صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 13 دی 1394 شماره 4266

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیــداری، سرکـوب‌شـدنی نیـست. (26/2/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
خون شیخ‌نمر و خروش بیداری

شهادت مظلومانه شیخ‌نمر باقرالنمر نشان داد، آنچه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی جرئت انجام آن را ندارند، عربستان به دلیل نداشتن شعور حکمرانی دارد. در حالی که مجامع حقوق بشری در برابر کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان در کشورهای مسلمان سوریه، یمن، عراق و نیجریه به دلیل دخالت‌ها و برنامه‌های عربستان سعودی سکوت کرده‌اند، حاکمان آل‌سعود برنامه شهادت عالمان دینی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند تا ثابت کنند از هیچ اقدامی به منظور اثبات کارآمدی خود برای آمریکا کوتاهی نمی‌کنند. این حرکت پلید عربستان نشان می‌دهد، عربستان می‌خواهد پایه‌های لرزان خود را با اعدام عالمان دینی، آتش زدن مساجد و قرآن‌ها و کشتن کودکان حفظ کند.
حکام سعودی با اعدام این عالم شیعی همچنین نشان دادند که آخرین تیر خود را برای فرار از شکست در یمن، سوریه و عراق شلیک کرده‌اند و چاره‌ای جز تن دادن به حرکت‌های انفعالی ندارند.
اکنون که شهادت مظلومانه برجسته‌ترین عالم شیعی عربستان در میان بهت افکارعمومی اعلام شده است، اتکا به ظرفیت‌های مردم مسلمان در کشورهای مورد حمله عربستان، تنها اقدامی است که می‌تواند جلوی خوی وحشیگری عربستان را بگیرد.
تجربه یمن نشان داد، مقاومت مردمی در برابر ماشین جنگی عربستان که به همراهی بسیاری از متحدان آل‌سعود به راه افتاده، خیلی هم دشوار نیست و می‌تواند ضربات سنگینی را بر پیکر فرتوت این رژیم وارد کند. در این زمینه، باید مبارزات مدنی و هدایت‌شده‌ای را در سراسر جهان و حتی عربستان علیه حکام سعودی با ابزارها و روش‌های نوین روز تدارک دید تا شعله‌های آن به کاخ‌های سعودی کشیده شود. هر چند برخی هنوز به فعالیت‌های دیپلماتیک با عربستان می‌اندیشند؛ اما تصویب قطعنامه‌های متعدد در سازمان ملل با لابی‌گری عربستان سعودی علیه ایران، سوریه و یمن نشان داده است، این سازمان‌های عریض و طویل عملاً در خدمت اهداف تروریستی عربستان هستند و زبان دیپلماسی با این کشور جواب نمی‌دهد. ان‌شاءالله این ظلم‌های فرعونی با خروش جوانان و ملت‌های مسلمان علیه حکام سعودی پایان می‌یابد.

خبر ویژه
دست انتقام الهی گریبان آل‌سعود را خواهد گرفت

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در جلسه‌ درس خارج فقه، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ‌نمر باقرالنمر را به شدت محکوم کردند و با تأکید بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین، یادآور شدند: بدون تردید، خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفتند: این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.
رهبر معظم انقلاب، شهادت شیخ‌نمر و ریختن ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیار سریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.
ایشان با انتقاد شدید از سکوت مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و حمایت آنان از رژیم سعودی که خون بی‌گناه را تنها به دلیل انتقاد و اعتراض به زمین‌ می‌ریزد، تأکید کردند: جهان اسلام و همه‌ دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزار و شکنجه‌ مردم بحرین به دست نظامیان سعودی و تخریب مساجد و خانه‌های آنان و همچنین بیش از ۱۰ ماه بمباران مردم یمن را نمونه‌های دیگری از جنایات رژیم سعودی خواندند و تأکید کردند: کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقه‌مند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند.
رهبر فرزانه انقلاب افزودند: یقیناً شهید شیخ‌نمر مورد تفضّل خداوند خواهد بود و بی‌شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدّی کردند، خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه تسلّی است.

ترجمه
حزب‌الله و ریاست جمهوری لبنان
گروه ترجمه-
روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: «حزب‌الله با انتخاب «سلیمان فرنجیه» برای ریاست‌جمهوری لبنان مخالفت کرده است؛ وی وابسته به جریان 8 مارس به رهبری حزب‌الله و دوست بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است. حزب‌الله وقتی موضع خود را اعلام کرد که هیئتی از آن با بطریک مارونی، بشاره الراعی دیدار کرد و به او گفت که همچنان از ریاست‌جمهوری میشل عون حمایت می‌کند. این در حالی است که بسیاری معتقدند، امکان رسیدن میشل عون به سمت ریاست‌جمهوری لبنان با وجود پافشاری‌های موجود بسیار کم است. به اعتقاد برخی از سیاستمداران لبنانی، اعلام مواضع جدید حزب‌الله نسبت به انتخاب فرنجیه و اصرار به انتخاب میشل عون بیان‌کننده مواضع تهران است.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «نزدیک به یک ماه پیش سعد حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و از رهبران جریان 14 مارس با سلیمان فرنجیه در پاریس دیدار کرد و با او بر سر انتخابش به سمت ریاست‌جمهوری لبنان به توافق رسید. توافقی که سبب اعتراض بسیاری از گروه‌های سیاسی عضو جریان 14 مارس شد، تا آنجا که اشرف ریفی، یکی از وزرای اهل تسنن در کابینه تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان و از اعضای جریان 14 مارس، حمایت خود را از سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی و از اعضای تندروی جریان 14 مارس که او نیز ادعای ریاست‌جمهوری دارد و بارها در رسیدن به این هدف شکست خورده است، اعلام کرد؛ اقدامی که بیشتر جنبه نمادین و اعتراضی دارد و نمی‌تواند در معادلات سیاسی جاری در لبنان و همچنین بن‌بست به وجودآمده تغییری ایجاد کند.»
العرب در پایان نوشت: «سعد حریری در توجیه کار خود گفت، براساس حمایتی که از نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و ولید جنبلاط، رهبر درزی‌ها از سلیمان فرنجیه به عمل آمده، انتخاب او را برای ریاست‌جمهوری لبنان تأیید کرده است. این انتخاب مورد حمایت عربستان سعودی نیز قرار گرفته بود.»

 
اخبار
مجلس آینده، مجلس اصولگرایان خواهد بود

  محمد عطریانفر به روزنامه «آرمان» گفت: شاید برخی گمان کنند که انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من اين اتفاق واقع‌بينانه نيست و تكرارناشدنی است. نكته ديگر اينكه اگر بپذيريم مجلس آينده از سه اقليت تشكيل شود، بدون شك اين سه اقليت اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و اعتداليون نخواهد بود. به نظر من، مجلس آينده در اختيار اصولگرايان قرار خواهد گرفت. اصلاح‌طلبان نيز يك اقليت قدرتمند را تشكيل خواهند داد. گروه احتمالي سوم نيز جماعت محدود و راديكالي خواهد بود كه هويت خود را از جبهه پايداري الهام گرفته است. البته نمي‌توان نام اين عده را اقليت گذاشت. جريان اعتدالي در فضاي انتخاباتي ذيل نام جريان اصلاح‌طلبي فعاليت خواهند كرد و جريان اصلاحات آنها را پوشش خواهد داد. در نتيجه اعتدالگرايان با رويكرد اصلاح‌طلبي وارد مجلس مي‌شوند و پرچم مستقلي در مجلس بلند نخواهند كرد.

اخبار کوتاه
**  یک معارض بحرینی مقیم اروپا از طرح رژیم آل‌خلیفه با همکاری سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب برای دستگیری معارضان بحرینی مقیم اروپا طی چند هفته آینده خبر داد و گفت: براساس اطلاعاتی که از دفتر وزیر دیوان پادشاهی بحرین به بیرون درز کرده، رژیم آل‌خلیفه از دستگاه‌های امنیتی اروپا و به‌ویژه انگلیس و فرانسه خواسته است طی هفته‌های آینده برای دستگیری چهره‌های معارض بحرین در کشورهای اروپایی با منامه همکاری کنند. این معارض بحرینی تأکید کرد، اطلاعاتی که در این خصوص به بیرون درز کرده، به دست تصمیم‌گیرندگان سیاسی و امنیتی اروپا رسیده و محافل اطلاعاتی اروپا و آمریکا در این سناریو دخیل هستند.
**  سیدحسن رسولی، استاندار سابق خراسان در نشستی با عنوان «واکاوی استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو» در دفتر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی گفت: هدف اصلاح‌طلبان در کارزار انتخابات رسیدن به فهرست واحد و اجماع کامل است و ظرف امروز و فردا همه داوطلبان بالقوه اصلاح‌طلب یک پروتکلی را امضا می‌کنند که در واقع میثاق‌نامه‌ای است که در اختیار مجامع اصلاح‌طلبان کل کشور قرار گرفته است. کسانی که ذیل این سند را امضا می‌کنند، از یک مزیت و حقوقی برخوردارند؛ اگر آنها رأی بیاورند، از حیثیت و آبروی جریان اصلاحات بهره‌مند هستند و البته باید به خط و مشی جریان اصلاحات پایبند باشند.
**  مفتی اعظم عربستان سعودی مدعی شد، اجرای حکم‌های «شرعی» 47 تن که به صرف انتقاد از نظام حاکم عربستان سعودی اعدام شدند، با تکیه بر «کتاب خدا و سنت پیامبر(ص)» بوده است! عبدالعزیز بن‌عبدالله آل‌الشیخ، مدعی شد، آنچه ما شنیدیم، بیانیه‌ای کامل بود و بر مبنای کتاب و سنت و در راستای حفظ امت و ثبات آن و دفاع از امنیت و اموال و خردهای آن انجام شد و این امر از ضرورت‌هایی است که اسلام آن را برای حفظ دین، آبرو، جان، خرد و مال مردم آورده است!
**  معاون روابط عمومی کل سپاه با جعلی خواندن صفحات منتسب به سپاه در شبکه‌های اجتماعی، گفت: اخبار منتشرشده در زمینه راه‌اندازی کانال تلگرام از سوی سپاه تکذیب و تأکید می‌شود، سپاه در شبکه‌های اجتماعی کانال رسمی ندارد و صفحات منتسب به سپاه در این شبکه‌ها جعلی است. وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخبار و گزارشات رسمی مربوط به عملکرد و مواضع خود را از طریق پایگاه سپاه‌نیوز به نشانیwww.sepahnews.com منتشر می‌کند و در اختیار افکار عمومی و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
**  رئیس سازمان حج و زیارت درباره حکم پرونده دو پلیس مجرم فرودگاه جده گفت: حکم این دو نفر از قوه قضائیه به وزارت کشور ابلاغ شده است و منتظر اجرای ابلاغ آن هستیم. سعید اوحدی افزود: پس از صدور حکم طبق مصوبه شورای امنیت ملی، سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب درباره از سرگیری عمره تصمیم می‌گیرند.
**  دفتر آیت‌الله مؤمن خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها را مبنی‌بر اینکه این عضو شورای نگهبان خطاب به سیدحسن خمینی گفته است که نیازی نیست وی در آزمون اجتهاد روز سه‌شنبه ۱۵ دی ماه شورای نگهبان شرکت کند، تکذیب کرد.
**  نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد، سال آینده روند کاهش قیمت نفت خام ادامه پیدا کند. حمیدرضا صالحی گفت: حتی در سال‌های آینده احتمال دارد که قیمت نفت به کمتر از 10 دلار برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات