صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۸۴

از دام جدید آمریکا تا هلاکت ابوبکر البغدادی

1ـ دام جدید خزانه‌داری آمریکا برای اقتصاد ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، سازوکار جدیدی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و دارو به ایران ایجاد کرده است. این وزارتخانه با تکرار ادعای تلاش‌های دولت این کشور برای منزوی کردن جمهوری اسلامی اعلام کرد، از این طریق راهی برای تضمین تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد کرده است. با این حال بسیاری از کارشناسانی که سابقه همکاری با دولت‌های گوناگون آمریکا در زمینه تحریم ایران را داشته‌اند، می‌گویند سازوکار جدید موسوم به «شفاف‌سازی» که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ایران اعلام کرد، بیش از آنکه در راستای تسهیل مبادلات بشردوستانه صادرات غذا و دارو به ایران باشد، سازوکاری به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای دولت است تا از این طریق بتواند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدیدتر فراهم کند. «رایان اوتول» یکی از مقامات سابق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در توئیتر خود نوشت: این سازوکار کمکی به ایران نخواهد کرد و در واقع احتمالاً شرایط را بدتر می‌کند.


2ـ پشت پرده کشته شدن ابوبکر البغدادی
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ابوبکر البغدادی زنده به دست مقاومت برسد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگ شده عملیات خود را در این زمینه انجام دادند. «محمدجواد جمالی‌نوبندگانی» با اشاره به هلاکت ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش گفت: با توجه به اینکه چندین بار خبر مرگ ابوبکر البغدادی مطرح شده، ابتدا باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم؛ ولی اگر این خبر صحت داشته باشد چندین موضوع قابل توجه است. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: اول اینکه ابوبکر البغدادی را خود آمریکایی‌ها در شمال غرب ادلب مستقر کردند. این منطقه محلی بود که نیرو‌های سوریه‌ای و جبهه مقاومت در حال دسترسی به آن بودند. در این صورت احتمال داشت ابوبکر البغدادی زنده به دست نیرو‌های مقاومت برسد و حیثیتی برای آمریکایی‌ها نماند؛ به همین دلیل با برنامه‌ریزی قبلی هشت بالگرد از ترکیه وارد شمال سوریه شدند و این عملیات را انجام دادند.


3ـ شاید به پیام رئیس دولت اصلاحات نیازی نباشد!
«حسین کمالی» دبیرکل حزب کار گفته است: اگر نیاز باشد اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنند یا بحث ائتلاف هم می‌تواند کنار گذاشته شود. در این زمینه ارزیابی ما از آرای مردم بسیار تأثیرگذار خواهد بود و تعیین راهبرد انتخاباتی نیز به نوع شرایطی وابسته است که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات با آن مواجه می‌شوند. وی تأکید کرده است، تا این لحظه اصلاح‌طلبان ارزیابی جامع و کاملی را از شرایط خود در جامعه در دست ندارند و از همین رو مشخص نیست آیا اصلاً نیازی به پیام است یا اینکه محدوده اثرگذاری آن چقدر است. کمالی خاطرنشان کرد، شاید برخی که جوان‌تر هستند، بدون آمار‌های دقیق هم شرایط را تحلیل کنند، اما با تجربه‌تر‌ها قطعاً این‌چنین عمل نمی‌کنند.


4ـ با انباشت قانون در مجلس مواجهیم
«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به حجم بالای مصوبات مجلس، آماری از میزان قوانین طی مجالس گذشته تا دور هشتم مجلس ارائه کرد و گفت: از 2721 قانون مصوب مجالس دور اول تا هشتم تنها 608 قانون مهم بودند و صرفاً 208 قانون آن اقتصادی هستند؛ یعنی رقمی معادل 7/06 درصد از کل 2721 قانون در هشت دوره مهم بوده و مابقی قوانین دست‌وپاگیری هستند که کارایی ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات