صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۶۰۶۳

نشریه اخبار و تحلیل ها سه شنبه 10 مهر 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز هم مثل همان اوّل انقلاب، ما با نظام سلطه مخالفیم، با تسلّط آمریکا مخالفیم. امروز دیگر شوروی وجود ندارد، امّا آمریکا در رأس کشورهای غربی و یکّه‌تازند؛ می‌بینیم نتایج کارهای‌شان را: جنگ‌هایی که راه می‌افتد، ظلم‌هایی که می‌شود، تبعیض‌هایی که صورت می‌گیرد، ملّت‌هایی که زیر فشار قرار می‌گیرند؛ ما با اینها مخالفیم، صریحاً هم مخالفت خودمان را ابراز می‌کنیم. (1403/7/4)

فایل word

فایل pdf

حرف روز  

در مسیر تدبیر و شجاعت 

عرصه مقابله جبهه مقاومت اسلامی و جبهه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی به روزهای سرنوشت‌ساز خود رسیده است. در این میان، ترور ناجوانمردانه سیدالشهدای جبهه مقاومت و دبیرکل دلاور حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله، خون میلیون‌ها جوانان مؤمن انقلابی در سراسر جهان اسلام را به جوش آورده و طلب انتقام سخت به مطالبه فراگیر بدل شده است. در این میان ذهن‌های دغدغه‌مند هر یک در حال کنکاشند تا راه‌هایی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی طراحی و مطرح کنند! راهکارهایی که با عواطف و احساسات خشم انقلابی آمیخته شده و در فضای مجازی در قالب متن و فریادهای برآمده از غیرت و شجاعت شنیده می‌شود و از مسئولان عالی رتبه نظام و طراحان و استراتژیست‌های جبهه مقاومت خواسته می‌شود تا به این نسخه‌های پیچیده شده عمل کنند. بدون شک، چنین پویایی در فضای افکار عمومی جامعه را می‌توان به فال نیک گرفت و آن را فرصتی برای بسط و ارتقای روحیه انقلابی در سطح جامعه دانست؛ زیرا مادامی که مسئله مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن همچنان مسئله اول جامعه بوده و اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است، مسئولان امر نیز در مقام و تدبیر، راحت‌تر خواهند توانست تصمیم لازم را اتخاذ و عملیاتی کرده و ضربه قاطع‌تری به دشمن وارد کنند. نکته اساسی در این میان توجه به این حقیقت است که آنچه وجه مشترک این ده‌ها راهکار و ایده ارائه شده است، آن است که هیچ کدام نگاه همه‌جانبه‌ای نبوده و هر یک تنها از منظری به موضوع توجه داشته‌اند، بدون آنکه پیامدهای تصمیم خود را در حوزه‌های دیگر سنجیده باشند. تصمیم‌گیری در چنین عرصه مهمی برای مقابله سخت با دشمن صهیونیستی، تصمیمی استراتژیک است که بدون توجه همه جانبه به ابعاد آن ممکن نخواهد بود. این تقابل به مثابه بازی شطرنجی است که یک شطرنج‌باز قهار باید بتواند پیش‌دستانه، بازی رقیب را خوانده و چندین حرکت رقیب را یکی پس از دیگری پیش‌بینی کند و برای مقابله با آن چاره بیندیشد. بدون فهم و درک درست این صحنه به سادگی دچار خطای راهبردی شده و عملاً در زمین دشمن بازی خواهیم کرد!

باید توجه کنیم که طرحریزی چنین تقابل راهبردی، بدون اشراف اطلاعاتی نسبت به توان خودی، توان دشمن و درک درست صحنه منازعه ممکن نخواهد بود. لذا جا دارد به متولیان امر و استراتژیست‌های برجسته کشور که در شجاعت و تدبیر و اشراف اطلاعاتی آنان تردیدی نیست، اعتماد کرد و کار تصمیم‌گیری را به آنها سپرد و تمام قد حامی تصمیمی بود که بهترین تصمیم خواهد بود.(مهدی سعیدی)

گزارش روز     

 جنایتی تلخ در ضاحیه بیروت

ضاحیه جنوبی، نامی است که در این ایام بیشتر شنیده می‌شود. فؤاد علی شُکر، از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله لبنان و مشاور شهید سیدحسن نصرالله بود که در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ مصادف با ۹ مرداد ۱۴۰۳ در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانی در ضاحیه بیروت به شهادت رسید. چیزی از این واقعه نگذشته بود که جنایتی دیگر باز هم در ضاحیه بیروت رخ داد. بیش از هشتاد بمب یک تنی با هدف ترور رهبر حزب‌الله لبنان و برخی فرماندهان مقاومت یک محدوده از ضاحیه را هدف قرار داد. ضاحیه بیروت به معنای حاشیه بیروت است. منطقه‌ای عمدتاً شیعه‌نشین که ساختار جمعیتی متراکمی دارد. رژیم با تمرکز ویژه‌ای که روی این منطقه داشت توانست نقشه‌های شوم خود را محقق کند. گزاره‌های میدانی حکایت از این دارد که رژیم صهیونیستی در نبرد رودررو تاب‌آوری اندکی دارد. شکست این رژیم در جنگ ۳۳ روزه و نیز تهاجم زمینی به غزه مؤید همین مطلب است.

هدف رژیم از تهاجم زمینی به غزه کشف تونل‌های حماس، از بین بردن حماس و آزادی اسرای صهیونیستی بود که هیچ یک محقق نشد. از این رو رژیم صهیونیستی مجبور به تغییر تاکتیک و زمین بازی شد و وارد فاز امنیتی و ترور شد. در واقع بعد از شکست‌های ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، از دو جهت لازم بود رژیم صهیونیستی اوضاع را به نفع خود تغییر دهد؛ اول آنکه حیات خود را در خطر می‌دید؛ دوم آنکه موفقیت رژیم در انتخابات آمریکا مؤثر بود. از همین رو ترور شهید هنیه و فؤاد شکر از یک طرف، وقایع انفجار پیجرها از طرف دیگر و به تازگی نیز شهادت سیدحسن نصرالله نیز تکمیل‌کننده یک جورچین بود؛ اما واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی صرفاً در یک پیروزی مقطعی قرار دارد. با جنایاتی که انجام داده، چهره‌اش در عرصه نظام بین‌الملل تطهیر نخواهد شد و جبهه مقاومت نیز متحدتر خواهد شد. درگیر شدن رژیم صهیونیستی در شش جبهه و تظاهرات داخل رژیم همگی مؤید وضعیت بحرانی است که رژیم تا به حال تجربه نکرده است. لذا شواهد حکایت از آن دارد که در آینده نزدیک شاهد ضعف‌های عمیق‌تری در رژیم صهیونیستی باشیم.

آنچه در برهه کنونی اهمیت دارد، اولاً حفظ سلامت فضای روانی جامعه است. دشمن سعی دارد با شایعات گوناگون جبهه مقاومت را به خود مشغول کند. ثانیاً در پاسخ به جنایت‌های اخیر رژیم باید از کنش‌های هیجانی پرهیز کرد. فرماندهان نظامی ما، همان فرماندهانی هستند که داعش را آن سوی مرزها زمینگیر کرده و در مقابل تجاوزات آبی، خاکی و هوایی دشمن بازدارندگی ایجاد کردند. لذا باید به توانمندی و عقلانیت نظامی دست‌اندرکاران ایمان داشت و از مواضع غیر منطقی بر حذر بود. (محمد حکیمی)

خبر ویژه  

سپاه در وسط میدان است!

«سردار جوانی» با بیان اینکه درگیر یک جنگ ترکیبی فراگیر هستیم که در آن بصیرت شرط لازم برای جهاد تبیین است، گفت: «در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیروهای مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند. مثلاً اگر جواب ترور سردار سلیمانی و ترور هنیه را می‌دادیم، این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر جواب ندهیم، گام بعدی را برمی‌دارند. هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می‌دهید، باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد.»

سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه تصریح کرد: «سیاست نظام اسلامی محو موجودیت رژیم صهیونیستی است. رهبر معظم انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این وظیفه را یک تعهد می‌داند و رهبر انقلاب در امتداد امام، سیاست را دنبال کرد و نیرویی ایجاد کرد به نام سپاه قدس که وظیفه‌اش روشن است و انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی برای تحقق حذف رژیم صهیونیستی در دستور کار است. انقلاب اسلامی مصمم به ریشه‌کنی رژیم اشغالگر است.»

  اخبار

ناتوانی صهیونیست‌ها در ورود به خاک لبنان

رژیم صهیونیستی با تشدید حملات هوایی و توپخانه‌ای و گسترش دامنه حملات به ضاحیه و دیگر مناطق جنوب لبنان سعی در پشتیبانی از نیروهای نظامی خود برای نفوذ به خاک لبنان را داشت که این تلاش‌ها با حملات موشکی مقاومت لبنان به مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی ناکام ماند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، حزب‌الله لبنان چند موشک به سمت نوار مرزی محل تجمع نظامیان صهیونیست شلیک کرده است. منابع صهیونیستی اذعان کردند،‌ طی 40 دقیقه، 35 موشک از خاک لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. خبرنگار «المیادین» در جنوب لبنان گزارش داد، تاکنون هیچ نفوذ زمینی از سوی نظامیان صهیونیست در مرز با فلسطین اشغالی صورت نگرفته است. به گفته این منابع، آنچه رسانه‌های صهیونیستی درباره پیشروی زمینی در نزدیکی منطقه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی گزارش می‌دهند، دروغ و بی اساس است.

کدام طرف ایستاده‌اید؟

برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب طی یک عملیات مشترک تلاش دارند ایران را در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در بن‌بست استراتژیک تعریف و تفسیر کرده و جمهوری اسلامی را در شرایط استیصال بازنمایی کنند. در همین زمینه روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» در مطلبی با مخالفت با وعده انتقام از رژیم صهیونیستی نوشت: «شرایط به ما نشان می‌دهد این کار (پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی) درست نیست. نه به خاطر اینکه نباید به اسرائیل پاسخ بدهیم؛ بلکه به خاطر اینکه وقایع پس از عملیات وعده صادق به ما نشان داد آن بازدارندگی که برخی تحلیلگران فکر می‌کردند ایجاد شده، در عمل به وجود نیامده است.» این روزنامه با طرح این ادعا که ایران اگر وعده صادق ۲ را شدیدتر از نمونه اولیه آن انجام دهد، باز طرف مقابل به کار خود ادامه خواهد داد، کوشید دست برتر را به باند جنایتکار صهیونیستی بدهد.

دشمن رؤیاپردازی می‌کند

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله گفت: «دشمن صهیونیستی در دو مسیر حمله به کادر مقاومت و حمله به غیرنظامیان، برای ایجاد شکاف بین مردم و حزب‌الله به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.» وی تأکید کرد: «اسرائیل نمی‌تواند به اهداف خود در این حملات دست پیدا کند. مطالبی که رسانه‌های دشمن در مورد هدف قرار دادن تسلیحات حزب‌الله مطرح کرده‌اند، رؤیاپردازی است و ما آماده مقابله با دشمن هستیم. من اطمینان دارم که این تجاوزات دشمن موجب تزلزل ملت مقاومت نخواهد شد و ما قطعاً پیروز خواهیم شد؛ همانطور که در سال 2006 پیروز شدیم. حزب‌الله بر اساس سازماندهی خود، درگیری‌ها و جنگ را دنبال می‌کند و هرگاه فرمانده یا رهبری دچار جراحت یا شهادت شد، فرد دیگری را جایگزین می‌کند و اقدامات لازم را در این زمینه پیش‌بینی خواهد کرد تا مشکلی پیش نیاید.» نعیم قاسم خاطرنشان کرد: «دبیرکل حزب الله لبنان نیز در کمترین زمان انتخاب خواهد شد و فرماندهان نیز انتخاب خواهند شد، گزینه‌ها بسیار آسان است و همه در یک سطح قرار دارند و متحد هستند.»

ترور سیدحسن نصرالله گام اول حمله به ایران!

«یارون فریدمن» در «معاریو» نوشت: «ترور نصرالله نقطه عطفی در مبارزه اسرائیل با حزب‌الله و ایران است. این عملیات بر اساس یک فریب استراتژیک هوشمندانه است که از یک ضعف عملیاتی سوءاستفاده می‌کند و شرایط جدیدی را در عرصه منطقه‌ای ایجاد می‌کند؛ اما مهم‌تر از همه، این گامی است که با دقت و بر اساس درک عمیق از پویایی‌های منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است. هدف واقعی این اقدام از بین بردن تهدید هسته‌ای ایران و ایجاد «محور صلح» جدیدی در خاورمیانه است که در آن کشورهای منطقه بتوانند بدون ترس از گسترش سلاح هسته‌ای ایران پیشرفت کنند. اکنون ایران تقریباً در مقابل اسرائیل تنها ایستاده است. حمله برجسته‌ای که اسرائیل علیه حزب‌الله انجام داد، پیامی مهم به ایالات متحده و متحدانش در منطقه ارسال می‌کند: نباید در مقابل تهدیدات محور ایران تسلیم شوید و باید تا زمانی که تهران از ضعف نظامی و تکنولوژیکی رنج می‌برد، با تمام قدرت به ایران حمله کنید. نباید منتظر بمانیم تا به توانایی هسته‌ای دست یابد؛ خدا نکند.»

 

اخبار کوتاه

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بی‌توجه به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان به دست رژیم تروریست صهیونیستی، برای صهیونیست‌ها پیام تبریک عید فرستاد. به گزارش وبگاه دولت «جمهوری آذربایجان» علی‌اف در بخشی از این پیام به مناسبت «روش هشانه» عید قوم یهود، اظهار داشت: «دوستان عزیز! روز روش هشانه مظهر نوآوری، معنویت و همبستگی را به شما تبریک می‌گویم و برای خانواده‌هایتان شادی و فراوانی آرزومندم.» سفیر رژیم صهیونیستی در باکو نیز در پیامی به علی‌اف گفت: «از شما رئیس جمهور آذربایجان برای پیام محبت آمیز به جامعه یهودی به مناسبت روز روش هشانه سپاسگزارم.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام نیرو از ایران به غزه و لبنان گفت: «معتقدم کشورها و دولت‌های منطقه از جمله در لبنان و فلسطین از توانایی لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری رژیم صیهونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی ایران به غزه و لبنان نیست. منطقه لبنان و فلسطین در یک جنگ نابرابر قرار دارند و رژیم غاصب به دلیل شکست‌های سنگین در چند دهه گذشته توان رویارویی رودررو با نیروهای مقاومت را ندارد.»

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار دلنوشته‌ای درباره شهید سیدحسن نصرالله تصریح کرد: «سید عزیزم بود؛ برادر و پارهٔ جگرم بود. برای قوی کردن دست مقاومت و دیدن رضایتش خون دل خوردیم، خطر کردیم. خوشحالم که با سپهبد شهید کاری کردیم که نماز شکر سید را دیدیم. لبخندش لطف خدا بود. خون سید در رگ‌های مقاومت جاری است. نصرالله زنده است، چون مقاومت زنده است. دست حزب‌الله پر است.»

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فتح شریف ابوالامین، فرمانده جنبش حماس در لبنان و عضو فرماندهان این جنبش در خارج، در حملات هوایی اسرائیل به لبنان به شهادت رسید. «امیه ابراهیم عبدالحمید» همسر این فرمانده و «امین فتح شریف» پسر وی و همچنین «وفا فتح شریف» دختر این فرمانده فلسطینی به شهادت رسیدند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات هسته‌ای و دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با پزشکیان در نیویورک اظهار داشت: «برجام موضوع مشخص و هدف مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد. فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است و این موضوع ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد و چارچوبش مشخص است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از افزایش مراجعان و جان‌باختگان سرو مشروبات الکلی در رشت خبر داد و گفت: «تاکنون ۲۷ بیمار به مراکز درمانی مراجعه و شش نفر از آنها جان خود را از دست ‌داده‌اند.» او گفت: «چهار نفر از این بیماران بدحال و متصل به دستگاه کمک تنفسی هستند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات