صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۴۴

تابلوی سیاسی 14 دیماه شماره 303

تابلوی سیاسی 14 دیماه شماره 303- word

تابلوی سیاسی 14 دیماه شماره 303- pdf

  دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ی درس خارج فقه، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به‌شدت محکوم کردند و با تأکید بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین، خاطرنشان کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.رهبر انقلاب، شهادت شیخ نمر و ریختن به ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.ایشان با انتقاد شدید از سکوت مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و حمایت آنان از رژیم سعودی که خون بی‌گناه را تنها به خاطر انتقاد و اعتراض به زمین‌ می‌ریزد، تأکید کردند: جهان اسلام و همه‌ی دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند. ایران است. رهبر انقلاب همچنین افزودند: یقیناً شهید شیخ نمر مورد تفضل خداوند خواهد بود و بدون شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدّی کردند خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه‌ی تسلّی است. 

  پیش شماها شهادت می دهم که این قطعاً و قطعاً به ضرر اسلام و مسلمین و به ضرر جمهوری اسلامی است
مقام معظم رهبری در 28 بهمن 1367 یعنی در دوره‌ای که رئیس جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتند و در اولین جمعه، پس از اعلام حکم امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی در سه شنبه 25 بهمن ماه 1367 در اوج احساسات و غیرت دینی مردمی که از هتک حرمت نبی اکرم از سوی نویسنده‌ای مرتد در جوش و خروش بودند، با صریح‌ترین و قاطع‌ترین کلمات، نزدیک شدن به سفارتخانه‌ها و بالا رفتن از دیوار آنها را رد کرده‌اند.در گزارش خطبه نماز جمعه آن روز امده است: « البته من یک نکته ای را عرض کنم من شنیدم که بعضی ها رفتند سراغ بعضی از سفارتخانه ها. من الآن دارم به شما ابلاغ می کنم، به عنوان مسئول دولتی و به عنوان امام جمعه و یک روحانی؛ به سفارتخانه ها نزدیک نشوید. این را بدانید که اگر شما از سیاست انگلیس یا سیاست آمریکا یا هر کس دیگری بدتان می آید راهش این نیست که یک عده ای بروند بی مهار از دیوار سفارتخانه بالا و به سفارتخانه ها نزدیک بشوند، بنده دارم پیش شماها شهادت می دهم که این قطعاً و قطعاً به ضرر اسلام و مسلمین و به ضرر جمهوری اسلامی است. حالا مردم راهپیمایی می کنند، راه می روند، احساسات به خرج می دهند. احساسات صادقانه و درست و منطبق با منطق، در این هیچ شکی نیست. ممکنه تو خیابونها بروند و به هر سیاستی هر چه نظرشان هست بگویند، اما به سفارتخانه ها نباید نزدیک بشوند، اینکه ممکن است دشمن خودش این کار را بکند. ممکن است برخی از عوامل نفوذی دشمن بیایند و در جمعیتی بیافتند، برسند به یک سفارتخانه ای از دیوار بروند بالا یک وسیله‌ی آتشی بیاندازند یا جایی را بشکنند ، خراب کنند، بدانید این کار قطعا بد است و جرم است و به ضرر و اگر کسی آگاهانه این کار را بکند این خیانت است.»

مهر/عربستان باقطع رابطه نمی تواند بر خطای بزرگ خود سرپوش بگذارد
 معاون عربی-افریقای وزارت خارجه کشورمان گفت: عربستان با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی تواند بر خطای بزرگ اعدام رجال دینی سرپوش بگذارد. امیرعبداللهیان پس از اعلام عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان مبنی بر قطع کامل روابط دیپلماتیک با ایران گفت:عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد و با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند.

ایسنا/ عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد
 وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد: این کشورروابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است و از هیات دیپلماسی ایران خواست تا طی 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد و از دیپلمات‌های ایران در عربستان خواست تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند.«عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.«عادل الجبیر» ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.الجبیر با بیان اینکه آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم؛ افزود: ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.

وطن امروز/  سفارت سعودی درآتش انفعال دولت
درباره ماجرای سفارت عربستان و تجمع مردم معترض که منجر به ورود به این سفارت و آتش گرفتن بخش‌هایی از ساختمان آن شد، نکات زیر قابل بیان است:1- قطعا ورود به سفارت عربستان با هر نیت پاک و خالصی که صورت گرفته باشد، غیرعقلانی است، چرا که خلاف قواعد بین‌المللی بوده و موجب مظلوم‌نمایی رژیم خبیث آل‌سعود می‌شود. اگرچه فتح لانه جاسوسی آمریکا به‌عنوان اقدامی هوشمندانه و دقیق در تاریخ سیاسی انقلاب ثبت شده و برای همیشه دست آمریکا را از دامان ایران قطع کرد اما متاسفانه هنوز مختصات و ماهیت این حرکت به صورت دقیق برای بخشی از احساسات انقلابی تثبیت نشده و بعضا احساسات پاک مردمی که نشأت گرفته از روحیات انقلابی آنهاست، انطباقی ناصحیح را بر فتح لانه جاسوسی آمریکا دنبال می‌کند. به‌رغم مخالفت صریح رهبر انقلاب با چنین اقداماتی، به نظر می‌رسد تکرار آن در ماجرای سفارت رژیم خبیث سعودی، حاکی از عدم مدیریت عالمانه احساسات پاک عمومی در چنین مواقعی است. 2- موضوع ورود به سفارت آل‌سعود در تهران را باید به صورت دقیق از موضوع نفرت و خشم عمومی مردم ایران از این رژیم منحوس تفکیک کرد. اقدامات ضد ایرانی آل‌سعود طی 2 سال اخیر یک خشم عمومی را در طیف‌های مختلف جامعه ایرانی ایجاد کرد و طی این مدت اعتراضات مردمی در تهران و مشهد نسبت به این اقدامات خبیث‌آلود را شاهد بودیم. 3- عملکرد دولت ایران نسبت به هر کدام از این توطئه‌های ضدایرانی آل‌سعود اعتراض‌های وسیعی را در درون کشور به‌وجود آورد. در حالی که انتظار می‌رفت دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ملت این خشم و ابراز انزجار عمومی را رهبری کرده و اقدامات قاطعی علیه آل‌سعود انجام دهد اما متاسفانه انفعال بی‌سابقه دستگاه دیپلماسی ایران در مقابل آل‌سعود، این برآورد ملی را ایجاد کرد که خشم عمومی از آل‌سعود نه‌تنها توسط وزارت امور خارجه اعمال نمی‌شود بلکه در بن‌بست انفعال این وزارتخانه گرفتار شده است. - در ماجرای ورود به سفارت عربستان مشاهده شده یک جریان سیاسی تلاش می‌کند با دستاویز قرار دادن این اقدام نادرست، به سرکوب احساسات پاک مردمی و دفاع ظریف از آل‌سعود بپردازد. این در حالی است که طی 2 سال گذشته هرگز شاهد اعتراض این جریان و رسانه‌های آنان نسبت به اقدامات ضدایرانی آل‌سعود نبوده‌ایم. البته ماهیت این جریان سیاسی برای مردم ایران فاش شده است. اینها همان‌هایی هستند که رهبر فعلی آنان در سال 84 به پادشاه سابق سعودی پیغام داد و درخواست همکاری برای زمین زدن دولت ایران طی 6 ماه را کرد! اینها همان جریانی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 چمدان‌های دلارهای نفتی آل‌سعود هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیدای‌شان را تامین می‌کرد. اینها همان‌هایی هستند که زینت‌الوزرای دولت‌شان میهمان ویژه جشن «الجنادریه» سعودی‌هاست. بنابراین جیغ‌های بنفش آنها در ماجرای سفارت آل‌سعود در تهران، از سر دلسوزی برای منافع ملی نیست. بلکه فاکتور خوش‌خدمتی و قدرشناسی آنها نسبت به «اخوی»های سعودی است. اینها در خشم عمومی ملت ایران نسبت به عربستان‌سعودی جایی نداشته‌اند که اکنون بخواهند درباره مدیریت این انزجار عمومی ابراز وجود کنند.  

  فارس/ مقام‌های آمریکا و اروپا امیدوارند رفع تحریم‌ها منجر به حمایت‌ از حسن روحانی در رقابت با اصولگرایان شود
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به تعویق افتادن در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: مقام‌های رسمی آمریکا و اروپا در خفا گفته‌اند که امیدوارند رفع تحریم‌ها بتواند منجر به حمایت‌ از «حسن روحانی» رییس جمهور ایران که متحدانش رقابت‌ سختی را با جناح محافظه کار (اصولگرایان) در انتخابات اواخر فوریه سال 2016(اسفند 94) دارند، شود. البته مقام‌های ارشد آمریکایی به قانونگذاران این کشور گفته‌اند که تعویق در اجرای تحریم‌ها به خاطر تحول دیپلماتیک بین کاخ سفید و دولت ایران است.این روزنامه در ادامه به نقل قول برخی از مقام‌های پیشین دولت اوباما در این باره پرداخت و نوشت: برخی مقام‌‌های پیشین آمریکا گفته‌اند بر این باورند که بی‌رغبتی کاخ سفید در اعمال تحریم‌ علیه ایران به خاطر بیم از ضربه وارد شدن به آقای حسن روحانی است. این در حالی است که سران سیاسی، نظامی جناح اصولگرایان ایران به شدت از توافق هسته‌ای با مذاکره رییس جمهور و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه این کشور انتقاد کرده‌اند.  در همین زمینه «ولی نصر» از مقام‌های سابق دولت اوباما درباره دید جناح اصولگرای ایران از رویکرد آمریکا در اعمال تحریم‌ها و توافق هسته‌ای گفت: «تحریم‌ها از دید جناح محافظه‌کاران ایران دلیلی بر حیله آمریکا مبنی بر رسیدن به توافق هسته‌ای و در عین حال تلاش در ادامه اعمال تحریم‌ها به هر وسیله‌ ممکنه است. این طرز تفکر  به حسن روحانی، رییس جمهور ایران که در حال کسب اعتبار از برجام می‌باشد در حال لطمه زدن است.«این روزنامه آمریکایی  جمعه گذشته به نقل از مقام‌های این کشور، از تصمیم کاخ سفید برای تعویق اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده بود.این مقام‌ها گفتند که دولت باراک اوباما همچنان به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد است و تحریم‌هایی که در وزارت خزانه داری آمریکا آماده شده بود، همچنان روی میز است.این مقام‌ها مدعی‌اند که اعمال چنین تحریم‌هایی، ناقض مفاد توافق هسته‌ای که تیر ماه امسال میان ایران و «1+5 » به دست آمد، نیست.   وال استریت ژورنال پیشتر نیز به نقل از منابع آگاه نوشته بود که قرار است یازده فرد و شرکت ایرانی، هنگ کنگی و اماراتی با ادعای ارتباط با برنامه موشکی ایران، در فهرست تحریم‌ها قرار گیرند.

 خراسان/ 50 نفر در تهران و 27 نفر در مشهد بازداشت شدند
سخنگوی قوه قضاییه ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر ، بر تعقیب قضایی حمله کنندگان به سفارت عربستان در تهران و مشهد تاکید کرد. محسنی اژه ای افزود: اقدامی که نسبت به سفارت عربستان صورت گرفت اقدامی خلاف قانون بود که بر همین اساس تعدادی تحت تعقیب قرار گرفته و تعداد دیگری حدود 38 نفر دستگیر شده و در حال حاضر بازداشت شدند و تعدادی دیگر نیز در حال شناسایی هستند تا با آن‌ها برخورد شود. سردار منتظرالمهدی سخنگوی ناجا در با اشاره به این حادثه اظهارکرد: با حضور و مدیریت به موقع پلیس، موضوع خاتمه یافت و تعداد 50 تن در این خصوص دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. در همین حال یک مقام آگاه در مشهد از بازداشت  15 نفر  در حوادث شنبه شب مقابل کنسولگری عربستان در مشهد خبرداد و افزود: در  تجمع دیروز  یکشنبه مقابل کنسولگری عربستان  پلیس مشهد 12 نفر را به دلیل درگیری با مأموران انتظامی و توجه نکردن به دستورات پلیس بازداشت کرد.

تابناک/ ضرب و جرح روحانی امر به معروف با چاقو در مشهد
 رییس کمیسیون نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شورای اسلامی مشهد گفت: تعدادی از ارازل و اوباش و مزاحمان نوامیس مردم، روحانی آمر به معروف و نهی از منکر را مورد ضرب و جرح قرار دادند. علی‌اصغر لطفی با اعلام این خبر، اظهار کرد: حجت‌الاسلام حسین خادم‌ الخمسه، استاد حوزه علمیه مشهد، شب ۱۱ دی ماه، توسط مزاحم نوامیس مردم مورد ضرب و جرح با چاقو قرار گرفت.وی افزود: این روحانی هنگامی که با خانواده خود در حال عبور از میدان سپاد بود با ایجاد مزاحمت چند موتورسوار و یک راننده پراید برای یک زن جوان مواجه می‌شود که برای کمک به این زن گرفتار شده در حلقه مزاحمان، اقدام به نهی از منکر افراد مزاحم می‌کند که با ضرب و شتم و چاقوکشی این افراد مجروح می‌شود.رییس کمیسیون نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: زن جوان با کمک روحانی آمر به معروف از دست مزاحمان رهایی می‌یابد، اما ضرب و شتم و چند ضربه چاقوی فرود آمده بر بدن این روحانی آمر به معروف از سوی ارازل و اوباش و شدت خونریزی‌ها، وی را راهی بیمارستان شهید کامیاب مشهد می‌کند. 

کیهان/  واردات 12 تن سنگ‌پا از چین در 8 ماه گذشته
علیرغم وعده‌های رئیس جمهور و معاونان وی درمورد ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و طرح انتقادات گسترده از ایجاد اشتغال در دولت قبل برای جوانان چینی، آمارهای رسمی از واردات ده‌ها تن اقلام مصرفی از جمله بیش از 12 تن سنگ پا در 8 ماهه نخست سال جاری حکایت دارد!بر اساس جدیدترین آمار گمرک ايران، در 8 ماهه اول امسال 12/5 تن سنگ‌ پا وارد شده که ارزشي به ميزان 23 هزار دلار داشته و طبق این آمار از سال 1392 تا 8‌ماهه نخست امسال نزدیک به 120 تن سنگ پاي چيني به کشورمان وارد شده است.بر این اساس 97 تن سنگ‌پا در سال 10/92 تن در سال 93 و 12.5 تن در 8 ماهه نخست امسال به کشور وارد شده است. در سال جاری تمامی سنگ‌پای وارداتی، از چین به کشورمان وارد شده است.در مهر ماه امسال نیز مرکز آمار گزارش داد در شش ماه نخست سال 94، در نیمه نخست سال 94معادل میلیون‌ها دلار سنگ پا، آدامس، شانه و گیره زلف و کراوات، کلاه گیس و پاپیون از ]چین وارد شده است.اما داستان پر غصه رکود شدید اقتصادی در دو سال اخیر و از پا افتادن انبوهی از کارخانه‌های کشوراز بیکاری جوانان حکایت دارد. به گفته کارشناسان بازار کار در آخرین آماری که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد از ابتدای امسال تا پایان آبان نه‌تنها به تعداد بیمه‌شدگان افزوده نشده است، بلکه از تعداد آنها و کارگاه‌ها نیز کاسته شده به صورتی که در مقایسه با سال 93 در همین دوره اکنون 25 هزار کارگاه کمتر فعال هستند.

جوان/  هزينه جاري ماهانه دولت روحاني دو برابر دولت قبل
طبق گزارش بانك مركزي ميانگين ماهانه مخارج جاري دولت يازدهم به ۱۱ هزار و ۹55 ميليارد تومان مي‌رسد كه بيش از 130 درصد نسبت به ميانگين دولت‌هاي نهم و دهم رشد نشان مي‌دهد، از سوي ديگر آمارهاي متقن بانك مركزي نشان مي‌دهد دولت يازدهم با 143هزار ميليارد تومان هزينه جاري در سال 93، گران‌ترين دولت در تاريخ اقتصادي ايران به شمار مي‌رود. اين در حالي است كه در اين سال ايران در تحريم و ركود اقتصادي به سر مي‌برد.اگرچه حسن روحاني در مبارزات انتخاباتي خود منتقد افزايش هزينه‌هاي جاري (مصرفي) دولت احمدي‌نژاد بود كه اين انتقاد بحق هم صحيح بود اما آمارهاي رسمي بانك مركزي از مخارج دولت‌ها نشان مي‌دهد دولت حسن روحاني در سال 93 با هزينه مصرفي معادل  143 هزار ميليارد تومان، گران‌ترين دولت تاريخ اقتصاد ايران به شمار مي‌رود. بانك مركزي در سه ماهه ابتدايي سال 94 نيز هزينه جاري دولت را 36 هزار ميليارد تومان گزارش كرده است، در اين بين در صورت تداوم اين روند و با توجه به اينكه در سه ماهه انتهايي هر سال به دليل پرداخت پاداش پايان سال كارمندان هزينه جاري دولت‌ها تشديد مي‌شود، به نظر مي‌رسد دولت روحاني در سال‌جاري نيز من باب هزينه‌هاي جاري ركورد قبلي خود را بشكند. افزايش مضاعف رشد هزينه‌هاي جاري در دولت يازدهم نسبت به دولت قبل، در حالي است كه به اعتبار آمارهاي بانك مركزي، در دولت جديد نسبت به دولت قبل، آمار تورم به شدت كاهش پيدا كرده است. 

 رسالت/ پيام دستگاه حاکم بر نفت «ما نمي‌توانيم» است
عضو هيئت‌ علمي دانشگاه علامه طباطبايي با تاکيد بر اينکه پيام دستگاه حاکم بر صنعت نفت کشور شعار «ما نمي‌توانيم» است، بيان کرد: قراردادهاي جديد نفتي سبب تضعيف شرکت نفت خواهد شد. درخشان عضو هيئت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي در برنامه گفتگوي ويژه خبري نيز در پاسخ به اين سئوال که مهم‌ترين اشکالاتي که مي‌شود نسبت به متن  قراردادهاي جديد صنعت نفت وارد کرد چيست،گفت: مهم‌ترين اشکالاتي که قراردادهاي جديد دارند توجه نکردن به جايگاه نفت در نظام اقتصادي کشور و توجه نکردن به جايگاه اقتصاد سياسي نفت در کل نظام سياست‌گذاري‌هاي کشور و نقشي است که اين قراردادها در تحولات آتي شرکت ملي نفت ايفا خواهند کرد.وي با بيان اينکه جزئيات اين قراردادها در رسانه‌ها پرداخته شده اما کليت مغفول مانده است،گفت: در کليت اين قراردادها تاثير سويي بر نظام تصميم‌گيري و بهره‌وري از ذخاير هيدروکربن کشور خواهد گذاشت.اين عضو هيئت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: اين قرارداد به نوعي با وضع گذشته و حتي بعد از ملي شدن صنعت نفت سازگار است به اين معنا که شرکت‌هاي نفتي بين‌المللي حضور بسيار طولاني داشتند و سهم قابل‌ملاحظه‌اي از توليد مخزن را دريافت مي‌کردند.درخشان تصريح کرد: از ديد من ما کاملاً به دوران قبل از انقلاب برخواهيم گشت و از اين جهت اين ابعاد قرارداد متاسفانه مغفول مانده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات