صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 30 بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده می‌گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد که مشکلات بعدی پیش نیاید. در تذکرات هم آن را مکرر گفتم. خب بعضی از این‌ها در نظر گرفته نشد و موردتوجه قرار نگرفت [تا این‌که] این مشکلات بعدی پیش آمد که همه مشاهده می‌کنند؛ بنابراین نگاه به آینده مهم است. (28/11/1400)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼حرف روز                     جهاد عظیم امروز

امام خامنه‌ای به مناسبت قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان روی چند محور مهم تمرکز داشتند که بازخوانی نکات تحلیلی و راهبردی دو موضوع استمرار انقلاب اسلامی و ضرورت خنثی‌سازی پروژه عملیاتی تخریب دستاوردهای انقلاب در راستای جنگ شناختی ازجمله تخریب سپاه حائز اهمیت ویژه‌ای است. معظم له حرکت انقلابی بر اساس سیره امام(ره) را یکی از مهم‌ترین مقوله‌های جذاب برای امروز و فردای کشور دانسته و خاطرنشان کردند: «استمرار یک حرکت، کلید پیروزی آن حرکت است و استمرار انقلاب به معنای در نظر داشتن اهداف، آرمان‌ها و تأمین نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رسیدن به این اهداف است». پیشرفت واقعی و همه‌جانبه مادی و معنوی، تحقق عدالت اجتماعی، اقتدار کشور، تشکیل جامعه اسلامی و درنهایت شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از دستاوردهای انقلاب است که امروز مورد طمع و تمرکز تخریبی دشمن قرار گرفته است.

اتهام‌زنی و تحریف واقعیات و دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی در راستای جنگ شناختی و ضرورت تبیین درست و به هنگام دستاوردهای بی‌شمار نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف موضوع دیگری بود که در این دیدار پرشور موردتوجه و تأکید قرار گرفت. تبیین پروژه تخریب سپاه پاسداران به‌عنوان مولود و از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب، بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب بود که بازتاب رسانه‌ای زیادی پیدا کرد؛ معظم له با اشاره به تمرکز دشمن روی سپاه فرمودند: «امروز نوبت سپاه است که دشمنان تهمت بزنند و لجن پراکنی کنند آن‌ها اگر از عکس‌العمل مردم و خشم مردم نمی‌ترسیدند به امام(ره) هم توهین می‌کردند».

دشمنان با رصد دقیق شرایط به‌درستی دریافته‌اند که مستحکم‌ترین بازوی ولایت که در برابر هجمه‌ها و انحرافات ایستاده، سپاه عزیز پاسداران انقلاب اسلامی است. ازاین‌رو، سعی دارند در مقاطع مختلف و به بهانه‌های گوناگون، پیکان تخریب، تهدید و تحریف و عملیات پرشدت رسانه‌ای و روانی خود را به سمت سپاه نشانه روند. البته در پشت صحنه تخريب‌ها و هجمه‌ها عليه سپاه، طیفی از دشمنان از بیرون تا داخل دیده می‌شود؛ اما وظیفه ما در داخل این است که دشمنانه بودن این راهبرد و صحنه تزئین شده با هزاران دروغ و خدعه را برای مردم به‌ویژه جوانان روشن کنیم. اهمیت این کار به‌قدری است که رهبری بر مفهوم جهاد تبیین تأکید می‌کنند. درواقع، تبیین واقعیات انقلاب و دستاوردهای آن به دلیل تمرکز و شدت توجه دشمن به حوزه تخریب و تحریف، در شرایط امروز حکم جهاد را پیدا کرده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

 
   

 

▼گزارش روز                             عقب‌نشینی ممنوع!

خبرگزاری رویترز آمریکا در خبری مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و ۴+۱ در وین دست یافته است. این رسانه مدعی شده این پیش‌نویس حدوداً ۲۰ صفحه‌ای با عباراتی مانند تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درصد توسط ایران شروع می‌شود؛ و در گام اول شامل مباحثی مانند آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران است. منابع آگاه گفته‌اند، مطلب رویترز صرفاً در راستای عملیات روانی است و نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این دروغ رویترز، در پیامی توئیتری نوشت: «انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای، کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک شدن به روزهای پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود». اولیانوف، دیپلمات ارشد روس در وین هم گفته است: «همچنان‌ که ما به یک توافق بر سر احیای برجام نزدیکتر می‌شویم، مخالفان توافق هسته‌ای فعالیت‌های خود در فضای عمومی را بیشتر و بیشتر کرده و تلاش می‌کنند که یک جو ناسالم را پیرامون مراحل پایانی مذاکرات وین ایجاد کنند».

گزاره‌های تحلیلی: این شگرد آمریکایی‌هاست که از عنصر زمان برای رسیدن به اهداف و منافع خود در دیپلماسی بهره می‌گیرند. تاکتیک فرسایشی کردن زمان در مذاکرات، برای آمریکایی‌ها ابزاری جهت شکستن مقاومت طرف مقابل است. اکنون که مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران در وین به گام پایانی خود رسیده، آمریکایی‌ها با استفاده از عنصر زمان به دنبال فرسایشی کردن روند مذاکرات هستند تا با خسته نمودن تیم ایرانی، در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، امتیاز کمتری بدهند. آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی در یک اقدام هماهنگ، عملیات گسترده رسانه‌ای را با دستور مشترک تحریف روند مذاکرات، آغاز کرده‌اند. این اقدامات با هدف گنجاندن خواسته‌های مدنظر طرف آمریکایی در متن توافق احتمالی و حل‌وفصل مسائل باقیمانده بر مبنای خواست طرف مقابل، طراحی شده است. اکنون در مواجهه با مسائل اختلافی باقی‌مانده در مذاکرات، هر اقدامی از طرف جمهوری اسلامی که شائبه ایجاد عقب‌نشینی از موضع کنونی را به ذهن متبادر نماید، برای طرف مقابل به‌منزله این است که اقدامات آنان برای اعمال فشار بر ایران پاسخ داده و یقیناً در ادامه روند، مذاکرات را با چالش مواجه خواهد کرد. آمریکایی‌ها اکنون به دنبال این هستند تا با بسیج افکار عمومی در ایران بر روی مذاکرات اثر بگذارند. دستور کار رسانه‌ای گسترده آنان اکنون تحریف روند گفتگوهاست. آمریکایی‌ها برای جلوگیری از انتفاع اقتصادی پایدار ایران در توافق احتمالی، به‌شدت بر روی مواضع خود در رابطه با مسائل باقی‌مانده مقاومت کرده، اما در رسانه‌ها ایران را به کارشکنی و عدم داشتن حسن نیت متهم می‌کنند. از طرفی با روایت جعلی از روند مذاکرات، به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند.

جمع‌بندی: آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر امروز امتیاز ندهند و توافق در این مقطع صورت نگیرد، در آینده باید مابه‌ازای بیشتری برای توافق پرداخت کنند. از طرفی مسئله آمریکایی‌ها این است که چگونه ‌توافقی صورت گیرد که بازگشت‌پذیری تحریم‌ها برای تسری و تعمیم به سایر حوزه‌های مورد مناقشه با ایران میسر باشد؛ لذا در این مقطع با بهره‌گیری از این تاکتیک‌ها به دنبال دستیابی به یک راه‌حلی هستند که این هدف راهبردی آن‌ها در توافق احتمالی با جمهوری اسلامی به انسداد کشیده نشود. بر همین مبناست که ضرورت دارد در این شرایط، در مقابل پروژه عملیات روانی دشمن، از افکار عمومی در داخل صیانت شده و همچنین از هر اقدامی که شائبه عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را تلقی نماید و باعث تشجیع طرف مقابل شود نیز جلوگیری شود. (نویسنده: احمد بنافی)

 

 
   

 



▼ اخبار

مهم‌ترین چالش‌های رژیم صهیونیستی در 2022

موسسه صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی» به‌تازگی ارزیابی راهبردی سالانه خود برای رژیم صهیونیستی (۲۰۲۲) را با عنوان «زمان تصمیم» در ۸۰ صفحه منتشر کرده که در آن مهم‌ترین چالش‌های رژیم صهیونیستی برای سال جاری میلادی مورد بررسی قرار گرفته‌ است. در این ارزیابی آمده است: «در آغاز سال ۲۰۲۲، اسرائیل گرفتار ناسازگاری و عدم تجانس بین قدرت نظامی، پویایی اقتصادی و قدرت فنّاورانه خود و شدت چالش‌های سیاسی، امنیتی شده است. این چالش‌ها یک تهدید راهبردی بسیار پیچیده و نگران‌کننده برای اسرائیل است؛ تهدیدی که به دلیل فقدان یک چشم‌انداز راهبردی جامع و دوراندیشانه برای مقابله با آن‌ها تشدید می‌شود. اسرائیل با سه چالش اساسی روبروست: اول ایران که بی‌امان به دنبال قابلیت‌های هسته‌ای است و هم‌زمان به‌طور پیوسته توانایی خود را برای تهدید اسرائیل از طریق شلیک گسترده و دقیق از چندین جبهه در آنِ واحد تقویت می‌کند. دوم، خطرات مهم تشدید تنش در جبهه فلسطین؛ ازجمله تجزیه تشکیلات خودگردان، فقدان حاکمیت در سرزمین‌های {اشغالی} و لغزش خطرناک به سمت یک کشور دوملیتی که هویت اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی را تضعیف می‌کند. سوم در داخل اسرائیل، جایی که شکاف‌های بین بخشی، قطبی‌شدن سیاسی و از دست رفتن اعتماد به نهادهای دولتی تهدیدی جدی برای انعطاف‌پذیری اجتماعی و امنیت بلندمدت اسرائیل ایجاد کرده است. مقابله با این ترکیب از چالش‌ها مستلزم کنار گذاشتن پارادایم‌های منسوخ دهه گذشته و تدوین یک استراتژی به‌روز و جسورانه است که مستلزم ابتکارات جدید و تمایل به اتخاذ تصمیم‌های قوی و حتی خشن است. در انجام این کار، اسرائیل باید نه‌تنها به قدرت نظامی خود، بلکه به قدرت نرم، با استفاده از نقاط قوت اثبات‌شده خود در علم و فناوری تکیه کند».

اعتراف دیرهنگام خاتمی به یک دروغ بزرگ

درحالی‌که سران فتنه -رجال اصلاح‌طلب- سال ۸۸ با ادعای تقلب در انتخابات، کشور را به آشوب کشیدند؛ یک فایل صوتی از محمد خاتمی، منتشرشده است که صراحتاً به یک دروغ بزرگ اعتراف می‌کند و می‌گوید «در انتخابات ۸۸ تقلب نشده!». خاتمی در این جلسه که با برخی از جوانان برگزارشده است، ضمن اذعان به اینکه «من نمی‌گویم در انتخابات تقلب شد»، دوم خرداد را یک اتفاق بی‌برنامه و درنتیجه رودربایستی و گیرکردن خودش در شرایط توصیف می‌کند. خاتمی در تغییر موضعی قابل‌تأمل در این فایل صوتی می‌گوید: «من واژه اصلاحات را بکار نبردم، چون خود انقلاب اسلامی را اوج اصلاحات می‌دانم». هرچند که خاتمی خطاب به اعضای جنبش سبز که کشور را ماه‌ها به آشوب کشیدند و در روز عاشورا به امام حسین (ع) هتک حرمت کردند، می‌گوید «غلط کردند» و نسبت به برخی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب همچون ابراهیم اصغرزاده اعلام برائت می‌کند؛ اما بنا به اذعان خودش، موضع ناکافی در ماجرای هتک حرمت مقدسات و جمهوری اسلامی داشته است.

تکذیب خبر حضور نیروهای‌امنیتی چینی در ایران

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «طی روزهای اخیر مجدداً شایعه تکذیب‌ شده‌ای درباره حضور ۵ هزار نیروی امنیتی چین برای حضور در حاشیه اجرای پروژه‌های نفت و گاز توسط شرکت‌های چینی منتشر شده است. این خبرسازی ناشیانه پیش‌ازاین هم مطرح و تکذیب شده بود و این بار هم به نقل از منابع رسانه‌ای حوزه نفت و گاز انگلیس، پخش شده است. بعضی جریانات نیز علیرغم علم به کذب بودن چنین شایعاتی با اهداف خاصی به این خبرسازی‌ها دامن می‌زنند. وزارت نفت ضمن اعلام کذب و جعلی بودن چنین خبری، اعلام می‌کند انتشار این‌گونه شایعات با موفقیت‌های چند ماه اخیر در بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با توافق‌هایی که با مشتریان خارجی نفت ایران حاصل شده، بی‌ارتباط نیست».

▼ اخبار کوتاه

تقاضای مشتریان سابق برای خرید نفت از ایران/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: «هیئت کارشناسی ایران متشکل از متخصصان حوزه‌‌های نفتی و بانکی هفته جاری در سئول مذاکراتی را با شرکت‌ها و مقامات کره‌ای با هدف بررسی امکان فروش مجدد نفت و میعانات گازی به این کشور برگزار کردند». همچنین مدیرعامل انئوس، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن نیز گفت: «به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران هستیم». گفته می‌شود طی روزهای گذشته گفت‌‌و‌گو‌هایی نیز در این زمینه بین دو کشور انجام شده است.

ماجرای عجیب لوازم‌خانگی ایرانی!/ «محمد وصالی قمصری» مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت گفت: «از صد در صد واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی، کیفیت ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای تولیدی خوب است و حتی صادرات معکوس می‌شود. مردم بدانند محصول ایرانی به خارج از مرزهای اطراف می‌رود و برچسب خارجی یا کره‌ای می‌خورد و دوباره به داخل کشور برمی‌گردد و مردم به تصور کالای خارجی آن را خریداری می‌کنند». پیش از این نیز یک تولیدکننده داخلی لوازم‌خانگی، به‌صراحت، به استفاده از یک برند کره‌ای بر روی محصولات تولیدی خود در کشور اذعان کرده بود!

گسترش مراکز فحشا در شهر مکه/ در سایه برنامه‌های محمد بن سلمان، پلیس عربستان اعتراف کرد، رفتارهای غیراخلاقی و شیوع بیماری‌های اجتماعی به‌شدت در میان ساکنان شهر مقدس مکه گسترش پیدا کرده است. سرتیپ صالح الجابری رئیس پلیس منطقه مکه به یکی از شبکه‌های تلویزیونی وابسته به عربستان گفت: «طی چند سال گذشته شاهد افزایش مراکز فحشا در مکه بوده‌ایم و برده‌داری نوین در برخی محله‌های آن به‌شدت افزایش یافته و با خود بیماری‌های مختلفی به همراه آورده است». او با اشاره به‌شدت شیوع بیماری‌های مقاربتی در مناطقی از مکه گفت: «متأسفانه این بیماری‌ها از طریق رفتارهای غیراخلاقی منتقل می‌شود».

افزایش مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰/ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور ۸۶ میلیون لیتر بوده است. این عدد در مدت مشابه سال گذشته به‌طور متوسط ۷۵ میلیون لیتر در روز بود. پیش‌بینی می‌کنیم در ایام نوروز، روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم. هیچ‌گونه نگرانی برای تأمین بنزین نوروزی نداریم».

یک بام و دو هوای پرداخت سود سهام عدالت!/ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خبر داد: «برآورد زمانی ما این است که در دهه سوم اسفند می‌توان سود را به‌حساب مشمولان واریز کرد». پیش‌ازاین خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود «تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ سود سهام عدالت سال ۹۹ به دارندگان آن پرداخت می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات