صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 24 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به مردم توصیه می‌کنم که در اداره کشور به مسئولان کمک کنند. بخش مهمی از حمایت از تولید داخلی بر عهده مردم است. تولیدکننده، مصرف‌کننده و فروشنده تولید داخلی، مردمند. مقابله با شایعه‌سازی دشمن هم از کارهایی است که مردم می‌توانند انجام دهند.(1397/10/19)

▼ حرف روز 
جایگاه مردم در دعواهای درون اردوگاهی!
بدیهی‌ترین اصول و الزامات مباحثه و گفت‌وگو بین شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی نقد و ارزیابی دلسوزانه روش‌های ناکارآمد موجود اداره کشور با نگاه ملی برای رسیدن به مرتبه مطلوب است. اما اگر این گفت‌وگوها در کمند تقاضاهای شائبه‌دار سیاسی و منافع جناحی گرفتار شود، نه‌تنها کارگشا نیست؛ بلکه می‌تواند بخشی از توان و نیروی حاضر به یراق کشور برای خدمت به مردم را مصروف خود کند و به هدر دهد. مصداق عملی این موضوع را می‌توان در گله‌گذاری کِشدارِ درون اردوگاهیِ جریان سیاسی موسوم به اصلاحات در دو ماه اخیر دید. اوایل آذر بود که در پاسخ به نقد یکی از نظریه‌‌پردازان اصلاح‌طلب(سعید حجاریان) درباره عملکرد دولت و اینکه ما با دولت ائتلافی نداشته‌ایم و چون دولت نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند، باید مسیرمان را از دولت جدا کنیم، موضع‌گیری تند رئیس دفتر رئیس‌جمهور(محمود واعظی) مبنی بر اینکه روحانی هیچ تغییر نکرده و ما هیچ‌گاه با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلافی نداشته و نخواهیم داشت، مواجه شدیم. این موضع به سرنخ کلافی سرگردان از مباحث نقد و تعریض‌های سیاسی از سوی برخی مقامات حزبی اصلاح‌طلب تبدیل شده و طیفی از واکنش‌ها و پاسخ‌های رفت و برگشتی را در میان چهره‌ها و رسانه‌های جریانی با دولتی‌ها رقم زده که تاکنون نیز ادامه داشته است. اگرچه می‌توان در تحلیل چرایی این عصبیت‌ها و نگرانی‌های درون‌گروهی اصلاح‌طلبان علت‌ها و عوامل فراوانی را بیان کرد که از قضا مهم‌ترین آنها، به هراس از آینده اقبال مردمی این جریان در انتخابات‌های مجلس در سال 1398 و ریاست‌جمهوری 1400 و میزان سهم‌شان از کیک قدرت برمی‌گردد؛ چراکه احساس می‌کنند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این سؤال مردم که در مجلس و دولت فعلی برای آنها چه کرده‌اند که می خواهند دوباره خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، ندارند، اما نکته محوری این نوشته، توجه دادن همگان به ضرورت خدمت در ایام باقی‌مانده از مجلس و دولت است؛ زیرا اگر این توضیحات بر فرض مدعیان برای تنویر افکار عمومی و مردم هم صورت می‌گیرد، باید مستحضر باشند که مردم دنبال حل مشکلات‌شان هستند و اتفاقاً بزرگ‌ترین سؤال آنها در میان دعوای امروز سیاسیون از هر دو جریان سیاسی عمده کشور این است که دغدغه‌های مردم در میان متلک‌ها و گله‌گذاری‌های درون اردوگاهی آقایان چه جایگاهی دارد؟

▼ چلچراغ/ 20 
رتبه دوم بیوتکنولوژی در آسیا
بیوتکنولوژی‌ شامل‌ حوزه‌ای‌ مشترک‌ از علوم‌ گوناگون است‌ که‌ در اثر هم‌پوشانی‌ و تلاقی‌ این‌ علوم‌ با یکدیگر به وجود آمده‌ است‌. بیوتکنولوژی ‌معادل‌ زیست‌‌شناسی‌ مولکولی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، مهندسی‌ شیمی‌ یا هیچ‌ یک‌ از علوم‌سنتی‌ و مدرن‌ موجود نیست‌؛ بلکه‌ پیوند میان‌ این‌ علوم‌ برای تحقق‌ بخشیدن ‌به‌ تولید بهینه‌ یک‌ محصول‌ حیاتی‌ (زیستی‌) یا انجام‌ یک‌ فرایند زیستی‌ به روش‌های ‌نوین‌ و دقیق‌ با کارآیی‌ بسیار بالا است. بیوتکنولوژی‌ را می‌توان‌ به‌ درختی‌ تشبیه کرد که‌ ریشه‌های‌ تناور آن را علومی‌ بعضاً با قدمت‌ زیاد مانند زیست‌‌شناسی،‌ به ویژه‌ زیست‌‌شناسی‌ مولکولی‌، ژنتیک‌، میکروبیولوژی‌، بیوشیمی‌، ایمونولوژی‌، شیمی‌، مهندسی‌ شیمی‌، مهندسی‌ بیوشیمی‌، گیاه‌شناسی‌، جانورشناسی‌، داروسازی‌، کامپیوتر و... تشکیل‌ می‌دهند؛ دانشی پیچیده که پیشرفت در آن نیازمند تخصص در شاخه‌های مختلف علمی است و این پیشرفت در ایران پس از انقلاب به گونه‌ای خارق‌العاده رخ داده است و اکنون جمهوری اسلامی ایران با یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشخص در صنعت بیوتکنولوژی، به ویژه در زمینه بیوتکنولوژی دارویی گام‌های بلندی را برداشته است. چنانکه با فاصله زمانی کوتاهی از سال 1370 که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این دانش صورت گرفت، توانستیم نزدیک به 20 دارو و یک واکسن به عنوان 21 محصول بیوتکنولوژی دارویی در ایران تولید کنیم و پیش‌بینی می‌شود به زودی حداقل 10 محصول دیگر نیز از تولیدات دانشمندان ایرانی وارد بازار شود. موفقیت ایران در این شاخه را زمانی بیشتر متوجه خواهیم شد که بدانیم ایران بر اساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، بعد از ژاپن در رتبه دوم آسیا قرار دارد و تعدادی از محصولات ایرانی اکنون در بازار اروپا و آمریکا عرضه می‌شود؛ دانشی که علاوه بر رفع نیازهای دارویی کشور ایران، بیش از 950 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در سال دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور، حدود 250 میلیون دلار درآمد به همراه داشته باشد و در آینده نه چندان دور بتوان به عنوان یک منبع درآمد بر روی آن حساب ویژه باز کرد.

▼ اخبار ویژه        
نارضایتی چغندرکاران آذربایجان غربی
کارخانه قند خوی در سال‌های گذشته در قبال پرداخت معوقات چغندرکاران، بخشی را پول و بخش دیگر را با تحویل شکر و تفاله جبران کرد،‌ اما امسال به دلیل اینکه شکر گران شده، ازاین رویه دست کشیده و حتی برای کسانی که تقاضای دریافت شکر در مقابل کل محصول چغندر خود کرده‌اند طفره رفته و پول کشاورزان را با اقساط بلندمدت پرداخت می‌کند. عواملی مانند نحوه پرداخت پول کشاورزان و چگونگی دریافت بار و اعمال ارزیابی شیره بر قیمت چغندر تحویلی موجبات نارضایتی چغندرکاران از کارخانه قند خوی را فراهم آورده و این مشکلات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

کاهش 30 درصدی کشتار دام بر اثر قاچاق
در مدت نه ماهه اول سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، تعداد کشتار انواع دام در کشتارگاه دولتی قم حدد 55776 رأس (30 درصد) کاهش داشته است. کاهش کشتار دام و به تبع آن افزایش قیمت گوشت، سبب نارضایتی شدید به ویژه در میان اقشار ضعیف شده است. به تازگی خریداران ترکیه‌ای با همکاری دلالان داخلی به صورت گسترده اقدام به خرید دام مولد(میش) و انتقال آن به خارج از کشور می‌کنند. گفتنی است، با افزایش قیمت گوشت قرمز، میزان مصرف و قیمت گوشت مرغ نیز افزایش یافته است.

▼ گزارش روز
تکراری و نخ‌نما!
دو اظهارنظر همزمان، یکی از تریبون مجلس از سوی «احمد همتی»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که گفته؛ «کسانی که دست به تخریب نهادهای منتخب مردم می‌زنند و پروژه تسخیر مجلس و سپس ریاست‌جمهوری و بعد رهبری را آغاز کردند، بدانند که به بیراهه می‌روند و ملت عزیز و رشید ایران سال‌هاست دست آنان را خوانده و چهره واقعی آنان را شناخته است، در واقع مردم ما می‌دانند شعارهای تند و تخریبی بدون راهکار عملی برای حل مشکلات مردم یا ناشی از منفعت‌طلبی است، یا عوام‌فریبی.» و دیگری مصاحبه «مرتضی مُبلغ»، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که گفته است: «مشکل کشور میدان‌داری عناصر تندرو در کشور است که این تندروها در همه زوایای کشور به ویژه در بخش‌هایی از حاکمیت حضور دارند و با نگاه‌های متصلب و عقب‌مانده خود دائم باعث عقب ماندن کشور می‌شوند. بنابراین باید یک اراده ملی برای به حاشیه راندن تندروها و تندروی به وجود بیاید و تا زمانی که تندروها در کشور میدان‌داری کنند، این مشکلات همچنان تداوم پیدا می‌کند و متزاید خواهد شد.» نشان از طراحی و اجرای یک سناریوی تکراری و نخ‌نما از سوی جریان اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات 98 دارد؛ که بر اساس آن با تندرو و واپسگرا خواندن و زدن برچسب‌های دیگر از این دست، نسبت به جریان رقیب هراس ایجاد کنند! روشی که پیشتر اصلاح‌طلبان به کار گرفتند و اکنون نتیجه آن در برابر ما قرار دارد! ناکارآمدی فراکسیون امید و نارضایتی از دولت! که بر این اساس و تجربه مردم از انتخابات‌های گذشته به نظر می‌رسد، کمترین شانسی برای موفقیت دوباره این روش و سناریو در انتخابات سال آینده وجود ندارد!

▼ اخبار
1ـ رؤیایی که به حقیقت نخواهد پیوست
روزنامه قانون در گزارشی نوشت: «اروپا برقراری یک کانال مالی را برای رهایی ایران از تحریم‌های آمریکا وعده داد، ولی تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است. بعد از این همه مدت، مسئولان آلمانی گفته‌اند که تا هفته‌های آینده امیدواریم اتفاقی در این زمینه رخ دهد! این رویه اظهارات بی‌اساس و همچنین تحریم‌های جدید اروپا علیه وزارت ‌اطلاعات ایران و همایش بین‌المللی در لهستان سبب سردرگمی و کلافگی مسئولان ایرانی در قبال روابط با اروپا شده و آنها را به موضع‌گیری‌های تند وادار کرده است.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اینکه اروپا برای همگرایی با ایران مقابل آمریکا بایستد، رؤیایی است که برخی در سر دارند. اما این موضوع هیچ‌گاه به حقیقت نخواهد پیوست.»

2ـ تجلیل یا بهره‌برداری سیاسی؟!
صادق زیباکلام از شخصیت‌های اصلاح‌طلب با یادآوری این نکته که رئیس‌جمهور پس از مرحوم هاشمی درباره وی سکوت کرده بود، به سخنان حسن روحانی در دومین سالگرد مرحوم هاشمی اشاره کرد و نوشت: «این حجم از تجلیل برای نگارنده محل ابهام است. متصور هستم در پشت پرده تجلیل‌های اخیر، برخی اهداف سیاسی نهفته است... معتقدم عدم اشاره به حوادث 88 و موضع مرحوم هاشمی یک پیام مهم سیاسی برای اصلاح‌طلبان به همراه دارد. رئیس‌جمهور غیر مستقیم می‌گوید مرا با شما کاری نیست و من اگر به جایی رسیدم از صدقه سر هاشمی است، نه اصلاح‌طلبان. معتقد هستم رئیس‌جمهور بیش از آنکه یاد هاشمی را زنده نگه دارد، از آیت‌الله هاشمی بهره‌برداری سیاسی کرد.»

3ـ توقف خروج سرمایه از ایران
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند خروج سرمایه از ایران تحت تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی به رقم ناچیزی رسیده و حتی می‌توان به جرئت از توقف این روند صحبت کرد. متأسفانه تحت تأثیر بحران ارزی، میلیارد‌ها دلار سرمایه از کشور خارج شد که این موضوع در تشدید بحران‌ها به شدت تأثیرگذار بود و فضای جامعه را ملتهب کرد. گفتنی است، برآورد‌ها نشان می‌دهد در مقطعی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی از ایران خارج شده است و حتی برخی آمار رقمی بیش از این را نیز نشان می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه
مرکز پژوهش‌های مجلس، کل درآمد پیش‌بینی شده سال آینده کشور از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فروش داخلی را 36 میلیارد دلار، معادل 213 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. بر اساس  این گزارش، کل درآمد پیش‌بینی شده نفت خام 30 میلیارد دلار و فروش میعانات گازی به پتروشیمی حدود 2/5 میلیارد دلار و همچنین خالص صادرات گاز 3/45 میلیارد دلار است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره نامزدی «جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا وی را فردی ضعیف توصیف کرد و گفت: «بایدن همیشه یک درصدی بود. وی دو سه بار برای ریاست‌جمهوری نامزد شد، اما هرگز بالاتر از یک درصد رأی نیاورد و بعد اوباما جلو رفت و وی را از سطل زباله بیرون آورد و معاون رئیس‌جمهور کرد.»
رژیم سعودی در جریان تجاوز چهار ساله خود به یمن حدود ۲ هزار و ۵۳۰ نفر از نظامیان خود را از دست داده است که در فهرست کشته‌شدگان نام ۶۳ افسر و فرمانده بلندپایه عربستانی دیده می‌شود. این در حالی است که رژیم سعودی روزانه ۲۰۰ میلیون دلار برای تجاوز نظامی به یمن هزینه می‌کند، اما به پیروزی دست نیافته است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز آمریکایی‌ها از روی ناتوانی در یک کشور اروپایی همایشی با عنوان خاورمیانه و با تمرکز بر ایران راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند ملت ایران را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند، اما باید بدانند که تنها راه نجات آنها بازگشت از مسیر اشتباهی است که تاکنون رفته‌اند.
علی صوفی، رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در شهر تهران در سال ۹۴ با اشاره به نارضایتی مردم از عملکرد فراکسیون امید در مجلس گفت: احتمال دارد اصلاح‌طلبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال آینده (۹۸) برگزار می‌شود، لیست انتخاباتی ارائه ندهند.
قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برگزاری همایش ضد ایرانی در لهستان گفت: به نظر می‌رسد لهستان تحت تأثیر فضاسازی، وعده وعیدها و فشارهای دولت آمریکا در مسیر رفتارها و سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار گرفته است.

ترنم زندگی
«ویژگی‌ها، علایق و سلیقه‌های همسرتان را در موقعیت‌های مختلف شناسایی کنید. در غیر این صورت در هنگام ارتباط برقرار کردن دچار مشکل خواهید شد.»
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@ در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات