صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 29 فروردین 1395 شماره 4326

نیروهای مسلح برای شخص خاص و یا برای حزب و جناح خاصی نیستند، بلکه مربوط به همه ملت و کشور هستند و باید حصار امن مردم و مدافع امنیت ملی و عمومی باشند. (95/1/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دفتر ضدایرانی در تهران

روز گذشته خبری فضای رسانه‌های داخلی و خارجی را درنوردید. خبر این بود که ظریف در دیدار با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «آماده‌سازی اقدامات لازم اداری برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در حال انجام است.»
در سفر کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال 92، دیدارهایی به صورت مخفیانه با برخی از فتنه‌گران صورت گرفت. اشتون در آن زمان که برخی‌ها سعی داشتند این دخالت آشکار در امور داخلی ایران را پنهان کنند، گفت: «کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود و با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفت‌وگو کردم.»
گفتنی است، چندی پیش نیز یک هیئت اروپایی در سفر به تهران به راحتی با جمعی از فعالان فتنه دیدار و جایزه ساخاروف را به دو تن از آنان اهدا کرد!
این شرح حال مربوط به زمانی است که اتحادیه اروپایی در ایران دفتر رسمی نداشت؛ اما هنگامی که دفتر این اتحادیه در ایران گشوده شود، باید راهبردهای مصوب این اتحادیه در 2014 سرلوحه کار قرار گیرد.
کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در سال 93 قطعنامه‌ای را درباره راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران به تصویب رساند و خواستار راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در ایران شد. بخش‌هایی از بند‌های ضدایرانی این اتحادیه، میزان خصومت و برنامه‌های آنها برای مقابله با ایران اسلامی پس از ورود رسمی آنها را نشان می‌دهد.
مهم‌ترین قسمت این قطعنامه به امور حقوق بشری مربوط می‌شود که بیشترین بندها (۸ بند) را به خود اختصاص داده است. این قطعنامه بر موارد زیر متمرکز است: 1- شروع گفت‌وگوها در زمینه حقوق بشر با نیروهای قضایی و امنیتی؛ 2- اجازه ورود فوری و بدون قیدوشرط گزارشـگران حقـوق بشر به ایـران؛ 3- تعلیـق مجـازات محاربان، قاچاقچـیان و محکومان به اعدام در دادگاه‌ها؛ 4- دسترسی هیئت‌های اعزامی پارلمان اروپا به ایران برای دیدار با مخالفان سیاسی، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی؛ 5- اصلاح قوانین جزایی؛ 6- گفت‌وگوی ایران و اتحادیه اروپا درباره حقوق زنان... .

▼ گزارش روز
چرخش معنادار

احساس می‌کنی تیتر خبر را اشتباه خوانده‌ای؛ دوباره از اول. نه، باز هم همان است. فکر می‌کنی حتماً آن رسانه در درج خبر اشتباه کرده است، اما رسانه ملی نیز همان خبر را به همان شکل تکرار می‌کند!؟
گیج می‌شوی، چطور ممکن است؟ چگونه می‌شود دولتی که از کارزارهای انتخاباتی تا همین ماه‌های پایانی سال 1394 به دنبال حذف یارانه نقدی بود و حتی به امید انصراف عده زیادی از مردم همراه با تبلیغات انبوه و گسترده ریسک نام‌نویسی دوباره از مردم را به جان خرید(!)، حالا می‌گوید حاضر نیست یارانه‌های نقدی را قطع کند؟ مگر علی طیب‌نیا، وزیر همین دولت نگفته بود، روزی که قرار است یارانه‌های نقدی واریز شود، آن روز برای ما «مصیبت عظما» است؛ زیرا با این اوضاع درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست، یا مگر وزیر نفت نبود که با عذاب‌آور خواندن این مسئله، گفته بود که جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به‌موقع آنها واقعاً «عذاب الیمی» است. مگر درست یک سال پیش نبود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید. من هم از پیش از عید برنامه‌ریزی کردم؛ چون این پروژه‌ای اجتماعی است و اجرای آن سخت است. چیزی را که به مردم بدهید، گرفتن آن سخت است؛ چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. حالا سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پس از تصویب مجلس برای حذف یارانه پردرآمدها، با این موضوع مخالفت کرده و رسانه‌های نزدیک به دولت نیز حذف یارانه‌ها با وجود مخالفت دولت را تیتر می‌کنند! به راستی راز این مخالفت دولت با حذف یارانه پردرآمدها و این چرخش ناگهانی در سال پایانی دولت یازدهم چیست؟

▼ اخبار ویژه
1- عارف شانسی برای ریاست مجلس ندارد

برآورد صورت‌گرفته از مرحله دوم انتخابات نشان می‌دهد، از این 69 کرسی، در 11 حوزه هر دو طرف اصلاح‌طلب هستند. در 12 حوزه هر دو اصولگرا هستند. در 46 کرسی هم رقابت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها و مستقل‌هاست. برآورد خود اصلاح‌طلب‌ها این است که چیزی حدود 27 تا 30 نفر رأی می‌آورند و با این تفاسیر دیگر عارف شانسی برای ریاست ندارد. آنها برای این امر نیازمند 47 رأی هستند. بر اساس این، احتمالاً 58 درصد اصولگرا و 42 درصد اصلاح‌طلب و اعتدالی، ترکیب مجلس دهم خواهد بود.
2- مبادلات بانکی برای حمایت از دولت در برابر مخالفان
گفته می‌شود، سوئیفت برقرار شده است، ولی در آن سوی سوئیفت بانک مهمی وجود ندارد که گشایش اعتبار کند. به همین دلیل آمریکایی‌ها به‌تازگی به 15 بانک اروپایی گفتند که مبادلات ارزی خود با ایران را جدی‌تر کنند، با این هدف که دولت آقای روحانی در مقابل منتقدان داخلی خود پاسخی داشته باشد!!! از این بانک‌ها شش بانک آلمانی، سه بانک فرانسوی، یک بانک ایتالیایی و پنج بانک هم ظاهراً انگلیسی هستند. این اقدام برای لاپوشانی مشکلات سوئیفت است. تا به حال هم 15 هزار پیام ردّوبدل شده که بیشتر در بانک‌های کوچک است.
 
▼ اخبار
1- تحریم‌ها علیه ایران را تمدید خواهیم کرد

یک سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا بار دیگر در نطق میان دستور خود با خطرناک جلوه دادن ایران، از تحریم‌های جدید علیه کشورمان خبر داد. «تام کاتن» با تأکید بر اینکه حتماً اواخر امسال، قانون تحریم‌های ایران را تمدید می‌کنیم تا مطمئن شویم ایالات‌متحده می‌تواند هرگاه که ایران از توافق هسته‌ای عدول کرد، مجدداً تحریم‌های سختی اعمال کند، اظهار داشت: کنگره در برابر برنامه موشکی ایران هم بی‌تفاوت نخواهد بود و ما طرح تحریم‌های موشکی بالستیکی ایران را نیز به سنا ارائه داده‌ایم، این قانون، مقامات ایرانی را به دلیل طراحی موشک‌هایی که می‌تواند با کلاهک هسته‌ای به آمریکا برسد، تنبیه خواهد کرد. وی همچنین درباره دیگر اقدامات کنگره برای رویارویی تحریمی با ایران گفت: طرح تحریم‌های تروریسم و حقوق‌بشری ایران هم روی میز اعضای کنگره است و اقدامات مناسبی را نیز در این‌باره در دستور کار قرار خواهیم داد.
2- اصلاح‌طلبان همچنان به دنبال برجام‌های 2، 3 و...
در حالی که این روزها ناموفق بودن و قابل اعتماد نبودن مدل برجام روزبه‌روز خود را بیشتر نشان می‌دهد، روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در یادداشتی به قلم الهه کولایی با عنوان «ايران به دنبال تكرار برجام در منطقه باشد» به صراحت خواستار استفاده از الگوی ناموفق برجام در دیپلماسی منطقه شد. در این یادداشت آمده است: «به راستي كه الگوي مورد استفاده دولت يازدهم در برجام، ظرفيت و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت. پس جا دارد كه دولتمردان ما بار ديگر دنبال تكرار اين تجربه باشند، اما اين‌بار نه با غرب، بلكه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران كشورهاي اسلامي در سازمان و مجمعي كه اساس تشكيل آن تقويت همكاري ميان كشورهاي اسلامي است.» گفتنی است، هفته گذشته نیز روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» خواستار رقم خوردن برجام ۲ در منطقه‌ شده بود.
3- بیش از 56 درصد سوري‌ها در انتخابات مجلس شركت كردند
هشام الشعار، رئيس كميته عالي انتخابات سوريه گفت: بیش از 56 درصد واجدان شرايط رأي‌گيري در انتخابات مجلس اين كشور شركت كردند. وي در نشست خبري اعلام كرد: هشت ميليون و 834 هزار و 994 نفر در سراسر سوريه واجد شرايط شركت در انتخابات بودند كه از اين تعداد پنج ميليون و 85 هزار و 44 نفر در رأي‌گيري شركت كردند. انتخابات مجلس سوريه هر چهار سال يك بار به صورت مستقل و بر اساس رأي شهروندان برگزار مي‌شود. مجلس سوريه از 250 نماينده، شامل 127 نماينده بخش كارگران و كشاورزان و 123 نماينده ديگر گروه‌ها تشكيل شده است. انتخابات مجلس سوريه در 15 حوزه انتخابيه در 14 استان برگزار شد و به جز حلب كه دو حوزه انتخابيه دارد، همه استان‌هاي اين كشور، يك حوزه انتخابيه را تشكيل مي‌دهند.
4- گام دیگری برای فرار از رسوایی گوانتانامو
وزارت دفاع آمریكا در اقدامی كه از آن به منزله گام دیگری در جهت بستن زندان گوانتانامو یاد می‌شود، 9 مرد یمنی را از زندان نظامی آمریكا در گوانتانامو به عربستان انتقال داد. اوباما در ماه فوریه وعده داد که پیش از پایان زمان ریاست جمهوری‌اش زندان بدنام گوانتانامو در پایگاه دریایی آمریكا در كوبا را تعطیل كند. با این حال، هنوز 80 زندانی در گوانتانامو باقی است كه بیشتر آنان بیش از یك دهه است که بدون تفهیم اتهام یا محاكمه در این مكان نگهداری شده‌اند، مسئله‌ای که همواره با انتقاد و محکومیت ملت‌های جهان روبه‌رو بوده است.

▼ اخبار کوتاه
در پی حضور هیئت ایرانی در عربستان برای انجام مذاکرات درباره سرنوشت حج سال جاری، «بندر حجار» وزیر حج سعودی به هیئت ایرانی اعلام کرد: برگزاری راه‌پیمایی یا تجمعات در مکان‌های عمومی در زمان حج یا بالا بردن صدا هنگام دعا به منظور جلوگیری از اذیت حجاج دیگر ممنوع است. وی همچنین گفت: در صورت وجود مجلات یا کتاب‌هایی متعلق به بعثه مقام معظم رهبری درباره ادای مناسک حج، ایران باید موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان را جلب کند.
بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران، رشد 2/4 درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی کرد و رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ و نرخ بیکاری را به ترتیب 5/0 درصد و 7/11 درصد برآورد کرد. در ادامه این گزارش با تأیید کاهش نرخ تورم ماهیانه 6/12 درصد تأکید شده است، روند ایجاد شغل در کشور همچنان نامناسب است و نرخ بیکاری از 6/10 درصد در سال 2014 به 7/11 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.
جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و از چهره‌های تندروی ضدایرانی در صحنه سیاست آمریکا با اشاره به اینکه ایالات متحده طی دوره‌ای ده ساله، فرصت‌های عظیمی را برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران از دست داده‌ است، گفت: «رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده با دوره‌ای بسیار خطرناک مواجه خواهد شد؛ زیرا باید به بررسی این موضوع بپردازد که آیا استفاده از زور علیه ایران ضروری است یا خیر؟»
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق ضمن درخواست از وزرای کابینه عراق برای کناره‌گیری فوری، حیدرالعبادی، را به تصحیح ادامه روند سیاسی فراخواند. وی اظهار داشت: سهم‌خواهی سیاسی، توانایی‌ها، دستاوردها و حقوق مردم را به تاراج می‌برد.
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با اهدای «یک پیاله آلبالوی فاسد» به حجت‌الله ایوبی، اعتراض خود را به بعضی از فیلم‌های در حال اکران و حال و هوای این روزهای سینمای ایران اعلام کرد.
صیدی‌نژاد، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی گفت: به‌کارگیری پهپادها نقش مهمی در کنترل زمین‌خواری و جلوگیری از دخل و تصرف اراضی دارد.
وزیر نفت از امضای قراردادهایی برای فروش ٧٠٠ هزار بشکه نفت به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: برخی از این قراردادها هنوز عملیاتی نشده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات