صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۵۶۶۱

تابلوی سیاسی 16 دیماه شماره 304

تابلوی سیاسی 16 دیماه شماره 304- word

روزنامه وطن امروز/ رونمایی از شهر موشکی عماد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده در اکثر شهرهای کشور شهرهای موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان است و در صورت نیاز، از آنها استفاده خواهد شد. در همین زمینه، مهرماه سال جاری بود که برای نخستین‌بار از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. حالا با گذشت 3 ماه از رونمایی از نخستین شهر موشکی سپاه، دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از یکی دیگر از شهرهای موشکی نیروی هوافضای سپاه بازدید کرد. در فیلم منتشره از این بازدید، موشک‌های بالستیک عماد با برد 1700 کیلومتر به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایران دیده می‌شود. موشک عماد نمونه پیشرفته موشک «قدر»، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند. آزمایش این موشک (که اولین تست موشک بالستیک ایرانی بعد از مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 بود) بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و مسؤولان برخی کشورهای خارجی نیز به آن واکنش نشان دادند و مقامات آمریکایی آن را نقض قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران دانستند.

خبرگزاری مهر/  احراز صلاحیت۱۰۹۵۴داوطلب مجلس

سخنگوی وزارت کشور از احراز صلاحيت ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در هیات های اجرایی خبر داد و گفت: هیات های اجرایی از لحاظ حقوقی کاملا جداگانه از وزارت کشور و دولت هستند. حسینعلی امیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات های اجرایی، گفت: هیات های اجرایی گلوگاه استراتژیک انتخابات است که توسط متعمدین محلی تشکیل می شود و اقشار و گروههای مختلف مردمی را نمایندگی می کنند.سخنگوی وزارت کشور از احراز صلاحيت ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس خبر داد و افزود: در سراسر کشور ۱۰۶۳ هیات اجرایی داشتیم و این هیات ها بر اساس ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس، کار احراز شرایط نامزدهای انتخاباتی را بررسی کردند. وی در پاسخ به این سوال که آیا خط قرمز فتنه در بررسی صلاحیت ها لحاظ شده است، گفت: قطعا کسی که قانون شکنی کرده باشد و یا به بیت المال خسارت وارد کرده باشد عملش با قانون تطبیق داده می شود و نسبت به آن اظهارنظر صورت می گیرد.امیری در پاسخ به این سوال مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری مبنی براینکه طبق شنیده ها برخی از کسانیکه در فتنه ۸۸ نقش داشته اند تائید صلاحیت شده اند، گفت: ما کلیه مراحل ثبت نام را الکترونیکی انجام دادیم و هرکسی که ثبت نام می کرد بلافاصله سوابق اش برای مراجع چهاگانه قابل رویت بود.سخنگوی وزارت کشور، افزود: مراجع چهارگانه سوابق داطلبان را بررسی و گزارش آنان توسط وزارت کشور در اختیار هیات های اجرایی قرار می گرفت؛ اما هیات های اجرایی از لحاظ حقوقی کاملا جداگانه از وزارت کشور و دولت هستند و این هیات ها براساس مدارکی که در اختیارشان قرارگرفته است اظهارنظر کرده اند. از مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۳ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۸۰ نفر در ايام ثبت نام و ۲۹۶ نفر هم در زمان بررسی صلاحيت ها انصراف دادند و مجموع انصرافی ها و احراز صلاحيت نشده ها به هزار و ۶۹۰ نفر و تعداد احراز صلاحيت شده نيز به ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر رسيد.

روزنامه ایران/ رأی منفی «کارگروه» به فیلترینگ تلگرام
 معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از رأی منفی اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به فیلترینگ تلگرام خبر داد. عبدالصمد خرم‌آبادی که خواهان فیلترینگ تلگرام است اظهار داشت: روز دوشنبه جلسه فیلترینگ تلگرام با حضور اعضای کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه برگزار شد اما اکثریت اعضا به فیلترینگ تلگرام رأی ندادند. وی افزود: تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مانع از این نمی‌شود که دستگاه قضایی که ذاتاً وظیفه برخورد با جرائم و جلوگیری از استمرار جرم و ممانعت از ادامه انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی را برعهده دارد اقدام به فیلتر شبکه اجتماعی تلگرام نکند.

روزنامه جام جم/   فاز جدید تخریب شورای نگهبان
فاطمه هاشمی رفسنجانی گفت: هدف من از ثبت‎نام برای مجلس رسیدگی به بیماران خاص است  و امیدوارم رد صلاحیت‎ها غیراخلاقی نباشد.وی اظهار کرد: اگر این رد صلاحیت‎ها گسترده باشد به‎طور قطع مردم نسبت به این مسئله ناراحت خواهند شد و عکس‎العمل نشان خواهند داد. هاشمی رفسنجانی با اشاره به مجلس خبرگان، اضافه کرد: مجلس خبرگان همیشه مهم بوده است و باید به آن توجه شود و این جای خوشبختی است که افراد زیادی برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‎نام کرده‎اند.وی گفت: این را باید به فال نیک بگیریم چون جمهوری اسلامی ایران توانسته مجتهدین زیادی را تربیت کند و این حضور نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران در راستای تربیت مجتهدین خوب عمل کرده است. 

خبرگزاری ایسنا/ برگزاری آزمون علمی خبرگان و حاشیه‌هایش
آزمون کتبی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه در دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار و حدود چهار پنج ساعت به طول انجامید.شورای نگهبان خبر داده بود که از 801 نفری که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند؛ 537 نفر برای شرکت در آزمون علمی دعوت شدند ، 400 نفر در آزمون حضور یافتند و این آزمون غایبینی هم داشت.از جمله غایبین این آزمون حجت‌الاسلام و المسلمینسیدحسن خمینی بود که گفته شد در زمان برگزاری آزمون در حال تدریس بوده است.احتمالا از امروزتصحیح اوراق داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است. زمان برگزاری آزمون شفاهی برای پذیرفته شدگان آزمون کتبی هم فعلا مشخص نیست.طبق اطلاعیه‌ صادره از سوی شورای نگهبان کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند اگر در دوره‌های پیش تایید شده‌اند یا عضو مجلس خبرگان بوده‌اند، نیازی به شرکت در آزمون کتبی ندارند، اما اگر جزو این موارد نبودند و تایید علمی نداشتند، قاعدتا باید در آزمون شرکت می‌کردند.شورای نگهبان بارها تاکید کرده است که برای افرادی که باید در آزمون کتبی انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کردند، پیام کوتاه ارسال شده است.

 روزنامه خراسان/ حداد عادل: نماینده لاریجانی در ائتلاف به زودی معرفی می شود
 سخنگوی ائتلاف اصول گرایان با تأکید بر این که نمایندگان محسن رضایی، ولایتی و قالیباف در ائتلاف اصول گرایان حضور دارند، گفت: نماینده لاریجانی هنوز به ائتلاف معرفی نشده است اما به زودی معرفی خواهد شد.  حداد عادل افزود : لاریجانی جایگاه خاصی دارد، وی اکنون  رئیس قوه مقننه است و فراکسیون رهروان هم با وی ارتباط دارند. تنها مقداری هماهنگی‌ها با وی به طول انجامیده اما مشکلی پیش نخواهد آمد و لاریجانی نماینده خود را به زودی معرفی خواهد کرد.همزمان با این اظهارنظر حداد عادل، حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی ریا عضو هیئت رئیسه جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری تابع تصمیم ائتلاف بزرگ اصول گرایان است و لیست موازی ارائه نمی‌کند. به گزارش ایرنا وی افزود: ما آقای ذوالنور را یک اصول گرای واقعی می‌دانیم و خود را ملزم به حمایت از ایشان می‌بینیم و فکر می‌کنم لیست ائتلاف اصول گرایان شامل آقایان ذوالنور، آشتیانی و امیرآبادی شود.  

روزنامه آرمان امروز/ ملت عاقل است!
حجت‌الاسلام جعفر جواد شجوني عضو جامعه روحانيت مبارز تهران در گفتگوبا روزنامه آرمان امروز گفت: در زمان پيامبر (ص) عده‌اي به سخنان پيامبر و نص اسلام عمل نكردند و گفتند ما اصلاح‌طلب هستيم. قرآن درباره اين عده به صراحت عنوان مي‌كند: «اين عده فاسد هستند و شعور ندارند». در نتيجه اصلاح‌طلبي ابتلا به يك حاشيه بزرگ است. اصلاح‌طلبان صدر اسلام شعور نداشتند و متوجه نبودند كه در حال فساد و تفرقه‌افكني در بين مسلمانان هستند. اصلاح‌طلبان امروزي نيز مانند آنها هستند. در شرايط كنوني نيز مارقين و ناكثين در حال جنگ با نظام جمهوري اسلامي هستند. امروز بيماري نفاق تا جماران كه زماني محل زندگي حضرت امام (ره) بود نيز نفوذ كرده است. منظور من كساني هستند كه از شوراي رهبري سخن مي‌گويند و دوست دارند به جاي يك رهبر هفت يا هشت رهبر در كشور وجود داشته باشد.  وی همچنین در خصوص پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات گفت: خير، اصلا موفق نمي‌شوند. چه كسي گفته موفق مي‌شوند. ملت كه به اصلاح‌طلبان رأي نمي‌دهند. ملت عاقل است.

روزنامه کیهان/ محمدبن سلمان قبل از اعدام آیت‌الله نمر شخصا دست و پای وی را شکست!
 برخی منابع خبری در عربستان فاش کردند، اطلاعات اولیه‌ای که به دست خانواده شهید «آیت‌الله نمر» رسیده نشان می‌دهد که «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی شخصا بر عملیات اعدام «آیت‌الله نمر» نظارت داشته و قبل از اجرای حکم حتی اقدام به شکنجه وی کرده است. طبق این گزارش ملک‌سلمان پیش از بریدن سر نمر، شخصا دست و پای نمر را شکسته است! خانواده «آیت‌الله نمر» اعلام کرده‌اند مقامات سعودی، شهید «نمر» را در ریاض در کنار یک گورستان متروکه و قبوری که برخی از اعدام‌شدگان شبکه القاعده در آن دفن شده‌اند، به خاک سپرده‌اند. رژیم سعودی خانواده «شهید نمر» را تهدید کرده که از گفت‌وگو با رسانه‌ها در این رابطه خودداری کنند.منابع نزديک به خانواده «آيت‌الله نمر» همچنین فاش کردند، وزارت کشور سعودي چند هفته پيش از اجراي حکم در تماس با اين خانواده پيشنهادي را براي لغو حکم اعدام مطرح کرده بود. يکي از مسئولان سعودي در تماس با خانواده «آیت‌الله نمر» گفته بود «اگر خواهان آزادي او هستید دو راه دارید، يکي ارسال نامه از طرف خود «آيت‌الله نمر» براي پادشاه جهت ابراز ندامت درباره موضع‌گيري‌هاي قبلي و تعهد دادن براي کنار گذاشتن اين موضع‌گيري‌ها در آينده است.راه دوم هم رفتن خانواده «آیت‌الله نمر» به وزارت کشور و درخواست از وزير کشور براي لغو حکم است.» خانواده «آیت‌الله نمر» اما هر دو پیشنهاد را رد کرده و می‌گویند حاضر نيستند چنين درخواستي را عمل کنند چرا که خود «آیت‌الله نمر» حاضر نيست موضع‌گيري خود را تغيير دهد.

خبرگزاری تسنیم/  بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان‌ آمریکا کمیته روابط خارجی
 مجلس نمایندگان آمریکا پایان هفته طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند. پایگاه اینترنتی قانون تحریم‌ها وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت کنگره آمریکا در ادامه تمرکز بر ایران، درصدد آماده کردن طرح تحریم‌های جدید ــ 3662HR، قانون شفافیت مالی تروریستی ایران ــ است که پنجشنبه این هفته در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بررسی می‌شود.این طرح علاوه بر درخواست های دیگر، رئیس جمهور آمریکا را از خارج کردن بانک های ایرانی خاص از فهرست تحریم ها که قرار است براساس برنامه جامع اقدام مشترک مشمول تخفیف تحریم ها قرار گیرند،منع می کند تا مادامی که رئیس جمهور به کنگره گواهی همراه با تضمین دهد که آن بانک ایرانی خاص به صورت آگاهانه به نمایندگی از موارد ذیل موجب تسهیل معاملات مهم یا خدمات مالی قابل توجه نشده باشد:a. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یا هریک از عوامل آن یا مرتبط با آن اموال یا منافع حاصل از دارایی هایش بر اساس قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی (IEEPA) مسدود شده است؛b. یک سازمان تروریستی خارجی یا به نمایندگی از فردی که اموال یا دارایی هایش بر اساس فرمان اجرایی 13224 مسدود شده است.  c. فردی که اموال یا دارایی هایش بر اساس قانون (IEEPA) و در ارتباط با اشاعه سلاح های کشتار جمعی ایران یا سامانه پرتاب سلاح های کشتار جمعی یا توسعه موشک های بالستیک ایران و دیگر انواع سلاح های متعارف برهم زننده ثبات مسدود شده است و دیگر به صورت آگاهانه در نقل و انتقالات مالی غیرقانونی یا متقلبانه یا فعالیت های دیگر مشارکت ندارد."قانون شفافیت حمایت مالی ایران از تروریسم" حتی رئیس جمهور را از  لغو فرمان اجرایی 13382 درباره بانک های ایرانی منع می کند. 

نسیم/ رویترز: حملات عربستان علیه یمن رو به افزایش است
به نقل از رویترز، به دنبال افزایش تنش های دیپلماتیک در روباط عربستان و ایران از سوی ال سعود،‌ منابع محلی از تشدید حملات ائتلاف عربستان سعودی علیه مردم یمن خبر می دهند.پس از چند هفته کاهش حملات، جنگنده های ائتلاف به رهبری آل سعود، شهرهای صنعا و الحدیده و تعز را بمباران کردند. نبرد سنگین نیز در نیروها نیز ادامه دارد. عربستان روز شنبه پس از اعدام شیخ النمر  اعلام کرد که آتش بس موقت را متوقف ی کند. این در حالی است که از آغاز  مداخله عربستان به موضوع یمن در ماه مارس، تقریبا 6 هزار یمنی کشته شده اند. جنگ باعث قحطی و بیماری های متعددی در یمن شده که فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان است.  

روزنامه جوان/ غربي‌ها مالک میادین نفتی ايران مي‌شوند!
 نسل جديد قراردادهاي نفتي كه قرار است در لندن هم رونمايي شود داراي ابهامات فراواني است؛ امتيازات فراواني كه براي سرمايه‌گذاران خارجي لحاظ شده موجب شده تا انتقادات به اين قراردادها بيشتر شود و از آنجا كه رئيس كميته تدوين قراردادهاي نفتي مواضع متناقضي را در پيش گرفته، نگراني‌ها دوچندان شده است.سيدمهدي حسيني دو هفته گذشته در دانشگاه اميركبير گفته بود قراردادهاي بيع متقابل قراردادهايي يكبار مصرف است درحالي كه تا دو سال پيش بر طبل بيع متقابل مي‌كوبيد و مي‌گفت هر كس به دنبال قراردادهاي جديد نفتي است قطعاً مي‌خواهد لابي كند! يكي از مهم‌ترين انتقادات كارشناسان نسبت به نسل نوين قراردادهاي نفتي (IPC) واگذاري بخشي از مالكيت مخزن به شركت‌هاي خارجي است؛ شبيه مدلي كه پيش از انقلاب در نفت حكمفرما بود.اگر نگاهي به كليات مصوبه هيئت وزيران در قراردادهاي جديد نفتي موسوم به IPC بيندازيم در بند پ ماده 3 اين مصوبه آمده است «بازپرداخت همه هزينه‌هاي مستقيم، غيرمستقيم، هزينه‌هاي تأمين مالي و پرداخت دستمزد و هزينه‌هاي بهره‌برداري طبق قرارداد از طريق بخشي (حداكثر 50 درصد) از محصولات ميدان يا عوايد حاصل از اجراي قرارداد بر پايه قيمت روز فروش محصول منوط مي‌باشد.» ثبت محصول حاصل از مخزن يعني نفت در ليست دارايي‌هاي شركت‌هاي خارجي و اختصاص 50 درصد نفت توليدي از هر ميدان به شركت خارجي عملاً شريك كردن وي در مالكيت است و اين مشابه قرارداد كنسرسيوم 1333 است كه شركت‌هاي خارجي طرف قرارداد مالك نفت در مخزن نبودند بلكه نفت در سر چاه به مالكيت آنها درمي‌آمده است.  

روزنامه جمهوری اسلامی/ اهداف پشت پرده تحرکات ضد ایرانی آل سعود
 چهل عضو مجلس ساختگی بحرین در اقدامی گستاخانه با امضاء تفاهم نامه‌ای با خودشان خواستار به رسمیت شناخته شدن استان خوزستان ایران، به عنوان یک کشور عربی تحت اشغال شدند. به گزارش ۹ صبح به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از اعضاء مجلس بحرین گفت: «این تفاهم نامه خواستار احتساب اهواز، به عنوان یکی از سرزمین‌های عربی شده و مردم آن را مردمی عرب خوانده است که تحت اشغال ایران قرار گرفته‌اند.» این تفاهم نامه در ادعایی ساختگی، تهران را به اعمال خشونت علیه مردم اهواز در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی موجود و نبود نقشی عربی متهم کرده است. عبدالله بن حویل، رئیس کمیته امور خارجی و امنیت ملی مجلس بحرین در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: «کشورهای اسلامی و عربی، خواستار تشکیل کارگروهی برای طراحی چارچوب‌های اولیه به منظور فعالیت دائم و مستمر در محافل بین‌المللی با هدف نجات مردم اهواز و سرزمین‌های آن از استعمار دولت دیکتاتور ایران هستند.» صدام نیز با ادعای مشابه، جنگ تحمیلی را علیه ایران آغاز کرد ولی نابود شد.

خبرگزاری میزان/ بنگلادش حکم اعدام رهبر مسلمانان این کشور را تایید کرد
 بنگلادش حکم اعدام " علی احسن محمد مجاهد" رهبر مسلمانان این کشور و دبیر کل حزب جماعت اسلامی بینگلادش را به اتهام واهی تایید کرد. بیش از سه ماه پیش دیوان عالی بنگلادش حکم اعدام رهبر مسلمانان این کشور را به اتهام واهی جنایات جنگی در جریان نزاع های دوران استقلال در سال 1971 این کشور تایید کرده بود.یک هیات منصفه چهارنفره پیشتر تقاضای تجدیدنظر علی احسن محمد مجاهد را که سال 2013 به اعدام محکوم شده بود، رد کرد.اتهام های واهی علیه این رهبر حزب جماعت اسلامی، به جنگ های دوران استقلال بنگلادش بازمی گردد.

رسالت/روسيه تعرفه واردات لبنيات ايران را 10 روز ديگر بر مي‌دارد
 رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: از 15 ژانويه تعرفه ورود لبنيات ايران به خاک روسيه و از اواسط فوريه تعرفه ساير کالاها از سوي اين کشور برداشته مي‎شود.به گزارش تسنيم به نقل از روابط عمومي اتاق ايران، محسن جلال پور در نشست دبيرخانه سه اتاق، وضعيت بازار و رکود حاکم بر آن را به عنوان مهم‌ترين چالشي که بايد از سوي مسئولان اقتصادي کشور مورد توجه قرار گيرد مطرح و در اين رابطه اظهار کرد: فشار جدي بر بنگاه هاي اقتصادي وارد آمده و متاسفانه هيچ نشانه اي از حرکت و توجه دولت به اين مسئله ديده نمي شود.وي افزود: اين روزها تعداد زيادي از بنگاه هاي اقتصادي، روساي اتاق هاي کشور و ديگر بخش هاي توليدي از رکود و پيامدهاي ناشي از آن دچار مشکلات پيچيده اي شده اند و توان تحمل فشارهاي جديد را از دست داده اند. از طرفي دولت هم اقدام قابل ملاحظه اي را براي عبور با وضع موجود انجام نمي دهد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات