اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۷۲۶۷۴

ایران و قزاقستان همسفران جدید در کریدورهای ترانزیتی

در حالی ایران و قزاقستان همکاری تجاری و ترانزیتی خود را ارتقا می‌دهند که موقعیت جغرافیایی دو کشور دروازه‌ای به سوی فرصت‌های دوجانبه‌ برای پویایی تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.
پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و تشکیل کشورهای محصور در خشکی آسیای‌مرکزی به‌ویژه قزاقستان، این کشورها به دسترسی به آب‌های گرم جنوب برای گسترش تجارت خود نیازمند شدند.ایران و قزاقستان هر دو دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیکی هستند که آن‌ها را به کانون‌های مهم ترانزیتی تبدیل کرده‌است. ایران با دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان، و قزاقستان با سواحل طولانی دریای‌خزر، می‌توانند مسیرهای تجاری متنوعی را برای انتقال کالاها ایجاد کنند.قزاقستان یکی از کشورهای عضو کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) محسوب می‌شود که در دو شاخه شرقی (آسیای‎‌مرکزی) و میانی (دریای‌خزر) این کریدور نقش به‌سزایی دارد که می‌تواند از طریق بنادر ایران، به آب‌های آزاد، غرب آسیا و شبه قاره هند و سایر نقاط جهان متصل شود.از طرفی، قزاقستان که پس از جنگ روسیه و اوکراین به نوعی به کانون ترانزیت چین-اروپا تبدیل شده است، نقش به‌سزایی در کریدور شرق-غرب ایفا می‌کند که اتصال ریلی دو کشور و همکاری‌های قبلی، زمینه‌ساز تحکیم روابط اقتصادی ایران و قزاقستان خواهد بود.فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، عصر روز گذشته (۲۸ بهمن) به همراه معاونان خود با آرمان شاکالیف، وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان، و هیئت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد.بخش عمده ای از محورهای این گفت‌وگوها مربوط به گسترش و توسعه حمل و نقل از جمله هوایی، جاده ای، ریلی و بندری بوده که تسهیل انتقال بار، تجاری سازی مسیر شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب و افزایش همکاری ها در حوزه لجستیک را دربر می‌گرفته است.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص این دیدار و گفت‌وگوهای فی‌مابین دو کشور توضیح داد: موضوعات مرتبط با حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و تفاهماتی که در خصوص چابهار و بندر شهید رجایی هست مطرح شد. در خصوص روادید رانندگانی که به قزاقستان سفر می‌کنند و ترانزیت دارند، مشکلات مطرح و مقرر شد تا این مشکلات به زودی حل و فصل شود.آرمان شاکالیف اظهار کرد روسای طرفین دستور دادند تا مبادلات تجاری بین دو کشور را به ۳ میلیارد دلار برسانیم که برای تحقق این هدف، حمل و نقل و ترانزیت اهمیت ویژه‌ای دارد.وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با تاکید بر این که برای رسیدن به این هدف باید همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت افزایش یابد، توضیح داد: سال گذشته مبادلات حمل و نقل از طریق ریلی و جاده ای بین دو کشور ۴۵ درصد رشد داشت. با این وجود، پتانسیل های فراوانی وجود دارد که باید از این امکانات استفاده کنیم و مبادلات حمل و نقلی دو کشور را افزایش بدهیم.وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت: سال ۲۰۲۴ مبادلات کشور ۳۴۰ میلیون دلار بود که تلاش می‌کنیم تا امسال این میزان را به یک میلیارد دلار برسانیم و در این کار ما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب‌های آزاد ندارد و به همین دلیل ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهیدرجایی و بندر چابهار، به عنوان یک مسیری مطمئن تجاری جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور و سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است.
باقری افزود: با توجه به مزایای ترانزیت ریلی، همکاری‌های ریلی دوجانبه ایران و قزاقستان حیاتی است که ایجاد کارگروه ترانزیت با محوریت کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب می‌تواند سنگ‌بنای ارتقای همکاری ترانزیتی میان دو کشور را بنا کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات