صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4402 دوشنبه 18 مردادماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این تصور غلطی است که با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ این درست نیست؛ نمی‌توانیم بر توهم تکیه کنیم. (95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها w0rd
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز              
  دولت و منتقدان
يکي از ويژگي‌هاي دولت يازدهم نسبت به ديگر دولت‌هاي گذشته را مي‌توان کم حوصلگي در برخورد با منتقدان دانست. در طول سه سال گذشته تقريباً کمتر زماني را مي‌توان يافت که دولتمردان در برابر حداقل نقد منتقدان تاب آورده و با زبان طعن و ادبياتي تند به مصاف آنان نرفته باشند.
در طول اين مدت مخالفان و منتقدان بارها به کم‌سوادي، افراطي‌گري و ... متهم شده‌اند و دولت بدون آنکه تلاش کند ضمن احترام به آنان، در فضايي آرام به نقد منتقدان پاسخ بدهد، با استفاده از تعابيري، چون بي‌شناسنامه، هوچي‌باز، بيکار، متوهم، بزدل، ترسو، تازه به دوران رسيده و ... فضا را براي منتقدان تنگ کرده است و به جرئت مي‌توان گفت که کوچک‌ترين نقد بلافاصله با توپخانه سنگين رسانه‌هاي دولت و دولتمردان پاسخ داده شده است.
با اين حال، روز گذشته آقاي اسحاق جهانگيري در اظهاراتي مدعي شد: «امروز سهم دولت از فضاي رسانه بسيار اندک و محدود است، ولي زبان مخالفان و منتقدان دولت تند و باز است، کاش دولت هم مي‌توانست در حد مخالفان که گاه با استفاده از تريبون‌هاي رسمي و بيت‌المال هر سخني مي‌خواهند به زبان جاري کنند، سخن بگوید.»
درباره اين کلام معاون اول رئيس‌جمهور بايد گفت، چگونه مي‌توان باور داشت که دولت رسانه کافي براي انتقال پيام و دفاع از عملکرد خويش ندارد؟! اين در حالي است که دولت در جایگاه عالي‌ترين نهاد اجرايي از بيشترين امکانات مادي برخوردار است و ده‌ها رسانه مختلف در اختيار داشته و از تريبون‌هاي مختلفي مي‌تواند پاسخگوی پرسش‌ها و ابهامات باشد. حال اگر با وجود اين همه امکانات در دفاع از خود ناتوان است، نقطه ضعفي است که دولت بايد براي رفع آن تلاش کند.
به نظر مي‌رسد، دولت بايد به جاي بکارگيري چنين تعابيري، بکوشد تا با تغيير رويه، باب گفت‌وگو و تعامل مثبت دوستانه با منتقدان را باز کرده و سال پاياني دولت يازدهم را به سال تعامل و صلح و همکاري دولت و منتقدان بدل کند.

▼ گزارش روز                 
   زمینگیر شدن صنعت فضایی

از انتشار آخرین خبر در حوزه هوا و فضا چند وقت گذشته است؟ چرا روند پیشرفت کشورمان در این حوزه متوقف شده است؟ مسئله چیست؟ در حالی که در سال‌های گذشته اخبار مربوط به پیشرفت در زمینه هوا و فضا و پرتاب ماهواره تمام ایرانی به فضا پی‌درپی منتشر می‌شد ازیک سو رسانه‌ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه هواوفضا از پیشرفت ایران شگفت‌زده شده و چاره‌ای به‌جز تحسین نداشتند و از سوی دیگر به موضوعی عادی برای مردم ما تبدیل شده بود، پیشرفت صریحی‌ای که حتی موجب شده بوده جمهوری اسلامی ایران زمینه‌سازی و انجام مراحل‌ اولیه فرستادن انسان به فضا را کلید بزند.
 ولی مدت‌هاست که خبری تازه و خوشحال‌کننده در این‌ زمینه به گوش نمی‌رسد! موضوعی که سؤالات فراوانی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ از جمله اینکه آیا دولت تدبیر و امید در فرایند برجام، در این حوزه و آنچه غربی‌ها از آن به‌عنوان فعالیت‌های شبهه‌برانگیز یاد می‌کنند، تعهدی به طرف‌های مقابل غربی‌ داده است که موجب محدود شدن فعالیت دانشمندان حوزه هوا و فضای کشورمان شده است، یا آنکه آن‌گونه که خود مسئولان اعلام کردند، مسئله کمبود بودجه و نبود اعتبارات کافی مسبّب این ماجراست؟ چنانچه مدیران پژوهشگاه هوافضا، چندی پیش اعلام کردند، تنها هفت درصد از بودجه کشور به پروژه‌های فضایی اختصاص یافته است و برای پیگیری این پروژه‌ها بودجه کافی در اختیار مسئولان مربوطه نیست؛ اما در کمال تعجب به‌تازگی محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم از مذاکره با یک شرکت روسی برای ساخت و پرتاب ماهواره ملی سنجش از راه دور خبر داد و گفت: در حال مذاکره با طرف مقابل بر سر قیمت این قرارداد هستیم. با توجه به این  سخنان، نمی‌توان دلیل اصلی کاهش سطح فعالیت این صنعت و محققان هوا و فضا در کشورمان را کمبود بودجه دانست؛ زیرا بی‌شک بستن قرارداد با کشورهای خارجی برای ساخت ماهواره ملی ایرانیان!! نیازمند بودجه‌ای بیشتر از هزینه‌هایی است که مراکز تحقیقاتی داخلی می‌توانند با آن پروژه‌های خود را پیش ببرند!

▼ خبر ویژه  
                         
     نشست ضد ایرانی در بحرین

نشست ضد ایرانی موسوم به «انجمن عربی حقوق بشر» روز گذشته کار خود را با دستور کار ادعایی «مقابله با تهدیدات ایران» در منامه، پایتخت بحرین آغاز کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست از ایجاد طرحی «عربی- خلیجی» برای آنچه به ادعا «تهدیدات ایران» نامیدند، خبر دادند. در این طرح ضد ایرانی بر حمایت از تلاش دولت‌های عربی، خلیجی و نیز سازمان‌های عامل در مقابله با آنچه خطرات ایران و آثار آن بر آینده و امنیت کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس نامیده شده بود، تأکید شده است. حدود 70 سازمان مدنی شرکت‌کننده در این نشست مدعی شدند، میلیاردها دلار پول ملت ایران صرف ناامن کردن کشورهای منطقه می‌شود. همچنین، شرکت‌کنندگان در این نشست، در گزافه‌‌‌گویی بی اساسی مدعی شدند که سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نوک پیکان تمامی مداخلات ایران در خارج، از سوریه و عراق تا بحرین به شمار می‌رود. افزون‌بر این، شرکت‌کنندگان در این نشست ضد ایرانی خواهان حمایت بین‌المللی از اعضای منافقین ساکن در اردوگاه لیبرتی شدند.
 
▼ اخبار
53 سال فریب

اردوغان در آستانه سفر به «سن پترزبورگ» و دیدار با «ولادیمیر پوتین» در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: بدون مشارکت روسیه حل‌وفصل موضوع سوریه ناممکن است و تنها با همکاری این کشور می‌توانیم راهکاری سیاسی برای بحران سوریه ایجاد کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه سفر خود به روسیه را تاریخی برشمرد و افزود: من اطمینان دارم که مذاکرات با دوستم «ولادیمیر» صفحه جدیدی را در مناسبات دو کشور خواهد گشود. اردوغان همچنین درباره روابط ترکیه با اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا از وعده‌های خود به ترکیه شانه خالی کرد و ۵۳ سال است که ما را فریب می‌دهد. اتحادیه اروپا باید سیاست یک بام و دو هوای خود را کنار بگذارد.


نرخ مواليد در کشور منفي شد
مديرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم، تعداد خانواده‌هايي که مي‌خواهند از تک‌فرزندي خارج شوند، بسيار محدود است. بنابراين، اگر سياست‌هاي جمعيتي به‌موقع جدي گرفته نشود، در آینده با فروکش نرخ مواليد روبه‌رو خواهيم شد. اگر اين روند ادامه پيدا کند، رشد مواليد صفر و شايد منفي مي‌شود. وی افزود: اکنون در چهار ماهه ابتداي سال 95 هرچند که هنوز زود است که قضاوت کنيم، اما با رصدهاي انجام شده نرخ مواليد به منفي 6/0 درصد رسيده است که اين یعني رشد مواليد نزديک به صفر و کمي زير صفر آمده است.  

افشاگري مدير توليد «جم»

يارمهدي دلايل دلزدگي از همکاري‌اش با شبکه ماهواره‌اي جم را چنين بيان کرد: افرادي که با اين شبکه همکاري مي‌کنند، پس از مدتي بايد در ميهماني‌هاي شبانه سعيد کريميان و خواهرش، سعيده کريميان شرکت کرده و در صورت تأهل،‌ قيد زندگي مشترک و همسرشان را بزنند. از طرفي زماني که اين افراد مدت ويزاي‌شان در ترکيه به پايان برسد،‌ به آنها پيشنهاد مي‌کنند که مسيحي شوند تا بتوانند پناهنده شوند. بنابراين، براي ادامه همکاري با اين شبکه‌ها بايد از خيلي چيزها چشم‌پوشي کنيد. آن هم براي دستمزد ماهي 2500 ليره که رقم قابل توجهي به شمار نمي‌آيد.  

عارف: در انتخابات ۹۶ بحث عبور از فردی را نداریم

محمدرضا عارف در حاشیه بازدید اصحاب رسانه گچساران از مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران این شهرستان در پاسخ به پرسشی که آیا اصلاح‌طلبان به دنبال عبور از روحانی در انتخابات 96 هستند‌، اظهار داشت: بحث عبور از فردی را نداریم و هنوز اصلاح‌طلبان گام عملی برای انتخابات 96 برنداشته‌اند. وی مهم‌ترین مطالبات مردم از دولت را ایجاد اشتغال ‌و رونق اقتصادی عنوان کرد و افزود: دولت باید به طور جدی مطالبات و انتظارات مردم را پیگیری کند؛ زیرا عملکرد دولت در انتخابات 96 نقش مهمی دارد.

تفاهم‌نامه صلح در افغانستان
حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی برای امضای تفاهم‌نامه صلح با دولت کابل خبر داد و اعلام کرد: مذاکرات بین دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار پایان یافته است. در این بیانیه تأکید شد، تفاهم‌نامه صلح دولت کابل و حزب اسلامی نهایی شده است. بر اساس این بیانیه، حزب اسلامی حکمتیار پیش از این نیز برای امضای تفاهم‌نامه مذکور آماده بود؛ اما به دلیل برخی از مشکلات، دولت کابل امضای این تفاهم‌نامه را به تأخیر انداخت.

▼ اخبار کوتاه
علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن گذشت، گفت: با خرید این میزان گندم و با توجه به موجودی ابتدای سال، امکان صادرات حداقل دو میلیون تن گندم فراهم است. گفتنی است، برای اولین بار طی چند سال اخیر، خرید تضمینی گندم داخلی از میزان مصرف سالیانه پیشی گرفته و کشور از واردات این کالای راهبردی ‌بی‌نیاز شده است.
سردار سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حقوق کارکنان نیروهای مسلح اظهار داشت: حداکثر دریافتی کارکنان، مدیران و فرماندهان نیروهای مسلح بالاتر از حدّ مجازی که قانون تعیین کرده، نبوده است. وی در ادامه گفت: سیاست ستاد کل در مورد حقوق‌ها، کاهش فاصله میان حداقل و حداکثر دریافتی‌هاست.
در حالی که کمیته المپیک عربستان سعودی به علت ترس از واکنش رژیم غاصب صهیونیستی، علت انصراف «جود فهمی» ورزشکار عربستانی در المپیک ریو را آسیب‌دیدگی وی از ناحیه دست و پا در تمرینات اعلام کرد، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» افشا کرد، علت کناره‌گیری این بانوی جودوکار خودداری او از رویارویی با «ژیلی کاهن» ورزشکار وزن 52 کیلوگرم رژیم صهیونیستی است.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم هفته گذشته ارسلان فتحي‌پور، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس قبل را به سمت معاون اقتصادي و بازرگاني خود منصوب کرده بود که پس از انتقادات مطرح شده درباره اين انتصاب، فتحي‌پور از وزارت صنعت کنار گذاشته شد. گفتنی است، وی براي شرکت در انتخابات مجلس دهم ردّ صلاحيت شده بود.
شبکه «بي‌بي‌سي» اعلام کرد: داستان «شهرام اميري» بسیار پيچيده است و مصاحبه‌هاي وي سرشار از تناقض‌گويي است. آمريکايي‌ها پنج ميليون دلار به شهرام اميري داده بودند تا به آنها اطلاعات بدهد و همين مسئله براي وي گران تمام شد.
پنجمین دوره کنگره شعر فرهنگ یاران پاسدار پنجشنبه (21 مرداد) همزمان با دهه کرامت در استان قم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و با شعرخوانی شعرای برتر پاسدار و تجلیل از آنها برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات