صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۰۰

تابلوی سیاسی 21 دیماه شماره306

تابلوی سیاسی 21 دیماه شماره306-word

تابلوی سیاسی 21 دیماه شماره306- pdf

  سایت خبری تحلیلی الف/  نظر بشار اسد درباره سردار سلیمانی
 محمدرضا رئوف‌شیبانی، سفیر ایران در سوریه با اشاره به حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان نماینده مستشاری ایران در سوریه تصریح کرد: بدون تردید سردار سلیمانی مهم ‌ترین فردی بود که در سخت ‌ترین شرایط یعنی زمانی که سوریه در آستانه تسخیر توسط گروه ‌های تروریستی و سقوط دمشق بود، به داد این کشور رسید.وی درمورد ابعاد نگاه رئیس جمهور سوریه به مقوله حضور این سردار ایرانی در جبهه‌ های مقاومت سوریه گفت: از نظر آقای اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان ‌های مقابل.

 روزنامه وطن امروز/ خسارت کرسنت؛ 50 میلیارد دلار!

 زاکانی با بیان اینکه سال‌هاست کشور در آتش اشتباهات مدیران نفتی در پرونده کرسنت می‌سوزد و در این راستا باید تلاش کرد از اشتباهات گذشته جلوگیری شود، گفت: اتفاقاتی که در قراردادهای جدید نفتی در حال رخ دادن است، آینده تاریکی را فراروی کشور قرار می‌دهد. وی تأکید کرد: مشاهده می‌کنیم قراردادهای جدیدی در حال پایه‌‌گذاری است که کرسنت‌های متفاوت از آن خارج می‌شود؛ محکومیت عناصری که در کرسنت فساد کردند در دستگاه‌ قضایی مشخص شد اما وزارت نفت اهتمامی برای انعکاس این محکومیت به دادگاه لاهه ندارد، تا این فساد رفع شود و کسی مثل حمید جعفر که بنیاد فساد را در قرارداد کرسنت گذاشت، محاکمه شود و تبعات این فساد خود را پس‌ دهد. زاکانی اضافه کرد: حتی برخی از کسانی که در کرسنت پول دریافت کردند امروز برای ثبت‌نام در مجلس شورای اسلامی آمدند و برخی مدعیان دولتی هم که مدعی مبارزه با فساد هستند نامشان در پرونده سیاه کرسنت است. وی رویه وزارت نفت و دولت را در قبال قراردادهای جدید نفتی و پرونده کرسنت کتمان‌کاری عنوان کرد و گفت: در این جریان اگر هم افراد خدومی مقابل این جریان بایستند، حذف می‌شوند که در این باره معاون حقوقی شورای امنیت ملی را با فشار بسیار زیادی حذف کردند. این نماینده مجلس گفت: دولت علاقه‌مند است که در مسیر بررسی‌های پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی سنگ‌اندازی کند و برخی از این مسؤولان هم مسؤولان وزارت نفت هستند. زاکانی زیان و عدم‌‌النفع ناشی از پرونده کرسنت برای کشور را بیش از50 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر گاز صادر شده در داخل کشور مصرف یا صادر یا تبدیل می‌شد اعتبار و امکانات بسیاری برای کشور ایجاد می‌شد. وی ادامه داد: ما به جای آنکه به دنبال استیضاح باشیم، قصد داریم دولت بتواند خودش اصلاحات را انجام دهد و جلوی فساد را بگیرد اما محض اطلاع‌تان باید بگویم همین امروز، قبل از آنکه در جلسه شما حاضر شوم، عده‌ای در مجلس شورای اسلامی به دنبال استیضاح بودند و هنوز این بحث ادامه دارد اما به نظر می‌رسد استیضاح‌کنندگان سعی دارند از طریق تذکر کار را پیش ببرند و حتی‌الامکان کار به استیضاح کشیده نشود.

روزنامه کیهان/ حکم دادگاه غلط است موکلم پول را پس نمی‌دهد!
محمود علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا مهدی هاشمی رد مال و جریمه نقدی خود را پرداخت کرده است یا خیر گفت: حکمی که برای مهدی صادر شده غلط است.وی افزود: مهدی حکم را قبول ندارد و به همین خاطر هم رد مال و جریمه نقدی را که در حکم صادره آمده پرداخت نمی‌کند.این در حالی است که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا مهدی هاشمی رد مال و جریمه نقدی را که در حکمش آمده بود، پرداخت کرده است یا خیر، گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما بعید می‌دانم که این رد مال و جزای نقدی پرداخت شده باشد.وی گفت: پرداخت رد مال و جزای نقدی چیزی نیست که بتوان برای آن زمان خاصی را مثل پرداخت دیه تعیین کرد و تا زمانی که در بازداشت است فرصت دارد رد مال و جزای نقدی را که در حکم صادره تعیین شده را بپردازد. به نظر می‌رسد مهدی هاشمی رفسنجانی با خودداری از اجرای حکم دادگاه، می‌کوشد خود را از  پرهیز از پذیرش آشکار جرم «رشوه‌خواری و اختلاس» میلیون دلاری منزه نشان دهد! حال آن که رشوه خواری و اختلاس در حکم دادگاه به صراحت مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است.

 خبرگزاری فارس/تا پیش از 15 بهمن لیست اصولگرایان در تهران قطعی می‌شود
جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل این تشکل برگزار شدو با اشاره به راهکارهای ایجاد وحدت میان اصولگرایان اظهارامیدواری کرد تا پیش از ١٥ بهمن ماه فهرست اصولگرایان در تهران قطعی شود.

سایت خبری تحلیلی بصیرت/  نظر ولایتی درباره ماجراجویی‌های عربستان
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با سایت بصیرت در پاسخ به این سوال که «دست زدن به این چنین رفتار نمایشی تنش زا در روابط دوجانبه ایران و عربستان مثل اعدام شیخ نمر در موعد اجرای برجام و حل و فصل سیاسی بحران سوریه از نظر شما اتفاقی بوده است؟» گفته: نه، چون اینها از توافق وین راضی نبودند و توقع داشتند امریکایی‌ها و اروپایی‌ها از آنها قاطع تر حمایت کنند و دیگر کشورهای اسلامی نیز از نیروهای افراطی و تروریست‌های مورد حمایت عربستان دفاع کنند. اما دیگر آمریکایی‌ها مستأصل شده اند، چرا که آمریکا حدود پنج سال است که به طور غیر مستقیم از عربستان سعودی در سوریه، یمن و عراق دفاع می‌کند. بالاخره در طول این ده ماه جنگ یمن هواپیماهایی که یمن را بمباران می‌کنند سوختگیری هوایی را امریکایی‌ها انجام می‌دهند، اطلاعات تجمع نیروها را آمریکایی‌ها به سعودی‌ها می‌دهند. در شورای امنیت سازمان ملل متحد یک قطعنامه به نفع عربستان سعودی به تصویب رساندند و نگذاشتند در این مدت در شورای امنیت قطعنامه‌ای بر علیه آنان تصویب شود.  

تابناک/ واکنش هاشمی به عدم شرکت در آزمون خبرگان
 هاشمی در بخشی از کتاب خاطرات خود مربوط به سال 69 می نویسد:احمد آقا تلفنی گفت که شورای نگهبان، آقای (مهدی) کروبی را، (رئیس مجلس شورای اسلامی) را برای امتحان، جهت احراز صلاحیت علمی برای نامزدی مجلس خبرگان،  دعوت کرده است، آقای کروبی حاضر نیست در این امتحان شرکت کند و ممکن است طرفداران او علنا به مبارزه با شورای نگهبان بپردازند؛ ازمن خواست که برای رفع این مشکل اقدام کنم. مساله را تلفنی با رهبری در میان گذاشتم. ایشان هم گفتند دخالتی نمی کنندو شفاعت نخواهند کرد، چون موارد متعدداست و نمی توان یک نفر را مستثنی کرد.جمع زیادی ازنامزدها به امتحان دعوت شده اند؛ جمعی قبول و جمعی رد شده اند.آقای اسدالله بیات نتیجه درخواست خود را دیشب تلفنی پیگیری کرد، گفتم شورای نگهبان بر سر مواضع خود محکم است.

خبرآنلاین/ درخواست حداد عادل از اصولگرایان
 غلامعلی حدادعادل از افراد و جریانات اصولگرا خواست از اظهارات اختلاف انگیز پرهیز کنند.سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با اعلام اینکه پنجمین جلسه شورای مرکزی برگزار شد، گفت: در این جلسه کارگروه ها به ارائه گزارش تصمیمات خود پرداختند و همچنین دو کارگروه جدید نیز ایجاد شد تا مسائل مختلف مرتبط را دنبال کند.حدادعادل افزود: در جلسه مقرر شد به زودی نشستی با حضور تمامی تشکل ها و جمعیت های اصولگرا برای همفکری و همکاری برگزار شود.او در پایان با تاکید شورا بر لزوم تقویت وحدت گفت: افراد و جریانات اصولگرا از اظهارات اختلاف انگیز پرهیز کنند.  

 جام جم/نامزدها پول تبلیغات را از کجا می‌آورند؟
مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مهر گفت: برخی نامزدها از امکانات شخصی بهره می‌برند و برخی دیگر با استفاده از وابستگی‌های حزبی و گروهی مبادرت به تأمین هزینه‌ها می‌کنند و بقیه نامزدها هم خطر می‌کنند، یعنی به امید این‌که رای بیاورند زیر بار وام و وابستگی‌های مالی مختلف می‌روند.آنها پس از انتخابات اگر رای بیاورند با بهره‌گیری از مزایای قانونی یا غیرقانونی نمایندگی که شامل انواع ویژه‌خواری‌ها می‌شود، سعی می‌کنند هزینه‌هایی را که کرده‌اند، جبران کنند. در این روش البته خطر فساد وجود دارد. آن دسته هم که رأی نمی آورند زیر بار دیون می‌مانند و ناچار خانه و زندگی خود را حراج می کنند و گاه به ورطه ورشکستگی می افتند. اینها بخشی از آسیب‌شناسی انتخابات است که باید چاره‌جویی شود تا قانون انتخابات و اجرای آن برازنده جمهوری اسلامی بشود.

روزنامه جمهوری اسلامی/ ناکامی بزرگ عربستان در نشست اتحادیه عرب در قاهره
 روز گذشته بیانیه اتحادیه عرب در قاهره در حالی صادر شد که ناظران آن را شکستی برای عربستان توصیف کردند. محافل خبری و ناظران سیاسی تاکید کردند عربستان در نشست دیروز نتوانست به اهدافش برسد. ریاض درصدد بود اعضای این اتحادیه را به اقدامات عملی، از جمله قطع رابطه با ایران وادار سازد و هزینه‌های زیادی برای تحقق این هدف صرف کرده بود ولی شرکت‌کنندگان تنها حاضر شدند بر روی کاغذ با عربستان همراهی کنند.وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست دیروز خود با صدور بیانیه‌ای ضد ایرانی که همه کشورهای عضو این اتحادیه به جزء لبنان و عراق با آن موافقت کردند، ایران را «مداخله گر» در امور منطقه خوانده و این دخالت‌ها را محکوم کردند.وزیر خارجه عربستان در این بیانیه تاکید کرد که مواضع کشورهای عربی برای توقف تجاوزات ایرانی قوی و محکم است. وی مدعی شد: عربستان به درگیری‌های طایفه‌ای اعتقادی ندارد و فرقی بین سنی و شیعه قائل نیست و آنچه که ما انجام داده ایم، واکنشی به رفتارهای ایران است.الجبیر تاکید کرد که اختلافات مذهبی از زمان انقلاب ایران آغاز شده است، این در حالی است که عربستان اعتقادی به درگیری‎های مذهبی و طایفی ندارد.وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد که عربستان هیچ ایرانی را به خدمت نگرفته که داخل ایران علیه مردم و دولتش فعالیت کند، عربستان شبه‌نظامیانی به خدمت نگرفته که داخل ایران فعالیت کنند، حال آنکه ایران این کار را کرده است. کشورهای عراق و لبنان با این بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب مخالفت کردند، این در حالی است که به مواضع کشورهایی مانند «الجزایر» و «مغرب» در خصوص این بیانیه اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری صداو سیما/  عربستان با عقلانیت رفتار خود را اصلاح کند
 رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن محکوم کردن اقدامات نسنجيده دولت سعودي گفت: مجلس از سر دلسوزي اين کشور را به راه و رسم حکمراني در تراز اسلام دعوت مي کند که تا دير نشده است عقلانيت را در برخورد با ساير کشورهاي اسلامي در پيش گيرند تا دچار خشم امت اسلام نشوند علي لاريجاني در نطق پيش از دستور با اشاره به حوادث روزهاي اخير در جهان که به گفته وي، از جهات مختلف با منافع ملت و امنيت ملي کشور مرتبط بوده است، افزود: در هفته اخير دولت سعودي با اعدام سبعانه روحاني برجسته شيخ نمر و عده اي ديگر وجدان عمومي امت اسلام را آزرده کرد و با مخلوط کردن اين اقدام غيرانساني با اعدام عده اي تروريست تلاش کرد ماجرا را سرهم بندي کند که البته نشد و صحنه بين المللي به اين اقدام وحشتناک واکنش نشان داد.رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: به دنبال اين حادثه به بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران، اين کشور رابطه سياسي و اقتصادي خود را با تهران قطع کرد و با فشار بر تعدادي از کشورها آنها را تشويق به قطع رابطه و يا کاهش رابطه با تهران کرد و از طرف ديگر با اقدامي ماجراجويانه در يمن کراراً به اطراف سفارت ايران حمله نظامي کرد تا آسيب هايي به سفارت وارد شود که همگي اين اقدامات نشان‌دهنده رفتار سياسي سبک و از سر دشمني با ملت ايران است البته در گذشته نيز شاهد عداوت اين دولت با ملت ايران بوديم.

روزنامه ایران/ اعتراض وزارت خارجه به یک تصمیم در شهرداری
 اقدام شهرداری تهران در تغییر نام خیابانی که سفارت عربستان در آن واقع است با واکنش وزارت خارجه روبه‌رو شده است. مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که وزارت خارجه در نامه‌ای به شهرداری تهران با اقدام این سازمان در تغییر نام خیابان بوستان(خیابانی که سفارت عربستان در آن واقع است) مخالفت کرده است.این عضو اصولگرای شورای شهر تهران درعین حال در ادامه اظهاراتش مدعی شدکه تغییر نام خیابان مقابل سفارت عربستان، حرکت خودجوش از طرف افکار عمومی بوده است.این در حالی است که در یک روز بعد از حمله افراد خودسر به سفارت عربستان، خبرگزاری میزان (ارگان رسمی قوه قضائیه) نوشت که کندن تابلوی خیابان سفارت، و درج نام شیخ النمر به دستور پیرهادی مسئول بسیج شهرداری تهران صورت گرفته است.در این حال یک منبع آگاه به «ایران» گفت که دلیل اعتراض وزارت خارجه این بود که تغییر نام خیابان‌ها همانند موضوع قطع رابطه با کشورها تابع تصمیم مراجع ارشد و صلاحیتدار نظام است و لذا یک واحد زیر مجموعه شهرداری نمی‌تواند در این باره تعیین تکلیف کند.  

  روزنامه رسالت/کمک دولت حتي جوابگوي حقوق کارکنان صدا و سيما هم نيست
 رئيس رسانه ملي گفت: کمک دولت حتي جوابگوي حقوق کارکنان صدا و سيما نيست .وي گفت : در دور جديد فعاليت‌هاي رسانه شرايط خوبي را براي دولتمردان ايجاد کرده‌ايم که با حضور در برنامه‌هاي مختلف به بيان عملکرد و ديدگاه‌هاي خود بپردازند و در مناسبت‌ها اين حضور بيشتر از دوره‌هاي مشابه در سالهاي قبل بوده است. سرافراز رئيس رسانه ملي در سخناني با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم، موضوع فرهنگ مهجور مانده و در اين برنامه براي رسانه نيز جايگاه مناسبي پيش‌بيني نشده است.وي افزود: هرچند دولت درصدد تجديد نظر در برنامه ششم توسعه است و ما نيز پيشنهادهاي خود را داده‌ايم، اما معلوم نيست که اين پيشنهاد‌ها تا چه‌اندازه محقق خواهد شد.وي در بخشي ديگر از سخنان خود درباره مشکلات مالي صدا و سيما که رسانه را در انجام وظايفش با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو ساخته است، گفت: دولت در سال جاري حدود 1000 ميليارد تومان کمک مالي در رديف بودجه جاري به رسانه ملي كمك مي‌کند، در حالي که خرج ما بيش از 3000 ميليارد تومان است که بخشي از آن بدهي‌هايي است که از گذشته بر دوش رسانه مانده است. 

روزنامه جوان/ حمله به سفارت سعودي كار كيست؟
 پس از يورش شبانه به سفارت عربستان در تهران، تصورات قالبي و ذهنيت‌‌هاي آلوده و كليشه‌اي، نيروهاي مؤمن به انقلاب اسلامي را مورد هجمه قرار دادند. بي‌بي‌سي آن را به بسيج و سپاه منتسب كرد و در داخل نيز از واژه لباس شخصي‌ها استفاده شد. بدون ترديد حمله‌‌كنندگان نمي‌توانند تصوري از آفت‌ها و مضرات اين موضوع داشته باشند و كج فهمي آنان باعث گرديد تا تقبيح شهادت يك عالم ديني به تقبيح حمله به سفارت تغيير يابد.بررسي‌ها نشان مي‌دهدكه اين كار صرفاً يك تصادف و هيجان نبوده و برخوردار از سازماندهي است و سازمان دهندگان آن در صحنه حاضر بوده‌اند و برخي چهره‌‌هاي راديكال را نيز در وسط ماجرا به ميدان كشيده‌اند تا امر دستگيري اتفاق افتد. طراحان قطعاً اهداف مشخصي را دنبال مي‌كردند اما آنچه مسلم است اينكه اقدام مذكور از جهت هدف‌گذاري بسيار شبيه ماجراي قتل‌‌هاي زنجيره‌اي است. در قتل‌‌هاي زنجيره‌اي اهداف دوگانه تعقيب مي‌شد. از يك طرف درصدد بي‌اعتبارسازي دستگاه امنيتي كشور بودند كه در كنار آن شوراي نگهبان، قوه قضائيه، نيروي انتظامي و سپاه را نيز در پازل نهايي مدنظر داشتند و از الگوي بي‌اعتبارسازي ك.گ.ب، دادگاه قانون اساسي و پليس شوروي سابق (قبل از فروپاشي) استفاده مي‌شد. از سوي ديگر عاملين و آمرين قتل‌‌‌هاي زنجيره‌اي بعداً نيت خود را خير دانستند و هدف خود را ايجاد فاصله بين ملي – مذهبي‌ها و خاتمي اعلام كردند و گفتند چون بعد از دوم خرداد، ملي - مذهبي‌ها به خاتمي و نظام نزديك شده بودند خواستيم اين فاصله مجدد برقرار شود. به نظر مي‌رسد در ماجراي سفارت عربستان، هجمه به سپاه و بسيج همزمان با تصويب و آماده كردن چند طرح تصويبي عليه سپاه در كنگره امريكا مورد نظر بوده است و دم خروس اين كار از رسانه‌‌هاي فارسي زبان غرب كاملاً هويداست. قراردادن نيروهاي انقلاب در مقابل مشي اعتدالي دولت در سياست خارجي (بخوانيد انفعال) و قطب‌بندي تعامل ستيز در آستانه انتخابات مدنظر بوده است و از سوي ديگر بي‌اعتبار نشان دادن سياست تنش‌زدايي روحاني با اقدامات خشن نيز دور از ذهن نيست. بنابراين انتظار مي‌رود قوه قضائيه فراتر از عوامل ميداني كه شايد براي «دلمون خنك شد» به اين كار اقدام كردند به طراحان نيز توجه كنند حتي اگر اين طراحان از مهم‌ترين سازمان‌‌هاي دولتي يا حاكميتي باشند.

هفته نامه صبح صادق/ وعده‌های مالی به مدافعان حرم کذب محض است
 فرمانده حفاظت سپاه با خطاب قرار دادن خانواده شهدای مدافع حرم اظهار داشت: عده‌ای این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا وقتی صدها نفر داوطلب اعزام به سوریه بودند این عده، به مأموریت رفتند و ما در جواب می‌گوییم که خواسته فرماندهان و مسئولان این نبود که تعداد زیادی به سوریه بروند.مطمئن هستیم که اگر امروز دروازه‌های جمهوری اسلامی را باز بگذارند، جمعیت زیادی برای جهاد به سوریه می‌روند، ولی امروز سیاست کشور این نیست؛ سیاست ما فعالیت‌های مستشاری و آموزشی است تا نیروهای آن کشور بتوانند خودشان از آنجا دفاع کنند. گرجی‌زاده در یادواره شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) یگان ویژه فاتحین بسیج با اشاره به شبهات مطرح شده درباره مدافعان حرم اهل بیت(ع) تصریح کرد:‌ برخی افراد نادان این شبهه را مطرح کردند که به این رزمندگان وعده‌های مالی داده‌اند، ولی اصلاً این طور نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات