صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۷۹۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

جلالی‌فر: تامین منافع ملی اولویت مهم تمام دولتهاست

کارشناس تجارت خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: مهمترین اولویت دولت باید اتخاذ سیاست‌هایی برای تامین منافع ملی باشد. در این صورت است که آحاد جامعه نسبت به عملکرد دولت رضایت خاطر خواهند داشت و اقتصاد در بهترین شرایط امورات مرتبط با خود را می‌گذراند و چالش‌های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی ایجاد نمی‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با جلیل جلالی‌فر

به گزارش بصیرت، رئیس دولت چهاردهم برای اولین بار از قاب تلویزیون و رسانه ملی رو در رو با مردم سخن گفت. قاعدتا مردم مطالبات زیادی از دولت دارند که خواهان تحقق آن هستند، اما در حوزه تجارت خارجی؛ رشد اقتصادی و کسب و کار و تامین منافع ملی دولت چه الزاماتی را باید رعایت کند موضوع گفتگوی ماست که در پیش رو آمده است.

جلیل جلالی‌فر کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و اقتصادی در گفتگو با بصیرت با تاکید بر اینکه دولت باید منافع ملی را دنبال کند و در تامین منافع آحاد جامعه از هیچ موضوعی فروگذار نباشد، گفت: وقتی از منافع ملی سخن می‌گوییم به این معناست که منافع همه آحاد جامعه در هر رتبه و درجه و تحصیلات و قشری را در نظر بگیریم، بنابراین در این شکل تعریف بسیار گسترده‌ای از منافع ملی و تامین منافع ملی خواهیم داشت.

وی در این باره بیان داشت: به عنوان مثال، تامین منافع ملی مشمول رعایت حقوق کارگران، پرستاران، رفتگران، معلمان، کشاورزان، تجار، دانش آموزان و همه اقشار جامعه در هر صنف و گروهی می‌شود چرا که اگر تامین منافع همه آحاد کشور در نظر گرفته نشود منافع ملی کشور دچار آسیب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت هر تصمیمی می‌گیرد باید به نفع مردم باشد نه اینکه تصمیمی به بهانه مردم گرفته شود، اما سود و فواید آن بخصوص در بخش مادی به جیب عده معدودی برود که ارتباطاتی دارند و دست آنها به استفاده از رانت و ویژه خواری باز است.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید دست صادرکننده و واردکننده را برای توسعه تجارت خارجی کشور باز کند. به عنوان مثال من می‌توانم خودروی خارجی وارد کنم چرا این حق باید از من گرفته شود و دولت واردات خودرو را به شرکت‌های رانتی بسپارد که خودرو را با چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌کنند؟

وی در این باره افزود: متاسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم نظارت‌ها و توزیع رانتی که در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنایع داشتیم شاهد رشد شرکت‌های خصولتی بودیم که یک سر آنها وصل به وزرا بوده و یا انتسابی به برخی مسئولین داشته‌اند، وضعیتی عجیب که چالش‌های بسیاری برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

جلیل جلالی‌فر خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در اقتصاد ایران ارز با نرخ شناور نداریم، بلکه نرخ‌گذاری ارز اصولا هیچ مبنای علمی ندارد. وقتی از مبنای علمی سخن می‌گوییم به این معناست که مدل تعیین نرخ ارز در ایران که چند نرخی است در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست و نمونه و مشابه ندارد.

این کارشناس تجاری گفت: بی‌توجهی به وجود ارز ارزان قیمت منجر به غارت منابع ارزش کشور شده است. روسیه شبیه ایران تحریم است، اما روسیه یک نرخ ثابت ارزی دارد ضمن اینکه ظرف کمترین مدت بعد از تحریم توانست ارزش پول خود را افزایش دهد و دوباره تقویت کند آن هم در اوج جنگ و نبرد و درگیری، در حالی که ایران درگیر جنگ نیست.

جلیل جلالی‌فر گفت: به عنوان مثال قانون ثبت سفارش در روسیه اینگونه است که هرکسی می‌تواند سالی یک بار ماشین وارد کند دولت هم عوارض خود را دریافت می‌کند؛ چرا که دولت موظف به در دریافت مالیات و عوارض و تعرفه است و کاری به اینکه چه کسی وارد کرد یا چه کسی صادر کرد ندارد.

وی افزود: دولت‌ها با دریافت مالیات از روند‌های تجاری و تولید و کسب و کار چرخ مملکت را می‌چرخانند و امورات کشور را تامین می‌کنند، بنابراین در چرخه‌های تجاری دخالت نمی‌کنند و قاعده‌ای مشخص دارند.

وی در ادامه بحث افزود: خودرو نمونه‌ای از موارد متعددی است که دولت در امر واردات و صادرات دخالت می‌کند، هر چند که هر کشوری قاعده‌ای برای تجارت خارجی دارد، اما مساله حائز اهمیت این است که دولت‌ها در تمام کشور‌های توسعه‌یافته تلاش می‌کنند در کار بازار دخالت نکنند و قیمت‌گذاری دستوری و رفتا‌های آمرانه نداشته باشند تا چرخ تجارت بچرخد.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: مهمترین اولویت دولت باید اتخاذ سیاست‌هایی برای تامین منافع ملی باشد. در این صورت است که آحاد جامعه نسبت به عملکرد دولت رضایت خاطر خواهند داشت و اقتصاد در بهترین شرایط امورات مرتبط با خود را می‌گذراند و چالش‌های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی ایجاد نمی‌شود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات