صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 دی 1394 شماره 4267

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ این شهید مظلوم (آیت‌الله نمر) به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت. (12/10/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼حرف روز
تاکتیک تعویق تحریم

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» گزارشی منتشر کرد و در آن با اشاره به تعویق تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «مقام‌های رسمی آمریکا و اروپا در خفا گفته‌اند که امیدوارند رفع تحریم‌ها بتواند به حمایت‌ از رئیس‌جمهور ایران منجر شود که متحدانش رقابت‌ سختی را با جناح محافظه‌کار (اصولگرایان) در انتخابات اواخر فوریه سال 2016 (اسفند 94) دارند.»
موضوع به طرح تحریم‌های جدید علیه برخی شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی به دلیل آزمایش موشک عماد برمی‌گردد. در حالی که در جریان مذاکرات کشورمان با گروه 1+5، جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده بود که بحث موشکی و توان دفاعی ایران کاملاً از موضوع برجام جداست و طرف‌های غربی هم آن را پذیرفته بودند، با این حال نمایندگان کنگره این موضوع را بهانه‌ای برای وضع تحریم‌های جدید قرار دادند. این اقدام آمریکایی‌ها آن‌قدر عجولانه بود که فراموش کرده بودند آن را با سیاست‌های پنهان و مداخله‌جویانه خود در حمایت از برخی جریان‌های سیاسی داخلی هماهنگ کنند.  
در این میان روشن است که سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری نکرده و اگر عقب‌نشینی مقطعی یا موردی هم صورت می‌گیرد، تاکتیکی بوده و برای به دست آوردن منفعتی بالاتر و بیشتر است. جریان‌های سیاسی در داخل هم نباید مقهور خدعه دشمن شوند؛ چراکه اگر آمریکایی‌ها از روی کار آمدن جریان سیاسی خاصی حمایت می‌کنند، بی‌شک به دنبال منافع خود هستند و بستر را برای رسیدن به خواسته‌های خود مناسب می‌بینند، نه اینکه خط‌مشی، شعارها و برنامه‌های آن گروه برای‌شان اهمیت داشته باشد. شاید بی‌مناسبت نباشد که توصیه ماندگار امام راحل‌مان را مرور کنیم که فرمودند: «هرگاه دیدید دشمن از شما تعریف کرد، بدانید راه را اشتباه رفتید...»

▼گزارش روز
عواقب دلجویی از آل‌سعود

حوالی ساعت 10 صبح شنبه گذشته، شبکه «العربیه» از انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان خبر داد که بهت و حیرت را برای جهان به همراه آورد. عربستان سعودی رسماً اعلام کرد، شیخ‌نمر، عالم شیعی را با اتهامات تروریستی اعدام کرده است! بلافاصله در پی انتشار این خبر، اعلام انزجار و نفرت و محکومیت این اقدام رژیم سعودی از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز بدون فوت وقت، این جنایت را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی عربستان شوند و رایزنی‌های خود را برای طرح این موضوع آغاز کنند، اما در کمال تعجب مسئولان سکوت را صلاح دانستند؛ سکوتی که منجر شد تعدادی از مردم خشمگین از جنایات آل‌سعود در اقدام هیجانی و به دور از تدبیر وارد سفارت سعودی شده و اقدام به آتش زدن سفارت آل‌سعود در تهران و کنسولگری این رژیم در مشهد کنند.
اما اتفاق عجیب‌تر ساعاتی بعد رخ داد، هنگامی که رئیس‌جمهور پس از گذشت بیش از 24 ساعت از اعلام خبر اعدام شیخ‌نمر، در پیامی با اشاره‌ای کوتاه به اعدام وی، به شدت حوادث رخ‌داده در تهران و مشهد را محکوم کرد و برخورد قاطع با مسببان آن را خواستار شد! وزیر امور خارجه هم به اعلام نگرانی و گفت‌وگو با چند مقام خارجی قناعت کرد و برای محکم‌کاری از وزارت تحت امرش خواست هرگونه کاهش روابط دیپلماتیک با عربستان را تکذیب کند. مجموعه اقداماتی که می‌توان همه آنها را نوعی دلجویی از آل‌سعود و ارسال نشانه‌های مثبت برای شاهزادگان سعودی دانست؛ اما برخلاف رویه ایران، در ساعات پایانی روز گذشته وزیر خارجه رژیم آل‌سعود اعلام کرد، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده و 48 ساعت به دیپلمات‌های ایرانی فرصت می‌دهد تا عربستان را ترک کنند! کاری که ایران نه پس از اتفاق فرودگاه جده، نه پس از واقعه منا و تحقیر مسئولان ایران و نه پس از اعدام شیخ‌نمر حتی به آن فکر هم نکردند. حال سؤال اینجاست که عزت ایرانی و توسعه روابط منطقه‌ای که در انتخابات 92 به مردم وعده داده شده بود، در چه وضعی قرار دارد؟

▼اخبار
1- پاسخ امیرعبداللهیان به اظهارات جبیر

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه درباره اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مبنی‌بر قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران گفت: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرده و سبب رشد تروریسم و افراط‌گرایی شده است. همچنین عربستان با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد تا نقش مخرب و غیرسازنده‌ای ایفا کند. وی تصریح کرد: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران، نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.
 
2- پژویان: دولت برای ندادن یارانه بهانه‌تراشی می‌کند
جمشید پژویان که از وی با عنوان نظریه‌پرداز هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد یاد می‌شود، درباره ادعای دولتمردان یازدهم مبنی‌بر ناتوانی در پرداخت یارانه نقدی گفت: توجیه دولتمردان در خصوص نداشتن منابع برای پرداخت یارانه نقدی بیهوده است؛ زیرا قرار بر این بوده است که دولت منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین کند. در حال حاضر، دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خود، دو بار قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داده، اما متأسفانه نه‌تنها به یارانه نقدی اضافه نکرده است، بلکه برای پرداخت همین یارانه هم اظهار ناتوانی می‌کند یا تعابیر عجیب عزا گرفتن و شب مصیبت دولت را به کار می‌برد.

3- هزینه‌های تأمین اجتماعی بیشتر از هدفمندی یارانه‌ها
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با ارائه توضیحاتی در زمینه خبر اوضاع بحرانی تأمین اجتماعی گفت: ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی بدون هیچ‌گونه محدودیتی ادامه خواهد یافت و سازمان تأمین اجتماعی به هیچ عنوان در وضعیت بحرانی قرار ندارد. وی ادامه داد: در سال جاری سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای خدمات‌رسانی به جامعه هدف هزینه می‌کند و مجموع هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی بیش از هزینه پرداختی دولت در رابطه با هدفمندی یارانه‌هاست. سازمان تأمین اجتماعی هر ماه این مبلغ را از طریق دریافت حق بیمه وصول و برای ارائه خدمات به جامعه هدف هزینه می‌کند.

4- پیگیری قانونی برای برداشت غیرقانونی
ولی‌الله سیف در حاشیه انجمن مالی اسلامی دانشکده الزهرا(س) در پاسخ به این پرسش که اقدامات بانک مرکزی در زمینه مصوبه کنگره آمریکا درباره برداشت 5/2 میلیارد دلار از حساب بلوکه‌شده ایران چه بوده است، اظهار داشت: بانک مرکزی از طریق وکیل خود مسئله برداشت کنگره آمریکا از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را بررسی می‌کند که رقم آن یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است و با سود آن 5/2 میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی افزود: این موضوع را از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه در حال پیگیری هستیم که نتایج آن اعلام خواهد شد.

▼ تا انتخابات
◄ علی صوفی، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران اظهار داشت: ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران شکل گرفته است و کارها به روال قانونی پیش می‌رود و سیدمحمود میرلوحی به عنوان قائم‌مقام بنده در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر تهران فعالیت می‌کند.
◄ محمد زارع فومنى اعلام کرد: سرلیست انتخاباتى حزب مردمى اصلاحات در شهر تهران برای انتخابات مجلس، مهندس «محسن هاشمى» و برای خبرگان «هاشمى رفسنجانى» است.
◄ چهارمین جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان شب گذشته به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی برگزار شد. حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفت: در این جلسه افزون بر اعضای قبلی، حجت‌الاسلام صدیقی و آقایان سعید جلیلی و حاج‌بابایی نیز حضور داشتند.

▼اخبار کوتاه

◄ وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، وزارت نفت هیچ برنامه‌ای به منظور شناورسازی قیمت بنزین در سال ۹۵ ندارد. در این نامه آمده است: پیرو تذکر گروهی از نمایندگان مبنی‌بر ارائه توضیح در خصوص «شناورسازی قیمت حامل‌های انرژی با تأکید بر بنزین»، این وزارتخانه هیچ برنامه و پیشنهادی برای شناورسازی نرخ فرآورده‌ها یا عرضه چندنرخی بنزین در دست تهیه و پیگیری ندارد.
◄ رئیس‌پلیس راهور گفت: در ۹ ماه اخیر، ۲۳ میلیون خودرو توقیف شده است که ۹ درصد این خودرو‌ها معاینه فنی نداشته‌اند. سردار مهری درباره گواهینامه‌های دارای نمره منفی اظهار کرد: یک میلیون و ۶۷۲ هزار گواهینامه نمره منفی دارند. از این تعداد ۲۰ هزار گواهینامه نمره منفی ۲۰ تا ۳۰ و هزار گواهینامه نیز بیش از ۳۰ نمره منفی گرفته‌اند.
◄ حیدری، معاون صیانت و پیشگیری بازرسی کل ناجا با بیان اینکه در مدت شش ماه امسال شاهد کاهش 27/17 درصدی فرار از خدمت سربازی در ناجا بوده‌ایم، گفت: از جمله راه‌های پیشگیری کاهش جرایم مربوط به فرار سربازان از خدمت سربازی پیشگیری‌های قضایی، وضعی و پیشگیری‌های اجتماعی است.
◄ مصلحتی، مجری برق‌رسانی روستایی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ وسعت برق‌رسانی به روستاها با استفاده از انرژی خورشیدی نخستین کشور است، گفت: در حال حاضر، 170 روستای کشور از طریق سامانه‌های فتوولتائیک برق‌دار شده و توان نیروگاه‌های خورشید منصوبه در روستاهای کشور حدود دو مگاوات است.
◄ به دنبال قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران از سوی رژیم آل‌سعود، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. از زمان اعدام شیخ‌نمر باقرالنمر به دست حکومت سعودی و افزایش تنش بین ایران و عربستان، قیمت نفت برای دومین روز روند صعودی گرفت.

***

قابل توجه خوانندگان عزیز

نظر به بررسی‌های صورت‌گرفته در خصوص کم‌وکیف نشریه اخبار و تحلیل‌ها و نتایج نظرسنجی نخبگی، بازخوردهای میدانی و پیشنهادات خوانندگان، از این شماره تغییراتی در شکل و محتوای نشریه صورت گرفته است. بی‌شک نظرات سازنده شما به تداوم این مسیر کمک خواهد کرد.

معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات