صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 مرداد 1395 شماره 4400

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه می‌گوییم با آمریکا نمی‌شود مذاکره کنیم، برای تجربه برجام است. در مسائل منطقه مذاکره با آمریکا سمّ مهلکی است. (95/5/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
حق گرفتنی است....

26 دی ماه سال گذشته وقتی قرار بود چهار زندانی آمریکایی در ایران آزاد شوند، یکی از مسئولان سپاه که اجازه خروج زندانیان از ایران را صادر می‌کرد، تأکید کرد: «تا پول‌ها به ایران منتقل نشده، این افراد آزاد نخواهند شد». همین‌طور هم شد و چهار زندانی آمریکا در ایران آزاد شدند؛ در مقابل 28 زندانی ایرانی در آمریکا آزاد یا رفع اتهام شدند، 3/1 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده کشورمان آزاد و در نهایت مبلغ 400 میلیون دلار به صورت مازاد پرداخت شد تا ایران از شکایت خود، که به قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا در برهه پیش از انقلاب مربوط می‌شد، صرف‌نظر کند. همین ماجرا در روزهای اخیر به یکی از مسائل جنجالی در آمریکا تبدیل شده است، به گونه‌ای که از آن به «باج آمریکا به ایران» تعبیر کرده‌اند و حتی دونالد ترامپ مدعی شده فیلم انتقال پول‌ها به ایران را دیده است که البته با واکنش مقامات دولت آمریکا روبه‌رو شد و آنها ادعای جمهوریخواهان درباره باج دادن به ایران را رد کردند. در این زمینه باید گفت: اول اینکه این ماجرا نشان می‌دهد، «حق گرفتنی است؛ حتی از گرگی مثل آمریکا»، البته با محکم‌کاری در مرحله انعقاد قرارداد و پیاده‌سازی گفتمان مقاومت در اجرای آن و کوتاه نیامدن در برابر فشارها. دوم اینکه جنجال‌سازی در آمریکا به دلیل مسئله‌ای که رسماً دولت این کشور به اجرای آن متعهد شده است، بار دیگر منطق استکبارگری آمریکا را نشان می‌دهد. در واقع، تلاش برای حفظ شهرت و وجهه بین‌المللی آمریکا در جایگاه ابرقدرت و به عبارتی، استثناگرایی آمریکایی و میل این کشور به یکجانبه‌گرایی (Unilateralism) در این میان متغیر مهمی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا با توجه به این واقعیت که آمریکا خواهان مذاکره با ایران بود و از سویی، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که دیگر حاضر به تداوم سیاست تحریم ایران نیست؛ همچنین با توجه به ناکامی‌های آمریکا در اوکراین،‌ سوریه، یمن و... به نوعی این اندیشه در نزد افکار عمومی مردم آمریکا و جهان شکل گرفته که آمریکا دیگر برتری سابق و آن هیمنه ابرقدرتی را ندارد. از این رو، امثال ترامپ می‌خواهند با شعار حفظ وجهه آمریکا، اقبال مردمی را برای خود به ارمغان آورند.

▼ گزارش روز
رو به فراموشی

هنوز زمان زیادی از انتشار اولین فیش‌های حقوقی نجومی مربوط به مدیران بیمه نگذشته است و هنوز صحبت‌های مسئولان درباره برخورد جدی و ریشه‌ای با موضوع حقوق‌های نجومی و پاداش‌های نامتعارف فراموش نشده است، اما گویا تعدادی از مسئولان و برخی از صاحب‌منصبان معتقدند، می‌توان در این زمینه هم از راهبرد گذر زمان و فراموشی سود جست. چنانچه دیده می‌شود پس از چند جابه‌جایی و عزل چند نفر از مدیران نجومی‌بگیر و آلوده به خوی اشرافی حالا دیگر کمتر حرفی از برخورد ریشه‌ای و اصلاح ساختارها برای تکرار نشدن این موضوع شنیده می‌شود و حتی مراسم‌هایی نیز برای ستایش و تجلیل از برخی از این مدیران برگزار می‌شود! متأسفانه شاهد آن هستیم که آقازاده‌ای در بهم ریختگی بازار ارز، صرافی تأسیس کرده و به بی‌ثباتی بازار دامن زده و ثروتمند شده است؛ آقازاده‌ای که از تریبون ملی مجلس برای دفاع از فیش‌های حقوقی خلاف پدرش سودجویی می‌کند، به جای آنکه با وی برخورد شود و عذرخواهی کند، در جایگاه طلبکار نشسته و رسانه‌ها و افشاکنندگان فیش‌های حقوقی نجومی را به شکایت تهدید می‌کند!
با وجود تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب که هشدار دادند اگر این قضیه دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته می‌شود و این فاجعه بزرگی خواهد بود، مع‌الوصف گویا جریاناتی خاص در بدنه برخی از بخش‌های کشور قصد دارند از کنار موضوع فیش‌های حقوقی که به اعتماد مردم به نظام و مسئولان کشور آسیب زده است، با سکوت عبور کنند تا این موضوع میان خبرهای فراوان دیگر کم‌رنگ شود و همه آن را فراموش کنند! بنابراین، رسالت رسانه‌ها و دلسوزان انقلاب این است که با مطالبه‌گری و پیگیری ماجرا، مانع از فراموش شدن آن تا حل ریشه‌ای و کامل موضوع حقوق‌های نامتعارف شوند و  همه راه‌ها و امکان‌های تکرار آن را ببندند.

▼ خبر ویژه
آل‌سعود به دنبال ناآرامی و انقلاب رنگین در ایران!

آمریکا و عربستان در حال طراحی توطئه‌ای مشترک برای ایجاد مجموعه بحران‌هایی هستند که ایران را به عقب‌نشینی از مواضع خود در سوریه وادار کند. پایگاه تحلیلی «گلوبال‌ریسرچ» در گزارشی نوشت: «روش کار این‌گونه است که واشنگتن و ریاض شورش‌های محیطی در مناطق مرزی داخلی ایران را همزمان با تهدیدات تروریستی در درون کشور تحریک کرده و همه این اقدامات همسو با اغتشاش‌آفرینی و ایجاد انقلابی رنگین در ایران اجرا می‌شود. خلاصه اینکه، این دو کشور سخت مشغول کارند تا جنگی مرکب و چندبعدی را علیه ایران به راه اندازند. همه شواهد نیز حاکی از تشدید این کمپین در ماه‌های آتی است و آمریکا علیه رقیب چندین ساله خود در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] وارد عمل می‌شود. در حال حاضر، تنها بحران کردستان فعال و قابل رؤیت بوده و آشوب بلوچستان نیز طی سال‌های اخیر تا حدودی ملموس شده است. بنابراین، می‌توان گفت که راهبرد نفوذ خارجی به استان‌های مرزی ایران به منظور ایجاد بی‌ثباتی در آنها نخستین گام برای اجرای سایر مراحل به شمار می‌آید و اگر برخوردی فعالانه با بمب‌گذاری‌های داعش انجام نمی‌گرفت، مرحله دوم خشونت‌های فرقه‌ای کلید خورده و درگیری‌های محیطی آغاز می‌شد.»
 
▼ اخبار
1- صلح با عربستان زودتر از آنچه تصور می‌کنید اتفاق می‌افتد!
یکی از وزرای سابق رژیم صهیونیستی اظهار داشت: صلح با عربستان سعودی به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، «مایکل ملکویر» افزود: «این که اسرائیلی‌ها بتوانند به عربستان سفر کنند، جزء گزینه‌های محتمل است و با کمک خداوند، زودتر از آنچه در خیال می‌گنجد، می‌توانند به عربستان سفر کرده و از این کشور دیدن کنند. وی همچنین درباره واکنش سایر دولت‌های عربی نسبت به ایجاد روابط دوستانه میان عربستان و رژیم صهیونیستی تأکید کرد: با آنکه دیدار مقام‌های عربستان و اسرائیل در ماه گذشته با محکومیت ایران و حزب‌الله روبه‌رو شد، اما جهان عرب، «نه آن را محکوم کرد و نه از آن حمایت کرد.» گفتنی است، «ملکویر» یکی از کسانی است که به‌تازگی با یک هیئت از عربستان سعودی به ریاست «انور عشقی» ژنرال بازنشسته عربستانی در تل‌آویو دیدار کرد.
2- امید در نقطه مقابل دولت قرار گرفته است
پس از تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس دهم، برخی معتقدند که افراط‌گرایی «امیدی»ها سبب تشکیل این فراکسیون شده است. سخنگوی فراکسیون اعتدال مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراکسیون امید به دنبال استیضاح یکی دو نفر از وزرای دولت است که ما این را قبول نداریم و می‌گوییم استیضاح در این مقطع و زمان لازم نیست. مهرداد لاهوتی در ادامه افزود:‌ اگرچه ممکن است در حوزه فعالیت وزیری حادثه‌ای رخ بدهد که باید آن وزیر برکنار شود و این بحث درستی است، اما اینکه ما یک وزیر را برکنار کرده و مدت سه ماه وزارتخانه آن را به دست سرپرست سپرده و سپس چهار ماه دیگر وزیر انتخاب کنیم، کار صحیحی نیست؛ کجای دنیا این اتفاق می‌افتد؟ ما به دنبال این مسائل نیستیم و می‌گوییم که این موضوع همراهی با دولت نبوده و نقطه مقابل دولت است.
3- ایجاد مانع بر سر راه برجام، قابل اعتماد نبودن آمریکا را تقویت می‌کند
موسویان از نزدیکان رئیس‌جمهور در یادداشتی در پایگاه تحلیلی «المانیتور» نوشت: «مخالفان توافق در واشنگتن باید درک کنند که تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه اجرای برجام تنها سبب تقویت این تصور در میان ایرانیان خواهد شد که ایالات متحده قابل اعتماد نیست و نمی‌توان با این کشور بر سر مسائل منطقه یا سایر موارد، وارد تعامل شد. این اعمال برخلاف توافق اتمی هستند که آمریکا را متعهد می‌سازد برای دوام برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق بهره‌مند شدن کامل ایران از لغو تحریم‌ها کار کند. اگر قانونی برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران از تصویب کنگره بگذرد و به دست رئیس‌جمهوری آتی آمریکا امضا شود، به معنای نقض توافق از سوی ایالات متحده و در نتیجه، منزوی شدن این کشور است.»
4- اوباما: بازرسی از مراکز هسته‎ای ایران ادامه می‎یابد
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در وزارت دفاع آمریکا طی سخنانی گفت: انتقال پول به ایران به دلیل عدم مراوده بانکی میان واشنگتن و تهران صورت گرفت. اوباما ضمن اشاره به اینکه توافق هسته‌ای با ایران سبب شده است ذخایر اورانیوم از این کشور خارج شود و ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای از بین برود، اظهار داشت: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیز اهمیت توافق هسته‌ای را درک کرده است، تصریح کرد: اسرائیل به اینکه ایران به مفاد توافق پایبند بوده است، اذعان دارد. گفتنی است، اوباما در این سخنرانی تأکید کرد، ایران توافق هسته‌ای را اجرا کرده است.

▼ اخبار کوتاه
سفیر ایران در عراق گفت: دولت عراق با همکاری سازمان ملل تاکنون 65 درصد از اعضای گروهک تروریستی منافقین را از خاک خود اخراج کرده و آخرین نیروهای باقی‌مانده از این گروهک نیز تا 45 روز دیگر از خاک عراق اخراج خواهند شد. دانایی‌فر افزود: دولت عراق از گذشته دنبال این بود که اعضای گروهک تروریستی منافقین را از خاک خود اخراج کند، اما به دلیل فشارهای آمریکا و برخی متحدان آن به تأخیر افتاده بود.
نشریه آلمانی «فوکوس» مدعی شد، «علی دیوید سنبلی» 18 ساله عامل تیراندازی مرگبار چند هفته پیش مونیخ، در سفری به ایران دوره تیراندازی گذرانده است! با وجود آنکه پلیس آلمان تأیید کرده است که تیراندازی مونیخ انگیزه‌های نژادی داشته و مهاجم هم از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده، رسانه‌های سعودی و شماری از رسانه‌های آلمانی تلاش کرده‌اند این حمله را به نحوی به ایران ارتباط دهند.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگشایی جبهه‌های جدید در جنوب سوریه خبر داد و گفت: پادگان‌ها و مقرهایی در خاک اردن برای آموزش گروه‌های تروریستی ساخته شده و این گروه‌ها با نظارت آمریکا مسلح شده‌اند و این اقدامات در راستای فراهم کردن مقدمات برای ورود تروریست‌ها به نبردهای جبهه جنوب سوریه صورت گرفته است.
«القدس العربی» نوشت: مقامات ترکیه به ایران گفته‌اند، آنکارا تصمیم گرفته تا جای ممکن مرزهای ترکیه با سوریه را ببندد. درباره جنگ حلب نیز ترکیه در اقدامی همسو با دمشق، به صراحت به ایران اعلام کرده، کارشناسان نظامی و امنیتی خود را از اتاق عملیات اطلاعاتی مشترک در اردن موسوم به «موک» خارج کرده است.
امیر محبیان گفت: من معتقدم اصولگرایان دچار کمبود نیرو نیستند؛ اتفاقاً مدیر خوب زیاد دارند؛ اما خودشان و ذهن‌شان را تنها به سه چهار نفر محدود کرده‌اند. به نظر من، اصولگرایان قحط‌الرجال ندارند، بلکه دچار جهل‌الرجال شده‌اند؛ یعنی افراد خود را به خوبی نمی‌شناسند.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: رهبر معظم انقلاب اخیراً مرقوم کردند که شورای فقهی به عنوان یک رکن اصلی در بانک مرکزی ایجاد شود که این موضوع باعث خواهد شد دیدگاه مردم نسبت به سود بانکی مشروع شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات