صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 مرداد 1395 شماره 4404

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار، یعنی آمریکا از مهم‌ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ماست و این مسئله جای هیچ‌گونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد. (95/5/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
حیات و ممات هویت انقلابی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات، این وزارتخانه را سنگری بسیار مهم و حساس و چشم بینا و بیدار نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند: «ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی آمریکا از مهم‌ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ماست و این مسئله جای هیچ‌گونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد.»
این اصل راهبردی افزون بر نهادهای امنیتی که در کلام امام خامنه‌ای پوسته‌ سخت نظامند و به هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر باشند، باید در رأس سیاست‌ها و برنامه‌های همه نهادها و ارگان‌های کشور باشد. در واقع، حفظ و تقویت این خط فاصل حکم «حیات و ممات» هویت و گفتمان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و تأکید رهبری فرزانه انقلاب نسبت به حفظ آن از سوی نهادهای امنیتی، نظیر وزارت اطلاعات از باب احصا تمثیل بوده و وظیفه دیگر نهادها و سازمان‌ها را نفی نمی‌کند.
در همین راستا، رفتارشناسی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد، آنها در اراده باطل خود جدی‌تر از برخی بخش‌ها و مسئولان ما در موضع حق خود هستند. برای نمونه، متن گزارش سالیانه پنتاگون درباره توان نظامی ایران که دیروز نسخه خلاصه و غیرطبقه‌بندی شده آن منتشر شد، به دنبال ارائه تصویری خاص از ایران، به ویژه در دو حوزه موشکی و سایبری است. آنها با هدف تقویت خطوط فاصل خودشان با انقلاب و نظام اسلامی، در گزارش خود با تأکید ویژه روی توان موشکی می‌نویسند: «ایران ذخیره قابل توجهی از موشک‌هایی دارد که قادرند سراسر منطقه، از جمله پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را هدف قرار دهند.»
متهم‌سازی سپاه به حمایت از تروریسم در راستای تضعیف بازوی توانمند نظام اسلامی بند دیگری از این گزارش مغرضانه و تحریک‌آمیز است. این در حالی است که آمریکایی‌ها با سیاست‌های مداخله‌گر خود امنیت و آسایش ملت‌ها و دولت‌ها را در جهان به خطر انداخته است و اگر ایران هم به سمت تقویت توان نظامی و فناوری ارتباطات و سایبری حرکت کرده، افزون بر ضرورت ایجاد بازدارندگی، بخشی از آن معلول همین سیاست‌های سلطه‌طلبانه آنها بوده است.   

▼ گزارش روز
حاشیه‌های بی‌پایان

در حالی که این روزها نام صندوق توسعه ملی در رسانه‌ها و افکار عمومی با افشاگری فیش حقوقی مدیر مستعفی آن گره خورده است و اخبار مربوط به فعالیت وی و دخترش در روزهای ملتهب بازار ارز و همچنین اعطای لقب عجیب امانتدار نظام و ذخیره نظام از سوی سخنگوی دولت به صفدر حسینی در کانون توجهات است، حاشیه تازه درباره انتصاب غیر قانونی مدیر جدید صندوق توسعه ملی بار دیگر خبرساز شده است. دادستان کل کشور در این‌باره می‌گوید، به موجب ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه بند «د» تبصره 6، به منظور اداره امور صندوق بر چارچوب مفاد اساسنامه و مصوبات هیئت‌امنا، هیئت عامل مرکب از پنج نفر از افراد صاحب‌نظر، با تجربه و خوش‌نام در امور اقتصادی، حقوقی، مالی، بانکی و برنامه‌ریزی با حداقل 10 سال سابقه مرتبط و با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است که هیئت‌امنا وی را انتخاب می‌کند و با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود. بنابراین، پیش از اینکه رئیس صندوق انتخاب شود، باید هیئت عامل انتخاب شوند، سپس از بین این افراد یک نفر برای سمت ریاست انتخاب می‌شود؛ اما در حالی رئیس جدید انتخاب شده است که جلسه هیئت‌امنا تشکیل نشده و یک مرتبه با صورت جلسه‌ای روبه‌رو شدیم که به صورت دستی آن را گرداندند و در آن مطرح شده بود که آقای دوست‌حسینی به سمت ریاست صندوق توسعه ملی انتخاب شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری همچنین در این‌باره از اصرار بر این انتصاب غیرقانونی با وجود تذکر دادستانی و نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور خبر داده است؛ موضوعی که سخنگوی دولت و همچنین افرادی که رسانه‌های نزدیک به دولت بدون ذکر نام از آنان به عنوان منابع آگاه یاد می‌کنند، وجود هرگونه تخلف را رد می‌کنند! تا همچنان حاشیه‌های پیرامون این مرکز مهم ادامه داشته باشد؛ حاشیه‌های که امتداد آن می‌تواند آسیبی جدی به عملکرد این صندوق وارد کند.

▼ خبر ویژه
همکاری اطلاعاتی آمریکایی‌‌ ـ صهیونیستی با تروریست‌ها

یک کارشناس نظامی ارتش سوریه تأکید کرد، وحشی‌گری تروریست‌ها برای باز کردن کانال باریک به سمت محله‌های شرقی حلب نشان‌دهنده وجود نیروهای اطلاعاتی ترکیه، رژیم صهیونیستی یا آمریکایی‌ها در مناطق محاصره‌شده است. «هیثم حسون» اظهار داشت: دستگاه اطلاعاتی آمریکا از گروهی به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» حمایت می‌کند و این همان گروهی است که از روزهای نخست نبرد حلب برای رهبری گروه‌های تروریستی در منطقه «الراشدین اربعه» و بعدها نیز در عملیات مربوط به ورود به پادگان‌های نظامی از آن استفاده شد؛ در نتیجه سرسختی و وحشی‌گری در حملات گروه‌های تروریستی و اصرار کشورهای حامی آن برای ممانعت ارتش سوریه و متحدان آن از تحقق پیروزی در این منطقه، دلالت بر این دارد که این مسئله تنها به موضوع نظامی مبنی بر فک محاصره تروریست‌های محاصره‌شده در محله‌های شرقی مربوط نمی‌‌شود، بلکه بیان‌کننده امور اطلاعاتی است که احتمالاً یکی از آن امور وجود افسران صهیونیستی و غربی یا آمریکایی در محله‌های داخل حلب است. وی در ادامه افزود: منطقه‌ای که گروه‌های تروریستی توانستند از آن کانالی به محله‌های شرقی باز کنند، تنها برای عبور افراد مناسب است و هرگز برای انتقال مهمات و خودروها مناسب نیست؛ زیرا به طور کامل در تیررس و آتشبار نیروهای ارتش و نیروهای مقاومت آن قرار دارد.
 
▼ اخبار
1- روحانی در سال 92 برای ما خیرالموجودین بود

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه اگر روحانی در جریان اصولگرایی ذوب شود، به صورت طبیعی بین روحانی و جریان اصلاحات فاصله ایجاد می‌شود، متذکر شد: در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان از آلترناتیو خود استفاده خواهند کرد. در سال 92 شرایط ایجاب می‌کرد که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کنند. ما «خیرالموجودین» را در نظر گرفتیم و بر اساس آن عمل کردیم. منتجب‌نیا افزود: اگر اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت نكنند، حزب اعتدال و توسعه نمي‌تواند به‌تنهايي بار حمايت از آقاي روحاني را به دوش بكشد. بنده به برخي از دوستان هشدار مي‌دهم كه نه خود دچار توهم شوند و نه آقاي روحاني را دچار توهم کنند.
2- ممنوع و غیرقانونی بودن خرید و فروش سهام عدالت
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: برگه‌های سهام عدالت فعلاً فاقد ارزش بوده و خرید و فروش آن غیرقانونی است. سیدجعفر سبحانی با اشاره به اینکه تا به امروز حدود 18 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به خزانه واریز شده است، گفت: طبق قانون پس از برگزاری مجامع، شرکت‌های مشمول سهام عدالت هشت ماه فرصت دارند سود سهام خود، از جمله سهام عدالت را توزیع کنند و باید تا پایان سال 95 وضعیت کلی برای حدود 49 میلیون سهامدار عدالت مشخص و اعلام شود و همچنین روشن شود چه میزان از سهم‌شان طی این 10 سال تأدیه و پرداخت شده است.
3- آمار تکان‌دهنده از میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان
سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: مالکیت فردی و خانوادگی همه‌اش در صنایع کوچک از بین رفته است؛ تمام خانه‌ها رهن بانک‌ها شده و از هر پنج خانوار یک خانوار بیکار است؛ همچنین 50 درصد از فارغ‌التحصیلان با بیکاری دسته و پنجه نرم می‌کنند. بیشتر کارخانه‌ها نیز نمی‌توانند حقوق کارگران‌شان را پرداخت کنند. پس از آنکه سخنان سهل‌آبادی با خنده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه شد، وی افزود: آقای یزدانی! شما الآن می‌خندید و من هم دوست دارم بخندم و البته برخی اوقات هم می‌خندم؛ اما خنده من از گریه تلخ‌تر است و کار ما از گریه گذشته است.
4- فروش تجهیزات 15 میلیارد دلاری به عربستان سعودی
بنا بر اعلام پنتاگون، وزارت خارجه آمریکا با فروش تجهیزات و ادوات نظامی به ارزش تقریبی 1/15 میلیارد دلار به عربستان سعودی موافقت کرده است. آژانس همکاری امنیتی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: فروش این محموله امنیت عربستان سعودی را تقویت کرده و به ارتقای امنیت ملی آمریکا کمک می‌کند. این نهاد همچنین در پیامی خطاب به نمایندگان آمریکا نوشت: «فروش (این تجهیزات) قابلیت همکاری نیروی زمینی عربستان سعودی را  با نیروهای آمریکایی افزایش داده و تعهد آمریکا را به امنیت عربستان و نوسازی نیروهای مسلح این کشور نشان می‌دهد.»
5- داعش در حال نابودی اسناد خود در موصل است
گزارش‌ها از موصل حاکی است، گروه تروریستی داعش در حال جابه‌جایی رایانه‌ها و اسناد و مدارک خود از این شهر به رقه، پایتخت خودخوانده این گروه در سوریه و امحای برخی اسناد است. یک منبع اطلاعاتی در موصل نوشت: این اسناد حاوی اطلاعات اعضای داعش و همچنین برنامه‌های این گروه تروریستی برای ارتکاب حملات تروریستی هستند. به گفته این منبع، در پی حملات نیروهای دولتی و داوطلب عراقی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به مراکز فرماندهی این گروه تروریستی در موصل، داعش محل برخی مقرهای خود در این شهر را تغییر داده است.

▼ اخبار کوتاه
«رابرت فیسک» تحلیلگر مسائل خاورمیانه روزنامه «ایندیپندنت» بهبود روابط روسیه و ترکیه را به ضرر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنها دانست. وی با اشاره به رفتار هوشمندانه روسیه و ایران در قبال آنکارا، این گفته اردوغان که «بدون همکاری روسیه امکان حلّ بحران سوریه وجود ندارد» را نتیجه همین عملکرد هوشمندانه و تغییر موازنه در منطقه خواند و تأکید کرد: «وقتی اردوغان می‌تواند هواپیمای روسیه را ساقط کرده و بعد پوتین را «دوست» بخواند، چرا نتواند همین کار را با بشار اسد کند؟»
شورای پناهجویان نروژ در گزارشی از آسیب‌های وارد شده به مردم یمن اعلام کرد: 21 میلیون نفر از مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند. تقریباً سه میلیون یمنی مجبور به ترک خانه و کاشانه‎شان شده‌اند و بیش از دو میلیون نفر همچنان آواره هستند؛ حدود 20 میلیون یمنی هم از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محرومند.
حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی، با تأیید تلویحی خبر استعفای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از حزب کارگزاران سازندگی، از حضور محسن هاشمی به جای وی در حزب کارگزاران خبر داد و درباره علت این جابه‌جایی گفت: آقای جهانگیری به دلیل مسئولیتی که در دولت دارند، علاقه‌مند بودند دیگر عضو شورای حزب نباشند.
گروه ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در دو ماه ژوئن و ژوئیه سال جاری ۱۰ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند. این سازمان شمار کل کشته‌های درگیری‌ها در سوریه را تاکنون ۲۹۰ هزار نفر اعلام کرده است. گفتنی است، بر اساس این آمار ۸۴ هزار و ۴۷۲ نفر از این قربانیان غیرنظامی بوده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۱۱ نفر کودک هستند.
در تازه‌ترین نظرسنجی مشترک شبکه خبری «ان‌بی‌سی» و مؤسسه پژوهشی «سروی مانکی» شهروندان آمریکایی در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا همین امروز برگزار می‌شد، به کدام نامزد رأی می‌دادید، 51 درصد هیلاری کلینتون را انتخاب و 41 درصد دونالد ترامپ را برگزیدند تا اختلاف نمایندگان دو حزب آمریکا به 10 درصد برسد.
احمد دوست‌حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی درباره میزان دریافتی خود نیز اظهار داشت: هنوز حقوق بنده در صندوق توسعه ملی تعیین نشده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات