صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 17 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما احتیاج داریم به قرآن؛ این قرآن نیاز امروز ما است؛ نه فقط ما ملّت ایران، جامعه‌ اسلامی بلکه جامعه‌ بشری، امروز واقعاً به قرآن نیاز دارند. قرآن است که با استکبار مخالفت می‌کند.(1398/2/16) ***حلول ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

چهره واقعی آمریکا
رفتار دولتمردان آمریکا با جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، این کشور با راهبرد فشار حداکثری، درصدد دیکته کردن سیاست‌های تحقیرآمیز خود بر ملت ایران است. تروریست نامیدن سپاه پاسداران و تحریم نفتی ایالات متحده عمق کینه و دشمنی این کشور علیه انقلاب اسلامی را آشکار کرد. اما اقدامات آمریکا در عمل نتوانسته نتایج مد نظر آنها را به دست آورد؛ بنابراین کاخ سفید گزینه جنگ را به طرق مختلف مطرح می‌کند که لازم است نکاتی در این باره گفته شود؛
۱ـ سال‌هاست که آمریکا توان حمله به جمهوری اسلامی ایران را از دست داده است؛ به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس اشراف دقیقی که بر وضعیت آمریکا دارند، گزینه جنگ را کلاً رد کرده‌اند. سردار سلیمانی نیز با اعلام خبر دقیق برحذر داشتن دولتمردان کاخ سفید از جنگ با جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان سیا، گزینه جنگ را بر اساس تحلیل آمریکایی‌ها، گنده‌گویی آنها عنوان داشته‌ است. بنابراین افرادی همچون جان بولتون با شکست در صحنه عمل، سعی در ایجاد جنگ روانی علیه کشورمان دارند؛ از این رو خبر اعزام ناو «یو‌اس‌اس لینکلن» به منطقه بر این اساس قابل تحلیل و ارزیابی است.
۲ـ در چنین شرایطی اصرار دولت تدبیر و امید در حمایت از برجام اقدامی عجیب به نظر می‌رسد. اینکه دولتمردان کشورمان در حمایت از سیاست برجامی، سایه دوباره جنگ را مطرح می‌کنند، در واقع بازی در زمین دشمن است و به نوعی جورچین دشمن در تأثیرگذاری بر روی روان مردم را تکمیل می‌کنند. البته برخی‌ها معتقدند، دولت به جهت فرار از پاسخگویی به مردم ایران در حوزه اقتصادی، به دنبال ایجاد این حاشیه‌سازی‌هاست.
۳ـ در زمینه مسائل دفاعی و نظامی باید فرماندهان نیروهای مسلح اظهار نظر کنند که از سخنان فرماندهان سپاه و ارتش چنین برداشت می‌شود آنها با دقت کامل در حال رصد تحرکات دشمن هستند و در این زمینه هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
۴ـ غرب و به ویژه آمریکا نشان داده‌اند، در مقابل آنها به هر میزان که عقب‌نشینی کنیم، آنها جسورتر خواهند شد؛ از این رو رفتار امروز آمریکا حاکی از سیاست برجامی دولت است که امیدواریم هر چه سریع‌تر دولت پاسخی مناسب در برجام به آمریکایی‌ها بدهد.


▼ گزارش روز

بیچاره آن دانشجو!
صادق زیباکلام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: «پوشش خبری رسانه‌های حکومتی ایران از تلفات انسانی در غزه و اسرائیل به نحو باور نکردنی یکسویه و جانبدارانه است. تلفات اسرائیلی‌ها را «معدوم شدن صهیونیست‌های جنایتکار» عنوان می‌کنند و از فلسطینی‌ها به عنوان شهدای بی‌دفاع مظلوم نام می‌برند. در حالی که هر دو قربانیان بی‌گناه خشونت هستند.»
جملاتی که آنقدر بیخود و مضحک هستند که حتی نیازی به نقد یا پاسخگویی ندارد! اما در این میان باید به حال آن دانشگاهی که از بیت‌المال مسلمین اداره می‌شود و به حال آن دانشجویی که علم سیاست را در کلاس چنین استادی می‌آموزد، گریست! فردی که حتی ابتدایی‌ترین مباحث، مانند تفاوت میان اشغالگر و آزادیخواه را نمی‌داند یا نمی‌خواهد بداند! فردی که در حالی عنوان استاد دانشگاهی را یدک می‌کشد که مبارزه فلسطینیان برای بیرون راندن غاصبان صهیونیست را خشونت می‌داند و بر نسل‌کشی 60 ساله رژیم غاصب صهیونیستی چشم می‌بندد و آن را با دفاع از جان و مال و سرزمین از سوی فلسطینیان همسان می‌کند، چطور کفایت تکیه بر کرسی استاد دانشگاهی را یافته است! او چگونه استاد علوم سیاسی است که نمی‌داند آنان که «قربانیان بی‌گناه خشونت» می‌نامد، همان شهرک‌نشینانی هستند که بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو، اسکان‌شان غیر قانونی است و سازمان ملل بارها بر این موضوع تأکید کرده است؟ سازمان مللی که زیباکلام و همفکرانش مدام مصوبات و معاهدات آن و کنوانسیون‌های مشابه آن را برای جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجرا می‌دانند و می‌گویند ما چاره‌ای جز پذیرش آنها نداریم! چگونه است که به ناگاه و در مواجهه با رژیم صهیونیستی این قدر ساده برای آنها بی‌اعتبار می‌شود و هیچ اهمیتی برای آن قائل نیستند؟!


▼ خبر ویژه

ایران چهارشنبه پاسخ غرب را می‌دهد
منابع آگاه گفته‌اند جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه بدعهدی طرف‌های غربی در اجرای توافق هسته‌ای برجام را پاسخ خواهد داد. به گفته این منابع، ایران قصد دارد از حقوقش در برجام استفاده کرده و در سالگرد خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای به این اقدام واشنگتن، واکنش متقابل نشان دهد. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بدعهدی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا در اجرای برجام قصد دارد با استناد به مفاد مطرح‌شده در بندهای 26، 36 و 37 توافق، برخی از تعهدات خود را کاهش داده و بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای را که انجام آن در چارچوب این توافق متوقف شده بود، بار دیگر آغاز کند. کارشناسان می‌گویند برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در چارچوب توافق هسته‌ای است و فعلاً موضوع خروج ایران از این توافق مطرح نیست. گفتنی است، جهان در سال‌های پس از برجام و به ویژه پس از خروج ترامپ رئیس‌جمهور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا از این معاهده بیش از پیش فهمید عنصر مشکل‌ساز و بهانه‌جو و متخاصم آمریکاست و نه جمهوری اسلامی ایران. از این رو ایران بیش از این صلاح نمی‌بیند که در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا واکنشی در چارچوب برجام نشان ندهد. سؤالی که در اینجا پیش می‌آید، این است که ایران چه گزینه‌هایی پیش رو داشته و دارد؟ پاسخ به این پرسش را باید کارشناسان و تصمیم‌‌سازان بدهند، اما یکی از گزینه‌هایی که اتفاقاً در متن خود برجام هم به آن اشاره شده، بحث «تعدیل» یا کاستن از تعهدات ایران در واکنش به بازگشت تحریم‌ها است که به نظر می‌رسد اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.



▼ اخبار
1ـ تولید روزانه 50 میلیون لیتر بنزین در ستاره خلیج‌فارس
محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: با اجرای سه فاز با ظرفیت خوراک هر کدام 120 هزار بشکه موفق شده‌ایم روزانه 47 میلیون لیتر تولید بنزین تولید کرده و از خروج سالیانه 5 میلیارد دلار ارز جلوگیری کنیم. وی اظهار امیدواری کرد: میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به زودی به 50 میلیون لیتر در روز برسد. «دادور» با اشاره به فاز 4 این پالایشگاه گفت: در این فاز که با عنوان «بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاه‌های تولید» بر مبنای تولید بنزین و نفت‌گاز اجرا می‌شود، ضمن افزایش خوراک از 120 هزار بشکه به 180 هزار بشکه در روز، 20 هزار بشکه خوراک پتروشیمی هم تولید می‌شود. وی افزود: در این فاز باید 980 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شد که به دلیل زیرساخت‌های موجود، بدون نیاز به توسعه سخت‌افزاری و با سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلار که در واقع کمتر از یک دهم مخارج پیش‌بینی شده است، می‌توانیم ظرفیت خوراک را برابر با 1/5 فاز افزایش دهیم.


2ـ باید از مردم عذرخواهی کنیم!
علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه این جریان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که مهم‌ترین آن ناکارآمدی در مجلس و دولت است و دامان اصلاحات را خواهد گرفت، گفت: اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند. وی همچنین افزود: اجابت دعوت اصلاح‌طلبان از سوی مردم سبب حل مشکل مردم نشده است. اصلاح‌طلبان باید افزون بر عذرخواهی از مردم، راه‌حلی را برای برون‌رفت از مشکلات موجود ارائه کنند. وی درباره برنامه اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت نیز گفت: ما همچنان به آقای روحانی توصیه استعفا را داریم؛ چرا که اگر شرایط طوری است که به آقای روحانی اجازه ادامه کار نمی‌دهد باید فکری کنند؛ یعنی ساختار را درست کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنند و اگر نمی‌توانند نیز با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشته شود.


3ـ اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی!
روزنامه «ابتکار» در مطلبی نوشت: «امروز کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دست اصلاح‌طلبان داده شده و بخش کثیری از جامعه اقدامات این دولت را نتیجه سیاست‌های اصلاح‌طلبان می‌دانند.» چندی پیش «مصطفی ایزدی» از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود: «اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند دولت و آقای روحانی را به طور کامل رها کنند، دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌توانند از فرد دیگری حمایت کنند. چرا؟ به این دلیل که مردم خواهند گفت اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند تا رأی بیاورد، اما میانه راه او را تنها گذاشتند! مردم این مسائل را می‌دانند و خواهند فهمید. از سویی هم اگر بخواهند با تمام توان و پتانسیل خود از روحانی حمایت کنند، عملکردها و نمرات منفی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد و باید پاسخگو باشند.»


4ـ عربده‌کشی ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیستی در مسجدالأقصی
رسانه‌های فلسطینی از عربده‌کشی ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیستی در مسجدالأقصی همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان خبر دادند. به گزارش رسانه‌های فلسطینی، ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیستی در روز اول ماه مبارک رمضان از سمت باب‌المغاربه وارد مسجدالأقصی شده و به پرسه‌زنی و عربده‌کشی در محوطه این مسجد دست زدند. بر اساس این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیستی در حالی که از حمایت گسترده نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی برخوردار بودند، به مسجدالأقصی یورش بردند. این در حالی است که نیروهای دشمن صهیونیستی مانع ورود تعدادی از اهالی قدس اشغالی به مسجدالأقصی شدند. بر اساس اعلام منابع فلسطینی، تعداد شهرک‌نشینان صهیونیستی که در سال 2018 میلادی به مسجدالأقصی یورش بردند، به 29 هزار و 801 نفر رسید.


▼ اخبار کوتاه
بتسلئیل اسموتریچ، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در صفحه توئیتر خود با ناتوانی از کتمان عصبانیت خود از حصول توافق آتش‌بس در غزه، گفت که باید ۷۰۰ نفر در غزه کشته شوند. او با تروریست خواندن ساکنان غزه نوشت: «در سطح تاکتیکی باید جنگ غزه با کشته شدن هفتصد تروریست پایان یابد، یعنی در ازای هر راکت یک نفر و خسارت بالایی به حماس وارد شود تا جایی که سال‌ها فکر حمله را نکند.»
با پایان مهلت معافیت‌‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران، بهای بنزین و گازوئیل در انگلیس در دو روز گذشته به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش‌ داشته است. بهای هر لیتر بنزین روز دوشنبه 8 پنس و بهای هر لیتر گازوئیل هم 5 پنس افزایش یافت. کارشناسان در انگلیس نگران هستند با روند کنونی افزایش بهای سوخت، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل از مرز دو پوند تجاوز کند.
یدالله طاهرنژاد، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» گفته است: «کمتر کسی است که بخواهد عملکرد دور اول دولت را نفی کند. دولت در دور دوم با بدشانسی روبه‌رو شد... باید شرایط برای مردم تشریح شود و تأکید کنیم انتخاب ما در 92 اگر هوشمندانه بود، در 96 آگاهانه بود.»
مجموع آب موجود در مخازن سدهای استان تهران به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با ۶۶۱ میلیون متر مکعب حجم مخازن سدهای استان در سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اما در مجموع، هم‌اکنون ۴۶ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران پر شده و 54 درصد خالی است.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا می‌گوید: واشنگتن در حال کار بر روی برخی تحریم‌های جدید است که کوبا و روسیه را به دلیل حمایت از دولت مادورو هدف قرار می‌دهند. وی تصریح کرده است دولت مادورو در حال نزدیک شدن به دشمنان سنتی واشنگتن، از جمله روسیه، کوبا و حتی ایران است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت: بازی‌های بچه‌گانه و علایق حزبی و گروهی را در برابر مؤلفه‌های الزامی امنیت ملی در فضای سایبری کنار بگذاریم؛ چرا که نتیجه اعتماد به طلاگرام و هاتگرام، شکل‌گیری وضع موجود است.


رویدادها را با «بصیرت» تحلیل کنید
آخرین تحلیل‌های سیاسی روز در موضوعات مختلف داخلی‌ و بین‌المللی را از کانال بصیرت در تلگرام دریافت کنید.
https://t.me/basirat_fa

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات