تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۶۵

مصر 5 سال پس از انقلاب

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/11/06 – شماره 10513 – صفحه 6)

این هفته سالگرد آغاز انقلاب بهمن 1390 مصر است که به سرنگونی نظام 30 ساله حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور انجامید و بسیاری از معادلات عربی و منطقه‌ای را تغییر داد.

از آن زمان 5 سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد مصر هنوز روی آرامش ندیده است و با توجه به نارضایتی جریان‌های اسلام‌گرا و اخوانی‌های این کشور و نیز رشد افراط‌گرایی در صحرای سینا، ظاهرا این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در ادامه تلاش شده است مهمترین رویدادهای پس از انقلاب 5 بهمن به اختصار ذکر شود.

به گزارش "ایسنا"، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مهم‌ترین فرازهای انقلاب پنج سال پیش در مصر اول خود انقلاب و بعد پیروزی اسلام‌گرایان، عزل مرسی و روی کار آمدن سیسی و توافق‌های نظامی بوده است.

انقلاب 5 بهمن

پس از سرنگون شدن نظام زین العابدین بن علی در تونس و آغاز انقلاب‌های عربی، اعتراضات گسترده ضد حسنی مبارک از 5 بهمن 1390 شدت گرفت و در 11 بهمن بیش از یک میلیون معترض به خیابان‌های سراسر مصر آمدند و جمعیت‌ انبوهی در میدان "التحریر" قاهره جمع شدند که در 21 بهمن به استعفای مبارک انجامید و قدرت به دست ارتش افتاد. در پی آن قانون اساسی به حالت تعلیق درآمد و پارلمان منحل شد. حدود 850 تن در جریان این قیام 18 روزه جان باختند.

پیروزی اسلام‌گرایان

در آبان تا بهمن 1390 مصر انتخابات پارلمانی برگزار کرد. اسلام‌گرایان دو سوم کرسی‌ها را به دست گرفتند که نیمی از آنها به دست اخوان‌المسلمین افتاد. پارلمان مصر در ماه خرداد و پس از حکم دیوان عالی قانون اساسی که آن را غیر قانونی خوانده بود، منحل شد. در 10تیرماه محمد مرسی، نامزد اخوان‌المسلمین با کسب 51/7 درصد از آراء در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. وی اولین رهبر غیر نظامی، منتخب و اسلام‌گرای مصر بود. مرسی در ماه مرداد همان سال عبدالفتاح سیسی را که رئیس اطلاعات ارتش بود، جانشین حسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر کرد.

عزل مرسی و قدرت‌گیری سیسی

عبدالفتاح سیسی در 12تیر 1393 و پس از اعتراضات گسترده مردمی علیه حکومت یکساله مرسی، وی را از قدرت برکنار کرد و قانون اساسی مورد حمایت اسلام‌گرایان را کنار گذاشت. مرسی این "کودتا" را محکوم کرد و مقام‌ها سرکوب حامیانش را آغاز کردند. نیروهای امنیتی مصر در 23 مرداد به سمت دو کمپ معترضان حامی مرسی در قاهره هجوم بردند که دست‌کم 700 نفر در این یورش کشته شدند.

از زمان ساقط شدن حکومت مرسی، دست‌کم 1400 نفر در جریان سرکوب معترضان عمدتا اسلام‌گرا به دست پلیس کشته شده‌اند. ده‌ها هزاران تن از حامیان مرسی بازداشت و صدها تن دیگر از جمله خود مرسی به مرگ محکوم شدند. دولت مصر در ماه آذر گذشته اعلام کرد که اخوان‌المسلمین سازمانی "تروریستی" است.

در دی‌ماه 1392 نیز رای‌دهندگان به اتفاق آراء قانون اساسی جدید را که اختیارات ارتش را تقویت می‌کرد، تایید کردند. عبدالفتاح سیسی در هشتم ژوئن پس از کسب96/9درصد آرای انتخاباتی که اخوان‌المسلمین و مخالفان سکولار آن را بایکوت کرده بودند، به عنوان رئیس‌جمهور پیروز شد و سوگند یاد کرد. در اواخر سال 2015 هم پارلمانی جدید که اعضای آن اکثرا از حامیان سیسی بودند، تشکیل شد.

ناآرامی افراط‌گرایان و توافقات نظامی

بیستم فروردین 1394 و در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به قاهره، مصر و روسیه توافق ساخت مشترک اولین تاسیسات هسته‌ای مصر را امضا کردند. قاهره در 26 بهمن حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان تروریست داعش در کشور همسایه‌اش لیبی انجام داد. این حملات پس از انتشار تصاویری از سر بریدن 21 مسیحی قبطی مصری از سوی داعش صورت گرفت.

مصر در 20 مهر سال جاری توافقی را برای خرید دو کشتی جنگی میسترال با فرانسه امضا کرد. در سی و یکم اکتبر هم یک هواپیمای مسافربری روسیه که بر فراز شبه‌جزیره سیناء پرواز می‌کرد، منفجر شد و تمام 224 سرنشین آن کشته شدند. روسیه اعلام کرد که هواپیمای ایرباس در جریان انفجار یک بمب ساقط شد و داعش مدعی شد که بمبی را در آن جاسازی کرده‌ بوده.

ارتش مصر از زمان روی کار آمدن سیسی عملیات گسترده‌ای را برای سرکوب افراط گرایان آغاز کرده و گروه‌های وابسته به داعش در مصر که در شمال شبه‌جزیره سیناء فعال هستند تا کنون جان صدها پلیس و سرباز را گرفته‌اند.

عربستان در 26 آذر گذشته وعده داد که مجموعا هشت میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کرده و به آن از طریق تامین سوخت در پنج سال آتی کمک کند. در اول بهمن سال جاری نیز شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین توافقی اقتصادی به ارزش 15 میلیارد دلار با مصر امضا کرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=78720

ش.د9405536

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات