صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 9 دی 1394 شماره 4264

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها با اصل اسلام مخالف هستند و نباید فریب اظهارات آنها را در حمایت از برخی فرقه‌ها خورد. (94/10/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
چالش‌سازی برای اسلام به دست مسلمانان
بیست‌ونهمین نشست وحدت اسلامى با سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب ‌که به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور مسئولان نظام و میهمانان این نشست ‌در حسینیه امام خمینی(ره) انجام شد، به کار خود پایان داد. رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به مختصات زمانه و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی عصر پیامبر اسلام، آن را عصر تاریکی و ظلمت، زمانه مرگ انسانیت و فضیلت و عصر ظلم و جفا دانستند که میلاد وجود ذی‌جود پیامبر بزرگوار اسلام و حیات و بعثت ایشان روحی در کالبد آن زمان دمید. امام خامنه‌ای با مقایسه بی‌عدالتی‌ها و ظلم و ستم‌هایی که امروزه از سوی قدرت‌های مادی و عمدتاً غربی بر انسان و جوامع انسانی می‌شود، از جاهلیت مدرن در عصر تکنولوژی‌زده کنونی سخن گفتند و ضمن ابراز ناامیدی از سیاستمداران و حاکمان وابسته کشورهای اسلامی، مسئولیت خطیر «احیای دنیای مرده امروز» را متوجه علمای اسلام و مدعیان پیروی از اسلام دانستند و تأکید کردند: «دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازه‌ای را باز کند. ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم می‌گوییم تمدن نوین اسلامی.»
بدون تردید، انجام این رسالت پیامبرگونه در دنیای امروز، الزامات و ضرورت‌هایی را می‌طلبد که از مهم‌ترین آنها این است که دشمن را با تمام فرصت‌هایی که در عرصه علم و سهولت زندگی و همچنین ترفندها و توطئه‌هایی که امروز در دنیای اسلام ایجاد کرده، بشناسیم و ضمن استفاده از مواهب علمی و مادی آنها، به جد احتذار کنیم تا در ساحت معنوی و روحی در مسیر قهقرایی آنها گام نگذاریم. دومین الزام این است که مراقب فتنه‌انگیزی و اختلاف‌افکنی دشمنان بیرونی به نام شیعه و سنی باشیم و بدانیم که آنها با اساس اسلام و روند رو به رشد اسلام‌گرایی جوامع خود مشکل دارند و به دلیل فترت در اقدام علیه اسلام، می‌خواهند به دست مسلمانان اساس اسلام و مسلمانی را با چالش روبه‌رو کنند.

ترجمه
چالش‌های امنیتی فزاینده عربستان سعودی
گروه ترجمه
- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 30 دسامبر 2015 (۹ دی) در مقاله‌ای به چالش‌های امنیتی فزاینده عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «عربستان سعودی با مجموعه‌ای پیچیده از چالش‌های امنیتی و رکود اقتصادی روبه‌رو است و پادشاه عربستان باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را به دقت متوازن کند. اولویت فوری ریاض جنگ در یمن است. هزینه این جنگ روزانه حدود 200 میلیون دلار، معادل شش میلیارد دلار در ماه است.
در ادامه مقاله آمده است: «حوثی‌ها گویا قصد تسلیم شدن ندارند و رهبر آنها همچنان تندروست. به نظر می‌رسد، این جنگ بن‌بستی خونین به همراه هزینه‌های فاجعه‌بار انسانی در پی خواهد داشت. جهان خارجی توجه چندانی به این مسئله ندارد. در صورتی که ریاض خواهان ایجاد دولتی باثبات و بدون گرایش به سوی تهران باشد، باید میلیاردها دلار هزینه کند.
حفظ حکومتی نظامی در مصر اولویت دیگر سعودی‌هاست. وزیر دفاع سعودی اوایل ماه جاری از قاهره دیدن کرد و قول هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سعودی را در مصر طی پنج سال آینده داد.»
در پایان مقاله آمده است: «پادشاهی سعودی کمک‌های چشمگیری به سایر متحدان کلیدی خود، مانند بحرین، پاکستان و اردن ارائه کرده است. اعلام موضوع ایجاد ائتلاف نظامی اسلامی از جانب سعودی‌ها با هدف مبارزه با تروریسم در راستای تلاش‌های سعودی‌ها به منظور بسیج کشورهای اسلامی برای مقابله با چالش‌های جهانی است. البته در این سازمان جدید عراق و ایران جای ندارند. ریاض ایران را به دلیل حمایت از حوثی‌ها، حزب‌الله و رژیم اسد در سوریه حامی تروریسم می‌داند.»
این در حالی است که حاکمان سعودی بیشترین حمایت‌ها را از تروریسم تکفیری طی سال‌های اخیر داشته‌اند و تشکیل ائتلاف ضدتروریسم به سردمداری این رژیم، نمایش مضحکی بیش نیست.

گزارش روز
تجربه تاریخی

نهم دی ماه 1388 و حماسه‌ای بزرگ؛ توصیف آنچه در این روز تاریخی چشم جهانیان را به خود خیره کرد، با واژه‌ و جمله و تصویر امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چراکه واژه‌ها در برابر این حماسه بزرگ تهی و خالی به نظر می‌رسند و توان انتقال حقیقت را ندارند. حتی قاب تصاویر نیز تنها می‌توانند گوشه‌ای از این حماسه را در خود جای دهند؛ حماسه‌ای که تک‌تک مردم خالق آن بودند؛ اما مرور آنچه تا پیش از این روز مهم رخ داد، ما را به یاد فتنه‌ای می‌اندازد که دشمنان ایران و اسلام در بزنگاه حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری که موجب تقویت نظام اسلامی و بالا بردن اعتبار ملی ایرانیان در جهان می‌شد، به راه انداختند تا درست از جایی به مردم و انقلاب اسلامی ضربه بزنند که نقطه قوت و مایه مباهات ایرانیان بود. دروغ بزرگ تقلب در انتخابات، ایجاد آشوب و اغتشاش در خیابان‌های تهران و تحریک حامیان نامزدهای شکست‌خورده با تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه، هشت ماه کشور را درگیر خود کرد که سرانجام، به خروش بی‌نظیر ملت ایران و خشم مردم در نهم دی ماه منتهی شد؛ خروشی که آبی بر آتش‌افروزی‌ها و فتنه‌انگیزی‌های فتنه‌گران و معاندان بود. بازخوانی فتنه 88 در این روزها که در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی قرار داریم، بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا که باید هوشیار باشیم و با آموختن از آنچه در فتنه 88 روی داد و مرور تجربه تاریخی ملت ایران، راه را بر هر حرکت و اقدامی از سوی دشمنان علیه نظام و انقلاب ببندیم.
 
اخبار
دستور پوتین برای تشدید تحریم‌ها علیه ترکیه

  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور تشدید تحریم‌ها علیه ترکیه را به دلیل موضع این کشور در مسئله سرنگونی هواپیمای روسی به وسیله جنگنده ترکیه و اقدامات غیردوستانه این کشور صادر کرد. براساس دستور جدید، افزون بر شرکت‌های ترکیه که مطابق دستور قبلی رئیس‌جمهور روسیه مشمول تحریم‌های این کشور شده بودند، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز اقتصادی که تحت سلطه اتباع ترکیه قرار دارند و در روسیه فعالیت می‌کنند نیز با تعیین نوع فعالیت‌ها از طرف دولت روسیه شامل تحریم‌ها می‌شوند. روسیه و ترکیه از تجارت سالانه ۳۰ میلیارد دلاری و افق افزایش آن به ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ برخوردار بودند که به دنبال سرنگونی هواپیمای روسی، این دو کشور رو در روی هم قرار گرفتند. گفته می‌شود، تحریم‌ها می‌تواند این روابط تجاری را به کمتر از ۱۰ میلیار دلار کاهش دهد. روسیه در نخستین اقدام تحریمی علیه ترکیه، تحریم‌های گسترده محصولات کشاورزی و باغی را در دستور کار قرار داد و حتی به محموله‌های تخلیه‌شده در گمرکات اجازه خروج نداد و کشتی‌های واردشده براساس قراردادهای قبلی نیز نتوانستند در اسکله تخلیه لنگر بیندازند.

اخبار کوتاه
**  رئیس سازمان انرژی اتمی با تأیید پایان تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد، گفت: براساس برجام متعهد هستیم تا پیش از روز اجرایی شدن برجام، تکلیف اورانیوم غنی‌شده مازاد بر میزان تعیین‌شده را روشن کنیم. به همین منظور، 11 تن اورانیوم غنی‌شده به روسیه ارسال و 200 تن کیک زرد دریافت کردیم، اگرچه قرار بود 80 تن کیک زرد بگیریم؛ ولی شرایطی پیش آمد که 200 تن دریافت کردیم. علی‌اکبر صالحی درباره بازطراحی راکتور اراک نیز گفت: بازطراحی راکتور اراک از یک سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد. طراحی‌های مفهومی آن انجام شده و طراحی‌های پایه‌ای در حال انجام است.
**  سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه از تحویل سامانه‌های موشکی «عماد» به یگان‌های عملیاتی سپاه خبر داد و گفت: احتمال دارد از این موشک در رزمایش آتی سپاه استفاده شود. موشک عماد که سردار سلامی آن را نمونه پیشرفته موشک «قدر» دانست، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده، به طور کامل منهدم کند.
**  نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس نهم تا 15 آذرماه، سه هزار و 367 سؤال از دولتمردان پرسیده‌اند که از این تعداد یک هزار و 118 سؤال سهم دولت دهم و دو هزار و 249 سؤال سهم دولت یازدهم بوده است. نمایندگان مجلس نهم همچنین، 15 هزار و 293 تذکر به دولت داده‌اند که از این تعداد شش هزار و 221 تذکر به دولت دهم و 9 هزار و 90  تذکر به دولت یازدهم داده شده است.
**  شعری مقدم، معاون وزیر نفت از پیشنهاد ١٢ میلیارد یورویی شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: با توجه به تحولات بین‌المللی صورت‌گرفته، شاهد حضور هیئت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ایران هستیم. وی درباره تأثیرات کاهش قیمت نفت بر قیمت محصولات پتروشیمی کشورمان، گفت: این کاهش قیمت می‌تواند تأثیر غیرمستقیمی بر محصولات پتروشیمی ایران داشته باشد.
**  سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تعداد معتادان خیابانی در کشور ۸ تا ۱۰ برابر شده است، گفت: در حال حاضر، تعداد معتادان متجاهر تنها در شهر تهران ۱۵ هزار نفر است، این در حالی است که در سال ۸۵ این رقم به کل کشور تعلق داشت، ولی متأسفانه در حال حاضر این تعداد به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.
  حیدر العبادی پس از آنکه نیروهای عراقی، شهر الرمادی را از داعش بازپس گرفتند، گفت: 2016، سال آزادی کشورش از دست داعش و پیروزی نهایی بر این گروه تروریستی خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه پس از الرمادی، آزادسازی موصل هدف بعدی نیروهای عراقی خواهد بود، گفت: 2016 سال پیروزی نهایی بر داعش در عراق خواهد بود.
**  ايهود اولمرت، نخست‌وزير اسبق رژيم صهیونیستی به جرم فساد، به يک سال‌ونيم حبس محکوم شد. اولمرت پيش از اين در سال 2012 در پرونده دريافت رشوه صدها هزار دلاري از يک بازرگان يهودي آمريکايي تبرئه شده بود؛ اما امسال در دادگاه ديگري به همين اتهام محاکمه و مجرم شناخته شد.
**  وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: عربستان با افزایش تولید نفت خود در سال 2015، اوضاع بازار جهانی را بی‌ثبات کرده است. الکساندر نواک تأکید کرد: سعودی‌ها تولید نفت خود را نسبت به سال گذشته، ۵/۱ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند.

تا انتخابات
*  سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان از ارائه فهرست اسامی مورد نظر احزاب برای بررسی نامزدها تا آخر هفته به شورای ائتلاف اصولگرایان خبر داد.
*  عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی جبهه دانشگاهیان ایران از ارائه فهرست انتخاباتی از سوی جبهه متبوعش برای دهمین دوره انتخابات مجلس خبر داد.
*  غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان از برگزاری همایش اصولگرایان در دهم دی ماه خبر داد
*  علی صوفی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات