صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 11 خرداد 1395 شماره 4357

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست، اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین‌بار این واقعیت را اثبات کرد. (93/5/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خدشه بر سیمای فرمانده!

«كانديداتوري قاسم سليماني در انتخابات 96»؛ خبری که رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌تازگی از قول برخی از نظریه‌پردازان خود مطرح کردند. این خبر بیشتر از آنکه در رسانه‌های داخلی مورد توجه قرار گیرد، رسانه‌های غربی را به تکاپو انداخت؛ همان‌هایی که در طول سال‌های گذشته و به واسطه حضور مؤثر این سردار شجاع و فرمانده دلاور در جبهه مقاومت همواره نگرانی خود را ابراز کرده بودند.
اما اینکه یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برخی از اصلاح‌طلبان و حاميان دولت برای جناح رقیب، یعنی اصولگرايان كانديداتراشي مي‌كنند و بلافاصله عليه وی موضع مي‌گيرند، جای بسی تأمل دارد!
نگاهی به مواضع این جریان سیاسی در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان که همواره درصدد القای دخالت سپاه در سیاست بودند، حالا از یک فرمانده عالی‌رتبه سپاه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گویند و بلافاصله اقدام به حاشیه‌پردازی برای آن می‌کنند و این در حالی است که تاکنون هیچ سخن و موضعی از سوی سردار سلیمانی درباره ورود به چنین عرصه‌هایی شنیده یا اتخاذ نشده است.
واقعیت این است که سردار حاج‌قاسم سليماني که از فرماندهان ارشد و همرزم سرداران و فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس بوده است و فرماندهی یکی از حساس‌ترین نیروهای سپاه پاسداران را بر عهده دارد، در سال‌هاي اخير به واسطه‌ اجراي سياست‌هاي نظام در مقابله با تكفيري‌ها و تقویت جبهه مقاومت به چهره‌اي محبوب بين قشرهاي مختلف مردم در داخل کشور و ملت‌های منطقه تبدیل شده است و در حالي که این جبهه راهبردی و مهم دوران حساس خود را سپری می‌کند، بی‌شک طرح مباحثی از قبیل ورود سردار سلیمانی به کارزار انتخاباتی، آن هم از سوی جریان اصلاح‌طلب نمی‌تواند امری عادی باشد. البته که سردار سلیمانی یک فرمانده با نفوذ و مدیری انقلابی است و تاکنون در هر عرصه‌ای که نظام و انقلاب نیاز داشته تا پای جان ایستاده است، اما این‌گونه خبرسازی‌ها و گمانه‌سازي‌هاي سیاسی نشان می‌دهد، برخي‌ها به دنبال تعریف مدح به ذم و خدشه وارد کردن بر چهره این فرمانده شجاع و خستگی‌ناپذیر هستند.

▼ گزارش روز
تلخ شیرین

مبالغه نیست اگر بگوییم سخت‌ترین و تلخ‌ترین عبارات برای دولت حسن روحانی را از زبان خود او شنیدیم، وقتی روز گذشته رئیس دولت یازدهم در جمع فعالان اقتصادی ارومیه گفت: مشکلات اقتصادی کشور بعد از برجام حل نشده است. اگرچه وی در ادامه افزود که رفت‌وآمد طرف‌های خارجی به ایران و سفر مسئولان ایرانی به کشورهای مختلف امیدهایی را برای بهبود شرایط اقتصادی ایجاد کرده است، اما تأکید کرد که باید امور اقتصادی را به مردم واگذار کرد و دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد!
جملاتی که اگرچه برای دولت تلخ است، اما می‌توان آن را سرآغاز خوبی برای کشور دانست؛ چرا که به نظر می‌رسد دولت نیز به جمع آن دسته از افرادی پیوسته است که همواره از آغاز دولت یازدهم به مسئولانی که اصرار داشتند همه مسائل کشور را به تحریم‌ها و مذاکره با غرب گره بزنند، سفارش می‌کردند که این راه اگرچه باید به سر منزل مقصود برسد و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان رفع بشود؛ اما این همه ماجرا نیست و همه مشکلات کشور با برداشته شدن تحریم‌ها حل نمی‌شود، بلکه باید به جوانان این مرز و بوم، نیروی داخلی و به ملت توانا تکیه کرد و کشور را ساخت و مشکلات را از پیش پا برداشت! اگرچه با توجه به روزهای باقی مانده به پایان دولت یازدهم کمی برای تغییر شرایط در این دولت دیر شده است؛ اما جای بسی خوشحالی است که رئیس‌جمهور نیز با لطایف‌الحیلی به این موضوع اشاره می‌کنند که راه آبادانی و پیشرفت ایران از درآمیختن تمام مسائل اقتصادی کشور به مذاکرات و حضور طرف‌های غربی نمی‌گذرد. باید این اظهارات را به فال نیک گرفت و به کمک دولت که هنوز برای خدمت یک سال زمان دارد، شتافت.

▼ اخبار ویژه
1- گمانه‌های باهنر از رقبای روحانی

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس نهم گفت، معمولاً در کشور ما ریاست جمهوری دو‌دوره‌ای بوده؛ مگر اینکه بخواهد اتفاق غیرمعمولی بیفتد که هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم؛ اما در ‌هر‌ حال اینکه کاندیدای رقیبی برای آقای روحانی وجود داشته باشد، قطعاً وجود دارد؛ اما وی احمدی‌نژاد نیست. اینکه اصولگرایان کاندیدایی غیر از احمدی‌نژاد ندارند، تصور ذهنی بعضی از رسانه‌هاست. از همین هفت نفری که در دوره قبل بودند، ممکن است دو، سه نفرشان را بتوان تصور کرد که کاندیدا نشوند؛ اما بقیه کاندیدای بالقوه هستند. وی همچنین تأکید کرد، این بد است که در یک نظام پایدار، مستقر، امن و باصلابت بعد از گذشت ٣٧ سال هنوز فعالان سیاسی کشور نمی‌دانند در دوره آینده چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود. نمی‌خواهم بگویم حتماً یک نفر مشخص بشود؛ اما دست‌کم باید معلوم شود که مثلاً از بین دو نفر خاص یکی رئیس‌جمهور خواهد شد.
2- لاریجانی جاده خاکی بزند، با او برخورد می‌کنیم
جواد کریمی‌قدوسی، عضو جبهه پایداری در مشهد گفت: «در جلسه‌ای که با لاریجانی داشتیم، انتقادهای‌مان را به عملکرد ایشان به صورت صریح و شفاف بیان کردیم و ایشان هم این خطوط قرمز را پذیرفتند.» وی افزود: «اگر لاریجانی جاده خاکی بزند، با او برخورد می‌کنیم.»
 
▼ اخبار
1- آمار تکان‌دهنده فائو از هدرروی سالانه ۳۵ میلیون تن غذا در ایران

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی(فائو) نشان می‌دهد، 3/1 میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک سال از بین می‌رود که این رقم معادل تولید 28 درصد از کل زمین‌های کشاورزی است. از این مقدار حدود 450 میلیون تن غلات، 300 میلیون تن میوه، 50 میلیون تن گوشت و 20 میلیون تن ماهی است. بر اساس این گزارش، ایران از جمله کشورهایی است که هر ساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد، هر روز به ازای هر نفر 134 کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود. همچنین گزارش های غیررسمی نشان می‌دهد، 35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر اساس این، از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود که این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است. سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می‌رود، 7/2 درصد اعلام شده است. گفتنی است، گزارش مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد، ارزش ضایعات مواد غذایی در ایران در سال 2014 تقریباً با مجموع ارقام کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وارداتی دولت در همان سال برابری می‌کند.
2- تسلط نیروهای عراقی بر محله «الشهدا» فلوجه
طبق آخرین اخبار از عملیات نیروهای امنیتی و ارتش عراق در داخل شهر فلوجه، نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم موفق شده‌اند وارد محله «الشهدا» در جنوب شرق فلوجه شده و این منطقه را به تصرف خود درآورند. یک منبع میدانی در بین نیروهای مبارزه با تروریسم، گفته است که در حال حاضر درگیری‌های سختی در این منطقه وجود دارد. «رائد شاکر» فرمانده پلیس فدرال هم خبر داده است، از ابتدای آغاز عملیات آزادسازی فلوجه، 27 روستا از دست تروریست‌های داعش آزاد شده است. وی همچنین اعلام کرده است، تروریست‌های داعش 240 خانواده را مجبور کرده بودند که در درگیری‌ها به نفع این گروه شرکت کنند که نیروهای امنیتی توانسته‌اند آنها را نجات دهند.
3- هاشمی: درباره حصر نباید از دولت توقعی داشته باشید
هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درباره مسئله حصر گفت: «درباره حصر نباید از دولت توقعی داشته باشید. دولت نمی‌تواند کاری بکند. فعلاً در این فضا، پیش‌بینی آن یک مقدار آسان نیست. البته می‌تواند تحولی پیش بیاید و نمی‌خواهم منفی بگویم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.» وی درباره احتمال دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت: «در این شرایط اصلاً احتمالش هم نیست. وقتی رهبری مخالف باشند، آقای روحانی این کار را نمی‌کنند. حتی آن تلفنی که کردند، در آنجا به ایشان فشار آوردند که تلفن کردند. فکر می‌کنم در این شرایط زمینه ملاقات آقای روحانی نیست و آقای روحانی هم اقدام نمی‌کند.»
4- به حمایت نظامی از گروه‌های مسلح سوری ادامه می‌دهیم
«عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در نشست خبری مشترک با «فدریکا موگرینی» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به حمایت نظامی از معارضان سوری ادامه می‌دهیم. اما خانم موگرینی تأکید کرد، مذاکرات ژنو درباره سوریه باید به زودی از سرگرفته شود. وی همچنین نسبت به پایبندی به آتش‌بس در سوریه و تسریع در ورود کمک‌های انسانی به مناطق سوریه ابراز امیدواری کرد. گفتنی است، دخالت‌های ریاض در امور سوریه افزون بر آنکه موجب ادامه خونریزی‌ها در این کشور شده، تلاش‌ها برای حل بحران از راه سیاسی را نیز با شکست روبه‌رو کرده است.

▼ اخبار کوتاه
در جلسه صبح امروز مجلس، انتخابات هیئت‌رئیسه دائم مجلس برگزار شد که بر اساس آن، لاریجانی با 237 رأی در برابر 11 رأی کواکبیان رئیس مجلس شد و پزشکيان با 158رأی و مطهري با 133 رأي نواب رئيس اول و دوم مجلس شدند. همچنین، نعمتي، آشوري و عثماني به عنوان ناظران هیئت‌رئیسه و کاتب، قاضی‌زاده، رنجبرزاده، یوسف‌نژاد، امیرآبادی و وکیلی به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.
گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد، اعلام مقامات آمریکایی درباره توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان تنها یک ژست سیاسی است؛ چراکه آمریکا همچنان در حال انتقال مرگبارترین سلاح‌های خود برای کشتار ملت یمن است. چنانچه مجله «فارن پالیسی» نیز از فروش میلیون‌ها دلار بمب خوشه‌ای به ریاض از سوی آمریکا خبر داده است.
سردار دهقان، وزیر دفاع گفت: یک جامعه اسلامی باید همواره قادر و آماده باشد و این قابلیت را به دشمنان خود نشان دهد که می‌تواند در مقابل آنها بایستد تا دشمنان طمع نورزند و فکر نکنند که می‌توانند و اگر اقدامی انجام دهند، نتیجه می‌گیرند. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها تهدید را نمی‌پذیرد؛ بلکه تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهد.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي روز دوشنبه در مصاحبه با راديو نظامي اين رژيم تأكيد كرد: توافق هسته‌اي وين فقط يك دهه مي‌تواند جلوي تهديدهاي نظامي و هسته‌اي ايران را بگيرد و اگر اين كشور بخواهد مانند هميشه فريبكاري كند راه‌هاي زيادي براي مقابله با اين فريبكاري در نظر گرفته شده است.
دادگاهی در مصر با صدور حکمی محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و 35 عضو دیگر این گروه را به حبس ابد محکوم کرده است. گفتنی است، این جنبش از زمان برکناری محمد مرسی در ژوئیه 2013 طی کودتایی تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی، به شدت سرکوب شده است.
«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، 50 درصد مردم تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند و 90 درصد تسهیلات به 10 درصد مردم اختصاص می‌یابد و همچنین 80 درصد وام‌ها کمتر از 50 میلیون تومان است.
روزنامه «رأی الیوم»، در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته است، به گفته یک زندانی تازه آزادشده یونانی، هر چهار دیپلمات ایرانی ربوده‌شده در لبنان، در حال حاضر در زندان رژیم صهیونیستی زنده هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات