صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۶۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 15 دی 1394 شماره 4268

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر فرض کنیم عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس شورای اسلامی بشود یا وارد مجلس خبرگان بشود یا در ارکان دیگر نظام نفوذ بکند، مثل موریانه از داخل می‌جَود و پایه‌ها را سست می‌کند و فرو می‌ریزد. (94/10/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز 
 دشمن، انتخابات و نفوذ

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دیروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، ضمن تبیین جایگاه بالای نماز جمعه در حکومت اسلامی و برکات آن برای جامعه اسلامی با تأکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات، رعایت سلامت انتخابات، تبیین ابعاد مختلف مفهوم حق‌الناس در عرصه انتخابات و...، به سناریوی نفوذ دشمن در بستر انتخابات و طمع‌ورزی آمریکایی‌ها به انتخابات پیش رو اشاره کردند و فرمودند: «آمریکایی‌ها مثل ما دنبال تحولـند؛ امـا ما تحولی را می‌خواهیم که فاصله کشور و جامعه با اهداف اسلام و انقلاب را کاهش دهد و آنها دقیقاً در نقطه مقابل تحول مورد نظر ملت ایران، دنبال دور کردن جامعه از اهداف انقلاب و نزدیک کردن ایران به اهداف خودشان هستند.»
در واقع، تغییر هویت انقلابیِ ایران اسلامی نقطه کانونیِ راهبرد دشمن برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران است و در این میان، انتخابات بزنگاه و نقطه عطفی است که دشمن می‌تواند به این رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. دشمن برای این منظور، افزون بر استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای مختلف اقتصادی، ‌فرهنگی، سیاسی و... می‌کوشد تا با حمایت و برجسته‌سازی برخی مهره‌های سرسپرده داخلی یا به عبارتی، با منجی‌سازی از عوامل خود،‌ آنها را به درون مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هدایت کند.
نتیجه این‌گونه نفوذ، سیاست‌گذاری در راستای اهداف دشمن است. در این حالت،‌ دشمن بدون حضور فیزیکی در خاک کشورمان و با کمترین هزینه،‌ به اهداف خود در قبال نظام اسلامی دست ‌می‌یابد.
از این رو، تمرکز دشمن بر سناریوی نفوذ در انتخابات مسئله‌ای بسیار جدی و در عین حال، خطرناک است که لزوم هوشیاری ملت و مسئولان را گوشزد می‌کند.
در این میان، مهم‌ترین ملاک برای تشخیص اینکه کدام افراد یا جریان‌ها می‌توانند نفوذی یا بسترساز نفوذ دشمن باشند، توجه به این امر است که اهداف آنها از حضور در انتخابات چیست؟
آنها برای تحقق اهداف موردنظرشان از چه شیوه‌ها و ابزارهایی استفاده خواهند کرد؟ شعار آنها اتکا به مردم است یا چشم دوختن به دست دشمن؟

▼ گزارش روز
فرار از سقوط

اعدام شیخ‌نمر، خشم مردم، آتش گرفتن سفارت عربستان و هوچی‌گری آل‌سعود، کلماتی‌اند روایتگر روابط تهران و ریاض در 72 ساعت اخیر. شاهزادگان سعودی پس از قطع روابط سیاسی و اقتصادی، خط هوایی بین دو کشور را هم قطع کردند. آنها حتی تابلوهای متعلق به مراکز ایرانی در شهرهای عربستان را نیز تحمل نکرده و آنها را نیز پایین کشیدند تا تنش بین تهران و ریاض به اوج خود برسد.
رژیم آل‌سعود همچنین تلاش گسترده‌ای را به منظور همراه کردن کشورهای منطقه با خود آغاز کرد که البته این تلاش به همراهی چند کشور که چشم به کمک‌های مالی عربستان دارند و حیات سیاسی خود را مدیون وابستگی به رژیم آل‌سعود هستند، منجر شد و کشورهای تأثیرگذار در منطقه حاضر نشدند جنجال‌آفرینی رژیم آل‌سعود را همراهی کنند؛ چرا که این کشورها به خوبی می‌دانند قطع روابط با ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه می‌تواند آسیبی جدی به منافع این کشورها در آینده نزدیک و دور بزند.
خاندان آل‌سعود، که یک کشور مهم در جهان اسلام را به نام خود سند زده‌اند و با ترویج افکار وهابی و تکفیری درصدد تسلط بر تمام جهان اسلام هستند، به خوبی دریافته‌اند که اوضاع منطقه و جهان اسلام برخلاف خواست و منافع رژیم مرتجع این خاندان در حال تغییر است. در سوریه با وجود میلیاردها دلار هزینه عربستان برای سرنگونی بشار اسد، وی با صلابت بیشتر و محبوبیت مضاعف بین مردم سوریه در حال مقاومت و ایستادگی است؛ در حوزه حل سیاسی مسئله سوریه نیز، این ایران و روسیه هستند که دست بالا دارند و مسیر مذاکرات صلح را تعیین می‌کند. سیاست‌های آل‌سعود در یمن، عراق و لبنان نیز با شکست مواجه شده است. حال با این شرایط رژیم آل‌سعود چاره‌ای جز ایجاد تنش نمی‌بیند تا شاید این‌گونه از سرعت زوال حکومت شاهزادگانش کم کند.

▼ خبر ویژه
هدف پایگاه جماران چیست؟

 پایگاه خبری جماران با عنوان «اشکالات حقوقی اطلاعیه اخیر شورای نگهبان» با توصیف غیردقیق بودن این اعلامیه، نوشت: «بسیارى از بزرگانى که قبلاً در خبرگان عضو بوده‌اند در امتحان شرکت نکرده‌اند؛ به طور مشخص حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی که سال‌ها عضو مجلس خبرگان بوده‌اند، هیچ‌گاه در امتحان شرکت نکرده‌اند. بنابراین با توجه به بیانیه شوراى نگهبان از آنجا که: الف: ایشان نماینده فعلى خبرگان نیستند، ب: در دوره‌هاى قبل هم در امتحان شرکت نکرده‌اند، ج: در امتحان شهریور ماه هم شرکت نکرده‌اند، لازم است در امتحان شوراى نگهبان شرکت کنند.» این در حالی است که آیت‌الله ابراهیم امینی مسئولیت‌هایی در مجلس خبرگان رهبری داشته‌اند، از جمله: عضویت‌ در شورای بازنگری قانون‌ اساسی با حكم‌ امام(ره)، سه دوره نمايندگی در مجلس‌ خبرگان‌ از چهار محال‌ و بختياری، نايب‌‌رئيس‌ مجلس‌ خبرگان و رئیس دبيرخانه مجلس‌ خبرگان‌. آیت‌الله امینی پیشتر به لحاظ شرایط مورد ارزیابی قرار گرفته است و بنابراین هر کسی که قبلاً عضو مجلس خبرگان بوده، به نوعی ارزیابی شده است. این پایگاه در تلاش است تا با مقایسه آیت‌الله امینی با برخی از نامزدهای جوان، زمینه تخریب شورای نگهبان را که پاسدار قانون اساسی است، فراهم کند.
 
▼ اخبار
1- واکنش منطقی آلمان به شهادت آیت‌الله نمر

«زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم به دنبال اعدام‌های گسترده در عربستان گفت: کشورش در زمینه صادرات به عربستان تجدید‌نظر خواهد کرد. گابریل در این‌باره گفت: ما باید اکنون این موضوع را بررسی کنیم که آیا صادرات تسلیحاتی به عربستان در آینده برای امور دفاعی این کشور ضروری است یا خیر. ما تاکنون این تسلیحات را برای امور دفاعی به عربستان داده بودیم. وی افزود: برای ما روشن شد که نباید نه تانک و نه اسلحه‌های G36 به عربستان صادر کنیم. «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان نیز پیش از این به شدت از اعدام 47 نفر در عربستان، به ویژه اعدام «شیخ‌نمر» روحانی برجسته شیعه انتقاد کرده و این اقدام را زمینه‌ساز بحران سیاسی و مذهبی در منطقه دانسته بود. احزاب مخالف دولت در آلمان هم جزء معترضان به ادامه دادوستد تسلیحاتی با عربستان هستند.
2- دعوت از 537 داوطلب به آزمون خبرگان
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: 537 نفر از داوطلبان برای حضور در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری دعوت شدند که 10 نفر آنها خانم هستند و حدود 40 داوطلب تحصیلات حوزوی ندارند. مابقی داوطلبان شرایطی داشتند که از نظر فقهای شورای نگهبان به أخذ آزمون از آنها نیازی نبود. ره‌پیک ادامه داد: اعضای فعلی مجلس خبرگان، کسانی که در گذشته در آزمون شورای نگهبان شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شده‌اند و کسانی که در آزمون شهریور ماه شرکت کرده بودند، به شرکت در آزمون علمی نیاز ندارند.
3- داعش تا پایان 2016 نابود خواهد شد.
«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی‌بر احتمال پایان یافتن تهدید داعش تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما، گفت: داعش همچنان ادامه خواهد داشت، همان‌گونه که القاعده وجود دارد. وی در ادامه گفت: بحران سوریه به یک راه‌حل سیاسی می‌رسد و مردم این کشور راهی به سوی آینده‌ای آرام و باثبات خواهند یافت. نخست‌وزیر عراق هم هفته گذشته نوید شکست داعش تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی را داد و گفت: اگر ۲۰۱۵، سال آزادی بود، ۲۰۱۶ سال شکست نهایی و بزرگ داعش در عراق است و تا پایان این سال عراق را از وجود داعش پاک خواهیم کرد.

▼ تا انتخابات
◄ آیت‌الله موحدی‌کرمانی درباره برخی مباحث مطرح‌شده برای حرکت مستقل علی لاریجانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن رد این موضوع گفت: آقای لاریجانی در تماسی با بنده ابراز وفاداری خود را اعلام کرده اند و بعید می‌دانم حرکتی مقابل ائتلاف اصولگرایان انجام دهند. وی یادآور شد: لاریجانی بنایی ندارد که در انتخابات سال جاری لیستی جدا ارائه دهد.
◄ حسین نجابت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع اصلاح‌طلبان در پی نگرانی از ردّ صلاحیت‌ها و همچنین برای داشتن نامزدهای زیاد در انتخابات و موضع‌گیری علیه ردّ صلاحیت احتمالی، نامزدهای زیادی را برای انتخابات معرفی کرده‌اند.
◄ حسین کاشفی، معاون دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: احتمال اینکه اصلاح‌طلبان با اعتدالیون فهرست مشترک انتخاباتی بدهند، بسیار بالاست.

▼ اخبار کوتاه
◄ شبکه یمنی «المسیره» به نقل از منابع آگاه از برنامه‌ریزی دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان، امارات، بحرین و همچنین سازمان‌های سیا و موساد برای ترور سیدحسن نصرالله خبر دادند. در حال حاضر، مقامات سعودی به شدت از اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله خشمگین هستند؛ به گونه‌ای که دستگاه اطلاعاتی این رژیم به دستور مستقیم ملک سلمان، نام سیدحسن نصرالله را اولویت اول فهرست کسانی قرار داده است که باید هرچه سریع‌تر ترور شوند.
◄ سردار کاظمینی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، با اشاره به حمله عده‌ای از افراد به سفارت عربستان اظهار داشت: حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران کار بسیار غلط و اشتباهی بود و به هیچ روی نمی‌شود این کار زشت را توجیه کرد. اطمینان داریم که این کار از سوی نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی صورت نگرفته و این اقدام کاملاً سازماندهی شده بود.
◄ یک کارشناس اعتیاد گفت: ماده روانگردان کیتاگون که گروهک تروریستی داعش آن را تولید می‌کند، ماده‌ای خطرناک و اعتیادآور است که داعش برای پیشبرد مقاصد خود به آن نیاز دارد تا روزبه‌روز حس خشونت را در سربازان خود تقویت کند؛ به عبارتی چنین قرص‌هایی تولید شده است تا هیچ‌گونه احساس ترسی در نیروها به وجود نیاید.
◄ «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی که به دوستی با تل‌آویو معروف است، در پی حوادث اخیر سفارت عربستان مدعی شده، ایران در واقع قاتل شیخ‌نمر است؛ زیرا او را در موقعیت جرم قرار داده است!!!
◄ مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: «از سال ۱۳۸۵ به این‌سو، روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده شده است.»
◄ حجت‌الاسلام والمسلمین «ابراهیم رئیسی» دادستان کل کشور در گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور گفت: درصد جرایم در سازمان روحانیت، فقط یک درصد است.
◄سازمان ملل اعلام کرد، در پی جلوگیری رژیم صهیونیستی از ورود «مکاریم وی بی‌سونو» به فلسطین اشغالی، وی که گزارشگر سازمان ملل درباره حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین است، از سمت خود استعفا داد. وی که در ژوئن 2014 به این سمت منصوب شده بود، تاکنون اجازه سفر به اراضی اشغالی فلسطین را نیافته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات