صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 15 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنان با وقاحت مرتب ما را تهدید نظامی می‌کنند، این غلط اضافی را می‌کنند بعد می‌گویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد. حتی اگر صریحاً هم این تهدید را نمی‌کردند لازم بود ما به فکر باشیم و آماده باشیم.(1394/1/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مصون‌سازی از مسیر تولید هزینه!
مروری بر زنجیره‌ای از بازی‌های ابلهانه تیم ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، از قبیل روند تصاعدی فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی، طرح هراس‌افکنانه توان موشکی، آدرس غلط دادن نسبت به عمق و نفوذ منطقه‌ای کشورمان با برچسب متهم‌سازی تهران به مداخله در امور کشورهای منطقه، تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با تجدید نکردن معافیت‌های کشور‌های خریدار نفت و تلاش برای تضعیف توان مقابله‌ای با قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و... شاید در وهله اول این تلقی را ایجاد کند که دشمنی‌های آمریکا این بار دیگر متفاوت از گذشته است و خطر جنگ و برخورد احساس می‌شود. این در حالی است که برهه‌ها و مقاطعی بر کشورمان در نوع روابط ایران و آمریکا سپری شده و مواجهه سخت ایران و آمریکا چنان ضریب گرفته که حتی برخی از بزرگان جنگ و دفاع مقدس هم حمله آمریکا را جدی گرفته، برایش زمان تعیین کردند؛ اما هیچ‌گاه آمریکایی‌ها نتوانستند به این اقدام دست بزنند؛ چون هزینه جنگ با ایران برای آنها بسیار زیاد است و به قول برژینسکی از مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا واشنگتن می‌داند در صورت درگیری ضربات خردکننده‌ای به ایران می‌تواند بزند؛ اما این را نیز می‌داند که ایران بازیگر متفاوتی است و می‌تواند به آمریکا ضربات کاری بزند.
اما چه چیزی هزینه برخورد نظامی و جنگ آمریکا با جمهوری اسلامی را آن چنان بالا برده که با رهیافت هزینه‌ـ فایده سوداگران لیبرال سرمایه‌داری اساساً سر شاخ شدن با ایران مقرون به صرفه نیست؟ این همان رمز قدرت منطقه‌ای و اقتدار جهانی بازیگر خلاقی، چون ایران است که مؤلفه‌های قدرتش تنها ابزار مادی نیست و فهرستی از عوامل مادی تا مؤلفه‌های غیرمتعارف و غیرمتقارنی است که فهم آنها برای سوداندیشان ترامپیستی میسر نیست. اما آنها برای جبران این نقیصه در حوزه‌های دیگری، چون اقتصاد، فرهنگ، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آرایش جنگی گرفته‌اند که می‌تواند برای ما آسیب‌زا باشد و باید این بخش‌ها نیز همانند حوزه دفاع مصون‌سازی شود. این مصون‌سازی از مسیر هزینه‌سازی برای آمریکا عبور می‌کند، یعنی همان‌طور که ایران هر گونه حمله نظامی علیه خودش را هزینه‌ساز کرده است، باید گام‌های بزرگی بردارد تا در دیگر حوزه‌ها نیز اقدام علیه ایران برای دشمنان هزینه‌ساز شود.


▼ گزارش روز

نمایشگاه گران!
سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز در حالی به کار خود پایان داد که قیمت کتاب به دلیل افزایش ملزومات چاپ و به ویژه کاغذ در ماه‌های گذشته،‌ افزایش قابل توجهی داشت. هرچند مسئولان نمایشگاه معتقدند، میزان فروش در این دوره از نمایشگاه افزایش یافته، برخی از ناشران می‌گویند میزان فروش ریالی آثارشان تقریباً همانند سال گذشته بوده؛ اما اقبال مخاطبان کمتر بوده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که گرانی کتاب بر نوع انتخاب و خرید در نمایشگاه تأثیر گذاشته است. هرچند بعضی غرفه‌ها که کتاب‌های عامه‌پسند چاپ می‌کنند و به اعتقاد برخی از ناشران،‌ حضور آنها در نمایشگاه فاجعه است، از مخاطبان خود خالی نبوده‌اند، اما به نظر می‌رسد گرانی کتاب بر نوع خرید کتابخوانان حرفه‌ای و آن دسته از افرادی که هدفمند به نمایشگاه می‌آیند، تأثیر گذاشته است. برخی از غرفه‌داران می‌گویند، مخاطبان امسال با وسواس بیشتری کتاب انتخاب کرده‌اند تا بتوانند با هزینه مناسب،‌ بهترین خرید را انجام دهند. البته در کنار آثار مکتوب، باید به اقبال مخاطبان به سمت کتاب‌های دیجیتال نیز اشاره کرد. با توجه به اقبال مخاطبان به این قبیل آثار، به نظر می‌رسد می‌توان به نشر دیجیتال به منزله یکی از حوزه‌های اصلی نشر در سال‌های آینده نگاه کرد. اما موضوع گرانی کاغذ که در جریان بازدید رهبر فرزانه انقلاب از نمایشگاه هم مطرح شد و ایشان پس از شنیدن دغدغه‌های ناشران با اشاره به اینکه وزیر صنعت شخص اجرایی و پیگیری است، تأکید کردند وزرای ارشاد و صنعت در جلسه مشترک مشکل کاغذ را حل کنند. همان روز جلسه‌ای بین دو وزیر در این باره تشکیل می‌شود و دیروز معاون اول رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب اعلام کرد، منتظر گزارش دو وزارتخانه است. با توجه این شرایط و تأثیر گرانی کاغذ بر کتاب و مطبوعات باید مسئولان مربوطه به سرعت راهکاری عملی برای حل این مشکل بیابند و دغدغه اهالی فرهنگ و رسانه را مرتفع کنند.

 

▼ اخبار ویژه

روایت وزیر اطلاعات از تغییر مذهب و دین در برخی مناطق
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات در گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان گفت: در یکی از شهر‌های همدان افرادی به مسیحیت گرایش پیدا می‌کردند که جزء افراد عادی جامعه بودند. اینها خانوادگی مسیحی می‌شدند، ناچار شدیم اینها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آنها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می‌کردند ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آنها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. می‌گفتند ما می‌بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می‌کنند، به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می‌گویند. اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود صفا و صمیمیت ایجاد کند. حجت‌الاسلام علوی با تصریح اینکه تنازعات بین علما و مبلغان اثر منفی روی افراد می‌گذارد، عنوان کرد: تبلیغ یک ضرورت است و نباید در دل و جان ما زندانی شود، بلکه باید برای مردمی که به آن نیاز دارند، تبیین شود.

اطلاعات دریافتی حاکی است، از زمانی که سپاه وظیفه مبارزه با قاچاق بنزین را بر عهده گرفته، قاچاق سوخت به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر، قاچاق به صورت دبه‌ای صورت می‌گیرد و از قاچاق عمده جلوگیری شده است. چندی پیش دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد تنها در یک عملیات غافلگیرانه و موفق از یک کشتی بیش از 12 میلیون و پانصد هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد.


▼ اخبار
1ـ پیام رسمی دولت آمریکا به مقامات عالی ایران
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات مقامات نظامی درباره لزوم آمادگی برای مقابله با تهدیدات، گفت: نیرو‌های نظامی اعم از ارتش و سپاه به دلیل ماهیت فعالیت خود به‌ صورت طبیعی برای مقابله با تهدیدات همواره از آمادگی نظامی سخن می‌گویند و این مسئله همواره بوده است و اگر یک فرمانده نظامی از آمادگی خود برای مقابله با تهدیدات نگوید، باید آنجا تردید کرد. وی با بیان اینکه، هیچ نشانه و علامتی برای اینکه آمریکا دنبال جنگ با ایران است، وجود ندارد، گفت: اتفاقاً دلایل بسیار زیادی وجود دارد که آمریکا از درگیری نظامی با ایران پرهیز دارد و بر روی جنگ‌های اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای متمرکز است. زارعی از پیام رسمی مقامات عالی آمریکا به مقامات عالی ایران خبر داد و گفت: اخیراً مقامات عالی دولت آمریکا طی یک پیام رسمی به مقامات عالی ایران، تأکید و تصریح کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند.


2ـ یوسف‌نژاد: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین، گفت: این موضوع فعلاً از سوی دولت منتفی است و زمانی برای آن اعلام نشده است. علی‌اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه دولت پیش از هر اقدامی باید توضیحات لازم را ارائه کند، ادامه داد: قطعاً افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی بر اقتصاد کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین پروسه‌ای را طی کرده و ممکن است زمان، اشکال و کیفیت اجرای آن تغییر کند و برای تعیین زمان و کیفیت اجرای آن به توافق نظر در دولت نیاز داریم. وی تأکید کرد: هر تصمیمی ادله‌ای دارد و در خصوص بنزین نیز نیازمند اعمال یک فرایند در حوزه تصمیم‌گیری هستیم که بر اساس واقعیت‌های مختلف، از جمله واقعیت‌های اقتصادی و فرهنگی قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.


3ـ مسئولان باید درد عامه مردم را بفهمند
حجت‌الاسلام مجتبی ذالنوری، نماینده مردم قم در مجلس گفت: برخی از مسئولان فقط در کلام از توجه به توان داخل صحبت می‌کنند که بیشتر با هدف انحراف افکار عمومی و لاپوشانی کم‌کاری آنان است. مسئولان باید حال‌شان مانند افراد متوسط و رو به پایین جامعه باشد تا بتوانند با مدیریت جهادی گره‌گشای مشکلات مردم باشند. مردم نان ندارند بخورند، آن وقت ما همایش‌های رنگارنگ برای رویداد‌ها و برنامه‌های مختلف می‌گیریم بدون اینکه این همایش‌ها خروجی مناسبی داشته باشد. اگر فردی در روز تنها نان سنگک ۱۰۰۰ تومانی بخورد، بدون هیچ هزینه دیگری شامل کرایه، قبض‌های مختلف، بچه ‌محصل و... در ماه همان هزینه یارانه پرداختی دولت می‌شود که این اصلاً شرایط مناسبی نیست و بسیاری از مردم در همین شرایط و تنها با یارانه در حال زندگی کردن هستند.


4ـ تأثیرپذیری حداقلی صنایع معدنی از تحریم
جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه استان‌ها بر روی فعال‌سازی زنجیره تولید در حوزه معدن برنامه‌ریزی کنند، گفت: معدن و صنایع معدنی به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که شده و توسعه قابل توجه طی سال‌های اخیر تأثیرپذیری کمتری از تحریم‌ها دارد. وی افزود: در تولید فولاد دو و نیم برابر، سیمان دو برابر و کاشی سه برابر نیاز کشور تولید داریم که این موضوع به ما در رونق تولید کمک می‌کند. سرقینی ادامه داد: در معدن و صنایع معدنی نیازی به مواد اولیه خارجی وجود ندارد که همین امر در کاهش تأثیرپذیری از تحریم‌ها نقش داشته است. از سوی دیگر برای تأمین قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز هم تدابیر لازم اندیشیده شده است تا امروز هیچ دغدغه‌ای برای ادامه تولید نداشته باشیم.


▼ اخبار کوتاه
روزنامه «اعتماد» در گزارشی درباره مصاحبه جنجالی اخیر رئیس سابق رسانه ملی نوشت: «سرافراز در «اتاق شیشه‌ای» طراحی شده از سوی «بهاری‌ها» رو به روی عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد نشست و به سؤالات او پاسخ داد. میرقلی‌خان نیز از عمان روی خط آمد تا روایت‌های مربوط به خودش را بازگو کند. به گفته داوری این مصاحبه حدود ۸۰ دقیقه بوده که نوزده دقیقه آن به دلیل آنچه داوری «تکرار» خوانده، حذف شده است... صحت کلام سرافراز و میرقلی‌خان مشخص نیست.»
قانون جدید صدور چک نگاهی پیشگیرانه به معضل چک‌های برگشتی دارد و در نظر دارد جلوی صدور چکی که قرار است برگشت بخورد، بگیرد و فرایند طولانی‌مدت و زاید پیگیری قضایی چک برگشتی را حذف کند. طبق قانون جدید چک، نقد شدن سریع چک برگشتی بدون دریافت کد رهگیری ممکن نیست؛ اما برخی بانک‌ها در اقدامی عجیب که برخلاف قانون و بخشنامه بانک مرکزی است، این کد را تنها با رضایت صادرکننده چک به دارنده آن تحویل می‌دهند!
نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهیانه تعداد دام سبک در فروردین ماه ١٣٩٨ نشان می‌دهد، تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشور در اسفند ماه سال گذشته ٤٨ میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله ١٨ میلیون رأس بوده، که نسبت به زمان مرجع (مهر ماه ١٣٩٧) به‌ترتیب ٢٧ و ٢٤ درصد افزایش یافته است.
قاسمی، مدیر طرح سی‌ان‌جی گفت: میزان مصرف انرژی خودروها تا سال 2050 تغییر نمی‌کند؛ اما نوع سوخت تغییر خواهد کرد و حرکت جریان انرژی به‌ سمت گاز طبیعی است. وی تأکید کرد: اگر بتوانیم طرح‌های سی‌ان‌جی را به نتیجه برسانیم، مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر به 50 میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند.
زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پخش و پالایش مواد نفتی دیروز و پس از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد. گفتنی است، روز گذشته خبرگزاری فارس اعلام کرده بود خبر آغاز سهمیه‌بندی بنزین از سوی یکی از مسئولان وزارت نفت به آن خبرگزاری داده شده است.

 

شماره 895 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
«بازخوانی یک فرمان؛ پرونده موضوعی ویژه فرمان هشت ماده‌ای امام خامنه‌ای برای مقابله با فساد/ ضرورت مبارزه علنی و شدید با فساد/ مطالبات سپاه پاسداران در ستیز با فساد/ آرامش ذهنی‌ـ آرایش جنگی/ اصلاح‌طلبی در بنیان‌های اصلاحات/ علوم انسانی‌ـ اسلامی و دوگانه سروش و ملکیان و...»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات