تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4165- شنبه 17 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مسئولان، منافع ملی را دنبال کنند‌. (27/4/94)

 

سرمقاله

روز خبرنگار و جایگاه خبرنگار

«مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه 1377، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوی اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به‌دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند، به من بگویید که چه وظیفه‌ای...»

فراز فوق آخرین پیام محمود صارمی، مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان است که پس از مخابره پیام فوق به همراه هشت دیپلمات ایرانی به دست نیروهای طالبان شهید شد و به احترام خون پاکش که در آن روز، هفدهم مرداد 1377 ناجوانمردانه بر زمین ریخته شد، هفدهم مرداد «روز خبرنگار» نام گرفت. «خبرنگاری» شغل خطیر و شریفی است که شهادت صارمی و ده‌ها خبرنگاری که در دوران دفاع مقدس و پس از آن به شهادت رسیدند، شاهد صادق خطیر و شریف‌بودن این شغل است. خبرنگاران در جهان امروز نقش تارهای نامرئی را دارند که شهروندان جوامع و حتی انسان‌های کره زمین را به یکدیگر مرتبط می‌کنند. وجود خبرنگاران متعهد در سراسر جهان سبب می‌شود تا در جهانی که قدرتمندان برای چپاول سرمایه دیگران با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند، حق کمتری از مردمان ضایع شود؛ از این‌رو، خبرنگاران متعهد همیشه خار چشم قدرتمندان چپاولگر و امید مظلومان بوده‌اند. هرگاه خبرنگار و یا زنجیره‌ای از خبرنگاران از شرافت خبرنگاری فاصله گرفته و فریب فریبکاران را خورده‌اند، تضییع حقوق مردم سرعت و وسعت یافته است. قدرشناسی از خبرنگار و کمک به وی برای متعهدبودن به امر خبرنگاری، در حکم بالابردن ضریب سلامت عمومی جامعه است؛ پس خبرنگاران را قدر بدانیم تا جامعه سالم‌تر و مقبول‌تری داشته باشیم. ان‌شاءالله


ترجمه

دعوای اوباما و لابی صهیونیسم

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 8 آگوست 2015 (17 مرداد) در مقاله‌ای به تلاش‌های اوباما برای مقابله با مخالفان توافق هسته‌ای ایران در آمریکا پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای آیپک (کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل[رژیم صهیونیستی]) در زمان دیدار با دو تن از رهبران آن در کاخ سفید پیامی شدید داشت. آیپک لابی طرفدار اسرائیل است که به‌طور جدی علیه توافق هسته‌ای ایران مبارزه می‌کند. اوباما آیپک را به صرف میلیون‌ها دلار برای تبلیغات علیه توافق و گسترش ادعاهای اشتباه درباره آن متهم کرد و در سخنرانی دانشگاه آمریکن، مخالفان توافق را محکوم کرد و لابی‌هایی دانست که میلیون‌ها دلار همانند شیوه‌ای که به جنگ آمریکا علیه عراق منتهی شد، برای کوبیدن بر طبل جنگ مصرف می‌کنند، البته اوباما نامی از آیپک به زبان نیاورد؛ اما هدف و روی سخنش به‌طور مشخص آیپک بود.

در ادامه مقاله آمده است: این سخنان موضع‌گیری شدید و غیرمعمول میان رئیس‌جمهور و مهم‌ترین لابی طرفدار اسرائیل است. این لابی چند سال پس از تولد اسرائیل شکل گرفت. گفتنی است، لحن مناقشه کنونی، نگرانی‌ها را در میان برخی از متحدان اوباما که می‌گویند این مناقشه تنشی تازه در روابط آیپک و کاخ سفید است، افزایش می‌دهد. آنها نگران این هستند که باراک اوباما در تلاش برای مقابله با تاکتیک‌های آیپک و بی‌اعتبارسازی ادعاهای آن درباره توافق هسته‌ای با ایران، در انتقاد از آیپک و مخالفان هم‌فکر این گروه زیاده‌روی کند. دیوید ماکوفسکی، مشاور سابق خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] در دولت اوباما و تحلیلگر کنونی در مؤسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن می‌گوید: «این موضوع تا حدی خطرناک است». «بنیامین جی. رادز» مشاور معاون امنیت ملی در ارتباطات راهبردی با پیش‌بینی همکاری نزدیک کاخ سفید و آیپک در مسائل مختلفی، از جمله امنیت اسرائیل می‌گوید: «ما این موضوع را تقابل خود با آنها نمی‌دانیم... این مسئله دعوایی خانوادگی است و نه شکافی همیشگی»؛ اما این دعوا برای اوباما که توافق را دستاوردی چشمگیر می‌داند، حیاتی است. وی برای کسب حمایت کافی دموکرات‌ها در حفظ توافق، پیش از رأی‌گیری ماه سپتامبر مبارزه می‌کند.

آیپک برای مقابله با اوباما تلاش می‌کند و فشار بر دموکرات‌ها در دستور کار این گروه قرار دارد. به‌گونه‌ای‌که سناتور دموکرات، چاک شومر روز پنج‌شنبه مخالفت خود با توافق را اعلام کرد. هفته گذشته آیپک نیز برای لابی‌گری، 60 فعال سیاسی را به دفتر آقای شومر فرستاده بود؛ درعین‌حال، شاخه‌ آیپک موسوم به شهروندان برای ایران غیرهسته‌ای با حداقل 25 میلیون دلار به‌منظور تبلیغات علیه این توافق شکل گرفته است.

در پایان مقاله آمده است: آقای شومر گفته است، با رهبران آیپک و نیز نمایندگان جی استریت، گروه طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی] که از توافق حمایت می‌کنند، دیدار کرده است. کاخ سفید حتی از طریق برخی مقامات برای تغییرنکردن نظر آقای شومر تلاش کرده است. جاش ارنست روز پنج‌شنبه پیش از بیانیه آقای شومر گفت: «مطلع نیستم که آیا لابی‌گری‌ها علیه تلاش‌های دولت مؤثر بوده است یا خیر». آقای شومر افزون‌بر دیدار با اوباما، کری و شرمن، دیدارهایی سه‌ساعته با اعضای تیم‌ مذاکره‌کننده داشت که طی آن به پرسش‌های 14 صفحه‌ای آقای شومر پاسخ داده شد. تنش میان اوباما و آیپک بر سر توافق هسته‌ای ایران ماه‌ها وجود داشته است.

 

اخبار

تغییر بزرگ و تاریخی اوباما؟!

 «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مشهور واشنگتن‌پست در یادداشتی در این روزنامه نوشت: آیا اوباما می‌تواند با حمایت سیاسی نسبتاً اندک، تغییری بزرگ و تاریخی در مسیر کشورش ایجاد کند؟ تاریخ نشان داده است، اقدامات دیپلماتیک بزرگ در خارج، زمانی بهترین کارایی را دارد که از حمایت کامل در داخل برخوردار باشد؛ اما اوباما دورنمای مسئله را می‌نگرد، اینکه در واشنگتن به‌شدت قطبی‌شده امروز، چنین اجماع گسترده‌ای ناممکن است. وی در ادامه می‌نویسد: اوباما پس از سخنرانی خود در جمع معدودی از خبرنگاران گفت: «میزان قطبی‌بودن در حال حاضر در واشنگتن آنقدر است که فکر می‌کنم اگر درمانی برای سرطان ارائه می‌کردم، تصویب آن هم سبب اضطراب و تنش می‌شد». این صحبت خنده‌دار و بامزه بود؛ اما من فریاد ناامیدی را از آن شنیدم: این رئیس‌جمهور مطمئن است که درباره ایران حق با اوست؛ اما درعین‌حال، مطمئن است که بیشتر جمهوریخواهان کنگره به حرف او گوش نخواهند داد.

 

خبر کوتاه

* تعدادی از مدیران وزارت نفت که در میان آنها نام یک معاون وزیر هم به چشم می‌خورد، از مسئولیت خود استعفا داده‌اند تا با توجه به محدودیت‌های قانونی بتوانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند. براساس این گزارش، با وجود آنکه استعفای این مدیران در خردادماه سال جاری تأیید شده است و حدود دو ماه از آن می‌گذرد، هنوز جانشینی برای این مدیران تعیین نشده است. افزون‌برآن، اگرچه این مدیران، از جمله مدیران کم‌حاشیه وزارت نفت محسوب می‌شوند، با وجود استعفا، در کنار سفر به حوزه‌های انتخابیه، هنوز هم در دفاتر کار خود در وزارت نفت مستقر هستند.

* هاشمی‌رفسنجانی در مراسم گردهمایی سراسری حزب کارگزاران در حسینیه جماران با بیان زوایایی از عملکرد دولت سازندگی برای مسائل هسته‌ای گفت: پایه‌های کار در آن زمان گذاشته شد که بعدها ادامه یافت. وی در بخش دیگری با اشاره به موضوع انتخابات باز هم ادعاهای بی‌پایه و اساس خود را تکرار کرد و گفت: اگر مردم ببینند مسئولین با رأی آنها می‌آیند، صبوری می‌کنند، وی افزود: اگر انتخابات سالم باشد، همه چیز در کشور ما آماده است که ایران الگوی جهان باشد.

اخبار و تحلیل‌ها: اگر شک‌برانگیزی‌های بی‌اساس نشود، ایران می‌تواند الگوی جهان باشد.

* نماینده مردم تهران در مجلس، با انتقاد از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و ارائه آمار عجیب درباره تعداد منتقدان توافق هسته‌ای، گفت: نه حقانیت با این ارقام مشخص می‌شود و نه حق اظهارنظر افراد با این ارقام و آمارها از بین می‌رود. توکلی تصریح کرد: مقایسه حق افراد براساس تعدادشان خیلی زشت است و از آقای جهانگیری که از مسئله آزادی بیان و آزادی شهروندان دفاع می‌کند، انتظار نمی‌رفت که این حرف را بزند. گفتنی است، جهانگیری در سخنانی مدعی شده بود، منتقدان توافق در حد چهار درصدی که هستند، حق صحبت دارند.

* سخنان عجیب هاشمی‌رفسنجانی مبنی‌بر اینکه برخی در کوچه‌های روستای‌شان می‌گشتند، حالا انقلابی شده‌اند؛ با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. بسیاری از کاربران به روستایی‌بودن هاشمی اشاره کرده‌اند و برخی دیگر نیز روستایی‌بودن را نه مایه مذمت، که موجب افتخار دانسته‌اند. یکی از کاربران نیز در واکنش به سخنان هاشمی در صفحه خود نوشت: آیا حرکت شخصی که زمانی در روستای خود قدم زده و اکنون انقلابی شده، مذموم است یا انقلابی‌هایی که امروز تفریح خانوادگی آنها جت اسکی‌سواری و چتربازی است؟!

* رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی گفته است، نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به معنای آشتی راهبردی ایران و آمریکا نیست. وی ضمن تصریح اینکه حاضر است درصورت لزوم در برابر ایران به اقدام نظامی متوسل شود، گفت: «اگر ما قدرت‌مان را تنها به قدرت نظامی محدود کنیم، قدرت‌مان را تضعیف کرده‌ایم. اگر فکر کنیم این تنها ابزاری است که در چنته داریم، نفوذ و توانایی‌مان را برای شکل‌دادن رویدادها کاهش داده‌ایم».

* سازمان جهانی گردشگری در اقدامی سؤال‌برانگیز و قابل تأمل، بسیاری از کشورهای آسیایی را در گروه کشورهای اروپایی قرار داده است. قراردادن کشورهایی، چون ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان که همسایگان شمالی ایران هستند و حتی برخی از آنها همسایه چین به‌شمار می‌روند، در گروه کشورهای اروپایی، نشان از هدف پنهان این نهاد بین‌المللی دارد که مانند بیشتر این نهادها زیر سلطه کشورهای غربی قرار دارند.

* حمید بعیدی‌نژاد از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان، صبح امروز در جمع پایوران ستاد فرماندهی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: در مذاکرات هسته‌ای ابتدا در موضوع حق غنی‌سازی ایران بحث می‌کردیم، ولی در حال حاضر کشور ما مشروعیت هسته‌ای پیدا کرده است و می‌تواند آشکارا با جهان تبادل هسته‌ای داشته باشد. وی همچنین افزود: کشورهایی که همواره از موضع بالا با ما صحبت می‌کردند، در این مذاکرات اقتدار جمهوری اسلامی را پذیرفتند و از موضع برابر با ما مذاکره کردند. وی گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هرگز پیش از این با هیچ کشور این‌گونه برابر مذاکره نکرده بودند.

* پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۲ تحقیقی با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی شهروندان تهرانی در ایام مذهبی» انجام داده است که یافته‌های آن نشان می‌دهد، حدود ۹۱ درصد از شهروندان روزه را تکلیف الهی عنوان کرده‌اند و نزدیک به ۶۶ درصد از آنها در ماه رمضان روزه‌دار بوده‌اند. یافته‌های حاصل از مطالعه نشان می‌دهد ۳۴ درصد روزه نگرفته‌اند که مهم‌ترین علت آن، برای ۲۵ درصد بیماری و برای 5/20 درصد ناتوانی جسمی عنوان شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات