صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 14 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آن چیزی که امروز در درجه‌ اول لازم است، ایستادگی بر اصول انقلاب است؛ اصولی که در وصیتنامه و بیانات امام است. آن امامی که توانست دنیا را تکان دهد، در همین بیانات مجسم است.(95/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
بیت‌المال هسته‌ای؟!

شهید «محمد اصغری‌خواه» فرمانده گردان کمیل روی بیت‌المال بسیار حساس بود. معاونش می‌گفت: «آخرین روزی که می‌خواست وسایل رو تحویل دهد من را صدا کرد، 300 تومان داخل صندوق بود. دو نفر شاهد آورد پول‌ها را با دست راست توی دست من قرار داد و دوباره گرفت و با دست چپش دوباره پول‌ها رو داد و گفت: می‌خوام روز قیامت هر دو دستم شهادت بدهند من بیت‌المال رو بر شما تحویل دادم.» همسرش می‌گوید: «در سال 66 وصیت کرده بود 20 هزار تومان به خاطر سهل‌انگاری‌های احتمالی‌اش به بیت‌المال بدهیم. آن هم کسی که همه می‌دانستند کارش درست است.»
پس از دفاع مقدس یکی از عرصه‌های مقاومت کشورمان در موضوع هسته‌ای بوده و در سال‌های گذشته برای پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان هزینه‌های زیادی صرف شده است و رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «صنعت هسته‌ای برای یک کشور، یک ضرورت است. اینکه بعضی از روشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را می‌خواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است.»
در ماه‌های گذشته بخش اعظمی از دستاوردهای هسته‌ای، نیروهای انسانی و تحقیقات ارزشمند به بهانه رفع تحریم از دست رفت. دوران بسیار سختی بود که مسئولان اجرایی و دیپلماتیک برای جشن صد روزگی دولت بسیاری از اموال و حیثیت کشور را فدای شعارهای تبلیغاتی کردند. اکنون قوانین تحریمی علیه ایران بدون توجه به برجام تصویب می‌شود و ما که همه ظرفیت‌های خود را با ظرافت به دست دشمن داده‌ایم، چگونه می‌توانیم در مقابل خون شهدا پاسخگو باشیم؟ چگونه می‌توانیم خود را در خط امامی بدانیم که فرمودند: «ما دنبال این نیستیم که آمریکا برای ما کار بکند، ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.» یکی از هجمه‌هایی که در گذشته علیه انقلاب صورت گرفته، جابه‌جایی ارزش‌ها و دوست و دشمن است و این‌گونه است که به جای ساخت تندیس دانشمندی که بدون دریافت یک ریال، غنی‌سازی ۲۰ درصد را ایجاد کرد، تندیس کسی را ساختند که با دریافت صدها سکه و مدال، این دستاورد را نابود کرد. یاد فرمانده گردان کمیل بخیر...

▼ گزارش روز
جمع اضداد!

معادله چند مجهولی ترامپ همچنان در حال پیچیده‌تر شدن است و مشخص نیست این مرد میلیاردی که توانست با کنار زدن همه رقبا و در میان اعتراضات خیابانی در آمریکا، خود را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کند چه عملکردی خواهد داشت و سیاست‌هایش چگونه خواهد بود!
او در روزهای انتخابات به شدت درباره مهاجران، رنگین‌پوستان و مسلمانان سخن می‌گفت و از اخراج، ممانعت از ورود و طرد کردن آنها سخن به میان می‌آورد؛ اما پس از پیروزی در انتخابات، سخنانش به شکل واضحی تغییر کرد؛ رفتاری دوگانه که این روزها به شکلی دیگر در اظهارات و انتخاب افراد دولتش نیز به وضوح قابل مشاهده است. دونالد ترامپ از یک سو در جمع طرفدارانش در اوهایو می‌گوید، «سیاست ما این است که براندازی حکومت‌ها را متوقف کنیم؛ هدف ما ثبات است، نه ایجاد آشوب؛ هدف ما ساخت کشورمان است؛ تنها ۶ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم و وضعیت آنجا از همیشه بدتر است»؛ از سوی دیگر از افرادی برای حضور در دولتش نام می‌برد که دقیقاً نظرات و عملکردهای متضادی با این مواضع دارند. وی «مایکل فلین» را به عنوان مشاور امنیت ملی دولتش معرفی کرده است که سابقه زیادی در اتهام‌زنی به کشورهای دیگر را دارد. در نمونه دیگر در حالی که بارها در سخنان خود تأکید کرده است، ایران و روسیه به دنبال نابودی داعش هستند، می‌گوید با هر کشوری که داعش و تروریسم را بخواهد نابود کند، متحد می‌شویم؛ اما در عمل از ژنرال جیمز ماتیس برای وزارت دفاع خود یاد می‌کند که معتقد است، «ایران بالاتر از القاعده و داعش، تهدیدکننده اصلی پایداری خاورمیانه است. داعش چیزی بیش از بهانه‌ای برای اینکه ایران به سوء رفتار خود ادامه دهد، نیست. ایران دشمن داعش نیست.»!!
مواردی که از دونالد ترامپ یک فرد پیش‌بینی‌ناپذیر و جمع اضداد ساخته است و مشخص نیست با ورود به کاخ سفید چه در انتظار آمریکا خواهد بود.

▼ خبر ویژه
اعتراض نمایندگان خوزستان به رئیس‌جمهور در مجلس

جمعی از نمایندگان استان خوزستان در جریان سخنرانی آقای روحانی، رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس، که برای ارائه لایحه بودجه سال 1396 کل کشور به مجلس آمده بود، درباره بی‌توجهی دولت و مسئولان مربوطه به آلودگی هوا در این استان به وی اعتراض کردند. عبدالله سامری، نماینده خرمشهر و جلیل مختار، نماینده آبادان، بیشترین اعتراض را درباره ریزگردها و وضعیت نامناسب هوای خوزستان به روحانی داشتند. سامری و مختار ابتدا با حضور در کنار صندلی حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به وی اعتراض کردند که برخی از نمایندگان آنها را به آرامش دعوت کردند. عبدالله سامری در صحن علنی با فریاد می‌گفت: رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز به همه موارد اشاره کرد؛ اما درباره خوزستان حرفی نزد؛ این در حالی است که پنج میلیون نفر در خوزستان در حال مرگ هستند. گفتنی است، آقای روحانی تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس را ‌رعایت شأن و منزلت مجلس و نشانگر اهتمام خود در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی دانست و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با گشایش‌های ایجاد شده بعد از برجام، تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافت.
 
▼ اخبار
1- کمک سازمان ملل به معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری!

فرشته روح‌افزا، معاون فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری همایش زنان تن‌فروش از سوی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، گفت: همایش‌هایی برگزار می‌کنند که در آن از زنان تن‌فروش حمایت می‌شود و این نمونه بارز خشونت علیه زنان است. ما به جرئت اعلام می‌کنیم نباید به زنان خیابانی و تن‌فروش کارت سلامت داده شود که با خیال راحت در جامعه تردد کنند و بحران خانواده را رقم بزنند؛ این خشونت علیه تمام زنان نجیب و خانه‌دار است. وی افزود: بر اساس اسناد معتبر، میلیون‌ها دلار از سوی سازمان ملل به معاونت امور زنان و ریاست‌جمهوری ایران داده شده است تا برابری جنسیتی را در ایران و حتی در کشورهای منطقه رواج دهند. چرا دریافت این میلیون‌ها دلار در جایی مطرح نمی‌شود؟

2- ارائه مستندات به رئیس مجلس
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از تهیه مستنداتی درباره سود آمریکایی‌ها از محل صادرات خودرو به کشور خبر داد و گفت: این انجمن طبق وظیفه ذاتی خود تمام مستندات تخصصی شامل آمارهای رسمی از میزان درآمد تولید، ارزش‌افزوده، صادرات و اشتغال ایجاد شده برای کشور آمریکا از محل تولید خودرو و همچنین مونتاژ خودروهایی با برندهای آسیایی، مانند هوندا و تویوتا یا برندهای اروپایی، مانند BMW را برای جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی و همچنین خودروهایی با برند غیر آمریکایی که در خاک این کشور تولید می‌شوند، به رئیس مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کرده است. میثم رضایی اظهار داشت: تحریم واردات خودروهای آمریکایی و خودروهایی با برندهای غیر آمریکایی مونتاژ شده در آمریکا، کوچک‌ترین کاری است که باید در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا انجام شود.

3- برخورد قاطع نظام با اقدام‌کنندگان علیه امنیت ملی
دادسرای ویژه روحانیت قم، پس از انتشار حکم دادگاه بدوی احمد منتظری، فرزند مرحوم حسینعلی منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق انتشار اسناد محرمانه و برخی شایعه‌پراکنی‌ها در این زمینه، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: تکرار این فتنه‌انگیزی‌ها و تلاش‌های منافقانه بازماندگان باند مهدی هاشمی معدوم که در پرونده سیاه‌شان در کنار منافقین کوردل، دست‌شان به خون مردم بی‌گناه آلوده است، حکایت از آن دارد که این اقدام در ادامه نفوذ جریان نفاق و بعد از گذشت 27 سال با هدف انتقام‌گیری از امام راحل(ره)  شکل گرفته و اعلام مواضع آشکار فراریان ضد انقلابِ خارج‌نشین و صدور بیانیه رسمی از سوی سازمان منافقین در حمایت آشکار از متهم طی روزهای اخیر، نشان‌دهندده اهداف پشت پرده و مشترک آنان دارد.

4- نگرانی تل‌آویو از پیشروی‌های ایران در منطقه
سرلشکر سابق ارتش رژیم صهیونیستی ضمن ادعای تلاش‌های ایران در تقویت نظامی نیروهای نیابتی خود در منطقه، «ایران» را مایه نگرانی تل‌آویو دانست. «یوسف کوپر واسر» که اکنون مدیر ارشد اندیشکده «مرکز روابط عمومی» است، مدعی شد: ارتش اسرائیل به طور کامل از تقویت مواضع حزب‌الله لبنان که در حال حاضر به نفع «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در این کشور در حال نبرد است، مطلع است. وی با تأکید بر اینکه روسیه و ایران از نیروهای حزب‌الله در سوریه حمایت می‌‌کنند، افزود: حزب‌الله در برهه کنونی بزرگ‌ترین نگرانی اسرائیل نیست؛ بلکه این ایران است که موجب نگرانی است. ایران در حال پیشروی و عبور از عراق، سوریه و لبنان است.

▼ اخبار کوتاه
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یادداشتی با اشاره به بدعهدی آمریکا، نوشت: «قطعاً اصل مذاکره و برجام خیانت نبود. خیانت آن است که برجام را قاب بگیریم و فقط مشتاقانه به آن نگاه کنیم و از توان داخلی کشور غفلت کنیم. برای کسی که خودش را به تخت زنجیر کرده چه فرقی می‌کند که در باز باشد یا بسته؟ ‎وقتی ما خودمان به پای اقتصاد قفل زدیم و هزاران واحد تولیدی را تعطیل کردیم و با سوء مدیریت، بیکاری را به بحران تبدیل کردیم؟»
شرکت کره‌ای هیوندا قراردادی به ارزش 650 میلیون دلار با کشتیرانی جمهوری اسلامی منعقد می‌کند و چهار کشتی به ظرفیت  14 هزار و 400 TEU کانتینر و شش کشتی به ظرفیت 50 هزار DWT تانکر می‌سازد. قرار است این کشتی‌ها در ابتدای سه ماهه نخست سال 2018 تحویل ایران داده شود. در صورتی که این قرارداد به مرحله امضا برسد، نخستین قرارداد ایران با کشتی‌سازان خارجی از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی خواهد بود.
حجت‌الاسلام سلیمی، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: با بررسی پرونده‌های «محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب تهران، اعضای هیئت بر نظارت رفتار نمایندگان تشخیص دادند که در پاره‌ای از موارد اظهارات وی در راستای ایفای نقش نمایندگی او نبوده است. همچنین مقرر شد، این هیئت جلساتی را با حضور دادستان، محمود صادقی و برخی از شکایت‌کنندگان به منظور بررسی بیشتر پرونده‌ها برگزار کند.
همزمان با تمدید قانون تحریم‌های ایران در سنای آمریکا، پایگاه اینترنتی مجلس سنای آمریکا نوشت: مجلس سنای آمریکا لایحه پیشنهادی «جان تستر» را درباره اعمال تحریم‌های جدید و شدید علیه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، معادن اورانیوم ایران و فروش سلاح‌های «کشتار جمعی» تصویب کرد.  
به گزارش المیادین، گروه تروریستی داعش در فراخوانی از سرکردگان خود در رقه سوریه خواست که به عراق بروند. گفتنی است، منابع خبری علت این فراخوان را برگزاری نشستی به منظور تعیین جانشین ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش دانسته‌اند.

«اطلاعیه»
اسامی برندگان مرحله اول جشنواره سراسری کتابخوانی «من و کتاب» در سپاه فردا در هفته‌نامه صبح صادق منتشر می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات