صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۸۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

زنگنه: واردات غیر هدفمند ساختار بازار را به هم می‌زند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: در طی سال‌های گذشته خسارات زیادی از محل تصمیم‌گیری‌های غیر هدفمند به اقتصاد و ساختار بازار وارد شده؛ نه تنها نیاز‌های جامعه را به درستی تامین نکرده بلکه هزینه‌های بیشماری که دقیقا مشخص نیست چرا باید از دست برود را از دست داده‌ایم بدون اینکه کمکی به رشد و توسعه کشور کند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با ایمان زنگنه

به گزارش بصیرت، واردات خودرو و سایر کالا‌های مورد نیاز جامعه بنا به ضرورت آن موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد با این حال نمی‌توان از واردات غیر هدفمند که نه تنها بهره‌وری ندارد بلکه خسارت بار است عبور کرد. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی پیش رو نگاهی دارد به آثار و تبعات زیان‌آور واردات غیر هدفمند.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با اشاره به موضوع واردات خودروی برقی به این موضوع پرداخت که برخی تصمیم‌گیری‌ها ناشی از دغدغه‌مندی نیست و تبعات آن در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی چالش‌زا می‌شود، گفت: در طی سال‌های گذشته دلسوزان کشور و مردم بار‌ها بر این نکته تاکید کرده‌اند که مسائل مختلف باید با توجه به نیاز‌ها و ضروریات کشور مورد بررسی قرار بگیرد و در دستور کار قرار داده شود، مثلا در بحث واردات باید به سراغ واردات مواد اولیه و کالا‌هایی برویم که نیازمند آن هستیم و در داخل امکان تولید آن وجود ندارد.

وی در این‌باره تاکید کرد: در طی سال‌های گذشته خسارات زیادی از محل تصمیم‌گیری‌های غیر هدفمند به اقتصاد و ساختار بازار وارد شده؛ نه تنها نیاز‌های جامعه را به درستی تامین نکرده بلکه هزینه‌های بیشماری که دقیقا مشخص نیست چرا باید از دست برود را از دست داده‌ایم بدون اینکه کمکی به رشد و توسعه کشور کند.

وی در این‌باره تصریح نمود: تصمیم‌گیری‌هایی که هدفمند نیست ساختار بازار و نیاز‌های ما را تامین نمی‌کند بلکه زیان‌های بسیاری به اقتصاد و صنعت کشور وارد می‌کند بنابراین مدیران در تصمیمات اقتصادی و مسائلی مثل واردات نباید به دنبال تحقق آمال و آرزو‌های خود باشند، بلکه باید بنا بر ضروریات و نیاز‌های کشور تصمیماتی اتخاذ کنند که در میان‌مدت و بلند‌مدت بهره‌وری و رشد اقتصادی و اشتغالزایی به دنبال داشته باشد.

وی در این‌باره یادآور شد: برخی از پروژه‌های تعریف شده در کشور بار‌ها و بار‌ها نیمه کاره به حال خود رها شده، ضمن اینکه خسارت مالی به جا گذاشته بهره‌وری نیز نداشته و سربار مردم شده است بنانبراین در برنامه‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید مراقب باشیم که اموال و منافع ملی را از دست ندهیم.

ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی با اشاره به واردات خودرو‌های برقی گفت: با اینکه واردات خودروی برقی خوب است، اما قبل از واردات زیرساخت‌های آن باید تامین و فراهم شود نه اینکه، چون برخی از مدیران آمال و آرزوی واردات خودروی برقی دارند خودرویی وارد کنند که زیرساخت‌های استفاده و تامین انرژی آن در کشور فراهم نیست.

وی افزود: ما می‌توانیم روی ساخت خودرو‌های برقی برای سال‌های آینده سرمایه‌گذاری کنیم تا در سال‌های آتی در این بخش کار موثری انجام داده باشیم، اما متاسفانه شاهد هستیم بعضی از مدیران عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند برای اینکه در دوران مدیریت خود محبوب مردم شوند.

وی در این‌باره یادآور شد: مدیرانی که به دنبال واردات خودروی برقی و هیبریدی هستند و دنبال محبوبیت اجتماعی حتی حاضر نیستند تعرفه خودرو‌های هیبریدی را کاهش دهند یعنی حرف و عمل آنها با هم متفاوت است و به آنچه می‌گویند به طور کامل عمل نمی‌کنند.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: با توجه به کمبود برق و در دسترس نبودن زیر ساخت‌های تامین انرژی خودرو‌های برقی در حال حاضر عملاْ امکان ورود خودروی برقی پرتیراژ میسر نیست، لذا نباید به این سمت و سو برویم و سرمایه‌ها و انرژی کشور را صرف واردات خودرویی کنیم که عموم مردم جامعه نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین تصمیم این است که فعلاً خودرو‌های بنزینی که مصرف معقول و استانداردی دارند و آلاینده‌ها را به محیط زیست وارد نمی‌کنند و سوخت بالایی مصرف نمی‌کنند وارد کشور شود چرا که واردات خودروی با مصرف بنزین پایین به رفع و کاهش ناترازی بنزین کمک می‌کند.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفتگو تصریح نمود: اگر مدیران راه‌حل‌های در دسترس موجود را مد نظر قرار‌دهند و یک سری راه‌حل‌های ایده‌آل و آرمانی را اجرا نکنند وقتی شرایط اجرای آن در کشور مهیا نیست قطعا در میان‌مدت می‌توان از برخی مشکلات عبور کرد لذا لازم است مسئولین بخصوص وزارت صمت ناظر بر حل مسائل امروز که به معضلات اساسی تبدیل شده برنامه‌ریزی کند و مانع اقداماتی شوند که ببشتر مانور‌های رسانه‌ای است تا ارائه خدماتی واقعی و مورد نیاز جامعه.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات