صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۸۳۷۷۴
مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت

مولفه‌های کاهش قیمت و افزایش کیفیت در تولید ایرانی لحاظ نشده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: بی‌تردید اگر سوبسید‌ها از تولیدکننده ایرانی گرفته شود دیگر مجالی برای عرضه کالای خود در جهان نمی‌یابد، زیرا قیمت تمام شده تولید در ایران برای خریدار و مصرف‌کننده خارجی به هیچ وجه به صرفه نیست.
پایگاه بصیرت / گفتگو با مجیدرضا حریری
مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص موضوع رابطه بین تولید و افزایش صادرات در راستای توان‌افزایی درآمدزایی کشور به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین رموز رشد و توسعه اقتصاد کشور‌ها جهش تولید است، تولیدی با کیفیت که قابلیت رقابت با کالا‌های ساخته شده خارج از مرز‌های خود را داشته باشد. امروز بازار‌های زیادی برای عرضه کالا در جهان وجود دارند، اما کالایی به این بازار‌ها راه می‌یابد که از فاکتور‌های کیفیت بالا و قیمت پایین برخوردار باشد. بنابراین اگر خواهان درآمدزایی و صادرات قابل توجه هستیم باید به این مولفه‌ها توجه داشته باشیم.
وی در این باره یادآور شد و گفت: با این نحوه تولیدی که متاسفانه در کشور شاهد آن هستیم نمی‌توانیم آنچنان که باید و شاید جای پایی برای کالا‌های ایرانی در بازار‌های مختلف حتی بازار کشور‌های منطقه باز کنیم ضمن اینکه عدم سرمایه‌گذاری در تولید و بالا بودن نرخ تمام شده تولید نشان می‌دهد گنجایشی برای افزایش تولید در کشور وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین توضیح داد و گفت: وقتی تولید در ایران پرهزینه، گران و سنگین تمام می‌شود از آن سو گارد بسیار تند و شدیدی در برابر واردات گرفته‌ایم و از آزادسازی واردات واهمه داریم، ضمن اینکه هر کالایی که وارد کشور می‌شود عموما از کالای تولیدی داخل ارزان‌تر تمام می‌شود مشخص است تولید ایرانی نمی‌تواند عرصه‌ای برای رقابت خود با جنس خارجی بیابد.
کارشناس تجارت خارجی تصریح نمود: متاسفانه کیفیت کالای ایرانی از نظر کیفی بسیار پایین است و از نظر قیمت بسیار بالاست. به عنوان مثال طی سال‌های اخیر که ممنوعیت‌های شدیدی در برابر واردات لوازم خانگی ایجاد شده باز هم صنعت لوازم خانگی ما رشد نکرده و کیفیت و قیمت رقابتی ندارد. مشخص است در چنین شرایطی اجازه واردات لوازم خانگی داده نمی‌شود، زیرا در صورت آزادسازی واردات دیگر کسی لوازم خانگی داخلی نمی‌خرد، زیرا مصرف‌کننده حق انتخاب دارد، لذا به دنبال خرید با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر نسبت به کالای ساخته شده داخلی است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با ذکر مثالی درباره گران بودن کالای ایرانی گفت: به عنوان مثال با اینکه ساوه مرکز تولید و عرضه انار است، اما در تهران نمی‌توان انار زیر کیلویی ۱۸۰ هزار تومان پیدا کرد در حالی که موزی که از اکوادور وارد ایران می‌شود هر کیلو کمتر از ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. با مقایسه نرخ میوه داخلی و خارجی متوجه می‌شویم تولید ما در همه حوزه‌ها اعم از خرد تا کلان گران تمام می‌شود.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: متاسفانه تولید ما در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، معدن و کشاورزی در مقیاس خرد آن هم با هزینه بالا، بهره‌وری بسیار پایین و مدیریت به روز نشده و با استفاده از تکنولوژی بسیار قدیمی انجام می‌شود. در نتیجه تولیدی گران داریم؛ تولیدی که مسئولین تلاش می‌کنند با سوبسید آن را در دنیا به فروش برسانند در حالی که این سوبسید حق مردم ایران است و نباید به مصرف‌کننده خارجی تعلق بگیرد.
وی در پایان گفت‌و‌گو خاطر نشان کرد و گفت: بی‌تردید اگر سوبسید‌ها از تولیدکننده ایرانی گرفته شود دیگر مجالی برای عرضه کالای خود در جهان نمی‌یابد، زیرا قیمت تمام شده تولید در ایران برای خریدار و مصرف کننده خارجی به هیچ وجه به صرفه نیست.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات