کریدور شمال-جنوب که کشورهای شمالی را به آب های گرم جنوب از مسیر ایران می رساند، به عنوان یک مسیر مهم تجاری در سال ۲۰۰۰ میان هند، ایران و روسیه مطرح شد.این کریدور میتواند هزینه و زمان عبور کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش دهد. بر اساس گزارشهای سازمان ملل، حجم تجارت بین کشورهای عضو این کریدور در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیارد دلار بودهاست. پیشبینی میشود که با توسعه زیرساختها و تسهیل فرآیندهای گمرکی، این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.همکاری و مشارکت ایران و روسیه برای تکمیل کریدور شمال-جنوب نه تنها موجب افزایش قابلتوجه مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور میشود، بلکه به دلیل قرار گرفتن مهمترین بخش این کریدور در جغرافیای ایران، جایگاه کشورمان را بهعنوان یک بازیگر کلیدی در نظم نوین منطقهای و جهانی ارتقاء خواهد داد.روز سه شنبه (۳۰ بهمن) نشست دو جانبه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و ولادیمیروویچ استاروویت، وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه و هیئت همراه در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی در این نشست اظهار کرد: به طور حتم دیدارهای مستمر، روند رو به رشد همکاری های ما را رقم زده و این جلسات مستمر باید ادامه یابد تا هر دو کشور ایران و روسیه به اهداف خود در تکمیل کریدور شمال-جنوب دست یابند.وی افزود: سومین همایش اقتصادی خزر که به میزبانی ایران برگزار شد، به طور قطع نقطه عطفی در همکاری های اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی برای ایران و روسیه و سایر کشورهای حوزه خزر خواهد بود.
صادق با اشاره به این که امروز نقشه راه همکاری مشترک حمل و نقلی و ترانزیتی ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا به امضا می رسد؛ ابراز امیدواری کرد که قرارداد اجرایی ساخت راه آهن رشت-آستارا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ بعد از نهایی سازی احجام و قیمت به امضا برسد. صادق در واکنش به صحبت های وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که «از صدور مجوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای شروع مطالعات مهندسی پروژه ساخت و توسعه راه آهن رشت-آستارا قبل از تحویل جدول زمانبندی تملک زمین»، خبر داد؛ گفت: این اقدام رئیس جمهوری روسیه باعث خرسندی است و به طور حتم این تصمیم در تسریع پروژه راهآهن رشت-آستارا تاثیر گذار است. وی با اشاره به امکان انتقال بارهای روسیه به پاکستان از مسیر ایران گفت: به طور حتم برای توسعه مسیرهای ترانزیتی همه ظرفیت ها را به کار می بندیم.صادق در ادامه بر ضرورت صدور ویزای رانندگان ناوگان جادهای، تلاش مشترک برای بهرهبرداری بیشتر از ظرفیت دریای خزر در حوزه بار و مسافر و توسعه همکاری ها در زمینه حمل و نقل هوایی در زمینه های افزایش فرکانس پروازی، همکاری ایرلاینها، تعریف مقاصد پروازی و همکاری در حوزه فرودگاهی و تبادل تجربیات در زمینه تعمیر هواپیما تاکید کرد.
حسن کریمنیا، کارشناس ترانزیت در مورد همکاری ایران و روسیه برای تجاریسازی کریدور شمال-جنوب عنوان کرد ایران میتواند با فعال شدن کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه از ظرفیتهای منطقهای و جهانی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاریهای شانگهای و بریکس استفاده کرده و با انعقاد توافقنامههای مشترک در زمینههای ترانزیت، گمرک، بیمه و بانک با کشورهای هدف به تکمیل یا تقویت حلقههای ارتباطی این کریدورها بپردازد.به گزارش فارس؛ براساس ماده ۲۱ متن معاهده ایران و روسیه، طرفهای متعاهد همکاری در زمینه حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی، دریایی و ترکیبی و نیز آموزش متخصصان در زمینه حمل و نقل را گسترش خواهند داد.از طرفی، طرفهای متعاهد از هماهنگی نزدیک در سازمانهای بینالمللی صنعت حملونقل حمایت خواهند نمود، بین نهادهای اجرایی در زمینه حملونقل و شرکتها همکاری سودمند متقابل ایجاد خواهند کرد و مشارکت آنها را در رویدادهای بینالمللی صنعت حملونقل تسهیل خواهند نمود