صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 15 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌ها است که امروز مظهر آن آمریکا است. متأسفانه برخی این بی‌اعتمادی را قبول ندارند، به زبان می‌گویند، اما واقعاً بی‌اعتماد نیستند.(95/6/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
مبارزه ادامه دارد!

امسال در حالی به استقبال روز 16 آذر و بزرگداشت روز دانشجو می‌رویم که 63 سال از زمانی که سه دانشجوی ایرانی جان‌شان را برای اعتراض به استبداد داخلی و استعمار خارجی حامی نظام دیکتاتوری در آستانه ورود ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به تهران از دست دادند، می‌گذرد. اما اینک در آستانه پاسداشت رشادت آن حماسه‌آفرینان، در حالی که جهان شاهد اعتراض مردم و دانشجویان آمریکایی به سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های کنگره و کاخ سفید در ابعاد داخلی و خارجی بوده و حتی رأی آنها در پنجاه‌و‌هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به کسی تعلق می‌گیرد که بیشترین اعتراض را به نظام و حاکمیت آمریکا وارد می‌کند، تحلیل‌هایی در داخل نسبت به حرکت دانشجویی بر تارک رسانه‌ها می‌نشیند که قصد دارد با ایجاد اشتباه محاسباتی در بین جوانان، دانشجویان و مردم، جنبش دانشجویی ایرانی را از روح و هدف متعالی‌اش، یعنی اعتراض توأمان به استبداد داخلی و استعمار خارجی حامی دیکتاتوری پهلوی که نماد نظام سلطه آمریکای جنایتکار بود، تهی کند.
نقض اخیر برجام توسط آمریکایی‌ها مصداق ستم‌پیشگی دشمنان است که این روزها حتی رئیس‌جمهور و دست‌اندرکاران مذاکره با اعضای 1+5 نیز به آن اذعان دارند. جنبش دانشجویی ایرانی زمانی میراث‌دار واقعی خون‌هایی است که در 16 آذر 1332 کف دانشگاه تهران را رنگین کرد که همچنان روح اصلی مبارزه با استکبار و نماد آن، یعنی آمریکای جنایتکار را در صدر اهداف خود تعریف کند و بداند که دشمنی با آمریکا و نهضت جهانی «مرگ بر آمریکا»؛ اولاً تنها مربوط به زمان حال نیست؛ بلکه در گذشته هم بوده و استمرار داشته است؛ ثانیاً افزون بر ایران بسیاری از طیف‌های فکری جهان به این شعار باور داشته و به این دشمنی اذعان کرده و به آن افتخار می‌کنند. ثالثاً دشمنی با آمریکا دشمنی با یک ملت نیست؛ بلکه با سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه حاکمه و نظام سیاسی آمریکاست که به دنبال نقض عهد و سلطه‌طلبی و تضییع حقوق سایر ملت‌هاست و تا زمانی که این ویژگی‌ها هست، مبارزه دانشجویی عدالتخواه پایانی ندارد.

▼ گزارش روز

پرسش افکار عمومی

در روزهای ناگوار، حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان، در روزهایی که اعضای مجالس نمایندگان و سنای آمریکا با اتحادی عجیب قانون تحریم‌های داماتو را (که به گفته حسن روحانی رئیس دولت یازدهم نقض فاحش برجام است) تنها با یک رأی منفی به تصویب رساندند، یکی از نمایندگان فراکسیون امید به دنبال جنجال‌آفرینی بود. محمود صادقی ابتدا در نطقی در مجلس به رئیس قوه قضائیه درباره حساب‌های دستگاه قضا تهمت می‌زند و سپس در یکی از شبکه‌های اجتماعی با این ادعا که سؤال دارد، در این باره جملاتی را منتشر می‌کند! موضوعی که با ورود دادستانی به دلیل وجود هشت شاکی خصوصی این نماینده مجلس و اعلام جرم علیه وی ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، تا آنجا که صادقی با بی‌توجهی به حکم دادستانی و مقاومت در برابر مأموران و اعلام نشانی خانه خود در شبکه اجتماعی و دعوت از مردم برای حضور در برابر خانه‌اش، از پاسخگویی در این باره سر باز زده و بر مصونیت قضایی خود در جایگاه نمایندگی و پیگیری مسئله از طریق شورای نظارت بر رفتار نمایندگان تأکید می‌کند! البته اگرچه صادقی با توصیه برخی از افراد در دادستانی حضور می‌یابد و توضیحاتی درباره اظهارات خود می‌دهد، ولی این پایان جنجال‌آفرینی‌های او نیست! وی همچنان به انتشار جملات عجیب در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد، تا آنجا که شعر معروف قاضی و دزد پروین اعتصامی را نیز منتشر می‌کند!
تا اینکه سرانجام روز گذشته، هم رئیس مجلس در صحن علنی در پاسخ به تذکر محمود صادقی که اعلام جرم علیه وی را خدشه‌دار شدن مجلس می‌داند، می‌گوید که حرف‌های شما تهمت و تکرار گفته‌های رسانه‌های ضد انقلاب بوده است که پیش از این نیز شخصاً به شما در این باره تذکر داده بودم اما شما گفته‌های خود را اصلاح نکردید و هم هیئت نظارت بر نمایندگان پس از برگزاری جلسه‌ای و بررسی عملکرد وی، رفتار و گفتار صادقی را خارج از حیطه نمایندگی و قابل پیگیری دانست! تا افکار عمومی با این سؤال روبه‌رو شود که چرا یک نماینده باید شأن نمایندگی مجلس را در حد یک اپوزیسیون در شبکه‌های اجتماعی تقلیل دهد و با تکرار ادعای رسانه‌های بیگانه در صحن علنی مجلس، وقت خانه ملت را که وظایف مهمی در راستای حل مشکلات کشور بر دوش دارد، بگیرد؟

▼ خبر ویژه
اپراتور بدنام فرانسوی در راه ایران!

چندی پیش برای اولین بار شایعه حضور شرکت مخابراتی «اورنج» در سطح ایران منتشر و اعلام شد مالک رایتل به منظور طراحی شبکه، قرارداد همکاری با شرکت مذکور منعقد کرده است و به تازگی نیز اخباری درباره حضور پررنگ‌تر اورنج در ایران و خرید سهام از رایتل، ایرانسل یا همراه اول در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، این در حالی است که روزنامه لوموند در گزارشی در  بیستم مارس ۲۰۱۳ با عنوان «اورنج چگونه با سرویس‌های جاسوسی همکاری می‌کند؟» از برخی ارتباطات مرموز این شرکت پرده برمی‌دارد و می‌نویسد: «بر اساس سندی تازه افشاشده از سوی اسنودن، این اپراتور تلفن همراه، یکی از بازیگران کلیدی در سازمان اطلاعات فرانسه است.» حال سؤال این است که آیا حضور شرکتی فرانسوی با سوابق همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی در کشور، یک خطر جدی برای اطلاعات مردم و کشور در حوزه‌های مختلف نیست؟!
 
▼ اخبار
1- چک سفید امضا نداده‌ایم

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان به جز روحانی گزینه دیگری برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 دارند، گفت: ما به عنوان حزب مردم‌سالاری صحبت می‌کنیم و فعلاً گزینه ما آقای روحانی است. دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: این به مفهوم دادن چک سفید امضا نیست؛ چرا که ما گزینه‌هایی حتی در داخل حزب مردم‌سالاری و خارج از حزب داریم که می‌توانند کاندیدا شوند و همه چیز به تصمیم‌گیری‌های روزهای آخر بستگی دارد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند این امکان وجود دارد که یکی از وزرای دولت در مقابل روحانی کاندیدای انتخابات 96 شود و حتی در این زمینه وزیر بهداشت را مطرح می‌کنند، بیان کرد: خود آقای هاشمی از وزارت بهداشت نیز خسته شده است، چه برسد به اینکه بخواهد نامزد ریاست‌جمهوری شود و بعید می‌دانم وزیری از وزرای روحانی در مقابل وی برای انتخابات 96 کاندیدا شود.

2- کنترل ۷۰ درصد مناطق شرق حلب از سوی ارتش سوریه
شبکه خبری المیادین طی خبری اعلام کرد که با پیشروی‌های سریعی که ارتش سوریه در روزهای اخیر انجام داده است، 70 درصد مناطق شرق حلب از کنترل تروریست‌ها خارج شده و تنها مناطق محدودی در کنترل آنها باقی مانده است. این شبکه اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه پس از به هلاکت رساندن عده زیادی از تروریست‌ها و منهدم کردن پناهگاه‌ها و سنگرهای‌شان، موفق به کنترل چندین محله‌ شدند. المیادین همچنین از فروپاشی آشکار گروه‌های مسلح در شرق حلب و فرار آنها خبر داد. گفتنی است شهر حلب از سال 1391 به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شده که بخش غربی آن تحت نظارت نیروهای سوری و بخش شرقی ـ که اکنون نقاطی از آن آزاد شده ـ در تصرف گروه‌های تروریستی است. مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.

3- «نه» بزرگ ایتالیایی‌ها به همه‌پرسی
46 میلیون ایتالیایی روز یکشنبه برای رأی به همه‌پرسی پیشنهادی نخست‌وزیر این کشور درباره اصلاح قانون اساسی پای صندوق‌های رأی رفتند. نتایج نظرسنجی پس از رأی‌گیری در ایتالیا نشان می‌دهد که پیشنهادهای ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر این کشور در قالب این همه‌پرسی شکست خورده است. براساس این نظرسنجی، 57 درصد ایتالیایی‌ها به همه‌پرسی رأی منفی داده‌ و 43 درصد نیز رأی مثبت داده‌اند. گفتنی است، از جمله اصلاحاتی که در این همه‌پرسی مدنظر بود، می‌توان به کاهش چشمگیر قدرت سنا و در مقابل، افزایش نفوذ مجلس نمایندگان اشاره کرد که شمار اعضای آن در صورت رأی مثبت از 315 نفر به 100 نفر کاهش خواهد یافت که در این صورت بیشتر آنان نمایندگان محلی و شهرداران خواهند بود.

4- هنوز نامزد نهایی اصولگرایان مشخص نشده است

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به برنامه اصولگرایان برای ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 اظهار داشت: هنوز مشخص نیست چه کسی از اصولگرایان کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخاب خواهد شد. وی تصریح کرد: برنامه ما اتحاد جریان‌های انقلابی است و ما برای رسیدن به این امر موظفیم بر روی مبانی و اصول وحدت کنیم. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی همچنین افزود: در حال حاضر درصددیم که همه اصولگرایان یک خط‌‌مشی داشته باشند و در یک مسیر حرکت کنند.

▼ اخبار کوتاه
140 دفتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای خطاب به آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از ساختار فرسوده و کهولت‌زده فنی و مدیریتی راه‌آهن کشور نوشتند: «یکی از ابهامات موجود در این بین، ادعاهای مطرح شده پیرامون ارتباط ذی‌نفعانه یکی از مقامات ارشد راه‌آهن وزارتخانه شما و همسر وی با شرکت «مهاران» (مسئول سامانه سیگنالینگ و مخابراتی راه‌آهن) است که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شفاف‌سازی قابل قبولی از طرف حضرت‌عالی در این رابطه صورت گیرد.»
انتشار عکسی از دختر موی‌تای کار ایران در مسابقات روسیه و روی سکو رفتن او همراه با نماینده رژیم صهیونیستی انتقادات فراوانی را برانگیخت و حتی عذرخواهی رئیس انجمن موی‌تای نیز ذره‌ای از انتقادهای موجود نکاست. سلطانی‌فر وزیر ورزش نیز در گفت‌وگویی ضمن محکوم کردن این حرکت اعلام کرد که مسئولیت هر اتفاقی در تیم‌های اعزامی ایران برعهده رئیس فدراسیون است و هیچ‌گونه قصوری در این زمینه پذیرفته نیست.
چند روز پس از فعالیت یک حساب کاربری به نام محمود احمدی‌نژاد دفتر احمدی‌نژاد به آن واکنش نشان داد و نوشت: تنها محتوای حساب‌های رسمی اینستاگرام، گوگل‌پلاس و تلگرام متصل به پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر احمدی نژاد مورد تأیید این پایگاه است و هرگونه استفاده از لوگو و نام این پایگاه اطلاع‌رسانی غیر مجاز بوده و قابل پیگیرد قانونی است.
در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 96 عوارض واردات خودروهای سواری معادل پنج درصد قیمت روی کشتی افزایش خواهد یافت. که درآمد حاصل از این افزایش 260 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین در لایحه بودجه سال آینده از محل افزایش عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی که اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تهدید کرد: در صورت توجه نکردن مسئولان به درخواست‌های مکرر این شورا مبنی بر برگزار نشدن نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، طی فراخوانی مقابل آن محل زنجیره انسانی تشکیل خواهیم داد.
سیدحسین نقوی حسینی، از تحویل کامل سامانه پدافند هوایی اس300 از سوی روسیه به کشورمان خبر داد و گفت: پروژه اس 300 با تمام فراز و نشیب خود در نهایت عملیاتی و به کشورمان منتقل شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات