صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 مرداد 1395 شماره 4403

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من در مسئله فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضرّ فرهنگی. (95/3/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رودستی به آمریکا

شهرام امیری، پژوهشگر رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود که در سفر حج عمره به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ناپدید شد و پس از ۱۳ ماه چندین ویدئو با سخنان متناقض از او منتشر گردید. وی در نهایت، ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرد و دو روز بعد به ایران بازگشت. شهرام امیری پس از ورود به ایران دستگیر و سرانجام در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و فروش اطلاعات اعدام شد. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه پس از تأیید اعدام وی، گفت: این فرد با توجه به دسترسی‌هایی که به اطلاعات سرّی و به کلی سرّی نظام داشته است، با دشمن متخاصم و درجه یک ما یعنی آمریکا ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود. وی در ادامه به خبرنگاران گفت: وی از فرصتی که برای «جبران» و «اصلاح» در زندان به او داده شده، استفاده نکرده و حتی قصد داشته است اطلاعاتی را از زندان به بیرون بفرستد.
گفتنی است، خبر اعدام شهرام امیری که اطلاعات سرّی کشور را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده بود، واکنش‌هایی را از درون آمریکا به دنبال داشت که جاسوسی وی را به اثبات می‌رساند. جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: شهرام امیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ما اطلاعات می‌داد. «وال استریت ژورنال» در تأیید اظهارات جان بولتون، نوشت: امیری این اطلاعات را به سیا داده بود. «فاکس نیوز» هم نوشت: شهرام امیری در مقابل اطلاعات هسته‌ای که به آمریکا داد، پنج میلیون دلار دریافت کرد. لی زلدین، نماینده کنگره آمریکا هم گفت: عملکرد وزارت خارجه آمریکا در ماجرایی که به اعدام شهرام امیری منتهی شد، بر کسانی که می‌خواهند در کشورهای مختلف با «سیا» همکاری کنند، اثر منفی تکان‌دهنده‌ای خواهد داشت. تام کاتن، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا، با انتقاد از هیلاری کلینتون به دلیل اهمال و سهل‌انگاری در حفظ محرمانگی و امنیت پست الکترونیک خود گفت: ناامن بودن پست الکترونیک او، به اعدام شهرام امیری منجر شده و او را به کشتن داده است.

▼ گزارش روز
فضای مجازی یا فضای سیاسی!

هفته گذشته آقای روحانی بدون آنکه اتفاق خاصی در حوزه فضای مجازی افتاده باشد و در حالی که موضوعات بسیار مهم‌تری، چون فیش‌های حقوقی و فرجام برجام در سطح جامعه مطرح بود، در سخنانی تعجب برانگیز در همایش سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز که با موضوع فضای مجازی هم قرابتی نداشت، گفت: این دولت اصرار داشته شبکه‌های اجتماعی باز باشد و در این خصوص فشارهای بسیاری را تحمل کرد! رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود نیز بار دیگر به این موضوع پرداخت و اظهار داشت: «دولت یازدهم از روز اول که برخی‌ها معتقد بودند باید با این شبکه‌ها مبارزه و آنها را فیلتر کرد چرا که می‌پنداشتند این شبکه‌ها مشکل برای جامعه درست می‌کنند، اجازه این اقدام را نداد.» چند روز پس از آن نیز روزنامه «ایران» روایت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ را تیتر یک خود قرار داد و با نقل قول از چند تن از مسئولان قضایی مدعی مقاومت دولت در این موضوع شد! اظهارات و گزارش روزنامه «ایران» حالا با پاسخ معاون قضایی دادستان کل کشور روبه‌رو شده است. خرم‌آبادی با اشاره به آدرس غلط دولت در این موضوع در نامه‌ای به روزنامه «ایران» می‌نویسد: سال‌هاست در کشور ما بیش از 20 شبکه اجتماعی بومی، آزادانه مشغول فعالیت هستند و نهادهای قانونی مسئول مبارزه با جرم در فضای مجازی نه‌تنها کوچک‌ترین مانعی برای فعالیت آنها ایجاد نکرده‌اند، بلکه همیشه بر تقویت آنها تأکید کرده و از دولت خواسته‌اند زمینه فعالیت مردم در این شبکه‌ها و مهاجرت آنها از شبکه‌های خارجی به داخلی را فراهم نمایند و این دلیل کذب بودن ادعای کسانی است که مدعی فشار بر دولت برای شبکه‌های اجتماعی هستند. آیا این عوام‌فریبی نیست که عده‌ای مبارزه با ترویج فساد و فحشا و ارتکاب جرم در شبکه‌های اجتماعی را مبارزه با اصل «شبکه‌های اجتماعی» به جامعه معرفی کنند؟ پاسخ‌های متقابلی که نشان می‌دهد، طرح مکرر موضوع فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر فضای سیاسی است.

▼ اخبار ویژه
1- کودتای داعشی‌ها علیه البغدادی!

شبکه خبری «سومریه نیوز» نوشت: یک منبع محلی در استان «کرکوک» عراق گفته، تعدادی از سرکرده‌های داعش در این استان گرد هم آمده و تصمیم گرفته‌اند علیه «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش، کودتا و با «ایمن الظواهری» رهبر القاعده بیعت کنند. به گفته این منبع، این اقدام یک تحوّل چشمگیر و ضربه دردناکی به داعش است و کودتای جدید نقش جدی‌ در ایجاد دودستگی در داعش خواهد داشت. شکست‌های متوالی ابوبکر البغدادی در عراق و از دست دادن استان‌های «صلاح‌الدین» و «الانبار» و بخش‌های گسترده‌ای از «القیاره» و «الشرقاط» علت اصلی افزایش اختلاف میان رهبران داعش است.
2- دیدارهای مشکوک سفیر آمریکا در عراق
یک منبع مطلع از دیدار «استوارت جونز» سفیر آمریکا در بغداد با «اسامه نجیفی» معاون پیشین رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف نیروهای عراقی در بغداد خبر داد و گفت: این نشست با هدف بحث درباره بحران استیضاح «خالد العبیدی» وزیر دفاع و همچنین عملیات آزادسازی موصل برگزار شده بود. پایگاه خبری «شفق نیوز» عراق نیز نوشته است: در این نشست، رهبران سیاسی منتقد دولت، به شدت علیه حشد الشعبی موضع گرفته و خواستار شرکت نکردن این گروه در عملیات آزادسازی موصل شدند.
 
▼ اخبار
1- آغاز رایزنی امنیتی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی
نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل ‌[رژیم صهیونیستی] با کشورهای عربی رایزنی امنیتی‌اش را آغاز کرده است. «دور گولد» اعلام کرد: کابینه راست‌گرای اسرائیل تلاش دیپلماتیکی را برای بهره بردن از منافع راهبردی مشترک به منظور رایزنی با «کشورهای عربی، ملت‌های آفریقایی و کشورهای اروپایی» آغاز کرده است. بر اساس این، در حالی که نگرانی‌ها در میان کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران، به ویژه در درگیری‌های سوریه، عراق و یمن شدت گرفته است، رژیم صهیونیستی با قدرت‌های عربی و کشورهایی که دشمنی در آنها ندارد، حول مسائل امنیتی رایزنی می‌کند.
2- تذکر وزارت کشور به احمدی‌نژاد
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور درباره اینکه برخی شخصیت‌های سیاسی، مانند آقای احمدی‌نژاد تحرکات و سفرهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، گفت: ما قبلاً هم اعلام کردیم فعالیت‌های انتخاباتی زودرس خلاف قانون است. اگر احساس کنیم کسانی از این تجمعات و جلسات بهره‌برداری انتخاباتی می‌کنند، قطعاً از کار آنها جلوگیری می‌شود. وی افزود: این موضوع را ما به دوستان آقای احمدی‌نژاد هم اعلام کردیم، به آنها هم گفتیم و هم تذکر دادیم که به دلیل مسائل امنیتی و حفاظت، این جلسات حتماً باید تابع شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها باشند و هم اینکه در موضوع مباحث انتخاباتی نباشند.
3- بررسی احتمال منشأ سایبری آتش‌سوزی‌های اخیر
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مرکز هماهنگی برای تقسیم کار ملی همه نوع تهدیدات محتمل را بررسی می‌کند و بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره منشأ سایبری آتش‌سوزی‌های اخیر را نیز در دستور کار دارد. وی افزود: گروه‌های فعال در حوزه امنیت نسبت به پایش و بررسی اوضاع اقدام کرده‌اند، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر منشأ تهدیدات سایبری این رخدادها دیده نشده است. سجادی تأکید کرد: اگر نتیجه این بررسی‌ها به وجود نشانه‌ای ختم شود، حتماً به نهادهای فعال مرتبط با نهادهای امنیتی برای بررسی موضوع مأموریت داده می‌شود.
4- دادستان تهران: با جشن حافظ برخورد می‌کنیم
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با انتقاد از وضعیت برگزاری مراسم «جشن حافظ»، گفت: «واقعاً این جشنواره فرهنگی بود یا همایش مد و لباس؟!» وی با بیان اینکه گزارش پلیس مبنی بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی در برگزاری جشن حافظ، برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است، افزود: «در جمهوری اسلامی که یک نظام دینی و ارزشی است، نمی‌توان هر اقدام ناپسندی را انجام داد و با تشکیل جشنواره و استفاده از پوشش‌های عجیب و غریب و نامناسب، اقدامات خود را پشت عنوان حمایت از هنرمندان پنهان کرد.»
5- رژیم صهیونیستی باید یک میلیارد و 200 میلیون دلار به ایران پرداخت کند!
دادگاهی در سوئیس، درخواست فرجام‌ شرکت نفتی «ترنس آسیاتک» رژیم صهیونیستی علیه شرکت ملی نفت ایران را رد و اعلام کرد: این شرکت اسرائیلی باید یک میلیارد و 200 میلیون دلار بدهی‌اش به ایران را که به پرونده‌ای در دوران شاه مخلوع ایران مربوط می‌شود، پرداخت کند. «هاآرتص» نوشت: این پرونده قضایی جدیدترین دور از جدال حقوقی میان ایران و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] در طول 37 سال بر سر انتقال نفت و شراکت در بازاریابی است که دو طرف پیش از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ایجاد کرده بودند.

▼ اخبار کوتاه
اسدالله بادامچیان، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت، حقوق نخست‌وزیر در دوران شاه 20 هزار تومان بود، یعنی بیست میلیون فعلی که وقتی بازرگان پس از انقلاب به منزله یک فرد متمکّن نخست‌وزیر شد، تقریباً همان حقوق را گرفت، فیش‌های آن هم موجود است؛ ولی وقتی رجایی رئیس‌جمهور شد، حقوق خود و کابینه را 4600 تومان در نظر گرفت و گفت: رئیس‌جمهور چون رئیس‌جمهور است، نباید بیشتر از وزرا حقوق بگیرد.
«ولیدبن‌طلال» شاهزاده میلیاردر سعودی و نوه «عبدالعزیز آل‌سعود» در پی خرید شبکه اجتماعی توئیتر است. «استیو بالمر» مدیر عامل سابق مایکروسافت به همراه این شاهزاده سعودی پیشنهاد خرید سهام این شرکت به بهای حدود 26 میلیارد دلار را داده‌اند. نکته اصلی درباره این شاهزاده سعودی، وضعیت مالی و سرمایه‌گذاری‌های وی نیست، بلکه گرایش‌های سیاسی ضد ایرانی وی است.
«دیمیتری روگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: کشورش 50 درصد از تعهدات خود برای تحویل اس 300 به ایران را عملی کرده است. سرگئی چمزوف، رئیس شرکت سازنده این سامانه‌های دفاع موشکی نیز پیشتر گفته بود که مسکو تمامی تعهداتش تحت این قرارداد را تا پایان سال جاری میلادی عملی خواهد کرد.
علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نامزد صددرصدی خود را باید معرفی کنند، گفت: آقای روحانی اصولگرایی بود که از آن جبهه فاصله گرفت و ما از وی حمایت کردیم، اما نامزد اصلی ما نبود؛ لذا نظر شخصی من این است که نامزد اصلی خود را روی کار بیاوریم.
محمدعلی نجفی از سوی دولت مأموریت پیدا کرده است تا به طور رسمی امور مربوط به انتخابات آینده را برعهده گیرد. مأموریت وی برای سکّان‌داری ستاد انتخاباتی دولتی‌ها در حالی است که گفته می‌شود، برخی از بزرگان اصلاحات، از جمله محمد خاتمی به شدت با این مسئله مخالفت کرده‌اند.
جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین اعلام کرد، انتخابات شورای شهر با وجود اهمیتی که دارد، برای خروج از بحران ملی کنونی مناسب نیست. این جنبش ضمن تأکید بر عدم مشارکت در انتخابات شورای شهر، خواستار تشریک مساعی برای تحقق وحدت و تقویت انتفاضه و مقاومت شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات