عملیات روانی کذب رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر وجود اختلاف بین مقامات عالی‌رتبه کشورمان، از جمله رئیس جمهور و سپاه  در انتقام از رژیم صهیونیستی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه، یک مقام آگاه امنیتی گفت: «در این موضوع (خونخواهی شهید هنیه) در سطح راهبردی نظام نه تنها هیچ اختلافی وجود ندارد، بلکه اراده، همزبانی و اتفاق نظر برای انجام این اقدام درمیان مقامات کشور در طول سال‌های گذشته کم نظیر است.» این مقام آگاه تصریح کرد: «نحوه این اقدام در عالی‌ترین سطح و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود که رئیس جمهور هم رئیس این شوراست.» بنا بر این گزارش، در پی ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرد پاسخ این ترور را خواهد داد. پیش از این، تلویزیون اینترنشنال به عنوان اصلی‌ترین رسانه فارسی‌زبان مجری سیاست‌های رژیم صهیونیستی نیز این خط خبری کذب را مطرح کرده بود.

▼ اخبار

انتخاب کردیم که آزاد و مستقل باشیم

«سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی» در مراسم الحاق 2654 فروند انواع سامانه‌های موشکی، جنگالی و پهپاد به نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: «جریان تولید و گسترش قدرت در همه شئون دفاعی، برای همه نیروهای مسلح، منطقی است که متصل به حکمت‌های الهام‌یافته از وحی و با تدابیر رهبر عزیز و الهی انقلاب اسلامی است و آن منطق ایران قوی است.» وی با بیان اینکه در نظام ناعادلانه جهانی امروز نظامی که قدرت‌های استکباری بر بقای آن تأکید دارند و ملت‌های آزاده و مستضعف جهان بر فروپاشی این نظم ظالمانه، این است که در جهان امروز یا باید قوی بود تا بقا پیدا کرد یا اینکه تسلیم شد؛ راه وسطی وجود ندارد، افزود: «‌این بسته به انتخاب ملت‌هاست که آیا قوی‌شدن و قدرتمند شدن و آزاد زیستن و مستقل‌بودن را انتخاب کنند و خود را از سیطره اراده سیاسی قدرت‌های سلطه‌طلب جهانی آزاد کنند یا اینکه راه‌ سازش و تسلیم و کرنش را انتخاب کنند.»

 

مایکروسافت  دروغ میگوید!

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به گزارشی از مایکروسافت درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا از طریق حملات سایبری اعلام کرد، ایران قربانی عملیات تهاجمی سایبری گوناگونی علیه زیرساخت‌ها، مراکز خدمات عمومی و صنایع کشور بوده است. نمایندگی ایران با اشاره به اینکه قدرت سایبری ایران دفاعی و متناسب با تهدیداتی است که با آن مواجه می‌شود، افزود: «ایران هدف یا برنامه‌ای برای تهاجم سایبری ندارد.» نمایندگی ایران در پایان با تأکید بر اینکه موضوع انتخابات در آمریکا مسئله داخلی این کشور است، گفت: «ایران دخالتی در آن ندارد.» در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور از حزب جمهوری‌خواه و کامالا هریس معاون، رئیس جمهور کنونی آمریکا از حزب دموکرات با یکدیگر برای کسب کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید رقابت خواهند کرد.

 

مشتریهای جدید در صف خرید نفت ایران!

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع و داده‌های کشتیرانی گزارش داده است ایران با وجود رفع نشدن تحریم‌ها مشتری‌های جدیدی برای نفت خود پیدا کرده است. این رسانه انگلیسی مدعی شده است، ایران محموله‌های کوچکی از نفت خام خود را به مقصدهای جدیدی، نظیر بنگلادش و عمان اعزام کرده است. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در سال 2018 به دنبال یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های نفتی و فروش نفت خود بوده است. «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران چند ماه پیش گفته بود این کشور در حال فروش نفت به 17 کشور، از جمله برخی کشورهای اروپایی است. رویترز نوشته است، فروش نفت خام ایران در سال جاری میلادی رکورد جدیدی به ثبت رسانده و به بالاترین رقم از سال 2018 رسیده است. بازه سه ماهه مارس تا مه بالاترین رقم برای فروش نفت ایران در بازه سه ماهه از سال 2018 بوده است.

 

توقعات برآورده نشد!

روزنامه «آرمان ملی» در مطلبی مدعی شد، انتصابات رئیس جمهور انتظار اصلاح‌طلبان را برآورده نکرده است! این روزنامه طی یادداشتی با بیان اینکه این امید وجود دارد که اثر مثبتی از روش شورای راهبری در انتخاب وزرا دیده شود، نوشت: «در ارتباط با معاونان وی به نظر می‌رسد انتظاری که مردم از رئیس جمهور داشتند و خصوصاً انتظار جریان اصلاحات که اعضای احزاب در ستادهای انتخابات ایشان فعال بودند، بر آورده نشده است. آقای دکتر دبیری که به شغل طبابت مشغول است در شرایطی به عنوان معاون پارلمانی برگزیده شده که حتی یک دوره هم در مجلس حاضر نبوده و سابقه حقوقی هم ندارند. این در حالی است که اصولاً روسای جمهور افرادی را به عنوان نماینده پارلمانی انتخاب کرده اند که سابقه نمایندگی داشته و در امور مربوطه مشغول بودند.»

 

▼ اخبار کوتاه

«سردار قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی به «یحیی سنوار» که پس از شهادت اسماعیل هنیه به  عنوان ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، نوشت: «شهید هنیه واقعاً از رهبران دلاور مقاومت اسلامی و شخصیتی ارزشمند و متین بود که در جهان اسلام وحدت ایجاد کرد. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند وظیفه خود می‌دانیم که انتقام خون ایشان را برای این حادثه تلخ در جمهوری اسلامی بگیریم. تردیدی نیست که خون این شهید بزرگوار بر مجازات سخت رژیم صهیونیستی به دست جمهوری اسلامی تأثیر خواهد گذاشت.» سردار قاآنی در ادامه افزود: «حماس با انتخاب یک رهبر با منطق دیگر ثابت کرد که پرچم پر افتخار حماس را به دست کسی می‌دهد که بیشترین نفوذ را در میدان دارد و مجاهد فی سبیل الله است.»

  «سردار علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» اظهار کرد: «دستورات رهبر انقلاب در خصوص مجازات شدید اشغالگران و انتقام خون شهید هنیه صریح و روشن است.» «سردار علی فدوی» خاطرنشان کرد: «دستورات رهبر انقلاب به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد و این وظیفه فعلی ایران است.» وی همچنین درباره انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان جانشین شهید اسماعیل هنیه گفت: «انتخاب السنوار به این معناست که خط مقاومتی که حماس آغاز کرده است تا پایان ادامه خواهد داشت.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا ایران پاسخ به رژیم صهیونیستی  را تا گفت‌وگوهای هفته آتی در خصوص آتش‌بس به تعویق می‌اندازد و نیز  درباره کانال‌های موجود انتقال پیام میان ایران و آمریکا گفت: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ماست؛ هر توافقی که حماس بپذیرد، مورد قبول ما هم خواهد بود.»  نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است. ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد.»

روزنامه «شرق» خطاب به دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور نوشت: «جناب پزشکیان، مراقب شبث‌ها باشید.» این روزنامه اصلاح‌طلب در یادداشتی با بررسی شخصیت شبث‌بن‌ربعی، نوشت: «شبث مسلمان شد، کافر شد و دوباره مسلمان شد. با علی بود، با معاویه بود، به امام حسین نامه نوشت. با ابن‌زیاد بود، تمایل داشت با مختار باشد، ولی نشد و در نهایت با زبیریان نیز بود و شاید اگر عمرش کفاف می‌داد با دیگران نیز همراهی می‌کرد. شبث را چگونه می‌توان فهمید؟» تأملی بر مطالب مطرح شده از سوی چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد، تلاش‌ها در جریان اصلاحات برای تحمیل برنامه و افراد به دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان شدت گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات