صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۴۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 27 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

دلواپسی نشریات اقتصادی برای بازی‌های آماری دولت

سانسور یا انتشار آمارهای اقتصادی مغلوط و کم‌اعتبار موجب ابراز نگرانی نشریات اقتصادی شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب تعادل در این زمینه نوشت: مرکز آمار در واپسین روزهای سال بالاخره متقاعد شد تا آمار رشد اقتصادی فصلی را در خلاصه‌ترین قالب ممکن ارائه دهد. اگرچه پوشاندن چهره غم‌زده اقتصاد در سال 94 دیگر کارساز نیست اما این رفتار سیاسی با تعدادی رقم و عدد معنادار، رسمی نامبارک است. واقعیت‌های اقتصاد ایران واضح‌تر از آن است که بتوان با چنین راه‌حل‌هایی آنها را از قضاوت و تحلیل ناظران دور نگه داشت. در هر صورت مقایسه آمار 9 ماهه با آمار 6 ماهه نشان می‌دهد که هر 3 بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در 3 ماهه سوم،‌ به طرز قابل توجهی عقب‌نشینی داشته‌اند و با آنکه در آمار منتشره اعلام نشده اما رشد اقتصاد در فصل پاییز منفی بوده است. روندی که با خاموش شدن موتور محرکه رشد اقتصاد از زمستان سال 93 آغاز شده بود حداقل در 3 فصل اول سال 94 هم ادامه داشته و احتمالاً به فصل چهارم نیز خواهد کشید. حتی اگر فرض کنیم فصل چهارم با معجزه برجام و در بخشی از لایه‌های اقتصادی بتواند مانند میانگین 9 ماهه عمل کند ولی نهایتاً با توجه به اینکه آماری که تاکنون منتشر شده بدون احتساب نفت است تنها گزینه پیش روی اقتصاد ایران، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول است. این نهاد معتبر بین‌المللی در اواسط سال جاری پس از ارسال یک تیم کارشناسی به ایران رشد اقتصادی ایران را بین مثبت و منفی 0/5 درصد ارزیابی کرد و اکنون شواهد داخلی نیز مؤیدآن ادعاست.

این روزنامه خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه این میزان از رشد منطقی یا غیرمنطقی است و اینکه چه کسانی مقصرند باید به یک خلأ در نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در ایران اشاره کرد. خلأ بزرگی که از نبود اطلاعات و داده‌های به روز به وجود آمده تأثیر مهمی بر هدایت درست اقتصاد از سوی سیاست‌گذاران خواهد گذاشت. داده‌هایی که امروزه نامنظم و با قالب‌های دلبخواهی منتشر می‌شود چندین ماه قبل از سوی ناظران حرفه‌ای گزارش شده بود اما شنیدن آن از سوی نهادهای داخلی معنا و مفهوم دیگری دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندی پیش در گزارشی سامانه‌های اقتصادی موجود در ایران را به تندی به باد انتقاد گرفت و در تحلیلی تفصیلی، ناکارآمدی این سامانه‌ها را به رخ کشید. حال این سؤال مطرح است که بدون آمار و اعداد یا حتی به انحصار کشیدن آگاهی از آنها، که رسمی دیرینه است می‌توان به تصمیم‌های اقتصادی اعتماد کرد؟ واقعیت تلخ این است اگر نتوانیم در لحظه برآورد درستی از وضعیت موجود کشور داشته باشیم نمی‌توان تصمیم‌های بهینه گرفت. وقتی هم از بهینگی دور می‌شویم به این معناست که به ناچار سردر راه انجام کارهای کوچک با هزینه‌های بزرگ نهاده‌ایم.

از سوی دیگر روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی خاطرنشان کرد: در حالی که بانک مرکزی تاکنون گزارشی از میزان رشد اقتصادی در سال جاری ارائه نداده است، مرکز آمار برای سومین فصل پیاپی عدد رشد اقتصادی را مثبت اعلام کرد. این در حالی است که برخی برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در فصول گذشته نرخ‌های رشد منفی را تجربه کرده است. اما مرکز آمار رشد اقتصادی 9 ماه نخست سال 1394 را به میزان 0/7 درصد اعلام کرد. البته مرکز آمار از رشد منفی صنعت و خدمات در 9 ماه ابتدایی امسال خبر داد.

این آمارها همچنین حاکی از این است که نرخ رشد سرمایه‌گذاری در سه فصل ابتدایی سال جاری به میزان قابل توجهی منفی بوده که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر رشد اقتصادی کشور در سال‌های آتی داشته باشد. موضوع دیگر این است که پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها، از منفی بودن نرخ رشد اقتصادی کشور در بهار و تابستان و ابراز امیدواری برای مثبت شدن رشد در دو فصل پایانی سال حکایت داشت. با این حال، گزارش مرکز آمار حاکی از مثبت بودن نرخ رشد اقتصاد در هر 3 فصل ابتدایی سال بوده است.

نکته قابل توجه در گزارش مرکز آمار، این موضوع است که نرخ رشد اقتصادی اعلام شده در این گزارش برای 6 ماه نخست سال،‌حتی با اعلام شفاهی قبلی رئیس این مرکز که در آبان ماه سال جاری منتشر شده بود هم بعضاً همخوانی ندارد. ریاست این نهاد که تحت نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کند، در آبان ماه سال جاری نرخ رشد اقتصادی 6 ماهه را به میزان یک درصد اعلام کرده بود. حال آنکه آمارهای مندرج در گزارش جدید می‌گوید نرخ رشد 6 ماهه به میزان 0/7 درصد بوده است و نرخ‌های رشد بخش‌ها نیز با اعلام قبلی آبان‌ماه متفاوت بوده است.

روایت کاریکاتوریست نشریات زنجیره‌ای از ترقی معکوس اصلاح‌طلبان

کاریکاتوریست سابق نشریات زنجیره‌ای از بی‌ثباتی فکری و سیاسی اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و آن را تکامل منفی نگران کننده خواند.

نیک آهنگ کوثر می‌نویسد: 16 سال پیش امیدوار بودیم شاهد روند متغیری باشیم و از نظامی دینی، به ساختاری دموکراتیک پیش برویم، آن هم با پذیرش این نکته که «اصلاح» تدریجی است. وقتی مانی حقیقی، کارگردان سینما در روزی که رأی داد عکسی از انگشت مهرزده‌اش انداخت که روی کاغذی با نام‌های محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، پروانه فروهر و داریوش فروهر قرار داده بود همراه با این جمله که امیدوارم کار درستی کرده باشم» و «به یاد این چهار نفر، با تردید، به لیست کامل اصلاح‌طلبان رأی دادم» فهمیدم که چقدر داشتن وجدان می‌تواند چیز خوبی باشد و حداقل مانی حقیقی برای توجیه خودش، سعی کرده علامت سؤالی باقی بگذارد. شاید دانسته اشتباهی کرده و حال می‌خواهد اعتراف کند که اشتباه کرده.

وی می‌افزاید: می‌گویند خاتمی لیست نمایندگان خبرگان «یاران امید و اعتدال» را تأیید کرده است. این تأیید، مسئولیتی اخلاقی هم بر روی دوش او می‌گذارد و هم روی دوش حامیان و تبلیغ کننده‌های این فهرست. خاتمی کسی است که در سال 1377، دری نجف‌آبادی را برکنار کرد. خاتمی، قول داد پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را تا آخر دنبال کند و با مردم کشور در میان بگذارد. اما، چنین نکرد. حالا او حضور دری نجف‌آبادی را در لیست «یاران اعتدال» تأیید می‌کند...

بسیاری از ما، آن زمان، به دولت اطمینان داشتیم. شاید برای من لحظه جادویی زمانی فرا رسید که سه روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1380، روبه روی سید محمد خاتمی در ساختمان ریاست جمهوری نشسته بودم. خاتمی مدارک بسیاری تحویل گرفت، اما بعداً که فهمیدم چه کسانی را مأمور بررسی ماجرا کرده، یعنی همان حامیان مشارکتی سدسازی را، نا امید شدم. وقتی همان مشارکتی‌ها مانع یادداشت‌های انتقادی درباره سدسازی و سیاست‌های وزارت نیرو شدند، در روزگاری که «دانستن حق مردم» بود و «ایران برای ایرانیان» بود. خاتمی اما، شاید همین موجودی بوده که امروز می‌بینیم؛ بزدل، ترسو، متملق قدرت، محافظه‌کار و... اشکال از خاتمی نیست، از مایی است که چیز دیگری را باور کردیم. اشکال از ما است که دنبال قهرمانی بودیم و نخواستیم لختی او را ببینیم و باور کنیم. اشکال کار از من است که باور می‌کنم حرف امثال بهنود و جلایی‌پور و نبوی و گنجی را... شاید ما نخواهیم دروغ‌های دولت اعتدال را ببینیم با این خیال که نکند امیدمان از بین برود. ما از ترس واقعیت، خودمان را به امیدی غیرممکن معتاد کرده‌ایم.

رکود کامل و ژست‌های لیبرالی در اقتصادی که 70 درصد آن دولتی است

اقتصاد کشور در سال 94 در وضعیت رکود کامل بود اما دولت همچنان ژست‌های لیبرالی می‌گیرد.

روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: اقتصاد سال 94 با سه مؤلفه اصلی در رکود کامل بود؛ 1- در تمام مدت سال انتظار برای به نتیجه رسیدن برجام اقتصاد داخلی را در یک حالت رخوت و بی‌برنامگی قرار داد. 2- در سوی دیگر با کاهش تورم و بالا بودن نرخ سود بانکی جریان گردش پول همچنان در اقتصاد قفل بود. 3- کاهش قدرت خرید مردم و دولت به عنوان بزرگ‌ترین تقاضای کشور نیز مزید بر علت بود تا نشان دهد اقتصاد در رکودی عمیق فرو رفته است.

در چنین شرایطی بود که برخی در بدنه دولت به همراه برخی بانک‌ها به دنبال ژست لیبرالی و با این شعار که کاهش نرخ سود دستوری درست نیست؟! مانع کاهش نرخ سود شدند تا همچنان رکود اقتصادی تعمیق یابد.

در سوی دیگر رکود، عمق‌بخشی به جریان رانت‌خواری از سیاست‌های دولتی بود که انتظار می‌رفت بعد از اجرایی شدن برجام بساط آن حداقل در حوزه ارزهای دو نرخی برچیده شود؛ نرخ‌هایی که برخی از افراد با دسترسی به نرخ ارز دولتی و عرضه کالاهای خریداری شده با نرخ ارز آزاد به راحتی آب خوردن سودهای کلانی را به جیب زدند و می‌زنند. با این حال باز هم در این حوزه شاهد آن هستیم که معاون اول نیز در ادعای عجیب و با ژستی لیبرالی در درون دولت مدعی می‌شود: «به دنبال یکسان‌سازی نرخ به صورت دستوری نیستیم بلکه می‌خواهیم نرخ ارز به صورت واقعی و در بازار تعیین شود.» البته دولت در سال بعد به مدد فروش بیشتر نفت در برابر بنزین یا کالاهای دیگری که از اروپا وارد خواهد کرد، امیدوار است نرخ رشد اقتصاد مثبت شود اما این رشد مثبت نمود قابل تأملی در میان مردم و ایجاد اشتغال نخواهد داشت، از این رو ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نبوده و حتی با سرگرمی‌های سیاسی و افشاگری‌های چند ده میلیاردی درباره دولت قبلی نیز دیگر نخواهد توانست نظر مردم و جوانان بیکار را جلب کند.

به عبارت بهتر موارد پیش گفته که تا امسال و با مانورهای تبلیغاتی - سیاسی به عنوان موفقیت دولت در کنترل تورم یک نقطه قوت به شمار می‌رود در سال 95 می‌تواند به عنوان پاشنه آشیل عملکرد دولت شود زیرا اکنون که در روزهای پایانی سال 94 هستیم به تدریج آثار مثبت ناشی از اجرایی شدن برجام در حوزه داخلی تخلیه شده است و همچنان مؤلفه‌های اصلی محرک در بخش واقعی اقتصاد تحت تأثیر این شرایط هستند و برای اینکه تحرک واقعی در اقتصاد کشور رخ دهد.

بنابراین باید دولت خواهی نخواهی وارد حوزه تصمیم‌گیری شود و کارنامه اقتصادی سال بعد را برای افکار عمومی قابل قبول کند و راهی جز اتخاذ سیاست‌های انبساطی نسبت به مؤلفه‌های مطرح شده در بالا ندارد. برای این منظور نیز باید برخلاف علاقه‌مندان حامیان بانکی‌اش باز هم به کاهش نرخ سود بانکی تن بدهد و بازار پولی بانکی را به طور همزمان منضبط کند و از سوی دیگر ژست‌های لیبرالی را در اقتصادی که بیش از 70 درصد آن دولتی است کنار بگذارد.

یادآور می‌شود اخیراً وزیر اقتصاد گفته بود مدیران دولتی در قبال خصوصی‌سازی شرکت‌های تابعه خود مقاومت می‌کنند و اگر او نتواند به اهدافش در خصوصی‌سازی واقعی برسد، ترجیح می‌دهد افتضاح به نامش ثبت نشود و کناره‌گیری کند.

سایه مجازات‌های تحریمی آمریکا همچنان بر سر بانک‌های اروپا سنگینی می‌کند

مدیرعامل یک بانک بین‌المللی گفت مشکلات ارتباط بانک‌های ایرانی و غربی همچنان پابرجاست.

محمدرضا مسگریان مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا در انگلیس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ غربی و از جمله بانک‌های انگلیسی گفت: متأسفانه تاکنون این تلاش‌ها کاملا ثمربخش نبوده و هنوز این مشکل پابرجاست.

وی اضافه کرد: دلیل اصلی مقاومت بانک‌های غربی و انگلیسی در این خصوص آن طور که از ظواهر برمی‌آید، نگرانی آنها از تحریم‌های اولیه آمریکا و ترس از مجازات احتمالی از سوی این کشور است.

مدیر بانک پرشیا افزود: به نظر می‌رسد علاوه بر مسئله تحریم‌های آمریکا، بانک‌های انگلیسی یک سری توافق‌هایی با مقامات آمریکایی در زمانی که به دلیل نقض تحریم‌ها جریمه شدند، داشته‌اند و این توافق‌ها و تعهدهایی که آنها داده‌اند در حال حاضر کار را برای آنها مشکل ساخته است.

مسگریان با اشاره به قرار داشتن نام ایران در لیست «اف‌ای‌تی‌اف»، افزود: ضمن اینکه اهرم قوی «ضمانت‌های اجرایی عملیات مالی» (اف‌ای‌تی‌اف) که در ارتباط با پول‌شویی و تامین مالی گروه‌های تروریستی است، در 19 فوریه گذشته مجدد مورد تجدید نظر قرار گرفته و تشدید شده است.

وی گفت: براساس مقررات انگلیس، دولت این کشور نمی‌تواند بانک‌های انگلیسی را مجبور به کاری کند، هرچند این اختیار را دارد که بگوید چه کاری را نکنند.

بسته‌های حمایتی دولت /بیماری واحدهای تولیدی را بیشتر کرده است

«بسته‌های حمایتی دولت، باعث بدهکارتر شدن واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.»

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سمنان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: بسته‌های حمایتی دولت، مشکلات فعالان اقتصادی در واحدهای تولیدی را بیشتر کرده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه بسته‌های حمایتی دولت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی بوده اما بیماری واحدهای فعال را بیشتر کرده است، ادامه داد: این بسته‌ها، واحدهای تولیدی بدهکار را بیچاره‌تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در بسته‌های حمایتی، برای رفع مشکلات گذشته واحدها، با قراردادهای جدید، تسهیلات به صاحبان واحدهای تولیدی داده می‌شود که نمی‌تواند معجزه کند و پس از شش ماه یا یکسال، واحد دوباره با مشکلاتش معلق می‌ماند. در این شرایط دوباره بسته دوم می‌آید که می‌خواهد این مشکلات را درست کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان افزود: به طور میانگین اگر کسی یک تومان تسهیلات دریافت کرده باشد، با بسته‌های حمایتی، پنج تومان بدهکار می‌شود و اگر بازهم با سود جرائم و دیرکردها حساب کنند، برای دریافت‌کننده تسهیلات که واحدهای تولیدی هستند، چیزی جز بیچارگی ندارد.

اظهار نگرانی رئیس اتاق بازرگانی سمنان درباره نتیجه بسته‌های حمایتی دولت در حالی است که بنابر اظهارات وزیر صنعت حتی یک ریال هم به عنوان یارانه تولیدی پرداخت نشد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*استفاده از اسامی عربی در تاجیکستان رسما ممنوع شد. امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان قانون ممنوعیت استفاده از اسامی عربی و همچنین ازدواج بین عموزاده‌ها، خاله زاده‌ها، عمه زاده‌ها و دایی زاده‌ها را که چندی قبل از سوی مجلس این کشور به تصویب رسیده بود، امضا کرد. بر طبق این قانون، اسامی اطفال نباید مغایر با اسامی ملی و منطبق با فرهنگ تاجیکان باشد. زمانی نام‌های گرفته شده از چهره‌های برجسته اسلام، مانند سمیه، عایشه و آسیه تقریبا در تاجیکستان وجود نداشت اما در سال‌های اخیر این اسامی از محبوب‌ترین اسامی دختران محسوب می‌شوند. همچنین محمد، یوسف و احمد، در این کشورمحبوب‌ترین اسامی برای پسران هستند. این اصلاحیه شامل ممنوعیت اضافه کردن پسوند اسلامی و عربی و پیشوندها مانند ملا، خلیفه، شیخ، امیر، و صوفی به نام مردان می‌باشد.

*علیرغم تاکید مسئولین کشور جهت جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی، برخی دستگاههای اداری استان اردبیل تلاش دارند با توسل به انواع روشها زمین‌های حاشیه شهرهای استان را تغییر کاربری دهند. چند تعاونی مسکن برای یک دستگاه و خرید زمین‌ها و توزیع آن بین کارمندان به نام تعاونی‌های غیرواقعی از جمله روشهای جدید بعضی دستگاهها برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است. مردم انتظار دارند مسئولان، بر اساس دستور اکید رئیس قوه قضائیه که این هفته در جمع روسای کل دادگستری‌ها اعلام کرده با تخلفات به صورت جدی برخورد کنند.

*رادیو سراسری رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد سفر این هفته «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی به مسکو با هدف دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود و رهبران اقلیت یهودی ساکن روسیه صورت گرفت. رادیو رژیم صهیونیستی افزود: ریولین در این سفر مساله همکاری میان دو طرف، روابط و همکاری‌های امنیتی میان مسکو و تهران و فروش اسلحه به ایران را با مقامات روس مورد بحث و گفتگو قرار داده است. رژیم صهیونیستی از روسیه خواسته است به منظور حفظ موازنه قدرت در منطقه از فروش سلاح‌های استراتژیک و پیشرفته به ایران خودداری کند. با اینکه این رژیم غاصب، جنایتکار و نامشروع، صدها کلاهک اتمی در اختیار دارد، تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران حتی از سلاح‌های غیراتمی نیز برخوردار نباشد و برای تامین این هدف خود به فضاسازی‌های سیاسی ـ تبلیغاتی متوسل می‌شود.

*********************************

روزنامه ایران**

رد اعاده دادرسی معاون اول احمدی‌نژاد

وکیل مدافع محمدرضا رحیمی، عدم‌پاسخگویی دیوان عالی کشور را حاکی از ردشدن درخواست اعاده دادرسی دانست. به گزارش «تسنیم»، محمدرضا نادری گفت: «هنوز دیوان عالی کشور به درخواست اعاده دادرسی موکلم پاسخی نداده و همین عدم پاسخگویی از رد شدن درخواست اعاده دادرسی رحیمی حکایت دارد.» وی درباره شرایط استفاده از آزادی مشروط نیز گفت: «برای استفاده از آزادی مشروط باید نصف محکومیت حبس سپری شود اما فعلاً یک سال از پنج سال حبس موکل سپری شده است.» نادری ادامه داد: «موکل من مشمول بخشنامه مرخصی‌های ویژه نوروز رئیس قوه قضائیه می‌شود و می‌تواند طبق بخشنامه صادره، از مرخصی نوروزی استفاده کند.» وکیل مدافع معاون اول احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا موکلش در مدت یک سال گذشته از مرخصی استفاده کرده است یا خیر، گفت: «رحیمی طبق رویه متعارف از مرخصی استفاده کرده و کمتر یا بیشتر نبوده است.» گفتنی است، 26 بهمن 93 محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد به‌ اتهام رشوه و تحصیل مال نامشروع به‌منظور تحمل 5 سال و 91 روز حبس راهی زندان اوین شد.

وضعیت حقوق بشر در ایران به روایت مقام قضایی

هیچ کس در ایران به خاطر داشتن عقیده‌ای خاص تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد

معاون ستاد حقوق بشر قوه ‌قضائیه گفت: «هیچ کس در ایران به صرف داشتن عقیده‌ای خاص تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد مگر اینکه عمل مجرمانه‌ای مرتکب شده باشد.» به گزارش ستاد حقوق بشر قوه‌ قضائیه، کاظم غریب‌آبادی که در رأس هیأتی عازم ژنو شده است، ضمن تشریح وضعیت اقلیت‌ها و حقوق آنان در ایران افزود: «در جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی حدود 78 میلیون نفر، 160 هزار اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده شامل مسیحی، زرتشتی و یهودی زندگی می‌کنند که همانند سایر شهروندان مایه مباهات هستند.»

متهم اصلی دکل گم‌شده با 5 میلیارد تومان وثیقه آزاد شد

متهم اصلی پرونده دکل حفاری 78 میلیون دلاری «فورچونا» با سپردن وثیقه 5 میلیارد تومانی از زندان آزاد شد. خبرگزاری «فارس» با انتشار این خبر نوشت: «متهم در دوره‌ای مدیریت یک شرکت نفتی متعلق به صندوق بازنشستگی نفت را نیز برعهده داشته که هفته گذشته توسط قوه قضائیه بازداشت شده بود.»

انتقاد از کوفی خواندن پایتخت‌نشینان

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه «هر کس گفته تهرانی‌ها اهل کوفه هستند، نادان بوده»، افزود: «کاری که انگلیسی‌ها کردند سیاسی بود؛ ما که این را جدی گرفتیم، غیرسیاسی رفتار کردیم. مردم عقاید خودشان را دارند چه ربطی به انگلستان دارد؟ اگر انگلیسی‌ها نگفته بودند، مردم رأی نمی‌دادند؟ اگر ما این گونه فکر کنیم که یک یا دو میلیون حرف انگلستان را گوش می‌گیرند که کلاه‌مان پس معرکه است!» به گزارش «جماران»، وی تأکید کرد: «به همین گلزار شهدا نگاه کنید؛ اینها تهرانی بودند که در اینجا دفن هستند. هرکس این حرف‌ها را زده، نادان بوده است!»

وکیل بابک زنجانی: حق‌الوکاله‌ام ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۴۸۰ میلیارد

وکیل مدافع متهم میلیاردر نفتی در واکنش به خبر حق‌الوکاله ۴۸۰ میلیارد تومانی خود در پرونده زنجانی، مبلغ حق‌الوکاله‌اش را ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. رسول کوهپایه‌زاده به «تسنیم» گفت: «مبلغ حق‌الوکاله‌ام طبق قرارداد، 800 میلیون تومان است که تاکنون یک ریال هم دریافت نکردم.» وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: «دادگاه و دادستانی هم در جریان این قرارداد هستند و چیز پنهانی وجود ندارد.» گفتنی است، برخی سایت‌های خبری با استناد به گفت‌‌وگوی اخیر کوهپایه‌زاده به «مهر» که اعلام کرده بود: «مبلغ پرونده ۸ هزار میلیارد تومان بود که براساس ۶ درصد تعرفه، مشخص است حق‌الوکاله‌ام چقدر می‌شود»، مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان را محاسبه و منتشر کرده بودند.

*********************************

روزنامه خراسان **

انصاف نیوز مدعی شد :

عطاءا... مهاجرانی شایعه رایزنی های برخی مسئولان و افراد تأثیرگذار داخلی برای بازگشتش به کشور را رد نکرد.مهاجرانی گفت: «امیدوارم این شایعه تبدیل به واقعه شود!». وی افزود: «هیچگاه صفحه فیس بوک نداشته ام. مطالبم را در سایت مکتوب می نویسم که در تلگرام مکتوب هم باز نشر می شود. صفحه توییترم هم کم و بیش فعال است». شایعه بازگشت یک روز پس از آن منتشر شده بود که ناطق نوری در گفتگویی با روزنامه اعتماد، او را با نام کوچک، یعنی «عطا» خطاب کرده، خروج او از کشور را اشتباه می خواند . مهاجرانی در این باره نیز گفت: «از لطف و مروّت و صفای سرور عزیز و دوست شفیق جناب آقای ناطق نوری بسیار ممنونم».

انتخاب نوشت :

وکیل مدافع محمدرضا رحیمی می‌گوید عدم پاسخگویی دیوان عالی کشور حاکی از رد شدن درخواست اعاده دادرسی موکلش است.وی همچنین درباره شرایط استفاده از آزادی مشروط نیز گفت: برای استفاده از آزادی مشروط باید نصف محکومیت حبس سپری شود اما فعلاً یکسال از پنج سال حبس موکل سپری شده است.

جهان نیوز مدعی شد :

بعد از انتقاد شدید رئیس جمهور از رسانه های منتقد، سایت خبرآنلاین با انتشار یک کاریکاتور رسانه های منتقد دولت را به سگ تشبیه کرد!

افکار نیوز مدعی شد :

یک منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی گفته است اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تا حد زیادی به سید حسن خمینی نزدیک شده و او را در سفر به استان های شمالی کشور همراهی کرده برای دور کردن وی از حلقه روحانیون مبارز و از جمله پدر همسرش موسوی بجنوردی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مرسی اعدام می‌شود

«علاء عبدالمنعم» عضو پارلمان مصر از ائتلاف «حمایت مصر» اعلام کرد حکم اعدام «محمد مرسی» رئیس‌جمهور معزول این کشور به محض نهایی شدن اجرا خواهد شد. وی در واکنش به اظهارات «ابراهیم منیر» معاون رهبر گروه اخوان‌المسلمین که گفته بود مرسی اعدام نخواهد شد، تصریح کرد: اگر حکم نهایی شود اعدام مرسی و تمام رهبران اخوان‌المسلمین اجرا خواهد شد.

شهادت 22 نمازگزار در نیجریه

2 بمبگذار انتحاری بامداد چهارشنبه با حمله به مسجدی در حومه شهر مایدوگوری در شمال شرقی نیجریه دست‌کم 22 نمازگزار را به خاک و خون کشیدند. براساس اعلام سازمان مدیریت بحران نیجریه، در این حمله تروریستی دست‌کم 17 نفر زخمی شدند. مایدوگوری مقر گروه تروریستی بوکوحرام محسوب می‌شود. طی ماه‌های اخیر چندین بمبگذار انتحاری خود را در محل استقرار نظامیان و غیرنظامیان داوطلب در مسیرهای ورودی به مایدوگوری منفجر کرده‌اند.

15 کشته در انفجار پیشاور

پلیس پاکستان اعلام کرد، صبح چهارشنبه در پی انفجار بمبی در یک اتوبوس‌ حامل کارکنان دولت در پیشاور، 15 نفر کشته شدند. عباس ماجد مروت، از نیروهای پلیس پاکستان اعلام کرد، بمب زیر یکی از صندلی‌های اتوبوس جاسازی شده بود. گمان می‌رود این اقدام توسط طالبان پاکستان و شبه‌نظامیان وابسته به این گروه انجام گرفته باشد که در طول بیش از یک دهه گذشته، باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده‌اند.

احتمال وقوع حملات تروریستی در نیویورک

بعد از گزارش‌هایی مربوط به احتمال وجود بمب در محموله‌های فرودگاه نیویورک، یک تیم ویژه عملیات پلیس نیویورک در این فرودگاه حاضر شده است. پلیس نیویورک اعلام کرده است اشیای مشکوکی کشف کرده که احتمالاً مواد اولیه ساخت بمب بوده است. براساس آمارهای وزارت حمل‌ونقل آمریکا فرودگاه جان‌اف‌کندی شهر نیویورک بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی آمریکاست.

اخراج مقام نظامی انگلیس از روسیه

وابسته نیروی هوایی انگلیس در مسکو و یک نظامی دیگر انگلیسی در حین جاسوسی از یک مرکز نظامی روسیه به دام افتادند و وزارت خارجه روسیه مدارک برای درخواست اخراج آنها از این کشور را تنظیم می‌کند. براساس اطلاعات شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، این 2 مقام سفارت انگلیس با یک خودرو با شماره دیپلماتیک بدون کسب مجوز به یک منطقه نظامی در جمهوری اوستیای شمالی نفوذ کرده و در حال عکسبرداری از تاسیسات این پایگاه و جنگنده‌های واقع در آن بودند.

حکم کره شمالی برای دانشجوی آمریکایی

کره شمالی یک دانشجوی آمریکایی را که پیش‌تر دستگیر کرده بود، به 15 سال کار در اردوگاه کار اجباری محکوم کرد. دادگاه عالی کره شمالی، چهارشنبه این حکم را صادر کرد. اوتو وارم بیر، دانشجوی دانشگاه آمریکا با 21 سال سن، ژانویه امسال به علت اقدامات خصمانه علیه حکومت کره شمالی در این کشور دستگیر شد. گزارش‌های دریافتی از کره شمالی حاکی است که او سعی داشته است یک پرچم و بنر تبلیغاتی را که در محدوده ممنوعه در نزدیکی هتلش قرار داده شده بود به سرقت ببرد.

جاسوسی موساد از ارتش الجزایر

روزنامه الشروق الجزایر به نقل از رسانه‌های آلمانی اعلام کرد که موساد از طریق رصد کارگاهی در آلمان که در حال ساخت یک ناو پیشرفته برای الجزایر است، از ارتش این کشور جاسوسی کرده است. به گفته رسانه‌های آلمانی، 2 فرد مسلح که اسناد دیپلماتیک اسرائیلی به همراه داشتند در مکانی نزدیک به کارگاهی دیده شده‌اند که در آنجا ناوهای الجزایر ساخته می‌شود. شرکتی که در حال ساخت ناوهای مذکور برای الجزایر است در معرض فشارهایی از سوی دولت آلمان قرار گرفت تا از مجهز کردن ناو به تکنولوژی پیشرفته خودداری کند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات