صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۵۴

تأثیر رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان بر اوپک

برگزاری «رویترز» ۷ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به رقابت‌های ایران و عربستان در اوپک پرداخت و نوشت: شرایط بازارهای جهانی [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو
یادداشت: گروه ترجمه- خبرگزاری «رویترز» ۷ دسامبر ۲۰۱۵ (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به رقابت‌های ایران و عربستان در اوپک پرداخت و نوشت: شرایط بازارهای جهانی نفت به گونه‌ای است که اوپک با نبرد شدید برای سهم‌گیری از بازار روبه‌روست و به دلیل اختلاف‌ها و رقابت‌های شدید منطقه‌ای ایران و عربستان، بر شدت آن افزوده شده است. طی نشست شش ساعته جمعه گذشته، مناقشه‌ای غیرمنتظره به وجود آمد. به گفته برخی منابع، در اقدامی به ابتکار عربستان سعودی، وزرا در نهایت برای نخستین‌بار طی دهه‌های اخیر تصمیم گرفتند که به سقف تولید گروه ۱۳ عضوی اوپک اشاره نکنند.»
در ادامه مقاله آمده است: این موضوع نه‌تنها بازارها، بلکه برخی مقامات اوپک را نیز شگفت‌زده کرد که به نظر می‌رسد، واکنشی مستقیم به عربستان سعودی، رقیب ایران باشد. ایران اعلام کرده است، طی سال آینده پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای بازگشتی سریع به بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. با توجه به اینکه ایران برای رساندن صادرات نفت خام خود به بازارهای جهانی به یک میلیون بشکه در روز تلاش می‌کند، شاهد هستیم که در حال حاضر بازار با عرضه فراوان روبه‌روست و افزایش حدود یک درصد در عرضه جهانی و حفظ محدودیت‌های اوپک گزینه مطلوب سعودی‌هاست. یک منبع اوپک گفت: «مسئله سقف تولید بسیار مناقشه‌برانگیز بود و آنها نمی‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند...».
در پایان مقاله آمده است: یک منبع دیگر گفت: «اختلاف شدیدی میان اعضا وجود دارد؛ به ویژه در حال حاضر این اختلاف جدی‌تر است؛ زیرا تولید اضافی دیگر عمدتاً از سوی کشورهای خلیج‌فارس مطرح نمی‌شود و این‌بار ایران این مسئله را مطرح می‌کند». منابع مختلف اوپک می‌گویند، در نهایت این تصمیم اتخاذ شد که نداشتن سقف تولید، تأثیرات منفی کمتری برای بهای نفت در مقایسه با سقف بالای تولید خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات