صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): پیروی‌ از حضرت‌ عیسی‌(علیه‌السلام‌) لازمه‌اش‌ طرفداری‌ از حق‌ و بیزاری‌ از قدرت‌های‌ ضد حق‌ است‌ و امید است‌ که‌ مسیحیان‌ و مسلمانان‌ در هر نقطه‌‌ جهان‌، این‌ درس‌ بزرگ‌ حضرت‌ مسیح(‌علیه‌‌السلام)‌ را در زندگی‌ و عمل‌ خود زنده‌ بدارند.(1373/10/12) ***میلاد حضرت مسیح(ع) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اذعان به پیروزی!
اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی هفت رویداد بین‌المللی مهم در سال جدید میلادی را برای این کشور برشمرد. نکته مهم در گزارش این مرکز تصمیم‌ساز برای سیاست خارجی آمریکا، فهرست مسائل مربوط به «نفوذ ایران در منطقه» به عنوان یکی از این هفت رویداد است. در بخشی از این گزارش که به نوعی «اذعان به پیروزی» جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام کارشکنی‌ها و طراحی‌های ابتکاری و تدافعی برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای و سلسله پیروزی‌های ایران و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید، آمده است: «مقامات در ایران باید از روال مسائل در سال 2017 خرسند باشند. به نظر می‌رسد حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت، ضمانت ‌شده است. همین‌طور حزب‌الله در لبنان. داعش، بخش زیادی از سرزمین‌هایش را از دست داد. دولت عراق، شهر نفت‌خیز کرکوک را پس گرفت. حوثی‌ها در یمن، عربستان سعودی را در باتلاق یمن گیر انداخته‌اند.» این اندیشکده خاطرنشان می‌کند: «ایران در تمامی این تحولات نقش برجسته‌ای داشت و همین سبب افزایش نفوذ این کشور در سراسر منطقه شده است.» براساس این گزارش، این موفقیت‌ها در اثر سیاست‌ورزی نادرست سعودی‌ها به ابتکار ایران به دست آمده است.
حاصل تأملی سطحی در تحلیل محتوای گزارش‌هایی از این دست، چند نکته مهم است که مسئولان باید مد نظر قرار دهند:
1ـ اهتمام و نگرانی آمریکایی‌ها از قدرت و نفوذ ایران در ترتیبات و مناسبات منطقه‌ای و محوریتش در جبهه بزرگ مقاومت ضد صهیونیستی از عراق و سوریه و کرانه‌های بیروت تا مدیترانه، جدی و بدون تعارف دیپلماتیک است و به همین دلیل هم محور یکی از برجام‌های چندگانه آینده خود از برهم زدن بازی برجام هسته‌ای را برجامی برای تحدید دامنه نفوذ ایران در منطقه قرار داده است.
2ـ این اذعان به پیروزی مقاومت در منطقه در کنار اعتراف به شکست جبهه عربی‌ـ عبری و غربی مسئولیت جبهه مقاومت را برای تداوم مسیر بیشتر می‌کند؛ چرا که این بررسی و مطالعه تفننی نبوده، بلکه با هدف آسیب‌شناختی و ارائه راهکار برای مقابله با مقاومت و ایران است.
3ـ اعتراف تلویحی به موفقیت و درستی سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه از زبان دشمن مضاف بر داشتن حلاوت در کام دوستان، باید حزم و فراست در پیگیری قدرتمندانه ابتکارات جدید منطقه‌ای را نیز به دنبال داشته باشد.      

▼ گزارش روز
خطر اصلی!
«زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم، اما الآن صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟» متأسفانه راهی برای فرار از واقعیت و انکار یا توجیه این جملات وجود ندارد و باید بپذیریم که این جملات را یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است؛ این جملات اظهارات نماینده لیست امید از حوزه انتخابیه شهر رشت است که در واکنش به انتقادات در فضای رسانه و افکار عمومی به افزایش حقوق نمایندگان مطرح شده است؛ این سخنان زمانی عجیب‌تر و دلسردکننده خواهد بود که بدانید براساس اعلام حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حقوق کنونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود هفت میلیون تومان است! حقوقی که چند برابر پایه حقوق کارمندان و کارگران کشور است! حال باید پرسید یک کارگر چند ماه  و چند ساعت در شبانه‌روز باید کار کند تا این مبلغ را به دست آورد و اگر حقوق هفت میلیونی نمایندگان فاجعه است، پس چه  نامی می‌توان بر روی حقوق کارمندان و کارگران گذاشت؟ چه اتفاقی افتاده و برخی از مسئولان چه نوعی از سبک زندگی در میان‌شان رواج یافته است که این مبالغ برای‌شان ناچیز است تا به همین راحتی و به همین صراحت به خود اجازه ‌دهند فساد و تخلف را توجیه کنند! چه نسبتی است بین این اظهارات با این عبارات سوگند نمایندگی؛ «ودیعه‌‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌‏ها و نوشته‌‏ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدّنظر داشته باشم.» پاسخ این پرسش‌ها مشخص است؛ هیچ نسبتی میان این دو نیست و واضح است که آنچه می‌تواند کشور را فراتر از دشمنان خارجی در معرض خطر قرار دهد و انقلاب را تهدید ‌کند، رفاه‌زدگی و اشرافی‌گری مسئولانی از این دست است.

▼ اخبار ویژه                      
مدیرانی که باید اخراج شوند!
«ابراهیم نکو» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «صریحاً بگویم اگر من به جای رئیس‌جمهور بودم، حتماً چند نفر از مدیران اقتصادی دولت را اخراج می‌کردم؛ زیرا در برنامه‌ریزی اقتصادی ضعیف عمل می‌کنند. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون بهبود وضعیت اقتصادی مردم به توسعه و پیشرفت فکر کند، اما می‌بینیم که با رویه‌های غلط، فشارها بر حوزه تولید و صنعت و همچنین کارمندان و کارگران، افزایش یافته و به ضعیف‌ترشدن آنان منجر شده است.» گفتنی است، انتخاب گروه اقتصادی دولت یکی از اصلی‌ترین اختلافات اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور در تشکیل دولت دوازدهم بوده است.

بی‌انصافی سیاسی
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد از اظهارات آقای روحانی در همایش حقوق شهروندی گفت: برخی از حرف‌های حساب نشده رئیس‌جمهور در این همایش ممکن است مستند گزارش‌های حقوق بشری غرب قرار گیرد و بدون هزینه ما را متهم و محکوم کنند. چرا رئیس‌جمهور در اعلام مواضع خود در این همایش‌های پر هزینه از نوع حرف‌های انتخاباتی ارائه می‌دهد؟ محمدنبی حبیبی همچنین گفت: مدعیان اصلاح‌طلبی این روزها از زیر بار پاسخگویی فرار می‌کنند. برخی از آنها دولت را تنها گذاشته‌اند. اینکه در پست‌های مدیریتی شریک باشند و از دولت طلبکاری ‌کنند و در عین حال هزینه‌های این شراکت را نپردازند، یک بی‌انصافی سیاسی است.
 
▼ اخبار
1ـ وارونه‌انگاری‌های تکراری بنیامین نتانیاهو!
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه هفتگی کابینه این رژیم را با ادعاهای تحریک‌آمیز علیه ایران و تشکیلات خودگردان آغاز کرد. بر اساس گزارش «عرب 48»؛ نتانیاهو اعلام کرد، «محمود عباس» (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم گرفته از «روند سیاسی» عقب‌نشینی کند و پیشنهادی که آمریکا به وی خواهد داد، برایش مهم نیست. وی در ادامه ادعاهای خود تأکید کرد: ریشه نزاع در ایران و تروریسمی که ایران آن را ترویج می‌کند، نهفته است، نه در اسرائیل. هر کسی حقایق را می‌بیند نمی‌تواند این موضوع را منکر شود. ایالات متحده آمریکا موضوع بسیار مهمی را مطرح کرد و آن، این بود که ریشه نزاع در خاورمیانه در اسرائیل نیست؛ بلکه در ایران است. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح شد که محمود عباس رئیس این نهاد همواره بر مذاکره تأکید دارد و حتی در دیدار هفته گذشته با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز تکرار کرد خواهان صلح با رژیم اشغالگر قدس است.

2ـ دور زدن قانون با شرکت‌های کد فروش مالیاتی!
فهرست سیاه سازمان امور مالیاتی با موضوع شرکت‌های بدون اعتبار و کدفروش نشان می‌دهد، تعداد مؤدیان بدون اعتبار از سوی سازمان امور مالیاتی نسبت به ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، به طوری که از دو هزار شرکت در اوایل سال 96 اکنون پس از گذشت 9 ماه به 3 هزار و 567 شرکت رسیده است. در سال 95 تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفته بود، اسامی بیش از 1500 شرکت در فهرست سیاه پیش‌روی مؤدیان قرار دارد. در همین راستا، سراج، رئیس کل سازمان بازرسی کشور به ترفند‌های افراد برای فرار مالیاتی اشاره کرده و گفته است، افراد با تأسیس شرکت‌های صوری تلاش می‌کنند، با کدفروشی و فاکتورفروشی قانون را دور زده و از پرداخت مالیات فرار کنند. برای نمونه فردی داریم که 600 شرکت صوری و فرد دیگری 200 شرکت صوری ایجاد کرده تا فقط کدفروشی و فاکتور‌فروشی کرده و از پرداخت مالیات فرار کند.

3ـ پشیمان‌ها به دنبال مأیوس کردن مردم هستند!
«حسین انصاری‌راد» نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه؛ «دلیل فشارهای اخیر مجلس به دولت چیست؟»، گفت: «تصور می‌کنم این فشارها تا حدی ناشی از فشارهای بیرونی است. فشار افکار عمومی بر دولت در این دوره تشدید شده است و انعکاس این انتقادها در فضای مجازی بسیار تهدیدکننده و بعضاً خارج از موازین عادی است. همان طور که آقای خاتمی نیز گفتند، گویا دسیسه‌ای در کار است، تا دولت را ضعیف جلوه داده و مردم را از حضور در انتخابات بعدی مأیوس کنند. دلیل این فشار از سمت مجلس، فشار به مردم و افکار عمومی است.» گفتنی است، رئیس دولت اصلاحات در واکنش به ابراز پشیمانی چهره‌های مختلف از رأی به حسن روحانی، این موضوع را توطئه و دسیسه جریان رقیب دانسته بود!

4ـ روابط ترکیه و آمریکا رو به تیرگی
روزنامه «ینی شفق» ترکیه از روزنامه‌های حامی دولت این کشور در گزارشی نوشته است که آمریکا با گسترش حضور نظامی‌اش در منطقه، به دنبال محاصره ترکیه با ایجاد «محور آمریکایی» از مجارستان تا خلیج‌فارس است. در این گزارش آمده است: پس از انتشار گزارش 67 صفحه‌ای راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا در چند روز گذشته، چین و روسیه به عنوان «رقبا» مشخص شدند و ترکیه بدون اینکه «دشمن» یا «دوست» نامیده شود، از این فهرست حذف شد. دولت آمریکا در این سند، عربستان و مصر را بین کشورهای دوست و متحد گنجانده است. بر این اساس، ذکر نکردن نام ترکیه در این سند نشان‌دهنده به وخامت گراییدن روابط بین دو متحد ناتو است.

▼ اخبار کوتاه
براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست امسال، در این مدت بیش از سه هزار و ۷۵ تن فرآورده‌های غذایی برای سگ و گربه از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس آمار، طی واردات این حجم غذا به کشور، ۵ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۷۸۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بیش از ۱۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۲۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر پایتخت با کنایه به محمدعلی نجفی شهردار تهران به دلیل غیبتش در این روزها در آخرین جلسه شورا گفت: تهران وضعیت بدی دارد و حالش خوب نیست؛ چرا که زمین آن می‌لرزد و هوای آن هم آلوده است و قیمت‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابد، صدها هزار نفر در ۲۹ آذر در پارک‌ها، خیابان‌ها و ماشین‌های‌شان خوابیدند، مردم نباید خودشان را تنها و بی‌کس احساس کنند.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با پادشاه عربستان به تکرار ادعاهای واهی ضد ایرانی خود پرداخت و اظهار داشت: ما با نقش مخرب ایران در منطقه و تجهیز حوثی‌ها به فناوری موشک بالستیک مخالفیم! ما در کنار عربستان بوده و از این کشور در برابر تهدیدات حمایت می‌کنیم. وی مدعی شد که باید با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله شود.
علیمراد اکبری، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب و خاک و در راستای بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور تحت پوشش آبیاری مدرن قرار می‌گیرد. برای اجرای این طرح امسال 3200 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و ۵۰ درصد به آن تخصیص یافته است.
«کیث مِیِرز» استاد دانشگاه آریزونا در نتیجه تحقیقات خود گفته که رقم گزارش شده از تعداد آمریکایی‌هایی که بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست داده‌اند، خیلی بیشتر از آمار اعلامی است و آمار صحیح قربانیان، رقمی بین 340 هزار تا 690 هزار شهروند آمریکایی است.
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری اعلام کرد: با رئیس دولت اصلاحات هماهنگ کرده‌ایم و قرار است، همزمان با کنگره سراسری مردم‌سالاری در اوایل اسفند ماه از طرح پارلمان اصلاحات رونمایی ‌‌شود. گفته می‌شود، این طرح قرار است جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات