صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه‌ ما مسئولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم؛ زیرا جمهوری اسلامی بر اساس اهداف و آرمان‌های مهمی همچون توحید و شریعت الهی، عدالت، آزادی و استقلال به‌وجود آمده و با حکومت‌های متعارف در دنیا متفاوت است.(1397/1/20)

▼ حرف روز
تحلیل‌های گمراه‌کننده!
انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و نیز مجلس سنا در آمریکا به پایان رسید و بر اساس نتایج اعلام شده، دموکرات‌ها توانستند پس از هشت سال بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورند. رأی‌گیری برای انتخاب کرسی‌های مجلس سنا نیز همزمان برگزار شد که بر اساس نتایج اعلام شده، جمهوریخواهان موفق شدند حاکمیت خود را بر سنا تثبیت کنند. در همین راستا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری عملکرد حزب خودش (جمهوریخواه) را یک «پیروزی بزرگ» نامید و از همه رأی‌دهندگان تشکر کرد. اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به تحکیم اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا و پیروزی در برخی از انتخابات فرمانداران ایالت‌ها باشد.
اختلاف نظر بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان موضوعی دائمی بوده و در درون آمریکا برای کسب قدرت اختلافات جدی بین آنها وجود داشته و دارد؛ البته از زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر شده، شکاف سیاسی بین این دو حزب بیش از گذشته شده است.
اما درباره انتخابات آمریکا و نسبت آن با سیاست‌های این کشور در قبال ایران تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌شود. تحلیل‌ها و تفسیرهایی که در ارتباط با ایران، تفاوت‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را برجسته می‌کند، گویی یک واقعیت را فراموش کرده‌اند که این دو حزب در مواجهه با جمهوری اسلامی با وجود اینکه در ابزارهای مقابله، تفاوت‌هایی با هم دارند؛ اما در اهداف، بیشترین اشتراک نظر را دارند. کدام رئیس‌جمهور آمریکا اعم از جمهوریخواه یا دموکرات در گذشته بر سر کار آمده، اما به فکر مهار، تغییر رفتار یا براندازی تفکر انقلابی در ایران نبوده است؟ حال تعجب‌آمیز است که عده‌ای در داخل بدون در نظر گرفتن روند تحولات سپری شده در دهه‌های گذشته، بار دیگر به اختلاف‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آمریکا دل بسته و آرزو می‌کنند به واسطه قدرت گرفتن مجدد دموکرات‌ها برجام احیا شده و مشکلات داخلی کشور حل و فصل ‌شود. سخن بر سر این نیست که دستگاه دیپلماسی از شکاف‌ها و اختلافات سیاسی درون آمریکا استفاده نکند؛ بحث اساسی آن است که فرمول حل مسائل اقتصادی ایران از درون آمریکا نمی‌گذرد؛ ضمن اینکه نباید از یاد ببریم نقض‌های متعدد برجام از طریق اعمال تحریم‌های متعدد‌، مانند قانون ویزا و ایسا، در دوره‌ای رخ داد که دموکرات‌ها و طرفداران برجام در آمریکا بر سر کار بودند.

▼ گزارش روز
حلقه بسته!
جای هیچ تحلیل و بررسی و اظهار نظری باقی نمی‌ماند و فقط مایه تعجب و نگرانی است و به یقین اگر برای آینده‌گان تعریف کنید که مدیران نالایقی به دلیل ناکارآمدی و اعتراض و نارضایتی افکار عمومی کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند؛ اما به جای آنکه به خانه‌های‌شان برگردند، مسئولیت جدید حتی با اختیارات بیشتر و سنگین‌تر برعهده گرفتند، هرگز باور نخواهند کرد یا شما را دیوانه خواهند خواند! اما واقعیت این است که در دوره اعتدال‌ـ اصلاحات و در این روزها که دولت مطلوب اصلاح‌طلبان بر سر کار است و اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق شورای شهر تهران و اکثریت نسبی در مجلس را در اختیار دارند، این اتفاق در حال تکرار است! وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت که به دلیل ناکارآمدی بارها طرح استیضاحش در مجلس مطرح شده و به امضای نمایندگان رسیده بود با کناره‌گیری از این وزارتخانه برای وزارت کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت! عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت اعتدال که چندین بار استیضاح شده بود و با لطایف‌الحیلی دوباره رأی اعتماد گرفته بود و انتقاد از عملکرد او نه تنها حرف منتقدان دولت و جریان رقیب، بلکه حرف همه ناظران سیاسی و کارشناسان حوزه مسکن، راه و... بود، با کنار رفتن از وزارت حالا در فهرست شهرداران احتمالی تهران قرار گرفته است و هیچ بعید نیست به عنوان سکاندار پایتخت‌ـ که این روزها پس از دو شهردار ناموفق دچار آشفتگی مدیریتی است و فرسنگ‌ها با آنچه مردم تهران از شهرداری در دوره 12 ساله قبلی به یاد دارند فاصله دارد‌ـ انتخاب شود! موضوعی که اگر تعارفات درباره سوابق کاری و توانایی اجرایی از سوی جریان رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب درباره آنها را کنار بگذاریم، نقش پررنگ روابط و سهم‌خواهی‌های جناحی، گروهی و... را در انتخاب این افراد و چرایی حلقه بسته مدیران مشاهده می‌کنید، سهم‌خواهی‌هایی به قیمت پایمال شدن منافع مردم!

▼ اخبار ویژه                             
اوج وقاحت بن‌سلمان
ولی‌عهد سعودی در دیدار با هیئتی از اونجلیست‌های آمریکا به ریاست «جوئل روزنبرگ» با وقاحت تمام مدعی شده است، قتل خاشقجی نباید موجب شود جهان به تهدید ایران بی‌توجهی کند! روزنبرگ که تابعیت آمریکایی‌ـ صهیونیستی دارد و هم اکنون در فلسطین اشغالی زندگی می‌کند و زمانی هم برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کار ‌کرده، گفته است: بن‌سلمان در این دیدار قتل خاشقجی را مسئله‌ای وحشتناک خوانده و گفته است عاملان این حادثه را مجازات می‌کند؛ اما این پرونده نباید جهان را از «تهدید ایران در منطقه و جهان» غافل کند! این در حالی است که مقامات ترکیه‌ای گفته‌اند دستور قتل خاشقجی از بالاترین سطح رژیم سعودی صادر شده است و افرادی هم که عاملان این حادثه معرفی شده‌اند، همگی از معتمدان و نزدیک‌ترین افراد به بن‌سلمان بوده‌اند. ولی‌عهد سعودی نیم ساعتی هم درباره مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین و راه‌های گرم شدن روابط میان این رژیم و عربستان سعودی صحبت کرده است. روزنبرگ می‌گوید بن‌سلمان از حاضران در جلسه خواسته است مطالب مطرح‌شده در این بخش از دیدار را جایی نقل نکنند.

میدل‌ایست‌آی در گزارشی افشا کرد، عربستان مانع آن شده است تا یک میلیون و پانصد هزار فلسطینی‌ دارای گذرنامه موقت اردنی، مناسک حج و عمره را به جا آورند. این اقدام به مثابه بخشی از سیاست جدید عربستان برای توقف صدور روادید حج تمتع و عمره برای فلسطینی‌ها در اردن، لبنان و قدس شرقی است. یک منبع اردنی آگاه در این باره به این پایگاه اینترنتی گفته است: این تصمیم عربستان بخشی از توافق‌نامه دوجانبه‌ای با اسرائیل برای پایان دادن به «هویت فلسطینی و حق بازگشت پناهندگان است.»

▼ اخبار
1ـ کسانی به بن‌بست رسیده‌اند که کعبه آمال‌شان غرب است
محسن رفیق‌دوست گفت: آنهایی که معتقدند ما به بن‌بست رسیده‌ایم، خود به بن‌بست رسیده‌اند. انقلاب همانند یک قطار بود و راننده این قطار، امام(ره) و امروز هم رهبر معظم انقلاب است. این قطار به سمت مقصدش حرکت می‌کند. امام همه را سوار این قطار کرد. عده‌ای در مسیر دیدند نمی‌توانند با این قطار به مقصدش بیایند؛ شروع به دویدن در خلاف جهت حرکت قطار کردند. به انتهای قطار که رسیدند، دیدند چاره‌ای جز پیاده شدن ندارند؛ جبهه‌ ملی‌ها و نهضت‌ آزادی‌ها از این قطار پیاده شدند. وی افزود: هنوز عده‌ای مانده‌اند که باید از این قطار پیاده شوند؛ آنهایی که معتقدند ما به بن‌بست رسیده‌ایم. به چه بن‌بستی رسیده‌ایم که امروز دشمن ما از اینکه خط دفاعی ما به مدیترانه رسیده است، وحشت دارد! رفیق‌دوست تأکید کرد: آنهایی به بن‌بست رسیده‌اند که اجازه نمی‌دهند مردم کار خود را انجام دهند. آنها به بن‌بست رسیده‌اند چون کعبه آمال آنها غرب و اروپا است.

2ـ ایرادات شورای نگهبان به CFT رفع شدنی نیست
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: در صورت پیوستن ایران به FATF همه سر پل‌های دور زدن تحریم‌ها را خودمان به آمریکا معرفی می‌کنیم. اگر FATF را بپذیریم، برای دور زدن تحریم‌ها دچار مشکل می‌شویم و دولت به صورت قانونی نمی‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری افزود: ایرادات ۲۲گانه شورای نگهبان به کمیسیون امنیت ملی ارسال شده است تا رفع شود؛ اما ایرادات شورای نگهبان به متن کنوانسیون CFT است و کمیسیون امنیت ملی نمی‌تواند متن این کنوانسیون را تغییر بدهد. وی گفت: به احتمال زیاد این لایحه به مجمع تشخیص ارسال می‌شود و مجمع نیز به دلیل اینکه ایرادات شورای نگهبان محکم است و خود مجمع هم نظر منفی کارشناسی به این لایحه دارد، این لایحه را رد خواهد کرد.

3ـ ایران از طوفان تحریم‌ها به سلامت عبور خواهد کرد
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اعلام کرد: تهران قادر خواهد بود بدون فروپاشی اقتصادی، این طوفان تحریمی را پشت سر گذارد. این خبرگزاری انگلیسی دلیل موفقیت ایران را افزایش قیمت نفت در بازار و اختلاف نظر میان آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی توصیف کرد. یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «شرایط ایران از پیش از سال 2016 بهتر است؛ به دلیل قیمت بالای نفت و این واقعیت که آمریکا این بار منزوی است.» رویترز به نقل از یک کارشناس دیگر افزود، ایران قادر خواهد بود بخش اعظمی از درآمدهای حاصل از مبادلات خارجی خود را حفظ کند و به این ترتیب خواهد توانست یارانه اقلام اساسی وارداتی را تأمین کرده، قیمت این محصولات را پایین نگه داشته و جلوی تورم را بگیرد.

4ـ هیچ حمایت بین‌المللی از تحریم‌ها وجود ندارد
ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا و یکی از دو مقام آمریکایی که همراه جان کری، وزیر خارجه وقت این کشور نقش بسیار مهمی در امضای توافق هسته‌ای داشت، در گفت‌وگو با بلومبرگ درباره اوضاع بازار نفت با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: «دور کنونی تحریم‌ها یک تفاوت فاحش نسبت به دور قبل دارد و آن این است که پیش از توافق هسته‌ای همه دنیا با ما در اعمال تحریم‌ها علیه ایران همکاری کرد؛ اما در شرایط کنونی آمریکا به صورت یکجانبه اقدام به خروج از توافق هسته‌ای کرده است.» این وزیر سابق آمریکایی معتقد است: «من نمی‌گویم این تحریم‌ها بی‌اثر خواهند بود، بلکه آنها به صورت محدود اثرگذار خواهند بود و بعید است شاهد تأثیر قابل توجه آنها باشیم.»

▼ اخبار کوتاه
آمارها نشان می‌دهد، اقلام عمده صادراتی ایران طی هفت ماهه نخست سال 1397 شامل «میعانات گاز‌ی» به ارزش 2/7 میلیارد دلار، «پروپان مایع شده» به ارزش 1/2 میلیارد دلار، «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین» به ارزش 980 میلیون دلار، «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش 949 میلیون دلار و «متانول» به ارزش 849 میلیون دلار بوده است. همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با 5/7 میلیارد دلار، چین با 5/3 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 4/6 میلیارد دلار، افغانستان با 1/8 میلیارد دلار و هند با 1/3 میلیارد دلار بوده‌اند.
وبگاه «کوین ریوت» نوشت: دولت روسیه با حمایت پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم گرفته است یک ارز دیجیتالی اختصاصی برای روسیه عرضه و معرفی کند که به طور کامل تحت نظارت و مدیریت دولت این کشور بوده و همانند دیگر ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین قابل استخراج یا ماینینگ نخواهد بود. این ارز دیجیتالی رمزنگاری شده احتمالاً کریپتو روبل نام دارد.
روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت نوشت: تل‌آویو درباره از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به صورت رسمی اظهار خشنودی کرده و از سقوط نظام تهران در اثر این تحریم‌ها صحبت می‌کند. در مقابل، کارشناسان و تحلیلگران درباره فایده تحریم‌ها و تأثیر فعلی آن، تردید دارند و این دقیقاً با روایت رسمی اسرائیل در زمینه آثار تحریم‌ها تناقض دارد.
محمود یوسفی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور از ذخیره‌سازی بیش از یک میلیون و یکصد هزار تن برنج در انبارها و سیلوهای زیر پوشش این شرکت خبر داد و گفت: از نظر ذخیره کالا وضعیت خوبی داریم و هیچ مشکلی برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم وجود ندارد.
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: شرکت ملی نفت چین موسوم به «سینوپک» همچنان پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران، از طریق تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران نفت می‌خرد. به گزارش رویترز، این شرکت چینی قرار است به تنهایی در شش ماه آینده روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران بخرد.
وزیر خارجه هندوستان در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: برای کشورش این امکان وجود ندارد تا میزان واردات نفت از ایران را به صفر برساند. وی تأکید کرد: دهلی نو هیچ برنامه‌ای برای قطع واردات نفت از ایران در آینده نزدیک ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات