«سرمایهگذار فرشته» کسی است که پول خود را در یک کسبوکار کوچک در ازای سهام (معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد) سرمایهگذاری میکند. سرمایهگذاران فرشته معمولاً کارآفرینان یا افرادی باتجربه بسیار زیاد در دنیای تجارت هستند. سرمایهگذار فرشته با عناوین دیگری مانند سرمایهگذار غیررسمی، سرمایهگذار شخصی، سرمایهگذار اولیه، فرشتگان بیزینس و... نیز شناخته میشود. واژه فرشته اولینبار از سوی افرادی که در برگزاری تئاتر «برادوی» و محصولات آن دچار مشکل مالی شده بودند، استفاده شد. در آن زمان گروهی از ثروتمندان تصمیم گرفتند از سرمایه شخصی خود برای پیشبرد تولیدات تئاتر برادوی هزینه کنند. بعدها این افراد با نام فرشته معروف شدند. اما اصطلاح سرمایهگذار فرشته برای اولینبار توسط فردی بهنام ویلیام وتزل (William Wetzel) استفاده شد. او بهعنوان بنیانگذار مرکز تحقیقات سرمایهگذاری در دانشگاه نیوهمپشایر، مشغول انجام پژوهشی درباره روش جمعآوری سرمایه از سوی افراد کارآفرین بود که به داستان ثروتمندان و فرشتگان نجات تئاتر برادوی برخورد کرد.
سرمایهگذاران فرشته در مراحل اولیه شکلگیری یک استارتآپ سرمایهگذاری میکنند و بدون اینکه در مدیریت آن دخالت کنند، در مالکیت آن سهیم میشوند. فرشتگان سرمایهگذار، کارآفرینان و مدیران اجرایی با توان مناسب سرمایهگذاری هستند که بهطور معمول روی کسبوکارهای کارآفرینان در مراحل اولیه سرمایه گذاری میکنند. فرشتگان سرمایهگذار علاوه بر تمایل برای سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا و تازه تأسیس، با ارائه مشاوره و کمک به کارآفرینان در مقام راهنما نیز نقش دارند. فرشتگان سرمایهگذار نسبت به دیگر گزینههای تأمین سرمایه (بانکها و شرکتهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر) سرمایهگذاریهای کمتر، اما با ریسک بالاتر را تقبل میکنند و در مراحل زودتری از کسبوکار سرمایهگذاری را میپذیرند. این نوع سرمایهگذاری به استارتآپها شتاب میدهد و رشد آنها را تسریع میبخشد. نمونههای موفقی، چون Whats app و Facebook در روزهای ابتدایی برای گسترش فعالیتهای خودشان از حمایت سرمایهگذاران فرشته برخوردار شدند، به این امید که پس از بزرگ شدن منافع وسیعی را به سرمایهگذاران بازگردانند که البته همینطور هم شد. سرمایهگذاران فرشته علاوه بر اعتمادبهنفس بالا، روحیه شجاعت و ریسکپذیری بسیار بالایی دارند. هر نوع سرمایهگذاری ذاتاً مخاطرهآمیز است، ازجمله سرمایهگذاری روی استارتآپهایی که در مراحل اولیه قرار دارند. درگیر شدن در یک نوع سرمایهگذاری که موفقیت آن تضمین شده نیست، جرئت و جسارت بسیاری میخواهد تا پول را برای شروع بهکار یا برای رشد کردن در اختیار یک استارتآپ قرار دهد. دهها مورد از این نوع پروژه را در داخل کشور میتوان طراحی و اجرا کرد. هر چند در فرآیند سالهای گذشته مدلهای شبیه به آن در کشور مانند «اسنپ» و «تپسی» و مشابه آن صورت گرفته است. مدل نزدیک به این را یکی از مسئولان استان تهران در جذب و راهاندازی گلخانهها با دعوت به سرمایهگذاری پزشکان متخصص در تهران انجام داده است که تحول صنعت گلخانه در شهرهای ورامین و پیشوا که رتبه یک کشور را دارند، حاصل همان ابتکار عمل است. گفتنی است؛ جذب و راهاندازی حداقل چند پروژه در هر استان با محوریت جهتدهی استاندار باید اجرایی شود. قدرت پولسازی و درآمدافزایی اینگونه شرکتها بسیار بیشتر از شرکتهای فعلی است. مدلهایی که با سرمایهگذاری فرشته در سطح دنیا راهاندازی شده روزبهروز در حال افزایش است. بهترین نمونه در این زمینه سود ۲۴ میلیارد دلاری اینستاگرام در سال گذشته است که با همین روش بهدست آورده است.