صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 17 مرداد 1395 شماره 4401

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تجربه برجام به ما نشان داد در هیچ مسئله‌ای نمی‌توان مثل یک طرف مورد اعتماد با آمریکا مذاکره کرد. (95/5/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
حمله به یاران انقلاب

در طول سال‌های اخیر، یکی از اهداف جنگ روانی دشمنان حمله به علما و بزرگانی بوده است که در موقعیت‌های دشوار همراه انقلاب بوده‌اند؛ تخریب شخصیت بزرگانی، همچون آیت‌الله جنتی که عمر خود را صرف مبارزه و دفاع از امام و انقلاب اسلامی کرده و در شرایط گوناگون همواره مانند یک سرباز از انقلاب اسلامی، نظام و رهبری دفاع کرده است، از جمله سناریوهای دشمن در سال‌های گذشته بوده است که بعضاً با چاشنی طنز بسیاری از علاقه‌مندان و دوستداران نظام و این شخصیت انقلابی را هم با خود همراه کرده است! در امتداد این راهبرد، در ماه‌های گذشته آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد نیز به سبب مواضع انقلابی و حق‌مدارانه خود هدف سخت‌ترین حملات دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته است؛ البته او به جنگ‌های رسانه‌ای توجهی نداشته و به وظیفه و تکلیف خود در حمایت از اسلام و انقلاب ادامه داده است. مواضعی چون «زیربنای فتنه 88 استکبار، آمریکا و جریان ضد انقلاب بود که این جریان تمام نشده است.» و «ما اصولگرای دو قسمتی نداریم. اصولگرا در رأس اصولش، ولایت است. همه اصول تحت‌الشعاع این اصل است. همان‌طور که امام فرمودند، ولایت مقدم بر فروع دین است؛ یعنی ما توحیدی را قبول داریم که آن توحید از درون آن ولایت برخیزد. خدایی که اهل‌بیت(ع) به ما معرفی کردند، آن خدا را ما قبول داریم.» برای جریان التقاطی و فتنه‌گر سخت آمده است و به همین سبب شاهد تخریب نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به شیوه‌های مختلف در رسانه‌های ضد انقلاب داخل و خارج در جریان هستیم که برخی از نمونه‌های آن عبارتند از: پیامک‌های طنزآمیز، منقطع کردن جملات، حذف کردن استدلال‌ها، تبدیل سخنان مهم به حرف‌های پیش پا افتاده همراه با توهین و... . متأسفانه، رسانه‌های انقلاب نیز تحت تأثیر این فضاسازی‌ها بدون مطالعه سخنان این عالم دینی که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) درباره وی فرمودند: «امتحان‌داده دوران‌های دشوار» ساکت نشسته و بدون انتشار تحلیل‌ها و سخنان ایشان، راه را برای جریان‌های ضد روحانیت اصیل باز می‌گذارند.

▼ گزارش روز
تجربه

«روحانی مظلوم‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است»، این جمله‌ای است که روز گذشته معاون اول رئیس دولت یازدهم آن را در واکنش به آنچه روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روز اول هفته به نام حمله بی‌سابقه به رئیس‌جمهور تیتر یک کردند، بر زبان آورده است. این روزنامه‌ها با تیتر یک کردن سه جمله «ساده‌لوحی می‌گوید با برجام عزّت پیدا کردیم»، «روحانی به جرم خیانت به کشور باید محاکمه شود» و «کسی پس از این سخنان رهبری دم از مذاکره با آمریکا بزند، ضد ولایت فقیه است» از تخریب گسترده دولت یازدهم خبر دادند و سخنانی از این دست را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گره زدند تا زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، شاهد آغاز دو قطبی‌های انتخاباتی در فضای رسانه‌ای کشور باشیم؛ اما در این میان نکته حائز توجه و تذکر، این است که همه منتقدان شناخته شده دولت محترم و همه افراد و اشخاصی که با نیت کمک به کشور و بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... سخنانی را بر زبان جاری می‌سازند، باید توجه داشته باشند که فضای جامعه از محور گفت‌وگو و انتقادهای مفید و سازنده به فضای احساسی و هتّاکانه تبدیل نشود!
تکرار تجربه بیان سخنان تند و تیز از سوی منتقدان و مظلوم‌نمایی از سوی مسئولان نشان می‌دهد که این روند نه‌تنها نمی‌تواند هیچ کمکی به اصلاح امور و پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب کند، بلکه فضای کلی جامعه را به سمت تنش و منازعات بی‌فایده خواهد برد که در میان آن مسائل اصلی گم شده و به دست فراموشی سپرده می‌شوند؛ افزون بر آن در این فضا، دشمن این فرصت را پیدا می‌کند که با سودجویی پروژه اختلاف‌افکنی در کشور را پیش ببرد؛ از این رو با صراحت باید مانع از ایجاد فضای رادیکال شد که در آن نه منتقدان به مقصود خود می‌رسند و نه دولت فرصت خدمت و پیشبرد برنامه‌های خود را خواهد داشت.

▼ خبر ویژه
روزنامه صهیونیستی: حذف داعش یک اشتباه راهبردی است

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در بخش انگلیسی خود نوشت: باقی نگه داشتن گروه داعش به صورت ضعیف به همراه قدرت داشتن آن برای استمرار فعالیت‌هایش می‌تواند مطالبات برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان افراط‌گرا را از بین برده و مانع از تلاش ایران برای تسلط بر منطقه شود. این روزنامه افزود: باقی نگه داشتن داعش در وضعیتی ضعیف بهتر از انهدام کامل آن است؛ چراکه این گروه نقطه جذب مسلمانان افراطی از تمامی کشورهای جهان است. اگر این گروه به صورت کامل شکست بخورد، احتمالاً بیشتر این نیروها به کشورهای خود بازمی‌گردند و مشکلات عدیده‌ای را برای آنها ایجاد می‌کنند. همچنین، اگر داعش در تسلط بر اراضی خود شکست بخورد، ظرفیت‌های زیادی برای جلوگیری از احتمال وقوع حملات تروریستی در کشورهای دیگر نیاز است؛ چراکه فروپاشی داعش سبب پراکنده شدن تروریست‌ها شده و احتمالاً افراط‌گرایی مهاجران مسلمان در غرب افزایش خواهد یافت. این روزنامه صهیونیستی همچنین از بین ‌بردن داعش را در چارچوب منافع حزب‌الله خواند و مدعی شد، دولت اوباما تهدیدات علیه داعش را برای مشروعیت بخشیدن به ایران در نقش بازیگر مسئول افزایش داده و این روند بخشی از منطق دولت اوباما در چارچوب امضای توافق هسته‌ای با تهران است.
 
▼ اخبار
1- وحشت تل‌آویو از مشارکت حماس در انتخابات

گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی حاکی است که تصمیم حماس برای شرکت در انتخابات شورای شهر در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی را غافلگیر و دستپاچه کرده است. به گزارش «الحیات»، این تصمیم حماس تمام طرح‌های مربوط به سیاست کرانه باختری را که دو ماهی است ارتش رژیم صهیونیستی و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ روی آن کار می‌کنند، به هم ریخته است. اینها به جای اینکه به روز پس از رفتن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فکر کنند، اکنون با تشکیلات خودگردان یک نگرانی مشترک دارند و آن، این است که جنبش اسلامی شاخه دانشجویی حماس در کرانه باختری پیروزی پررنگی در این انتخابات کسب کند و بر شورای شهرهای مجاور با شهرهای تحت اختیار صهیونیست‌ها مسلط شود؛ موضوعی که می‌تواند به مبارزات فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی کمک ویژه‌ای کند و این رژیم را بیش از پیش در موضع ضعف قرار دهد.
2- واکنش وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به اظهارات اوباما درباره برجام
پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، حتی مقامات اسرائیلی [صهیونیستی] و دستگاه‌های اطلاعاتی آن به اهمیت توافق هسته‌ای و نتایج مثبت آن اذعان کرده‌اند، وزارت جنگ این رژیم در بیانیه‌ای بی‌سابقه ضمن انتقاد از دفاع اخیر اوباما از توافق هسته‌ای با ایران، این توافق را به توافق‌نامه میان کشورهای اروپایی و هیتلر تشبیه کرد! به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» تاکنون مقام‌های وزارت دفاع این رژیم می‌گفتند که ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده و تنها درباره نیت ایران در قبال این توافق ابراز نگرانی می‌کردند؛ اما وزارت جنگ با این بیانیه جدید از مسیر قبلی خود فاصله گرفته است. در این بیانیه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه ایران به صراحت و با افتخار اعلام می‌کند که هدفش نابود کردن اسرائیل است، از قدرت روزافزون ایران ابراز نگرانی کرده است.
3- دولت برای یارانه ناله می‌کند، اما حواسش به حقوق‌های نجومی نیست
ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دولت روحانی را به نداشتن صلاحیت اخلاقی متهم و تصریح کرد: دولتی که به مردم می‌گوید ٤٥ هزار تومان یارانه نگیرید تا بتوانیم برنامه‌های توسعه را پیش ببریم، از آن سو نمی‌تواند به مدیرانش بگوید شما هم باید فداکاری کنید، صلاحیت اخلاقی ندارد. این دولت از طبقه خاص و منافع طبقه خاصی حمایت می‌کند و منافع توده‌های مردم را نمی‌تواند بفهمد. وی افزود: آقای روحانی باید متوجه باشد که در ذهن مردم دولت ایشان همچون یک دولت فشل، ضعیف و امامزاده‌ای است که اصلاً معجزه نمی‌کند. اصغرزاده با بیان اینکه دولت باید فعالیت‌های بیشتری غیر از برجام داشته باشد، گفت: «سال ٩٢ پراگماتیسم یا عملگرایی جواب می‌داد، اما در سال ٩٦ جواب نمی‌دهد و باید گام‌های بیشتری به غیر از برجام برداشته شود.»
4- جان کری: به دلیل تحریم‌ها هیچ رابطه بانکی با ایرانیان نداریم
«جان کری» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «ان‌بی‌سی» درباره باج دادن به ایرانیان برای آزادی چهار زندانی و اینکه چرا نظر بیشتر مردم آمریکا با نظر دولت این کشور در این ماجرا فرق می‌کند، گفت: آزادی چهار تبعه آمریکایی، ارتباطی با دادن 400 میلیون دلار به ایرانیان نداشته است. جان کری در پاسخ به این پرسش خبرنگار که چرا پول را به صورت نقد به ایران فرستادید تا این همه جنجال به پا شود، گفت: «چون نمی‌توانیم برای آنها چک بنویسیم. به دلیل تحریم‌ها، هیچ رابطه بانکی با ایرانیان نداریم. در حقیقت، همان اقداماتی که کنگره به کار بست تا مذاکرات سر بگیرد، شرایطی ایجاد کرد که مجبور شویم پول را به صورت نقد به ایران بفرستیم.»

▼ اخبار کوتاه
تعداد بيكاران در فصل بهار و تابستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل‌هاي مشابه سال قبل افزايش يافته است. مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت وابسته به مسعود نیلی، مشاور اقتصادی روحانی در گزارشي هشدارآميز نسبت به تشديد بيكاري دانش‌آموخته‌های دانشگاهي اعلام كرد، در سال‌هاي اخير اشتغال‌زايي در مردان از نوع شغل جديد نبوده و نرخ بيكاري بلندمدت دانش‌آموخته‌ها نيز 2/49 درصد است.
بیش از 180 هزار روس با امضای طوماری آنلاین، استعفای دیمیتری مدودف را از مقام نخست‌وزیری روسیه خواستار شدند. امضای این طومار پس از آن آغاز شد که مدودف به مدرسان کم‌درآمد دانشگاه توصیه کرد، اگر می‌خواهند درآمد بیشتری داشته باشند، وارد تجارت شوند. اظهارات بی‌احساس و بی‌عاطفه مدودف که مورد انتقاد قرار گرفت، موجی از واکنش‌های تند را در پی داشت.
نتایج یک نظرسنجی از کاهش ۱۲ درصدی میزان محبوبیت صدراعظم آلمان به دنبال حملات تروریستی ماه گذشته در این کشور حکایت دارد. به گزارش «اسپوتنیک» به نظر می‌رسد، تعداد شهروندان ناراضی آلمانی از سیاست‌های صدراعظم آلمان افزایش یافته و میزان محبوبیت آنگلا مرکل از ۵۹ درصد در ماه ژوئن به ۴۷ درصد در ماه جولای کاهش یافته است.
محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره انتشار شماره جدید نشریه «یالثارات» گفت: این اقدام با حکم قضایی صورت گرفته است و نمی‌توانیم روی تصمیمات دادگاه تحلیلی داشته باشیم؛ چراکه دادگاه تصمیم گرفته است این نشریه فعالیت کند و شماره جدید آن نیز به همین دلیل منتشر شده است.
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، بسیاری از ترکیه‌ای‌ها معتقدند که آمریکا پشت کودتای ۱۵ جولای قرار داشت. گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست» درباره تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه در حالی منتشر شده است که در جریان سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به آنکارا، معترضان ترکیه‌ای با شعار «کودتاچی به خانه‌ات برگرد» از او استقبال کردند.
محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره نامزد شدن وزرای امور خارجه و بهداشت و درمان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: نه، چنین احتمالی ضعیف است، با توجه به انسجام و هماهنگی خوبی که در حال حاضر در فضای اصلاح‌طلبی حاکم است، تفرقه‌ای وجود ندارد و انتخابات 92 تکرار می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات