صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۴۶

بزرگترین تجمع اعتراض‌آمیز در اراضی اشغالی/ نتانیاهو سرنوشتی جز نابودی ندارد 

حضور صد‌ها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر شهر‌ها و درگیری آنها با پلیس و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، بیانگر عمق فاجعه و شکافی است که در این سرزمین غصب شده شکل گرفته است. شکاف و بحرانی که روز به روز بر عمق و دامنه آن افزوده می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

تل‌آویو در التهاب مزمن و بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. حضور صد‌ها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر شهر‌ها و درگیری آنها با پلیس و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، بیانگر عمق فاجعه و شکافی است که در این سرزمین غصب شده شکل گرفته است. شکاف و بحرانی که روز به روز بر عمق و دامنه آن افزوده می‌شود و مصادیق شکست دشمن را یکی پس از دیگری تکمیل می‌سازد. نتانیاهو که طی هفته‌های اخیر، با طرح مطالبه وقیحانه باقی ماندن نظامیان اشغالگر در نتساریم و فیلادلفییا، مذاکرات قاهره و دوحه را به شکست کشیده بود، اکنون با بحران غیرقابل کنترلی مواجه شده که طبق تحلیل صاحب نظران مسائل سیاسی و بین‌المللی، به پاشنه آشیل وی تبدیل خواهد شد.

در خیابان‌های تل‌آویو چه خبر است؟
بیش از یکصد هزار نفر با تجمع در خیابان بگین تل‌آویو (اطراف وزارت جنگ) خواهان امضای فوری و سریع توافق مبادله اسرا شدند. این بزرگترین تجمع اعتراض‌آمیز از زمان آغاز جنگ ۷ اکتبر محسوب می‌شود به نحوی که تقاطع‌های مختلف تل‌آویو را در اعتراض به کشته پیدا شدن ۶ اسیر اسرائیلی مسدود کردند. به نوشته این رسانه خانواده اسرا با اشاره به گذشت ۱۱ ماه از مسئله اعلام کردند، همه مردم و تمامی رؤسای نهاد‌های امنیتی از امضای توافق حمایت می‌کنند، امروز مسئولیت این امر به عهده کابینه است که اسرا را به خانواده هایشان بازگردند، امکان ندارد اجازه بدهیم که فرزندان ما در تونل‌ها آن هم به خاطر منافع سیاسی نتانیاهو و دیگر اعضای کابینه رژیم صهیونیستی (مخصوصا بن گویر و اسموتریچ) کشته شوند. بدون شک این تجمع، نقطه آشکارساز شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه محسوب می‌شود. بر همگان محرز است که نتانیاهو صرفا خود را در فرامتن جنگ تعریف کرده و پایان یافتن جنگ و اقرار به شکست در این آوردگاه را نقطه پایان خود تلقی می‌کند. به عبارتی گویاتر، هر زمان جنگ غزه پایان یافته و آتش‌بس دائمی منعقد شود، شاهد پایان کامل نتانیاهو و کابینه منفور رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهیم بود. از این رو نتانیاهو با طرح مطالبات غیر عقلانی و سلبی در مذاکرات قاهره و دوحه، تلاش کرده تا این روند را با شکست مواجه سازد. در مقابل، حماس و جهاد اسلامی تاکید دارند که ذره‌ای و گامی از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نخواهند کرد. یکی از این خطوط قرمز، مربوط به لزوم پاکسازی کامل محور فیلادلفیا از نظامیان صهیونیست می‌باشد. موضوعی که حماس کمترین مصالحه‌ای را در خصوص آن بر نمی‌تابد. یکی دیگر از خطوط قرمز مقاومت فلسطین، بازگشت اسرای فلسطینی از شکنجه‌گاه‌های اراضی اشغالی است. شهید اسماعیل هنیه و یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جدید حماس، هر دو نسبت به این خطوط قرمز پایبند بوده‌اند. این همان رمز موفقیت میدانی و فرامتنی مقاومت فلسطین در مواجهه میدانی و منطقه‌ای با رژیم کودک‌کش و سفاک صهیونیستی بوده است.

نتانیاهو اسرا را قربانی می‌کند
در جریان برگزاری اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بیش از پیش مورد تحقیر و خشم تعداد پرشمار تظاهرکنندگان قرار گرفته است. همسر یکی از اسرای صهیونیست اعلام کرد، رفتار‌های نتانیاهو صدور حکم اعدام علیه اسرا است، تاخیر در امضای توافق و با هر بار شکست در امضای توافق صدور حکم اعدام علیه اسرا می‌باشد. به نوشته رسانه‌های عبری زبان تظاهرات مشابهی هم در قدس برگزار که با دخالت پلیس به آشوب کشیده شد، پلیس در جریان آن ۵ نفر را دستگیر کرد. در خبر دیگری هم رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، نتانیاهو که با توجه به شکست سیاست‌هایش در موضع انفعالی قرار گرفته خطاب به یوآف گالانت وزیر جنگ اعلام کرد، ما به دنبال ابراز نرمش در مذاکرات هستیم، اما این نرمش در رابطه با اصولی همچون فیلادلفیا نخواهد بود. در مقابل، گالانت به نتانیاهو هشدار داده است که چاره‌ای جز عقب‌نشینی از خواسته کابینه جنگ (مبنی بر حضور در محور فیلادلفیا) وجود ندارد و در صورت اصرار بر این موضوع، تل‌آویو با مصادیق پررنگ‌تری از شکست و ناکامی در میدان جنگ غزه مواجه خواهد شد. اعتراضات و بحران‌های داخلی و حتی بروز اعتصاب‌های دنباله دار، محصول این رویکرد کابینه نتانیاهو بوده و خواهد بود.

نتانیاهو وحشت‌زده است 
نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در بن‌بستی قرار گرفته که امکان خروج از آن برایش وجود ندارد. نتانیاهو در مقابل اعتراضات گسترده صهیونیست‌ها اعلام کرد، لغو تصمیم راهبردی کابینه امنیتی بعد از کشته پیدا شدن شش اسرائیلی یک اشتباه بزرگ است، اگر از فیلادلفیا عقب‌نشینی کنیم به آن معنی است که از ما درخواست خواهد شد تا از کل نوار غزه خارج شویم و این به آن معنی است که منافع امنیتی ما به خطر خواهد افتاد. صورتبندی اظهارات نتانیاهو مشخص است: هر تصمیمی که نتانیاهو در برهه کنونی بگیرد، مترادف با شکست وی و تصاعد بحران در اراضی اشغالی است: استمرار جنگ غزه منتج به وقوع بحران‌های داخلی شدیدتر و منازعات بی‌سابقه در تل‌آویو و دیگر شهر‌ها شده و موافقت با خواسته معترضین مبنی بر عقب نشینی از خواسته‌های اخیر تل‌آویو در خصوص محور فیلادلفیا نیز به معنای شکست رسمی کابینه جنگ است. در چنین شرایطی نتانیاهو باید شکست مطلق و غیر قابل انکار صهیونیست‌ها در جنگ غزه را پذیرفته و آن را رسما اعلام کند.

ماهیگری گانتس از آب گل‌آلود
در این میان، مخالفان سیاسی نتانیاهو (که اتفاقا آن‌ها نیز در جنایات صورت گرفته در غزه و شکست در این جنگ شریک هستند) مانور زیادی در میان معترضین صهیونیستی می‌دهند. ساعاتی قبل از وقوع اعتصاب‌ها و اعتراضات گسترده اخیر، بنی‌گانتز رهبر حزب بلوک دولت از مردم خواسته بود تا در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو به خیابان‌ها بیایند. او تاکید کرد وقت آن فرا رسیده است تا این کابینه شکست خورده مطلق را تغییر دهیم. با این حال حضور بسیاری از صهیونیست‌ها در خیابان‌های تل‌آویو و حیفا، به علت شکست محسوس در جنگ غزه و ترس از آینده بوده و ارتباطی با فراخوان گانتز نداشته است! 
گانتس که بعد از حمله به نوار غزه وارد کابینه جنگ نتانیاهو شده، اما به دلیل اختلاف نظر با وی در رابطه با نحوه مدیریت جنگ از آن خارج شد اعلام کرد: نتانیاهو ترسیده و مردد شده است، او به جای نجات اسرا به خاطر مسایل سیاسی خود وقت‌کشی می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات