صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4355 یکشنبه 9 خردادماه 1395

امام خامنه‌ای در دیدار خانواده شهید سیدمصطفی بدرالدین لبنان به برکت وجود حزب‌الله و عناصر مقاومت، تبدیل شده به یک سرزمین نمونه. واقعاً کمتر جایی را ما سراغ داریم که این همه عناصر مؤمن، عناصر خالص در آن حضور داشته باشند. با اینکه لبنان به حسب حجم جغرافیایی کوچک است، لکن از لحاظ معنا بر روی همه‌ این منطقه اثر دارد و این به برکت همین خون شهدای شماست.(95/3/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز                 
   مجلس مقاوم
مجلس دهم در یکی از برهه‌های حساس نظام اسلامی شکل گرفته است و باید طبق برنامه منسجمی کشور را به اهداف والای خود برساند. به همین منظور رهبر معظم انقلاب در پيامي به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم، «اقتصاد مقاوم» و «فرهنگ اسلامي» را دو اولويت فوري مجلس دهم دانستند که  باید آنها را از هم اکنون سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهد.
اعلام اولویت‌های فوری از سوی رهبر معظم انقلاب دستور کار مشخص و تعریف‌شده‌ای است که مجلس را از ورود به عرصه‌های غیر لازم، وقت‌گیر، جنجالی و بدون محصول بازمی‌دارد. دشمن در سالیان گذشته با دو راهبرد استفاده از «انفجار اطلاعات» و بستن «منافذ اقتصادی» در تلاش بوده است که از یک سو با وارد کردن حجم وسیعی از مقولات ضد فرهنگی در قالب‌های رسانه‌ای، فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی را هدف قرار دهد و از سوی دیگر با تحریم‌های شدید اقتصادی بخش‌هایی از اقتصاد و همچنین خودباوری مدیران را منفعل کند.
 رهبر معظم انقلاب از نمایندگان خواستند مجلس را سنگري استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهي گستاخانه‌ استكبار و نقطه‌ اتكاي درخشانِ مردم مؤمن و انقلابي بسازند. این بخش از پیام مدبرانه امام خامنه‌ا‌ی که مجلس را به ظرفیت‌سازی برای مقابله با استکبار سفارش می‌کند، از دو جنبه قابل توجه است؛ اول اینکه، این مجلس باید اولین سنگر دفاع از انقلاب و نظام در مقابل استکبار جهانی باشد، زیرا آمریکا و برخی از کشورهای غربی از ماه‌ها قبل درصدد شکل‌گیری یک مجلس منفعل و متمایل به غرب بوده‌اند که در سایه آن برنامه‌های خود را برای آسیب زدن به حرکت‌ صحیح انقلاب دنبال کنند. دوم اینکه، این مجلس چون اولین مجلس پس از برجام است، باید یکی از وظایف خود را تأمین منافع مردم در برجام بداند؛ زیرا در ماه‌های گذشته با وجود اینکه امتیازات سنگینی به طرف‌های غربی داده شده است؛ اما هنوز دست دولتمردان ما از تحقق وعده‌های غرب در قالب برجام خالی است و از این نظر هم باید تکیه‌گاه محکمی باشد تا ملت به تمام حقوق خود برسند. ان‌شاء‌الله با این راهبردهای رهبری، انقلاب اسلامی به اهداف عالیه خود خواهد رسید.


▼ گزارش روز               
       میراث مشترک
واقعاً چگونه می‌توان باور کرد که در سال آخر یک دولت، هنوز نواقص و کاستی‌‌های ابتدایی و پیش‌پاافتاده به دولت قبل نسبت داده ‌شود و مدیران رده‌بالای دولتی اولین واکنش‌شان در برابر یک مشکل و سوء‌مدیریت این باشد که بگویند: «میراث دولت قبل است»! در آخرین نمونه از این فرافکنی عجیب، وزیر اقتصاد حقوق‌های نجومی برخی مدیران خود را میراث دولت گذشته دانسته است! علی طیب‌نیا در مراسم تودیع و معارفه رئیس بیمه مرکزی  به موضوع فیش‌های حقوقی مدیرانش در بیمه مرکزی اشاره و تصریح می‌کند:‌ این نابسامانی‌ها میراث به‌‌جامانده از دولت احمدی‌نژاد است!
مسئله این گفتار آن نیست که دولت قبل چگونه عمل کرده است یا سهمش در اوضاع کشور، اعم از ضعف‌ها و پیشرفت‌ها تا چه حدی است(!)، مسئله اصلی که مطالبه عامه جامعه هم هست، مسئولیت‌پذیری دولت‌ها و مسئولانی است که در جامعه عهده‌دار مسئولیتی می‌شوند! انتظار مردم این است که وقتی به یک دولت اعتماد کردند و اداره امور را به آن سپردند، شاهد تلاش برای حل مشکلات و صداقت در رفتار آن دولت باشند. برای هیچ‌کس باورکردنی و پذیرفتنی نیست که یک وزیر پس از گذشت سه سال که عهده‌دار امور یک وزارتخانه بوده است، در برابر هر مشکل کوچکی شانه خالی کند و به جای قبول مشکلات و تلاش برای رفع آنها، مشکلات را به دیگری نسبت بدهد. آن هم هنگامی که در طول عمر آن دولت یا سال‌های مسئولیت آن وزیر، بسیاری از طرح‌ها و اقداماتی که از دولت قبل پایه‌گذاری شده بود، تغییر کرده یا انجام آن متوقف شده است. چطور می‌توان پذیرفت، دولتی که توانسته است طرح‌هایی، مانند مسکن مهر، پرداخت یارانه به بخشی از مردم و... را متوقف کند، زمان و فرصت کافی برای حل موضوع حقوق مدیرانش را نداشته است؟
البته اگرچه نمی‌توان سخنان وزیر اقتصاد درباره میراث حقوق‌های نجومی را پذیرفت؛ اما این حقیقت را هم نمی‌شود انکار کرد که این دولت و حتی دولت‌های قبل یک میراث مشترک دارند و آن، میراث «فرافکنی و توجیه» است.

▼ خبر ویژه     
   برداشت توهم‌گونه رسانه‌های بیگانه از یک نماهنگ
برخی رسانه‌های بیگانه نماهنگ «ارغوان» را دستمایه جوسازی علیه مدافعان حرم قرار دادند. پایگاه صهیونیستی «جروزالم‌پست» به این نماهنگ واکنش نشان داد و «اسکای نیوز» در خبری آورد: «ایران نماهنگی پخش کرده است که کودکان را برای دفاع از همپیمان خود، بشار اسد در سوریه و جنگیدن در عراق تشویق و دعوت می‌کند. این ویدیو کودکان و اطفال را برای شرکت در جنگ سوریه تشویق می‌کند». پس از اسکای نیوز که با نادیده گرفتن شعور هنری مخاطبان خود، مضحکانه سعی کرده بود نشان دهد که کودکان ایرانی به جنگ در سوریه می‌روند، پایگاه شبکه «من و تو» در مطلبی نوشت: فیلمی تبلیغاتی که در آن کودکان ایرانی از قصد خود برای رفتن به سوریه و عراق و «دفاع از حرم» خبر می‌دهند، مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفته است. این رسانه‌ها عامدانه سعی کرده‌اند آرزوی قلبی کودکان ایرانی را که جانفشانی برای ایران در همه زمینه‌های علمی، هنری، ورزشی و دفاع از میهن است در پیام آنان نبینند و تنها با برداشتی توهم‌گونه به مخاطبان خود بگویند کودکان ایرانی برای مبارزه با داعش راهی سوریه هستند.
 
▼ اخبار
1- ریاست اصولگرایان بر مجلس دهم

اولین دستور ‌کار دومین جلسه علنی نمایندگان مجلس دهم که صبح امروز آغاز شد، ‌انتخاب هیئت‌رئیسه موقت مجلس بود که بر اساس این علی لاریجانی، منتخب مردم قم و محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران برای کرسی ریاست به رقابت پرداختند که در نهایت علی لاریجانی با کسب 173 رأی در برابر 103 رأی محمد‌رضا عارف به سِمت ریاست موقت مجلس دهم شورای اسلامی منصوب شد. همچنین، در این جلسه حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد دهقان، علی مطهری و مسعود پزشکیان برای تصدی نواب رئیس نامزد شدند که پس از رأی‌گیری مسعود پزشکیان با 154 رأی و محمد دهقان با 136رأی به ترتیب به عنوان نائب‌رئیس موقت اول و نائب‌رئیس موقت دوم مجلس دهم انتخاب شدند.

2- حضور سردار سلیمانی در عراق به درخواست بغداد بوده است
«ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس هیئت بسیج مردمی عراق در گفت‌وگو با «السومریه نیوز» گفت: «مستشاران ایرانی به‌ویژه برادر عزیز، قاسم سلیمانی از همان آغاز درگیری‌ها در کنار ما بوده‌اند. حضور سلیمانی به درخواست دولت عراق و موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور (حیدر العبادی) بوده است.» این اظهارات نایب‌رئیس هیئت بسیج مردمی عراق به دنبال جریان‌سازی‌های مقام‌های سعودی ایراد شد. «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، هفته گذشته همنوا با صهیونیست‌ها و در مسیر همراهی با تروریست‌ها در سوریه و عراق گفته بود: «سپاه ایران با مردم سوریه و در عراق می‌جنگد و در سراسر جهان، عملیات خرابکارانه انجام می‌دهد. اقدامات سلیمانی و سپاه در عراق، در نزد عربستان پذیرفتنی نیست.»

3- شورای روابط خارجی آمریکا: پیروزی متحدان روحانی توهم بود

«الیوت آبرامز» تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا در واکنش به انتخاب آیت‌الله احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان، گفته است: این مسئله نشان داد، گزارش‌هایی که پس از انتخابات منتشر و در آنها ادعا شد که متحدان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیروز شده‌اند، نادرست بوده است. آبرامز با مرور شماری از گزارش‌هایی که دو ماه پیش، یعنی پس از انتخابات منتشر شده بود، یادآور شده است که در آن زمان بسیاری از رسانه‌ها، از جمله «وال استریت ژورنال»، «رادیو ملی آمریکا» و «فاکس‌نیوز» مدعی شدند که متحدان روحانی پیروز انتخابات هستند. او در ادامه با تندرو خواندن آیت‌الله جنتی، گفته است: «توافق هسته‌ای چه در عملکرد داخلی و چه در عملکرد خارجی ایران، هیچ میانه‌روی را منجر نشده است. این تصور که میانه‌روها پیروز انتخابات فوریه بوده‌اند، خیال‌پردازی بیش نیست.»

4- کابینه روحانی پیر است و قدرت ایجاد تحول ندارد
دبیرکل حزب نواندیشان ایران اسلامی در گفت‌وگویی ضمن پیر دانستن کابینه روحانی و نداشتن قدرت تحول، بیان کرد: اگر عملکرد ظریف و قاضی‌زاده هاشمی را در نظر نگیریم، مردم از این دولت هیچ‌چیز ندیده‌اند. وی در بخش دیگر تحلیل خود گفت: موضوع عبور اصلاح‌طلبان از روحانی در شرایطی که اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند در جریان انتخابات پیروز شده‌اند، دور از واقعیت نیست. همان‌‌گونه که دولت روحانی از بدنه استیجاری اصلاح‌طلبان استفاده کرده، در حال حاضر نیز مستأجر رسانه‌ای اصلاح‌طلبان است. با این وضعیت اصلاح‌طلبان اگر روحیه پیدا کنند، رقیب آینده‌ دولت می‌شوند. روحانی می‌دانست که اگر اصلاح‌طلبان به‌ صورت جریانی مستقل مجلس را بگیرند، فردا ممکن است ریاست جمهوری را هم پس بگیرند.

▼ اخبار کوتاه

ریاض الاشقر، سخنگوی مرکز امور اسرای فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی از ابتدای سال جاری 729 مورد بازداشت اداری (بازداشت بدون محاکمه دادگاه) داشته است و بیشتر بازداشت‌های پیشین تمدید شده است. این ارقام 35 درصد افزایش را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در این بین برخی از اسرای فلسطینی برای هشتمین بار است که با تمدید بازداشت روبه‌رو می‌شوند.
پایگاه «فارین پالیسی» در خبری اختصاصی گزارش داده است، کاخ سفید انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی را متوقف می‌کند. بیش از یک سال از حمایت همه‌جانبه نظامی،‌ اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا و غرب از تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن می‌گذرد؛ حال خبر رسیده است که با تشدید فشارها به دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان یمنی، آمریکا درصدد توقف ارسال بمب‌های خوشه‌ای به سعودی‌هاست.
واردات بنزین که از سال 1389 تاکنون زیر 10 میلیون لیتر در روز بود، با تصمیمات دولت یازدهم بار دیگر به رکوردشکنی روی آورده است. گفتنی است، از اواسط سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست‌های مدیریت مصرف بنزین، یکی پس از دیگری کنار گذاشته شد و به همین دلیل، واردات بنزین افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که به فراتر از 10 میلیون لیتر برسد.
وبگاه آمریکایی «سایبر برییف» در تحلیلی درباره «سیاست خارجی عربستان سعودی و تقابل با ایران» نوشت: سه نگرانی اصلی سیاست خارجی عربستان، «ایران، ایران و ایران» است. آنها خود را در محاصره راهبردهای ایران در منطقه می‌بینند و تهدید ایران برای آنها بسیار واقعی است.
اسماعیل کوثری، نماینده سابق مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه پس از دوران نمایندگی مجلس به چه کاری خواهد پرداخت، گفت: بنده بعد از مجلس به‌منظور دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) راهی سوریه خواهم شد.
همزمان با کشته شدن 10 نفر از سرکردگان داعش در فلوجه، نیروی پلیس ضد تروریسم روستای «المختار» در شمال فلوجه را که موقعیت مهمی دارد، آزاد و ارتش عراق عملیات ورود به فلوجه را آغاز کرد.
منابع نزدیک به انصارالله یمن از تبادل هزار اسیر میان دو طرف درگیر در این کشور، تا پیش از ماه رمضان و منابع نزدیک به هیئت ریاض از تبادل چهار هزار اسیر خبر دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات