بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۶۹۲۶

باز هم ادعاهای تکراری علیه ایران و ذوق‌زدگی اوکراین و اسرائیل

دور جدید ادعاهای بی اساس علیه ایران و این بار «ارسال موشک بالستیک به روسیه» برای استفاده در جنگ اوکراین که به تحریم‌ها علیه ایران انجامید، با استقبال اوکراین و رژیم صهیونیستی همراه بود.
دور جدید ادعاهای بی‌ اساس اروپا و آمریکا علیه ایران در پی جنگ اوکراین، این بار «ارسال موشک بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ»، ادعایی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت و به کرات تکذیب شد.و در نهایت این ادعاهای بی‌اساس به تحریم هفت شخص و هفت نهاد ایرانی از جمله سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها از سوی اتحادیه اروپا در ۲۳ مهرماه انجامید. اقدامی که محکومیت ایران را به همراه داشت و اسماعیل بقایی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: موضع ایران در رابطه با منازعه اوکراین صریح و اصولی است، کما اینکه ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تأکید بر احترام همه کشورها به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر، خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌وفصل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است. بقایی همچنین تصریح کرد که همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران با سایر کشورها علیه هیچ طرف ثالثی نیست و هیچ طرف ثالثی نیز حق ندارد در تصمیم قانونی و مشروع جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دیگر کشورها مداخله کند. وی بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر و پاسخ‌های متناسب و مقتضی در قبال تحریم‌های غیرقانونی و ناموجه اتحادیه اروپایی تأکید کرد.اعمال این تحریم‌ها مورد استقبال «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و همچنین «آندری سیبیها» وزیر خارجه اوکراین قرار گرفت.

* احضار سفیر مجارستان به وزارت خارجه

این تحریم‌ها همچنین سفیر مجارستان در تهران که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد به وزارت خارجه ایران کشاند و او ۲۴ مهرماه از سوی مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و به وی گفته شد که همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران با سایر کشورها قانونی و در جهت حراست از منافع و امنیت ملی ایران است و موضوعی نیست که اجازه داده شود طرف‌های ثالث در آن دخالت کنند. تخت‌روانچی همچنین اقدام اتحادیه اروپا در تحریم شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران را نقض صریح موازین و مقررات حقوق بین‌الملل به ‌ویژه حقوق و آزادی‌های بنیادین بشری و در تناقض با ادعاهای حقوق بشری اروپا خواند.از سوی دیگر شهریار آموزگار کاردار جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ۲۴ مهرماه در این باره گفت: در بحران اوکراین نیز دیر یا زود، همچون دیگر بحران‌های جهانی و منطقه‌ای، نقاب از چهره غرب خواهد افتاد و دوستان و دشمنان واقعی اوکراین هویدا خواهند شد.تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه در حال بررسی تشدید تحریم‌های موجود علیه ایران است و این بیانیه با با واکنش ناصر کنعانی روبرو شد و ۲۳ شهریورماه با محکوم کردن این بیانیه، هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران از اساس کذب خواند. پس از آن هم عراقچی اعلام کرد که تحریم‌ها ابزار فشار و تقابل هستند، نه ابزار همکاری و یک ابزار شکست خورده است.
 

* توصیه به گروه هفت

این کشورها قبل از آن هم مدعی ارسال پهپاد از ایران به روسیه شده بودند، ادعایی که مقامات ایرانی به صراحت و به کرات اعلام کردند که در منازعه اوکراین هرگز پهپادی در اختیار روسیه قرار نداده و کماکان بر حل و فصل سیاسی این بحران و برقراری صلح پایدار تأکید دارند.خرداد ماه سال‌جاری بود که سران گروه هفت در بیانیه‌ای مدعی تلاش ایران برای ارسال موشک بالستیک به روسیه شدند. ادعایی که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه روبرو شد و در این باره گفت: هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اقدامی صرفا با اهداف مغرضانه سیاسی است. متأسفانه برخی کشورها با انگیزه‌های سیاسی و با توسل به طرح ادعاهای واهی و اثبات نشده، سعی در تداوم به کارگیری سیاست ناکارآمد و شکست خورده خود برای اعمال و تداوم تحریم‌ها علیه ملت ایران دارند. فلذا به گروه هفت توصیه می‌کنیم با درس گرفتن از تجارب قبل، از سیاست‌های مخرب گذشته فاصله بگیرد.بعد از آن هم روزنامه وال‌ استریت ژورنال در خبری مدعی شد که ایران موشک‌های بالستیک با برد کوتاه را به روسیه منتقل کرده و نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ۱۶ شهریور‌ماه ضمن رد ادعای مطرح شده در این باره اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.البته در همان زمان نخست‌وزیر اوکراین دنیس شمیگال گفته بود که اطلاعات خاصی مبنی بر اینکه روسیه از موشک‌های بالستیک ایران استفاده کرده یا آن‌ها را دریافت کرده باشد، در دسترس نیست.
۲۰ شهریورماه نیز در پی صدور بیانیه وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس مبنی بر لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین، ناصر کنعانی سخنگوی وقت وزارت خارجه این بیانیه را شدیداً محکوم کرد و با تأکید مجدد بر موضع شفاف و اعلام شده ایران در قبال مناقشه اوکراین افزود: هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به فدراسیون روسیه از سوی ایران کاملاً بی‌اساس و کذب است.همان روز وزارت امور خارجه آمریکا شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را با ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه تحریم کرد و دولت انگلیس هم از قصد خود برای متوقف کردن همه خدمات هوایی مستقیم به ایران خبر داد.

* ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده

یک روز بعد سیدعباس عراقچی در ۲۱ شهریورماه در این باره عنوان کرد: یک‌بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام. معتادان تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه‌حل نیستند، بلکه بخشی از مشکل هستند.در پی این ادعاها وزارت امور خارجه انگلیس سرپرست سفارت ایران در لندن را احضار کرد و فرانسه نیز اقدام به احضار کاردار سفارت ایران در پاریس کرد. وزارت خارجه اوکراین هم کاردار ایران را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد. اوکراین مهر ۱۴۰۱ اعتبارنامه سفیر ایران در کی‌یف را پس از طرح ادعای ارسال سلاح از ایران به روسیه لغو کرد و در حال حاضر سفارت ایران در کی‌یف در سطح کاردار اداره می‌شود. و در نهایت رویکردها و اظهارات غیرسازنده اروپایی‌ها به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین و وضع برخی تحریم‌ها علیه ایران، رؤسای نمایندگی‌های انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان را در ۲۲ شهریورماه به صورت جداگانه به وزارت امور خارجه ایران کشاند و به این دیپلمات‌ها گفته شد که «اصرار بر اتخاذ این‌گونه مواضع و اقدامات در راستای تداوم سیاست خصمانه غرب علیه مردم ایران ارزیابی شده که البته با پاسخ مناسب جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات