صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۶۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 16 دی 94 شماره 4269

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وجود انتخابات، در جوّ داخلی یک احساس استقلال و هویتی به مردم می‌دهد و احساس می‌کنند که همه‌چیز مال خودشان است. (94/10/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
الزامات انتخابات

در نظام جمهوری اسلامی ایران براساس اصل ششم قانون اساسی «امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون تعیین می‌گردد.» با توجه به اینکه انتخابات جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد، کسانی که قرار است در چارچوب این قانون انتخاب کنند یا انتخاب شوند نیز نسبت به قانون وظایفی دارند. وظایف انتخاب‌کنندگان این است که در چارچوب شرایطی که قانون انتخابات یا مجریان آن اعلام می‌کنند، نامزدهای موردنظر خود را انتخاب کنند؛ اما کسانی که خود را در معرض انتخاب مردم گذاشته‌اند، الزامات بیشتری را باید رعایت کنند که پیش، حین و پس از انتخابات را شامل می‌شود؛ از شرایط اولیه برای نام‌نویسی شامل سن و تحصیلات و... تا استعفا از پست‌های دولتی در موعد مقرر، بررسی صلاحیت‌ها، نحوه تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی و همچنین برگزاری انتخابات و اعلام نتایج و اعتراض قانونی به نتایج و...، از جمله این اقدامات است.
البته این شرایط بسته به انتخاباتی که افراد در آن نامزد می‌شوند، متفاوت است؛ از انتخابات شوراها گرفته تا مجلس، ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان هر یک چارچوب‌های مشخص و مدونی دارند که برای نمونه درباره انتخابات خبرگان افزون بر داشتن شرایط عمومی و تحصیلات حوزوی، شرکت در آزمون اجتهاد هم جزء الزامات آن است که اجرای آن هم با نظارت شورای نگهبان صورت می‌گیرد.
نکته مهم این است که وقتی کسی در نظام جمهوری اسلامی پا به عرصه انتخابات می‌گذارد، اولین پیام آن این است که چارچوب‌ها و مقررات نظام را پذیرفته و حاضر است در همین قلمرو، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد؛ لذا ضروری است در همه شئون همراهی عملی خود را با قانون نشان دهد. آنچه در مرحله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 رخ داد، نتیجه التزام نداشتن عملی برخی از نامزدها به قانونی بود که در چارچوب آن وارد عرصه انتخابات شده بودند.


▼ گزارش روز
اتفاق درس‌آموز

در حالی که افکار عمومی جهان در انتظار واکنش تند نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری مطرح جهان به رژیم آل‌سعود برای محکومیت اعدام شیخ‌نمر باقرالنمر بود، درعین ناباوری اتفاق دیگری افتاد! محکومیت ایران در شورای امنیت سازمان ملل این‌بار به بهانه آسیب رسیدن به مراکز دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد. در بیانیه محکومیت کشورمان که بامداد سه‌شنبه به وقت تهران انتشار یافت، آمده است: «اعضای شورا، حمله به سفارت پادشاهی عربستان در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد، در جمهوری اسلامی ایران را که منجر به تعرضاتی به ساختمان‌های دیپلماتیک و کنسولی شد و خساراتی جدی به بار آورد، به شدیدترین نحو محکوم می‌کند. شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی شدید از این حملات، از مقامات ایران خواست از اموال و کارکنان دیپلماتیک و کنسولی حفاظت کرده و به تعهدات بین‌المللی‌اش در این زمینه به طور کامل احترام بگذارد.» جالب‌تر آنکه در بیانیه شورای امنیت هیچ اشاره‌ای به اعدام شیخ‌نمر باقرالنمر نشده و تنها از ایران درخواست شده است که از کارکنان و اموال دیپلماتیک حفاظت کند.
البته برای ما پرواضح است که این محکومیت نه بابت نگرانی از امنیت نداشتن مراکز دیپلماتیک در تهران است، بلکه اقدامی برای کامل کردن بازی عربستان به منظور انحراف افکار عمومی جهان از اعدام شیخ‌نمر به اتفاقات تهران است! اما نکته مهم در این میان هوشیار نبودن ماست؛ چراکه شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشری سازوکارها و اهداف‌شان به طور کامل مشخص است، وقتی عربستان سعودی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل است، دیگر به هیچ توضیحی در این‌باره نیاز نیست؛ اما غفلت ما و مهار نکردن خشم مردم از جانب مسئولان امر و بی‌مبالاتی برخی افراد جامعه که به ایجاد چنین بهانه‌هایی برای عربستان و اربابانش منجر شد، بسیار حائز اهمیت و درس‌آموز است.

▼ خبر ویژه 
کاردار جدید انگلیس در تهران چه می کند؟!

«نیکلاس هاپتون» که در مقام کاردار جدید انگلیس در تهران مأموریت خود را از ابتدای ژانویه امسال آغاز کرده، فردی کلیدی در وزارت خارجه بریتانیا به شمار می‌آید. هاپتون متخصص حوزه امنیت ملی بوده و در حوزه مناسبات انگلیس و اروپا نیز نقش اجرایی فعالی را در دستگاه سیاست خارجی این کشور ایفا کرده است.
وی درست در زمان وقوع بیداری اسلامی، در یمن حضور فعالی داشته و در زمان اوج‌گیری بحران سوریه و تشکیل گروه تکفیری ـ تروریستی داعش، یعنی در سال ۲۰۱۳ میلادی، در مدیریت پروژه و انتقال پیام‌های محرمانه لندن به دوحه درباره حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه نقش کلیدی و حساسی داشته است.
گفتنی است، گذشته از سابقه سوء انگلیسی‌ها در تاریخ کشورمان، وزیر سابق اطلاعات کشورمان نیز چندی پیش اعلام کرد، ‌۲۵۰ نفر از سفارت انگلیس در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ در سطح کشور پراکنده ‌شده و با رفتن به سراغ خواص و نخبگان، تحرکات ویژه‌ای در شعله‌ور کردن آتش فتنه داشتند. بنابراین، روشن است که هاپتون بدون برنامه وارد ایران نشده و بدون شک قرار است یکی از اتاق‌های عملیات پروژه «نفوذ» نظام سلطه را مدیریت کند، لذا رصد هوشمندانه فعالیت‌های وی در تهران کمترین واکنشی است که باید در داخل کشورمان، به ویژه در بازه زمانی کنونی صورت پذیرد.
 
▼ اخبار
1- ایران ظرفیت تأمین تمام نیازهای لبنی روسیه را دارد

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت بازار صادرات محصولات کشاورزی، از جمله محصولات لبنی به روسیه گفت: روسیه سالانه چهار میلیارد دلار واردات محصولات لبنی دارد که یک‌ونیم میلیارد دلار آن را پنیر خشک، از جمله پنیر چدار و گودا تشکیل می‌دهد که ایران ظرفیت تولید تمام این محصولات را دارد. به گفته زرگران، در حال حاضر کل صادرات محصولات لبنی ما به کشورهای دیگر 670 میلیون دلار است که اگر بتوانیم تنها بخشی از نیاز روسیه را تأمین کنیم، این رقم فراتر از یک میلیارد دلار خواهد شد. طبق توافق صورت‌گرفته صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از ۲۰ ژانویه (اول بهمن ۹۴) آغاز می‌شود.
2- تحلیلگر روس: عربستان با آتش بازی می‌کند
«رجب صفراف» رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با اشاره به نارضایتی‌های گسترده جامعه عربستان از سیاست‌های رژیم حاکم، گفت: عربستان سعودی با تنش‌آفرینی و ایجاد هیاهو علیه ایران در منطقه، با آتش بازی می‌کند. صفراف گفت: عربستان سعودی سعی دارد با جنجال‌آفرینی، توجه افکار عمومی جهان را از اوضاع داخلی خود منحرف کند. اوضاع و ثبات عربستان به تار مویی بسته است و با هرج‌ومرج و اعتراضات، این کشور فرو می‌پاشد. عربستان سعودی کشوری مصنوعی است که با تلاش قدرت‌های بزرگ به وجود آمده است. جامعه عربستان کاملاً غیرمنسجم است و بسیاری در این کشور از حکومت مرکزی ناراضی هستند.
3- بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا
کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه طرح جدیدی را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران بررسی خواهد کرد. در صورت تصویب این طرح، دولت اوباما نمی‌تواند بعضی از بانک‌های ایرانی را که تحت قانون برجام هستند، از تحریم آزاد کند. طبق این قانون بانک‌هایی می‌توانند از تحریم‌ها آزاد شوند که از شرکت‌های مرتبط با سپاه یا سازمان‌های(به‌اصطلاح) تروریستی خارجی یا اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به تولید سلاح های کشتارجمعی ایران حمایت نکرده باشند. براساس طرح پیشنهادی، بانک‌هایی مانند بانک سپه به دلیل حمایت مالی از حزب‌الله لبنان، براساس قانون ۱۳۳۸۲ کنگره باید همچنان در فهرست تحریم‌های آمریکا باقی بمانند.

▼ تا انتخابات
◄ حسین مرعشی درباره سرلیست نامزدهای مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی در پایتخت گفت: مهم‌ترین فرد در تهران محمدرضا عارف است. وی درباره جای گرفتن علی لاریجانی در فهرست حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: لاریجانی در شهرستان قم مورد احترام ماست و ممکن است در فهرست اصلاح‌طلبان حامی دولت جای گیرد و ما کاندیدایی در مقابل‌شان نخواهیم داشت.
◄ حسین مظفر گفت: در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری، اصولگرایان غفلت کردند که این موضوع در بین اصلاح‌طلبان طمع ایجاد کرده تا بتوانند در میان اصولگرایان اختلاف بیندازند و به اهداف خود برسند. وی تصریح کرد: راه‌حل اصلی برای وحدت اصولگریان این است که بر روی اصول وحدت ایجاد کنند.
◄ آیت‌الله مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان گفت: این آزمون با نظارت فقهای شورای نگهبان برگزار می‌شود و نتایج آن کاملاً محرمانه است و پذیرفته‌شدگان برای مصاحبه شفاهی دعوت شده و سپس نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
◄ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: روزانه بیش از یکصد میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از این کار در حوزه الکترونیک است. علی دیواندری به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های نظام بانکی در اوضاع پساتحریم اشاره کرد و افزود: این فرصتی است که باید نظام بانکی از آن استفاده کند؛ به دلیل وقفه هفت ساله در تعاملات بین‌المللی بانکی، بانک‌های ما از الزامات روز دنیا فاصله گرفته‌اند و مقررات و نیازمندی‌ها در این حوزه تغییر کرده است که باید به‌روز شود.
◄ ویرژینی هرتز، کارشناس و تحلیلگر شبکه تلویزیونی فرانس-24 گفت: سیاست خصمانه عربستان علیه ایران پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و غرب شدت یافته است؛ چراکه ایران پس از امضای توافق هسته‌ای در حال بازگشت به عرصه بین‌المللی است. واقعیت این است که عربستان از بازگشت ایران به جامعه جهانی و قدرت گرفتن این کشور واهمه دارد. پس از اجرایی شدن روند برداشتن تحریم‌ها، عملاً ایران به جامعه جهانی باز خواهد گشت و این موضوع موجب نگرانی عربستان شده است.
◄ رئیس شرکت داروسازي نوو نورديسک دانمارک گفت: براي توليد پن انسولين در ايران، 70 ميليون يورو سرمايه‌گذاري مستقيم انجام می‌دهد. وی در ادامه افزود: اين سرمايه‌گذاري براساس تفاهم‌نامه سپتامبر با وزارت بهداشت ايران صورت مي‌گيرد و قرار است اين کارخانه که هفتمين کارخانه شرکت نوو نورديسک است، در مدت پنج سال به بهره‌برداري برسد. توافق ما با وزارت بهداشت ايران بر اين است که بيشتر نيروي انساني اين کارخانه از نيروي انساني متخصص و تحصيلکرده ايراني تأمين شود.
◄ دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل ضمن دفاع از اعدام 47 تن، از جمله آیت‌الله نمر، روحانی سرشناس شیعه، آزادیخواه و فعال سیاسی، نسبت به بیانیه بان کی‌مون علیه اعدام دسته‌جمعی در ریاض، واکنش نشان داد. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته بود: وی از این اعدام‌ها سخت به وحشت افتاده است.
◄ سخنگوی ائتلاف ضدداعش اعلام کرد: گستره سرزمین‌های تحت اشغال این گروه تروریستی در سال 2015 در خاک عراق به میزان 40 درصد و در سوریه به میزان 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
◄ اداره‌کل گذرنامه عربستان سعودی، مجازات‌هایی برای سفر به ایران تعیین کرد. این مجازات‌ها شامل محروم شدن از مسافرت به مدت سه سال و پرداخت 10 هزار ریال سعودی جریمه نقدی است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات